Hoe veel bezoek ontvang je in je kraamperiode?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door meerie, 16 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    hier hadden we in de ochtend bijna nooit bezoek. Lekker samen opstarten en tijd voor elkaar. Wel vaak 's middags rond 3 uur/4 uur en dan 's avonds na 7 uur. Maar niet elke dag. Soms hadden we echt geen zin in bezoek en planden we gewoon een dagje (of meer) bezoek-vrij. We hielden een agenda bij. Verder was ik de eerste week veel boven/op bed vanwege fors bloedverlies waar in van moest herstellen. Als ik dat niet had gehad zou ik meer beneden zijn geweest. Onze dochter showen vond ik erg leuk en bezoek was ook een welkome afleiding van de bedrust. Ik ben er echt niet voor gemaakt om zolang inactief en binnen te zijn! Ik was zooo blij toen ik na een week weer een wandelingetje buiten kon maken!
    Oh enne, kraambezoek "hoort" maar een uurtje te blijven hoor! De meeste mensen weten dat, maar sommigen moet je (al dan niet subtiel) de deur uit sturen als ze blijven plakken. Ik begon dan gewoon uitgebreid te gapen, haha! Dan moeten mensen wel heel dom zijn om toch te blijven zitten. Of ik zei als ik het zat was: "nou, leuk dat jullie op visite zijn geweest, kom maar snel weer eens langs". Lijkt me toch vrij duidelijk dat het bezoekje dan over was.

2. Bessie Turf

Bessie Turf Bekend lid

21 feb 2010
    730
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vooral de eerste week komen alleen ouders en broers/zussen. Het wordt nu de derde maar weet van de eerste dat het zo overweldigend was al die visite. Het vloog me op een gegeven moment echt aan en hebben toen radicaal gezegd even niks meer tot we meer lucht hebben.

Bij de 2e was het gewoon relaxed en had alleen 's morgens bezoek. 's middags moest ik van de kraamhulp op bed haha en 's avonds willen we zoiezo geen bezoek.
    M'n moeder kwam wel elke dag even tussen de middag mee eten maar dat vond ik alleen maar fijn! Die dringt zich helemaal niet op en kwam dan met wat extra fruit of iets lekkers. Schoonouders werken allebei ook nog volledig dus die alleen weekends.

Voor een eerste zou ik echt wel gelijk goed aangeven als het teveel wordt en gewoon zeggen over de telefoon dat het echt al te druk is als je geen bezoek wilt. Wat de kraamhulp ook als tip steeds gaf was om boven in bed het bezoek te ontvangen. Dan blijven ze ook niet plakken ;)

3. heyitsme

heyitsme Bekend lid

21 sep 2005
    644
    0
    16
    T is even afwachten hoe alles zal gaan, en hoe we ons zelf voelen.
    Wil eigenlijk de eerste week alleen naaste familie op bezoek en goede vriendin.
    de week/weken daarna zal mijn Lief ook vrij zijn voor een deel, en dan mag de rest ook langskomen.
    Zal daarvoor wel een agenda gaan bijhouden en niet elke dag bezoek plannen. Volgens mij word ik dan horendol...

4. Aloe

Aloe Niet meer actief

Weet je wat hier het erge is.....er zijn een hele hoop mensen die ik niet wil ontvangen.....

Na het overlijden van onze dochter heb ik namelijk van de mannelijke helft van de familie niets gehoord, op 1 oom na. Van de meeste vrouwen wel wat. Maar ja ik kan moeilijk zeggen dat alleen de vrouwen welkom zijn.......

Er is iig een gezin dat van mij niet eens een kaart krijgt. Van geen van hun heb ik ook maar wat gehoord.

Tja, ik denk dus hier ook alleen mijn moeder en partner, mijn schoonmoeder en partner, schoonzus en mijn 2 beste vriendinnen.
    En dan na een paar weken een feest zodat de rest de kleine kan zien.

Eigenlijk willen we ook geen bezoek in de avond (heb al een dochter van 5 waarvan ik wil dat ze zoveel mogelijk in haar ritme blijft, kind heeft al zoveel meegemaakt) maar ik weet nu al dat mijn moeder dan straks niet langskomt omdat ze werken moet. Hier is al flink wat frictie omdat ze eigenlijk nooit langskomt en ook nooit eens wat opzij wilt zetten voor ons. Wij worden daar ook nooit uitgenodigd. Wat zouden jullie doen? Zeggen dat ze dan toch langs mag komen in de avond of niet?

5. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @Aloe

als je zo'n slechte band met je moeder hebt, zou ik ze niet laten komen hoor. Je kindjes zijn het belangrijkste en je dochter heeft haar regelmaat nodig. Mooi, dan komt ze maar in t weekend of neemt ze een uurtje verlof op haar werk.
    Hier ook zo'n situatie. Bij de eerste gans de familie uitgenodigd (hoort zo hé) nu stuur ik nog 10 geboortekaartjes naar mijn familie. Je ziet ze nooit en enkel om commentaar/kritiek te geven. Verder moet je ze koffie aanbieden en een taartje en heel vriendelijk zijn ondanks wat ze je aangedaan hebben. resultaat s avonds doodop en kapot gestresst en de kinderen ook

Mijn gezin gaat nu voor op de sociale gebruiken en als ze het niet zint, is het hun probleem

6. Mootjuh87

Mootjuh87 Actief lid

13 jul 2011
    447
    0
    0
    Bij ons mogen de eerste week alleen de aanstaande opa's en oma's en ooms en tantes komen. We hebben dit ook al aan de rest van de familie en onze vrienden kenbaar gemaakt dus het zou ze niet rauw op het dak moeten vallen (en anders maar wel trouwens.:p).
    Vanaf week 2 plannen we het kraambezoek in met een agenda. Hebben we een dagje geen zin/puf, dan plannen we dat gewoon vrij of bellen desnoods mensen af. Gezin gaat voor alles! We zetten ook in het kaartje dat er eerst gebeld moet worden. Als mensen dan onaangekondigd op de stoep staan wordt ze vriendelijk doch dringend verzocht om rechtsomkeert te maken en te bellen voor een afspraak.

Mijn ouders zullen er de eerste dag al zijn omdat mijn moeder bij de bevalling is (vader komt zodra het met zijn werk kan). Zij wonen ook op ruim 200km afstand dus kunnen ook langer blijven dan.
    Schoonouders worden gebeld wanneer onze Uk bijna geboren is en als hij er echt is zodat ze meteen langs kunnen komen. Zij wonen om de hoek, zijn superlieve mensen maar man en ik hebben wel afgesproken dat ze niet elke dag hoeven te komen. En ook even laten weten dat ze komen zoals ieder ander.

Gelukkig is mn man de eerste 3 weken na de bevalling vrij, dus hoef het bezoek niet in mn eentje te ontvangen.
    Als ik mn eigen stukje nog eens teruglees zie ik trouwens wel dat we behoorlijk de controle willen houden over het bezoek. Vind dit ook belangrijk, wij als nieuwbakken gezinnetje moeten goed de ruimte krijgen om aan elkaar te wennen. Daar hoort goede grensbewaking bij, en op zijn minst de kans om 'nee' te zeggen voordat mensen op de stoep staan hier.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bij mijn zoontje ging het zo:
    Inderdaad een agenda. Maximaal 2 visites op 1 dag. Maximaal 4 volwassenen per visite. 1x per week 1 dag 'geblockt'. Kruis erdoor, die dag geen visite. Ging perfect!

Oja: Als je je een dag niet lekker voelt, gewoon afbellen! Ik voelde me in het begin bezwaard, maar jij en de baby gaan voor! Als die mensen echt om je geven, komen ze wel een andere keer.

Mijn moeder kwam ook bijna dagelijks. Mijn schoonmoeder niet, maar dat had meer met de afstand te maken. Wil je je s.moeder en s.zusje niet te vaak hebben, gewoon zeggen dat dat te druk wordt. Als ze gaan vergelijken met hoe vaak jouw eigen moeder komt... ze hoeven helemaal niet te weten dat die er elke dag is. Zeg dat dan ook tegen je moeder, zodat die zich niet verspreekt. ;)

Vrienden van ons wilden trouwens de dag erna al komen, maar ik heb gezegd dat ze pas een afspraak kunnen maken, als de kaartjes binnen zijn. ;) Eerst even 2 dagen rust!

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dan doe je iets niet goed, hoor! De eerste week deed bij ons de kraamhulp de koffie en beschuitjes enzo. Daarna mijn man en moeder afgewisseld (wie er was) en daarna kon en wilde ik het zelf.
    Qua babyblues: Als je de eerste weken een babyblues hebt... vind ik een beetje vreemd. Wel 1 of 2 dagen of zo... Ik heb dat ook gehad en heb toen voor die dag de visite afgebeld. Lijkt me niks om me een paar weken compleet af te zonderen.

Maar ja, ik ben dan ook erg extravert. Iedereen is anders en je moet inderdaad gewoon doen wat goed voelt.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza werd van za-op-zo geboren. Toen om kwart voor 5 de VK en kraamhulp weg waren, heb ik direct even mijn ouders gebeld.
    Volgende ochtend hebben we de rest van de familie gebeld en om een uur of 1 kwamen mijn zusje en haar man, daarna mijn ouders, schoonouders met de kids van mijn man.
    's Avonds zijn mijn zwager en schoonzus geweest en de dag daarop nog een zwager en schoonzusje.

