Hoe ver ga jij in zonbescherming?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaMarije, 3 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi mama's!

Ik vraag me dat toch af. De ene mama laat haar kind gerust wat zonnestralen meepakken, terwijl de andere mama ervoor zorgt dat de kleine vrijwel altijd uit de zon is. Mijn vraag is dus: hoe ver gaan jullie?

Mijn mannetje krijgt altijd een petje en/of zonnebril op (afhankelijk van de zonkracht), blote delen smeer ik altijd in en bij echt langer spelen zorg ik ervoor dat ie zoveel mogelijk in de schaduw zit. Als ik echter boodschappen ga doen met de wagen of de fiets, pakt ie gerust wat zonnestraaltjes mee op zijn beentjes en armpjes.

Hoe doen jullie dat?
    Liefs!

2. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik smeer heel goed, en bij spelen in de tuin zorg ik voor schaduw. Op de fiets krijgt ze bij dit weer ook een petje op en een zonnebril. Maar met wandelen en fietsen gaat ze lekker met blote armpjes en beentjes. Met factor 50 kan ze denk ik wel wat hebben. Zo bouwt ze wat op, ook omdat we over 3 weken naar Rhodos vertrekken.

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik smeer een paar keer per dag met factor 50 en als we met de hond gaan wandelen of fietsen krijgt ze haar zonnebril op.

4. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik smeer ze allebei goed in met factor 50 en ze hebben uit de schaduw een zonnehoedje op. een zonnebril heb ik eigenlijk nog nooit over negedacht.

5. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dochter (13 maand) smeren smeren smeren, niet te veel in de zond, maar wel zon meepakken (op fiets of als ze er zelf even in kruipt) en hoedje op in zon. Zonnebril werkt hier echt niet. Die gaat meteen weer af.

Zoonlief (bijna 3) smeren, en altijd shirtje aan. Maar hij heeft ook al bewezen dat hij niet te snel verbarnd en goed bruin kan worden. Da's wel fijn. En hij vindt zonnebril juist weeer stoer.

6. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik smeer haar altijd in als ik naar buiten ga, ook voor een boodschapje/wandelingetje en ik houd haar wel zoveel mogelijk uit de zon, in de schaduw of onder de parasol.

Liefs Huismus

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hierin moet ik bekennen dat wij redelijk 'slecht' zijn.

Oke de kinderen worden smorgens ingesmeerd bij het aankleden en worden smiddags na het slapen ingesmeerd. Maar meer dus eigenlijk niet. Hier geen zonnebrillen (ja voor 5 seconde idd) en ook geen hoedjes/petjes (ook voor 5 seconde ;)).

Als we gaan lopen proberen we ze wel uit de zon te houden met behulp van de parasolletjes op de wagen.

De jongste ligt als ze buiten ligt ook gewoon altijd in de schaduw en komt niet in de zon, behalve af en toe als ze een stukje gaat kruipen of als we een stukje door de tuin lopen (stappen aan 1-2 handjes).

De oudste twee lopen heel de dag zo een beetje buiten en dus wel heel de tijd in de zon, maar hebben wel gewoon een shirtje/hemdje aan.

En tja ik vind het wel best zo ook eigenlijk ook ;)! Want ja als ik het niet best zou vinden, dan zou ik het wel veranderen, dat lijkt me logisch.

Liefs, Hanneke!

8. Skye

Skye Niet meer actief

De enige reden waarom ik smeer is omdat ze echt niet mag verbranden......maar verder speelt ze gewoon in de zon. Ik smeer wel heel goed. En ze wordt nu al bruin. Niet dat ik het daarom doe, maar ik kies meestal plekjes uit waar ze zowel in de zon als in de schaduw kan zitten en ze gaat zelf naar de zon!

9. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Dan ben ik volgens mij ook best "slecht" bezig.

*Hier wordt zowiezo niet aan petjes en zonnebrillen gedaan want die liggen binnen 2 sec op de grond ;).
    *Ik smeer alleen s'middags zonnebrandcreme op armen/benen/gezicht omdat dan de zon het sterkst is.
    *Ik hou ze ook niet bewust uit de zon, we hebben schaduw genoeg en de zonnescherm staat de hele dag uitgeklapt.
    * Ze kan al vrij goed lopen, dus in de schaduw houden lukt toch niet (tja voor 5 sec), en daarna loopt ze alweer ergens in onze tuin.
    *Gaan we fietsen/wandelen (vooral met dit weer) dan zit ze lekker in een t-shirtje en korte broek. Met wandelen heb ik wel een parasol, maar die is dit jaar nog niet gebruikt.

Dit was het wel zo'n beetje denk ik. Trouwens zowel ik als mijn vriend smeren onszelf nooit in en zijn ook nog nooit verbrand (worden altijd lekker bruin).

10. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Zelfde als jij mamamarije!
    kan geen verschil ontdekken. :)

11. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Hier wordt ze 's ochtends van top tot teen ingesmeerd (ook als het licht bewolkt is) met ultrasun (die hoeft maar 1x per dag) dus dan is ze iig goed zorgvuldig ingesmeerd. En verder hebben wij in onze tuin een zonnescherm en parasol staan, dus het grootste gedeelte van de tuin is in de schaduw, vooral haar speelplek en als ze dan een keertje bij ons waterelement staat te spelen in de zon ben ik niet zo panisch dat ze daar meteen uit moet, want ze is goed ingesmeerd. Verder wil ze geen zonnebril op, maar wel een zonnehoedje, die krijgt ze dus ook op.
    Als we gaan fietsen niet anders, zonnehoedje op en wat een beetje zon pakt, dat pakt de zon. Ze ligt het heetst van de dag toch nog te slapen.

