Hoe ver ga jij mee in de kledingkeuze van je kind?

Discussie in 'De lounge' gestart door Astre, 28 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Dit had mijn tekst grotendeels kunnen zijn.

2. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik ben heel makkelijk, zolang het bij elkaar past vind ik het prima. Mijn oudste is gek van Planes en Cars. Hij is helemaal gelukkig als hij zijn cars/planes tshirt, met sokken, onderbroek etc aan mag.
    Kleding met doodshoofden heeft hij ook aan gehad, net als de jongste. Vind er niks raars aan. Hij had als baby ook shirtjes van adcd, slayer etc aan ;)

Hij is een eigen individu, met een eigen persoonlijkheid. Waarom mag hij zijn eigen kleren dan niet uitzoeken? Hij moet erin lopen, niet ik.
    Ik kleedde me vroeger ook apart, gothic/skater/alto. Het is nu wat minder geworden, maar het is nog steeds niet helemaal mainstream. Ik weet nog hoe graag ik er niet als iedereen uit wilde zien en bepaalde dingen aan wilde die mijn ouders verschrikkelijk vonden. Zij lieten het wel toe, maar ik had wel wat vrienden die het niet mochten en heel ongelukkig ervan werden.

En inderdaad ook wat ik hier lees, ik zie soms kinderen erbij lopen zoals pubers. Kapsel strak gestyled, dure merkkleding. Ik had kindjes in mijn groep (kinderopvang), waarvan de ouders boos werden als er verf op de kleding zat. Vind dat echt sneu voor dat kind, het zijn kinderen, geen volwassenen.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    Ja ik zou haar dan lekker de foute combi aan laten trekken.
    En ik zou ipv nee zeggen tegen het jurkje, haar laten voelen hoe koud het is. Dan is het haar keuze om iets anders aan toe doen of niet. Nu is ze nog wat klein, maar met 2,5 ben ik daar toch wel mee begonnen.

Niet dat jouw manier niet goed is hoor. Wil alleen aangeven dat mijn grens dus wel verder ligt. Niet met alles overigens, alleen qua kledingkeuze.

4. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ze zegt er nog weinig over en ik koop de kleding dan ook gewoon voor haar. Pas geleden was ze toevallig mee (online uitverkocht) en toen pakte ze dezelfde bloemen legging en jurk, terwijl er heel wat keus hing.

Maar als ze wat ouder is gaan we gewoon samen winkelen denk ik of online zoeken. Ze mag echt wel zelf meebeslissen.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik ben niet zo moeilijk: als ze mee zijn winkelen geldt hun mening zeker. Zo heeft de middelste vorige week een paar schoenen uitgezocht. Ze mocht kiezen uit verschillende paren en koos uiteraard voor een paar grijs-roze Hello Kitty schoenen met lichtjes. Tja, ik had ze absoluut niet uitgekozen, maar voor gek lopen doet ze er ook niet mee dus als zij er dan superblij mee is dan ben ik ook blij. Ze zoeken ook geregeld zelf hun kleding uit voor naar school etc. Een enkele keer moet ik dat wel iets bijsturen, maar over het algemeen gaat dat heel aardig. Niet de combi's die ik vooraf bedacht had en achteraf nog eens zou kiezen, maar zolang het kan en ze er niet echt carnavalesk uit zien kan het bij mij lang ;)

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier nog geen kinderen, maar wel in mijn hoofd hoe ik het wil.

Namelijk dat zij het moeten dragen en het dus leuk moeten vinden.

Is dat toevallig dan allemaal glitter of roze of merkspul ... dan is 't maar zo. Ooit groeien ze wel uit de Hello Kitty- en Disney- en Studio100-kleding.

Tot een bepaalde leeftijd hou ik het natuurlijk in de hand en ik betaal, maar als ze echt een mening hebben ... so be it.
    Liever een t-shirt van K3 of hello Kitty aan dat rotversleten raakt van veel te dragen, dan een t-shirt dat ik kies en nutteloos in de kast ligt te vergaan omdat ze het niet aan willen.

Lijkt mij overigens dat de meeste jongens minder "mode-bewust" en ermee bezig zijn dan meisjes ;).