Daarna is er een dag of 3-4 helemaal niemand geweest en pas op dag 6 hadden we weer visite: heerlijk! As het even kan, doen we het deze keer weer zo.

10. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Wij laten opt kaartje zetten dat ze moeten bellen als ze langs willen komen. Gelukkig wonen er niet veel mensen hier in de directe omgeving die dus "zomaar" kunnen komen aanwaaien.

Als mensen zomaar komen dan zeggen wij ook dat we rust nodig hebben en maken we een nieuwe afspraak.
    Vooral omdat ik uitgerekend ben als de basisschool hier weer begonnen is, hebben we t druk zat met dochterlief heen en weer brengen enzo

11. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Mee eens!! Gewoon indelen zoals jij het wilt, een dag geen zin, gewoon inplannen......niemand die weet dat je die dag geen bezoek hebt hoor.
    Zelf vond ik het kraambezoek juist erg leuk, was zo trots!! Dus nu verheug ik me er ook weer op ons nieuwbakken kereltje te showen ;).
    Had bij mijn zoontje wel een agenda naast de telefoon liggen zodat je goed kan plannen. Had max 2 bezoekjes per dag, 's ochtends en 's middags. In de avonden geen bezoek, m.u.v. opa en oma :)

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Bij onze oudste hadden we veel bezoek en ik was zo moe.. Het heeft maanden geduurd voor ik weer een beetje mens was.

Deze keer hebben we gezegd dat er na 17.00 niemand meer welkom is ivm onze rust en vooral het ritme van de oudste. Hij wordt nogal hyper van bezoek tussen het eten en zijn bedtijd en ik vind een broertje krijgen al intensief genoeg.
    En verder maar één bezoekje per dag. Het was moeilijk maar ik heb eraan vastgehouden toen mensen zeiden "ja maar dan kan ik pas over twee weken komen!" als de weekenden al vol zaten en zij overdag moesten werken. Wat een rust, ik voel me zo veel beter dan bij de oudste en dat is toch belangrijk.

13. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Je moet het gewoon lekker doen hoe jij wil.

Ik heb keizersnede gehad en kreeg in het ziekenhuis (duh) mn ouders en zus op bezoek vriendin kwam ook langs en vrienden die dag na ons bevallen zijn ook :p daar liep ik ook over de gang naar toe om ze te feliciteren haha :p

Ik vond het vervelend dat sommige pas in de 4e week kwamen heb toen ook gezegd het is nu of niet. Ik kwam vanaf dag 8 al weer overal met mn auto dus vond het erg vervelend zo lang te moeten wachten.

De babyblues heb ik ook helemaal nooit gehad. Ik zat vanaf dat ik thuis kwam gewoon op de bank. heb smiddags ook nooit geslapen soms na het avondeten half uurtje gelegen.

Je moet gewoon zelf kijken naar wat je nodig hebt. het is voor ieder anders.

14. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Ik had best een pittige bevalling en ik heb zeker de eerste 2 weken veel boven gewoond. Mijn familie en schoonfamilie mochten van mij onbeperkt langs komen. Dat mochten ze omdat ik toch wel wist dat ze hier geen misbruik van zouden maken. Ze bleven nooit te lang. En na die 2 weken hebben we de geboortekaartjes pas verstuurd en mocht men langs komen. Ik heb express niemand in de avond uren gepland.

Ik had ook geen agenda per dag bekeken we het gewoon. Je kan het van te voren toch niet helemaal uit stippelen. Ik heb ook weleens iemand af gebeld omdat het een rot dag was. Ik niet lekker in mijn vel, kind een sprongetje. Moet je dan ook gewoon doen.

Niet te veel over piekeren nu. Je hebt zelf het heft in handen en je beslist zelf wanneer mensen mogen langskomen

15. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik wil graag dat al het bezoek in de kraamtijd komt, dus liefst binnen een week.
    Ik heb gewoon geen zin om weken lang elke avond/weekend met visite te zitten.
    Ik laat ze niet van te voren bellen, want dan zit je overdag elke keer aan de telefoon om die afspraakjes te plannen. Vaak vragen ze dan nog even hoe met je/baby gaat en of je nog wensen hebt voor kadootjes. Voor je het weet zit je een kwartier aan de telefoon. Voor evt bezoek wat er dan is ook niet echt leuk.
    Het bezoek komt gewoon tussen 10 en 12, half 4 en 5 en evt nog 's avonds.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bijna al onze vrienden werken ook gewoon overdag, dus die kunnen alleen 's avonds of in het weekend. Het is kiezen of delen. Ik vind het dan ook niet erg realistisch om te verwachten (door bezoek of door kersverse ouders) dat ze binnen 2 weken kunnen komen, terwijl er een 'beperking' op de bezoekuren of aantal personen zit...

Deel Deze Pagina