1-2 liter valt allemaal nog onder het 'gewone' maar het is aan te raden het tot een maximum van 1-1,5 liter te beperken en zuivel natuurlijk ook te beperken (tot 500 ml per dag wanneer er gevarieerd gegeten wordt. Bij voorkeur 300 ml per dag incl kaas, yoghurt ed) Bij een kind wat matig eet, is het helemaal verstandig om te kijken hoeveel het drinkt en het drinken inderdaad te beperken. Heel jonge kinderen maken geen tot weinig onderscheid tussen honger en dorst. En dan heb je zoiets als lekkere trek / dorst en echt dorst. Echt dorst? Dan is water vaak ook goed. Lekker dorst kun je beperken.
Hier dus echt lekkere dorst. Vanmorgen gestart met een beker melk. Een half uur later vroeg hij weer om melk. Niet gegeven. Weer een half uur later deed hij een nieuwe poging, toen heb ik hem thee gegeven. Deze dronk hij voor de helft leeg. Dan heb je volgens mij geen dorst?! Hierna nog niks op. Hij eet naar mijn idee niet gevarieerd genoeg, hij eet nauwelijks groenten, wel fruit. Brood ook maar warm avondeten heel slecht. Gezien zijn weinige groenten intake kan hij misschien wel wat extra zuivel hebben?? Maar goed, meer dan 500cc is dus veel te veel! Man en ik hebben een plan de campagne opgesteld 's ochtends, smiddags en 'savonds een zuivel moment, dan 2x tussendoor een sapmomentje (diksap) en al het overige wordt thee en water. Ik weet dat hij hier niet dol op is, dus vermoedelijk drinkt hij dat, indien hij geen dorst heeft, niet op. Hebben we iig het dorstig zijn uitgesloten en de zuivel beperkt. Stel hij zou 2 liter aan water of thee drinken, is dit ook een belasting voor de nieren?
Ja, absoluut! In melk zitten heel andere voedingsstoffen dan in melk, je kan melk niet in de plaats stellen van groente en fruit. Ik weet zeker dat als je de zuivelintake beperkt er beter ander eten gegeten gaat worden. Melk bevat behoorlijk wat kalorieen!
Zat meer te denken aan de calcium inname en bepaalde vitaminen in melk die ook in groenten zitten? Zal leuk zijn als hij ook meer zou gaan eten nu. Vocht intake vandaag is tot nu toe ca 750cc ( half 4 in de middag). Voor zijn doen echt heeeel netjes Waarvan zuivel: 1 beker
Goed zo, volhouden hoor! Calcium kan je wel uit groente halen, maar dan moet je er wel heel veel van eten. Maar calcium krijgt hij dus genoeg. Verse vitamientjes wsl wat minder, maar daarvoor kan je altijd een multivitamine geven.