Schoenen zou ik dan overigens gek genoeg wel weer strenger op zijn, omdat ik wil dat die toch een tijdje meegaan.
    Maar als schoenen met lichtjes quasi even lang meegaan en ze er blij van worden en 't zelf kiezen ... so be it.

7. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Mijn oudste is 3 jaar, die heeft nog niet echt een eigen idee over kleding en vindt alles prima wat ik uit de kast pak.
    Zowel mijn man als ik zijn vrij klassiek in kledingkeuze, en in die stijl houden we ook de kleding van de kinderen.We kopen niets met prints/figuurtjes erop, daar houden we gewoon echt niet van.
    Of van die erg sportieve dingen zoals joggingpakken etc.
    Het hoeft verder echt niet saai te zijn, een leuk ruitje of streepje mag er best inzitten en in leuke kleurtjes.

Ik weet niet óf we hem wel bij de aankopen gaan betrekken nu hij nog zo klein is, wij zoeken de kleding zelf uit, maar hij mag uit de dingen die we hebben best een keuze maken...

Zo zie je maar hoe verschillend kinderen zijn, lees hier al vaker dat kids weg zijn van Cars, Planes enz en dan ook kleding daarvan willen dragen, maar mijn kind vraagt daar echt niet naar... die is er ook helemaal niet mee bezig...

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Toen ik 1,5 was heeft mijn moeder mij ooit met veel moeite een setje aangetrokken dat zij wilde. Anderhalf uur later lette ze even niet op en heb ik mijzelf volledig uitgekleed. Ik stond in mijn blootje met mijn schoenen in de hand voor haar neus. Mijn kinderen zijn even eigenwijs als ik.

Dus mag mijn zoon grotendeels zelf kiezen. Nou is hij best plooibaar als ik het leuk breng, maar bepaalde zaken doet hij niet aan. Ik overleg dus gewoon met hem wat hij wil hebben. Meestal heeft hij trouwens goede smaak. Hij is verzot op blouses en kraagjes. Verder houdt hij van haaien en stoer. Ik vnd het prima.

De jongste vindt alles nog best. Als hij zijn schoenen maar aan mag. Sinds hij schoenen heeft zou hij er het liefst mee slapen.

Ik vind het oprecht niet spannend als een kind erbij loopt zoals hij/zij wil. Lekker laten gaan. Ik maak me drukker om andere zaken.

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Toen mijn oudste dochter 2/3 jaar was, liep ze eigenlijk bijna de hele week in mooie prinsessenjurken. (Op de crèche niet) Maar ach, zij vond het geweldig, en ik struinde internet voor mooie prinsessenjurken. Toen ze 4 was, en elke dag naar school moest, werden de prinsessenjurken verruild voor andere jurken. Maar dat moesten wel draaijurken zijn. Je weet als je draait, ze zo heerlijk wijd meedraaien. Verkochten toentertijd bij HM. Haha 1 model, die kocht in direct in alle mogelijke kleuren (werd zelfs voor me weggelegd, als ze binnen kwamen). Mijn dochter (13) draagt nu steeds liever een jurk dan een broek. Maar sinds een week zit op voorgezet onderwijs, nu bewust broeken met tshirt aan om niet uit de toon te vallen. En in het weekend.. Juist jurken! (En nee, draaien hoeven ze niet meer)

De jongste is nu een jaar, en stiekem hoop ik dat ze ook een prinsesje wilt zijn met gouden schoentjes.

10. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik ben er denk ik best makkelijk in, ik laat dochter dingen zien en als ze t mooi vindt kopen we het en anders niet. Ze komt zelf ook wel eens met iets aanzetten waarvan ik denk "gadver" maar dan kopen we het toch gewoon. Vind het belangrijk dat ze zelf keuzes leert maken en haar eigen "ik" ontwikkelt.

