Graag tips voor een vermoeide mama

Discussion in 'Flesvoeding' started by tamtam78, Feb 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje is bijna 8 maand en slaapt nog niet door.
    Heel soms doet hij het wel, maar dat is op 2 handen te tellen.
    Ik ben zo ontzettend moe:(
    Ik heb vandaag mijn werk gebeld dat ik niet kom, omdat ik echt bij moet tanken.
    (is gelukkig stage, omdat ik ook met mijn pols zit en langzaam weer opbouw)
    Vannacht lag ik te huilen in bed, omdat ik het zo zat ben.
    Ik hoor alles en ben dus vrij snel wakker en het duurt ook lang voor ik weer in slaap val.
    Op dinsdag en vrijdag gaat hij de hele dag naar de opvang en werk ik.
    Ik werk nu alleen 's ochtends, maar de bedoeling is dat ik meer ga werken, maar ik zie niet hoe ik dat moet doen als het slapen van hem zo blijft.
    Als hij thuis is ga ik gelijk met hem ff liggen en ik lig 's avonds er ook om 21.30 uur in, maar ik blijf moe, omdat de nachten zo gebroken zijn.
    2 weken geleden was hij ziek en toen was hij om de 2 a 3 uur wakker dat lijkt voorbij te zijn, maar nog wordt hij wakker.
    Ik laat hem meestal 10 minuten jammeren en dan geef ik de speen, maar soms wil hij die niet en heb ik het gevoel dat hij echt honger heeft.
    Vannacht heb ik ook een flesje gegeven en sliep hij verder, maar was om 5.15 uur weer wakker.
    (Ik geef pas een flesje als hij na een half uur nog niet stil is.)
    Weet het met moeite te rekken, want wil liever niet dat hij voor 6.30 uur de fles krijgt, maar de laatste 2 ochtenden is dit 6.15 uur.
    Overdag slaapt hij tussen de 3 en de 4 uur, dus dat is ook niet veel lijkt mij.
    Dit is zijn schema(gisteren):
    6.15 uur:fles 180+6 dan weer slapen
    9.00 uur:wakker
    9.30 uur:fruit potje 6 maand
    11.00 uur: slapen
    13.00 uur:wakker brood paar stukjes en pap 180+6 en 7 eetlepels bambix
    15.00 uur: Sap/water+liga/soepstengel(deze tijd is zo ruim, omdat hij soms eerst slaapt en dan dit krijgt en soms eerst dit en dan slaapt)
    15.30 uur: slapen tot 16.15/16.30 uur
    17.00 uur:groente half potje 6 maand + toetje
    18.30 uur: slapen
    20.00 uur:180 water + 8 a 9 eetlepels avond papje 220 totaal
    soms 's nachts nog flesje gewone melk(geen opvolg)120+4
    We gaven hem eerst na de groente nog een flesje 90+3, omdat hij groente niet echt goed wou eten, dit gaat nu beter, maar nog niet van harte, maar die fles hebben we weggelaten.
    Zit nu te denken om voor dat hij gaat slapen om 18.30 uur een flesje te geven en de laatste fles wat later te geven.
    We gaven die eerst om 21.00 uur, maar hij werd de laatste tijd zelf om 20.00 uur wakker.
    Hem later op bed doen werkt ook niet, want tussen 18.30 uur en 19.00 uur is hij echt moe.
    In het weekend neemt mijn man wel wat over, maar ik wordt wel wakker.
    Wie heeft er tips voor mij ik kom er niet meer uit?

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kan je hem niet naar bed doen na de lunch en die late middagslaap laten vervallen? Honger zal hij niet veel hebben denk ik, want ik vind dat hij vrij goed eet voor zijn leeftijd.

Op je vrije dagen ga je er dan met hem op uit? Nieuwe indrukken op doen of lekker spelen op de grond?

Ik weet het verder ook niet. Mijn zoontje is 10 maanden en komt 's nachts ook nog voor minimaal 1 voeding, maar hij slaapt dan eigenlijk altijd meteen verder, het is niet zo dat hij uren loopt te winen gelukkig.

3. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Hai!

