Ik kom uit '91 haha, het is inderdaad allemaal zo verschillend wat ze zeggen.. En ik ben iets te nuchter voor al die heisa.... Rauw vlees en vis laat ik gewoon staan, maar als ik zin heb in iets dan ga ik niet eerst nadenken 'oh mag dat' Wel naar dat je zo allergisch bent voor Pinda's.... Hopelijk heeft jou kindje daar geen last van, lijkt me ontzettend lastig gezien je overal wel leest dat er pinda's in verwerkt kunnen zitten
zit er trouwens ook caffeine in de lipton ice tean green?? drink daar namelijk best veel van eigenlijk!!
Volgens de site van het voedingscentrum zit er in 1 glas 16mg cafeïne. Je mag 200mg per dag max tijdens zwangerschap... Ik zou het dan gewoon op max 4 glazen houden, dan zit je zeker safe hoewel ik in groene ice tea minder verwacht. Zit alleen barstensvol suikers Als je echt twijfelt verloskundige bellen die zijn ervoor En wat je ook kan doen wat erg lekker is met warm weer water met ijsklontjes en wat verse munt / citroen koud zetten, ook heerlijk verfrissend en dat mag je onbeperkt!
Er is onderzoek gedaan door Emily Oster tussen de relatie koffie en miskramen. Een studie onder 2400 zwangeren werd gedaan (ik dacht in de uk) en nog eens met 100.000 in Denemarken en daaruit bleek dat er geen hoger % miskramen voorkomt als je tot 2 koppen koffie per dag drinkt. Er zijn studies met als uitkomst wanneer je meer dan 4 koppen drinkt er een link is met een miskraam, maar niet uit te sluiten is of er niet al in de aanleg iets fout is, waardoor je minder misselijk bent en dus nog steeds zin hebt in koffie.
Ik kan eigenlijk alleen maar info vinden over een lager geboorte gewicht en dat gaat echt om een te verwaarlozen beetje.
Wat Maja hierboven zegt: in België zijn ze mijlenver vooruit op Nederland en daar wordt toch echt geadviseerd: als het niet hoeft, doe dan maar niet. Terwijl ze wel weer reuze relaxed zijn met bijvoorbeeld kaneel (waar je op internet weer allerlei horrorverhalen over leest). Maar over alcohol, cafeïne en roken zijn ze heel simpel. Dus ik hou het lekker bij water en kamillethee. Dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen. Waarom zou ik iets doen waar ik spijt van zou krijgen als het eventueel mis zou gaan? Alsof ik niet een paar maanden zonder cafeïne kan. En wat ik al schreef: ik ben heel zuinig met chocolade en chocolademelk, maar dat doe ik niet 0. Niet alleen vanwege de cafeine die erin zit, maar ook vanwege de suiker. En ja, ik ben dus wel 'streng' met koffie en thee. Dat drink ik dus niet. En ook geen cola. Sowieso geen frisdranken (ook niet light), want suiker is slecht, maar volgens mij is al die kunstmatige suiker ook niet goed. Weet je, iedereen moet het lekker zelf weten, maar hier voel ik me het meest bij op me gemak. Dat andere mensen het anders doen, dat moeten zij zelf weten. Ik gun het iedereen dat hun zwangerschap goed blijft gaan en iedereen moet zelf bepalen waar voor hen de grens ligt van wat ze doen en laten. Ik sport bijvoorbeeld ook een stuk rustiger dan ik deed. Ik wandel veel, maar ik ren niet meer. Ik train nog wel met gewichten, maar met nog maar de helft van wat ik normaal gesproken aan gewichten deed. Ik deed bijvoorbeeld 40kg om mijn rug te trainen, dat doe ik nu met 20kg maar met meer herhalingen. En met de utrogestan die ik moet gebruiken maak ik de tijd vrij om na het inbrengen te gaan liggen zodat het in kan trekken. En ik hou me aan de tijden van inbrengen. Ik weet dat anderen dat niet doen, maar dat is hun keuze. Zwanger worden, maar in mijn geval nog belangrijker: blijven! heeft voor mij prioriteit en ik ben bereid om daar veel voor te doen en voor te laten. Misschien hangt dat ook wel samen met de IVF behandeling, waardoor je sowieso in een heel ander traject terecht komt dan mensen die 'gewoon' zwanger kunnen worden...