Dingen die ik echt afschuwelijk vind, of niet bij haar leeftijd passen, kopen we natuurlijk niet. Bijv. van die Lelli Kelly schoenen oid. Komt gelukkig niet zoveel voor ;)

Moest laatst erg lachen om mijn zoontje tijdens het schoenen kopen. Ik had schoenen uitgezocht, we hadden gepast en ik dacht klaar is Kees. Niet dus.... Toen ik zijn eigen schoenen weer aan wilde doen meldde hij dat hij ze echt heeeeel stom vond en toch lekker niet aan ging doen. Hij draaide zich om, pakte een paar sneakers uit het schap en zei "deze wil ik wel!". De verkoopster lag helemaal gevouwen. Tsja, daar kon ik natuurlijk niet tegenop. Tegeni. Iedreen die iets zegt over zijn mooie schoenen zegt hij nu "die heb ik zelf uitgezoekt!". :D

11. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    ik koop wat ik leuk voor hem vind, hij heeft nog geen interesse in kleding, bij dochterlief (die eens mag komen ;)) is dat voorlopig ook nog niet het geval :D:D

12. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Wat ik wel vroeger deed, mijn dochter koos de jurk/rokje uit en ik pakte de bijbehorende tshirt en legging erbij. Zo voorkom je foute combinaties of te bont geheel.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het enige waar ik wel echt heel erg streng in ben (volgens velen) is dat de schoenen die ze dragen stevig en van leer moeten zijn! Hier echt geen plastic ballerina's van de action, zelfs niet voor erbij. hier dragen ze Kanjers, Clic, Clarks etc. Mijn man vind het zelfs een beetje overdreven geloof ik, maar ik vind goed schoeisel enorm belangrijk.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Haha maar daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn;) das mijn idee erover. Ik moet er ook mee over straat dus vind het fijn dat ik het ook mooi vind. Ik koop voor de verduidelijking ook niks wat zij lelijk vindt...ze hoeft van mij niks aan wat ze niet mooi vindt.
    Het klinkt ws uit mijn post alsof ik haar van alles verbiedt, maar zo is het in de praktijk niet hoor. Onze smaak komt ver overeen op wat dora, prinsessen en goud na;). Bijna elke jurk die ik uitkies vindt ze super en toen ze haar winterjas zag moest ze bijna huilen zo blij was ze ermee.

en ondanks dat ze geen disney krijgt ontwikkelt ze prima haar eigen smaak. Zwierjurken staan haar goed zegt ze...want dan lijkt ze op een prinses, maar soms wil ze er stoer uitzien en dan kiest ze haar spijkerskinny. In het h&m boek zag ze laatst op een foto een meisje met een spijkerrokje en een blousje erop: " mama zo'n blousje zal mij ook leuk staan, dan ben ik net een mevrouwtje;) dus krijgt zij zo'n blousje.

15. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Onze zoon van vijf begint nu, ik hou van rustige prints en moderne kleding. Hij alles met Cars erop. Echt afschuwélijk! Hier de regel, een pyjama van Cars mag, sokken, hemdjes en onderbroeken. En de rest kiest mama, als hij het kan betalen kiest hij.

16. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Hier absoluut geen disney, smurfen, cars etc. Op de pyama of ondergoed, oke, maar meer ook echt niet. Schoenen in de vorm van een auto of met lichtjes komen er hier ook niet in.

Mijn zoontje is 2,5 en het maakt hem tot op de dag van vandaag niks uit wat ik hem aan geef.

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113
    Onze uk is nog te klein om te beslissen. Ben het wel met Hanna eens vrolijke plaatjes passen bij een peuter (en baby) al snel zie je tshirts die ook geschikt zijn voor grote kinderen, vreselijk.

18. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Owww lastig lastig. Hier namelijk (bijna) iedere dag een gestyled kind. Ik word zelf zo blij van mijn dochter en zoon in mooie kleertjes.:cool::D Hippe schoenen en haren mooi gedaan. Helaas voor mij heeft mijn dochter een wat andere smaak en nu ze 5 wordt zal ik toch wat meer mee moeten gaan buigen. Ze moet zich natuurlijk wel helemaal happy voelen in wat ze draagt.

Dus iets meer broeken in de kast en stoerdere items. Maar ik heb een duidelijk veto. Overleg is er nu bij bijna iedere aankoop en ik geniet nog even van het feit dat mijn zoon van 2,5 nog alles aantrekt wat mama uitkiest. :)

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ach dat is van alle tijden. Vroeger droegen kinderen precies hetzelfde als volwassenen... nu is dat toch wel wat minder.

Hier geen doodshoofden / schedels of legerprints.. verder vind ik een boel goed (Ik shop voor de kids en tot nu toe gaat dat goed ;))

20. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    Gelukkig (nog) geen last van. De oudste van 6 vindt eigenlijk alles nog wel prima wat ik voor hem uitzoek;).

Deel Deze Pagina