Vervelend dat je zo moe bent. Is ook echt slopend om zo vaak wakker te zijn, zeker als je slecht inslaapt.
    Ik zie bij de gewichten dat hij vorige keer niet is gegroeid en iets is afgevallen? Mogelijk is hij aan het inhalen. Weet niet hoeveel ruimte je nog hebt in de voeding? Ik denk dat hij die nachtvoeding even nodig heeft, en zou hem niet gaan rekken. Jullie worden er allebei wakkerder van. Als hij weer goed groeit kun je proberen weer te gaan minderen.
    Heb je zelf al gedacht aan een inslaapritueel voor jezelf? Heeft mij heel erg geholpen. Ik ben gestopt met me druk maken over het slapen en nam 's avonds een melatonine in. Na het voeden ging ik een kopje rooibosthee drinken en een boekje lezen. Werkt niet voor iedereen maar ik kon zo heel rustig worden en ging dan in bed liggen met het idee: Ik zie wel of ik slaap, zo niet dan lig ik hier lekker.
    Kijk even naar wat er in dat avondpapje zit. Vaak veel suiker, kindjes worden hier niet rustiger van over het algemeen. Geef anders gewone bambix of, nog beter, biobim benjamin.
    Wellicht is het ook een optie om, als hij een nachtvoeding heeft gehad en misschien dan iets langer slaapt dan tot 6:15, met hem naar beneden te gaan en de dag te beginnen met een ontbijt. Wat later naar bed voor een ochtendslaapje, 's middag een middagslaapje. Je hele schema verandert dan wel, maar wellicht dat hij dan wat beter slaapt...
    Krijgt ie misschien tandjes? Hier sliep mijn zoontje onrustig laatste nachten en ik kreeg via hier de tip dat het daaraan kon liggen. Gisteravond voor ik naar bed ging een paracetamolletje gegeven en vannacht alleen om 5 uur wakker (ipv 6 keer gisternacht). Paracetamol is geen structurele oplossing natuurlijk maar als hij echt ergens last van heeft zou je kunnen kijken of het werkt.

Hopelijk heb je er iets aan. MIsschien dat ie ook een nachtje uit logeren kan?

4. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik vind juist dat je zoontje niet zo heel veel vaste voeding krijgt per dag en denk dat t misschien toch honger is? Kun je het brood niet meer uitbreiden en de fles wat minderen. Brood vult veel meer en dan is hij misschien beter verzadigd voor de nacht?
    Misschien zit ie net in een groeispurt? Ons zoontje krijgt sinds ca 1,5 maand ook weer een klein flesje smorgens vroeg tussen 5-6 uur. En dan om 8 uur gewoon een boterham.

5. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Als hij gewoon thuis en het weer laat het toe dan gaan we wel ff naar buiten en anders is hij thuis druk met van alles.
    De middag slaap laten vervallen lukt denk ik niet, want hij is wel echt moe.

6. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Het klopt dat hij iets is afgevallen, maar dat kwam omdat hij buikgriep heeft gehad.
    Vannacht heeft hij om 1.00 uur een gewone voeding gehad en om 2.00 uur sliep hij.
    Om 5.15 uur was hij weer wakker en heb ik de speen gegeven, maar om 6.15 uur wilde hij echt eten.
    Ook voordat hij dat papje kreeg werd hij 's nachts wakker, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
    Vorige week werd hij ook rond 3.00 uur wakker en dan sliep hij tot 6.45 uur, maar nu dus niet meer.
    Paracetamol hebben we ook gegeven toen hij ziek was en dat maakte ook niet veel uit.
    Een nachtje uit logeren doen daar vind ik hem nog iets te jong voor eigenlijk.
    Bedankt voor het mee denken in ieder geval:)

7. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Brood wilde hij eerst niet maar sinds deze week breiden we het steeds meer uit.
    Het kan een groeispurt zijn, maar dan heeft hij die al 8 maand;)

8. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Heb net met het CB gebeld.
    Ten eerste adviseerde ze mij dat ik een aantal nachten achter elkaar goed moet gaan slapen, omdat ik oververmoeid ben op dit moment en 1 nachtje niet gaat helpen.
    Daar ga ik oor dopjes voor halen.
    Vind het wel eng, omdat ik een beetje bang ben dat als er echt wat is ik hem niet hoor, maar mijn man hoort hem dan wel.
    Qua voedingen krijgt hij voldoende.
    Wel zij ze dat ik hem 's ochtends wel gewoon de fles kan geven(eventueel met pap) om 5.30 uur en dan eventueel als hij wakker is een broodje en dan gewoon de rest van het schema volgen.
    Ga ik eerst dit maar is proberen.
    De reden dat hij 's nachts wakker wordt kan van alles zijn, dus dat is het moeilijke er aan.
    Liever geen voeding geven, omdat hij er anders aan kan gaan wennen.
    Het is ook niet elke nacht dat dat gebeurd, dus hij kan ook wel zonder.

