van co slapen naar alleen slapen

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Mamsma, 26 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamsma

Mamsma Actief lid

15 okt 2013
    129
    0
    16
    Hallo,

Mijn 2e kindje van 7,5 maand slaapt s nachts (nog) bij ons in bed of in zijn co sleeper. Overdag slaapt hij in zn ledikantje op zijn eigen kamertje..gaat prima..pakt zn duimpje en gaat slapen. Hij gaat s avonds rond half 8 / 8 uur op bed (eigen bedje, eigen kamer) en wordt dan rond 21 a 22 uur weer wakker. Daarna wil die niet meer in zijn eigen bedje slapen maar heeft hij mijn borst nodig om weer lekker bij in slaap te vallen..en dus neem ik hem bij mij op de kamer in bed. Opzich vind ik het allemaal niet zo'n probleem en ook wel makkelijk omdat hij vaak 2 a 3x s nachts wakker wordt en ik hem zo makkelijk aan kan leggen en we slapen allemaal fijn verder. Mijn enigste 'angst' is dat ik straks met een 'groot' kind in bed lig...een baby naast me vind ik prima maar ik heb geen behoefte om jaren met een kind naast me te slapen (alle mensen respecterend die dit wel willen! Ieder zn eigen).
    Ik ben dus eigenlijk op zoek naar ervaringen van ouders die ook aan co slapen deden en hoe zij over gingen naar het alleen slapen. Gaat dit straks vanzelf als hij s nachts geen behoefte meer heeft aan voeding?

2. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Mijn zoontje heeft tot 6 maanden naast mij geslapen in een cosleeper. Ik heb tot 6 maanden ook borstvoeding gegeven. Met 6 maanden ben ik gestopt met borstvoeding en is hij ook in zijn kamertje gaan slapen. Ik had hem ook door de dag heen in zijn eigen kamertje laten slapen zodat hij kon wennen. Ik moet zeggen, hij heeft geen kick gegeven toen hij overging, het ging allemaal heel soepel. Hij vond de fles prima en hij vond het niet erg om in zijn kamertje te slapen. Ik bleef wel hem in de avonden een fles geven. Dat heeft hij tot 15 maanden gekregen. Maar ik moet zeggen, ik denk dat hij gewoon heel makkelijk is met veranderingen. Hij is nu 2.5 en hij kreeg een nieuwe (grotere) kamer omdat zijn zusje in zijn kamertje zou gaan slapen. Hij vond het allemaal best, nooit moeite mee gehad.
    Door het te proberen kom je achter hoe je zoontje het vind. Succes!

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ook zonder nachtelijke voedingen kan je kindje behoefte aan mama hebben S nachts, sorry! Heb je geprobeerd hem na de 22u voeding terug te leggen? En er dan elke keer S nachts uit te gaan?

4. Yess13

Yess13 Lid

5 okt 2015
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoihoi,
    ons zoontje is nu 1 jaar en wij slapen gezellig met zijn 3e. In ons geval heeft ons kleintje niet eens een eigen bedje en is het een bewuste keus dat hij bij ons slaapt. Ik geef zelf nog borstvoeding als aanvullende voeding en ook in de nacht.

co slapen heeft net als apart slapen voor en nadelen. Het voordeel is dat je je kindje inderdaad dichtbij je hebt als je hem wil troosten. Zeker met voeden is het ideaal, maar ik vind de borstgeven niet alleen voeden, maar ook een vorm van comfort geven. Ik merk het ook aan mijn zoontje. Is hij in paniek krijg ik hem vaak rustig aan de borst. Tuurlijk kan hij wel eens druk zijn, of eerder wakker zijn en rond gaan kruipen in het bed, maar dat nemen we voor lief. Over het algemeen is hij een rustige slaper.

De keerzijde is dat het wel zo kan zijn dat hij hierdoor langer in de nacht om de borst blijft vragen. Als hij wakker wordt van iets is dat zijn comfort zone. Dat is prettig maar kan in sommige periodes vermoeiend zijn. Soms is ons kleintje 1x pernacht wakker, maar soms ook 3x. Nu komt het als je borstvoeding geeft toch neer op de moeder. Dat is wel iets wat heel vermoeiend kan zijn.. Ook het afwennen van de nachtvoedingen kan wat problemen opleveren. Zeker ivm het comfort dat je je kleintje geeft en hij zal moete leren dat bijvoorbeeld wiegen genoeg kan zijn. Hier kan hij natuurlijk even tegen gas gaan geven. Op dit moment zijn wij de nachtvoedingen aan het inperken omdat hij overdag minder eet maar in de nacht des te meer. Dat kost mij teveel energie. Je kunt geluk hebben dat je kindje gewoon uit zichzelf door gaat slapen op jongere leeftijd, maar zolang je samen slaapt en dus dicht in zijn buurt bent zal hij je toch sneller opzoeken voor bv.

Ik denk dat je idd moet doen waar je je goed bij voelt. Overal in de wereld slapen ouders met hun kinderen. De westerse wereld is daar gewoon anders in... Kinderen worden vanzelf zelfstandiger. Ik ben ervan overtuigd dat ons zoontje uiteindelijk zijn eigen plekje zal willen hebben of simpelweg niet meer bij ons wil/hoeft te liggen. Je beslist als ouder wat jij het prettigst vind :)

5. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier staat het los van de voeding inderdaad. Borstvoeding gestopt met 14 maanden, maar nog steeds heeft ze snachts behoefte aan mama. Dat geef ik haar dus. Ze gaat rond 19u naar bed in haar eigen bed, wordt 9 van de 10 nachten wakker en wil dan mee met mij. Ik laat haar dus gewoon.
    Als je dat niet wil, kan je altijd besluiten een slaaptraining te gaan doen tegen de tijd dat je je er niet meer prettig bij voelt.

Deel Deze Pagina