Het smeren gaat niet alleen om verbranden, er zijn ook stralen waar je niet van verbrand die veel slechter zijn voor je huid (huidkanker). Ben er dus wel erg op gespitst om goed te smeren.

12. adi

adi Niet meer actief

Hier worden ze ingesmeerd vóórdat we naar buiten gaan. Wij smeren overigens alleen blote lichaamsdelen in, dus niet van top tot teen.
    Verder krijgen ze een hoedje of een petje op als ze in de zon komen. In de wagen krijgen ze deze niet, want er zin een zonneklep in de wagen en anders zweten ze zich een ongeluk.

Zonnebrillen moeten we nog aan beginnen, hebben het een keertje opgezet voor de foto en toen hebben ze die wel snel eraf gedaan ;)

In de wagen komen ze best vaak even in de zon, maar als ze op het gras spelen zorgen we altijd dat ze in de schaduw zitten. Straks als ze gaan lopen zal me dit niet meer lukken besef ik.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zoontje heeft de vorige zomer nauwelijks in de zon gezeten. Als we gingen wandelen buiten, smeerde ik wel even zijn onbedekte lichaamsdelen in. Eerlijk gezegd weet ik ook pas sinds kort dat je blijkbaar ook de onbedekte lichaamsdelen moet insmeren ;)

Nu doe ik het nog steeds niet overdreven veel. Ik vergeet het ook regelmatig eerlijk gezegd en moet mezelf even dwingen een ritme in te bouwen door 's ochtends gewoon standaard in te smeren. Hij wordt wel altijd ingesmeerd als ie buiten gaat spelen en voordat ie naar het KDV gaat wordt ie ook ingesmeerd (maar de speelplaats daar heeft alleen 's ochtends zon, dus dat scheelt).

Een zonnebril begin ik niet aan. Die zag ik vroeger trouwens bijna nooit :( Sinds wanneer dragen kinderen een zonnebril? Ik zie ze nu ook nauwelijks, behalve als de kinderen het zelf leuk vinden om er 1 op te zetten. Een petje probeer ik wel 100 keer per dag, maar die zet ie helaas al snel af.

14. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Charlotte heeft bij buiten spelen altijd een hoedje of petje op en laat dit ook zitten, bij wandelen en fietsen ook een zonnebrilletje, laat ze ook zitten. Insmeren doe ik altijd en regelmatig herhalen. De zandbak enz staat in de schaduw maar ben niet panisch met de zon: is ook niet meer te voorkomen op deze leeftijd. Vorig jaar is ze absoluut niet in de zon geweest, toen was ze 5-8 maanden ongeveer tijdens de warmere maanden. Toen echt alleen in de schaduw liggen en spelen.

15. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.716
    3.151
    113
    Vrouw
    Vanmiddag ga ik lekker wandelen met Liam en doe hem een lange broek ( of 3 kwart ) aan met benen ingesmeerd met factor 50.
    sandalen aan en ook de voeten insmeren. korte mouw en armen, nek, hals en gezicht smeer ik ook in met factor 50.
    Verder een pet op en eventueel de parasol nog op.

als hij buiten speelt het zelfde behalve de parasol omdat hij zijn pet op heeft ( die hij gelukkig maar al te graag op heeft en op laat ). na 15 - 20 min haal ik hem even voor 10 in de schaduw of even naar binnen en dan mag hij wel weer verder spelen.

Liefsz

owh ja hij is 14.5 maand.

16. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Weet niet meer van wie ik de tip kreeg. Maar ik smeer de handjes niet in. Daarmee wrijven ze in de ogen en dat kan irritatie of ontstekingen teweeg brengen.

17. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Even voor de goede orde: het is aangetoond dat blootstelling aan de zon op jonge leeftijd de kans op huidkanker enorm vergroot op latere leeftijd.

Met dat in mn achterhoofd smeer ik M heel goed in met factor 50 en ook regelmatig. Petje houdt ze idd niet op, maar ik probeer het wel steeds (ga nu maar een paarse hello kitty pet kopen :D). Zoveel mogelijk in de schaduw.

Wel laat ik haar het eerste kwartier onbeschermd spelen zodat ze ook wat vit D binnenkrijgt.

Lastig hoor: geen zon is geen vit D, wel zon is vergroot risico op huidkanker. En uit recent onderzoek blijkt dat kunstmatige vit D toch niet zo goed is als de natuurlijke ... (Volkskrant wetenschapsbijlage van afgelopen zaterdag)

18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Even laten intrekken ... ik zou het toch maar doen. Verbrande handjes zijn ook niet leuk. En laat het nou net de handen en het gezicht (vooral neus) zijn die 'last krijgen van huidkanker' vanwege de vrijwel continue blootstelling ...

19. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ik smeer alleen met zulk weer als we naar buiten gaan om te wandelen/fietsen. als ik hem zn broodje buiten in de schaduw in de kinderstoel geef smeer ik hem niet in.

wat ik me wel afvraag.. hoe moeten kindjes van ongeveer 12 maanden buiten spelen als je geen gras hebt?
    wij hebben alles betegeld en een kleed neerleggen heeft geen zin want hij kruipt er toch vanaf. daarom spelen we eigenlijk nooit buiten :(

20. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

maar ze krijgen toch gewoon vit. d binnen? zonnebrandcreme houdt toch alleen schadelijke uvstralen tegen? daarom wordt je ook gewoon bruin.

Deel Deze Pagina