9. zogelukkig

Precies, dat is dus ook het moeilijke!
    Zijn het tanden, is het een sprong? Verwerken van nieuwe indrukken, terug naar mama willen? Helpt het ook niet als je hem alleen zachtjes over zijn bolletje streelt en zachtjes praat of even uit bed haalt en even lekker knuffelt? Soms als mijn zoontje na de voeding niet kan slapen, dan kan mijn man gelukkig ook heel goed troosten/rustig maken en kan ik blijven liggen. Ouder zijn ben je samen, dus ga jij maar eens lekker slapen met die doppen in en laat je lieve man gaan, succes!;)

10. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    De eerste keren ga ik na hem toe en geef ik hem een aai over zijn bol en geef ik de speen soms slaapt hij dan weer, maar soms ook niet.
    Doordeweeks sta ik er 's nachts eigenlijk alleen voor, omdat mijn man vroeg op moet om te werken.

11. zogelukkig

Dat moet mijn man ook. Ik hoef m'n bed niet uit als ik moet voeden, hij haalt onze zoon en brengt hem weer terug naar bed. Jaja, ik weet het; ik bof maar!

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik denk dat ik zou kijken of hij zijn groente niet tot 17.30 a 18.00 kan uitstellen en dan als hij moe wordt in bed leggen met evt wat water.
    Je kan dan kijken of hij zijn laatste fles uit kan stellen tot een uur of 11 zodat hij daar langer op kan teren en de nacht door kan halen.
    Zo doe ik het hier en na het badje om 19.00 uur krijgt ze nog wat water en dan wil ze naar bed.
    Tegen 11 uur maak ik haar wakker of ze komt zelf voor een fles van 210+7 en dan hoor ik haar om 7 uur pas weer.

13. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Ik kan het proberen, maar hij krijgt om 12.30 uur pap en dan alleen nog sap en liga, dus ik ben bang dat het dan te lang is, maar we zullen zien.
    Ik zat er ook al aan te denken om de fles later te geven, maar dat werd mij eigenlijk afgeraden, omdat hij van die late fles af moet eigenlijk.
    Vanavond gaan we proberen om hem iets later naar bed te doen om 19.30 uur en dan de fles te geven dan hoeven we hem niet wakker te maken.
    Als dat niet helpt ga ik jou advies is proberen:)

14. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    lelystad
    Hmmmm en met gewone melk bedoel je koemelk toch?

Misschien kun je ipv opvolgmelk in de avond fles gewone koemelk doen en er een pap fles van maken.
    Of die in de ochtend vervangen door pap van een bord of uit een fles.
    Die fles na zijn broodje zonder pap doen zodat hij meer trek heeft in zijn groente zou ook nog een optie zijn.

Zo dat waren even de gedachtes hardop.

15. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Met gewone melk bedoel ik voeding nr 1.
    's ochtends pap zat ik ook al aan te denken.
    Hij heeft wel honger met de groente, maar hij vind het gewoon niet lekker.
    Ben blij als ik er een half potje in krijgt

16. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Hij moet toch al voeding nr 2(opvolg)? Heb je het verkeerd genoteerd? of waarom geef je dan nr 1?

17. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Ik geef nr 2, maar als hij 's nachts een flesje krijgt dan geef ik nr 1

18. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik zou hem in de ochtend een liga of soepstengel of iets geven. Eerst pap (vult lekker) en dan dat tussendoortje.
    Dan kan je in de middag fruit geven en het avondeten later geven waardoor die laatste fles ook later wordt!

Balen dat het nog steeds zo gaat joh!
    Finn heeft het alleen heel erg als hij last heeft van zn tandjes (nu alweer een week of 3...gelukkig is ie haast door!)
    Hij wordt dan 7 keer wakker ofzo!

Haal je hem uit zn bed of laat je hem liggen?
    Ik zou het zo rustig mogelijk aanpakken allemaal...niet meenemen...niet te hard praten..geen licht aan..en geen flesje proberen te geven! Desnoods alleen water of iets.

En laat je man nou ook eens gaan joh! Hier gebeurt het ook niet vaak maar als ik aangeef dat ik het niet meer trek heeft ie dat wel voor me over hoor! Ook al werkt hij 5 dagen en ik maar 3!

19. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    lelystad
    hoe is het gegaan?

20. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    Gelderland
    Dat van 's ochtends pap en dan een tussendoortje en 's middags fruit kunnen we gaan proberen.
    We laten hem altijd op zijn kamer en meestal ook in zijn bed.
    We laten het donker en zeggen haast niks.
    We gaan nu ook proberen om geen fles te geven alleen eventueel water.
    In het weekend is mijn man lang wakker,dus dan gaat hij er wel heen.
    Hij slaapt 's ochtends dan langer uit.

Share This Page