Hoe ver gaan om peuter (2 jr) over te halen om avondeten te eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Janna, 19 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Lastig he!
    Op die leeftijd kun je echt wel verwachten om bijv 2 hapjes (want 2 jaar) te proeven. Anders geen appelmoes in jullie geval... Zou ik dan ook echt volhouden en niet geven als ze het niet doet!
    Wil ze niet proeven, ook goed, geen drama van maken en alles opruimen...

Hier ook wel dit soort fases (weigeren/treuzelen/hamsteren/weggooien etc) gehad, maar gelukkig nooit heel lang.
    Blijven aanbieden, niet te veel, maar wel alles laten proeven.
    Vanaf dat ze hier 3 jaar is zegt ze zelf ook dat ze nu alles kan proeven. Ze hoeft haar bordje niet leeg te eten, maar moet wel overal minimaal 1 hapje van nemen.
    Hier een echte vlees/vis liefhebster, dus van ons moet ze eerst wat happen groenten hebben gegeten voordat ze dat krijgt. Anders eet ze zich daar mee vol.
    Hetzelfde geldt voor drinken: geen hele beker wegdrinken voor het eten, dan zit die buik gewoon vol. Ook krijgt ze 's middags meestal niet veel, heeft meteen effect op het eten.

Verder heb ik in die periode rond 2 jaar dus vaak pastasaus gemaakt van verschillende verse groenten en zo, dat at ze namelijk wel goed en gemakkelijk!

Spreek samen met je man gewoon 1 tactiek af en blijf dit consequent toepassen. Ze is nu ook wel oud genoeg om te leren dat bepaald gedrag gewoon consequenties heeft!

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Loslaten!!

Wij houden t gewoon gezellig aan tafel met elkaar... Als ze wat eet is het mooi meegenomen.
    Hier juist dol op groente en kaas, maar niet op vlees, terwijl ze dat wel kan gebruiken voor de groei.
    Ze mag wel alles proeven, maar dat hoeft ze niet door te slikken als ze t niet lekker vind. Proeven van nieuwe dingen stimuleren we wel.
    Kinderen moeten 10-20 x proeven voordat ze iets lekker vinden...
    Dus wij blijven aanbieden...;)
    Enne als je los laat heb je twee handen vrij :D
    Geniet van je eigen eten en je gezelschap aan tafel ze worden vanzelf nieuwsgierig. Ik zou niet gaan dwingen, want dan wordt t n machtspelletje.
    Ohw en ze krijgt hier altijd n toetje, maar soms eet ze die ook niet ;)
    Lekker ding!

3. Janna

Janna Fanatiek lid

Loslaten is hier echt niet het toverwoord, want ik heb het helemaal niet vast. Zoals je eerder hier in het topic kunt lezen, hebben we tot afgelopen zondag helemaal geen druk opgelegd. Bovendien maakte ik me ook niet echt zorgen. Nog steeds niet heel erg trouwens.

Het feit is echter wel dat er een leeftijd komt waarop je een kind wel gaat opleggen dat het íets moet proberen / eten. Tenminste: als mijn dochter 10 is mag ze toch echt niet van tafel voor ze iets gegeten heeft. De vraag is dus alleen: wanneer is die leeftijd? Tot hoe oud wacht je af of ze zelf gaan eten? En op welke manier pak je het dan aan?

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Tsja, dan staan we er anders in, want ik denk dat het bij geen enkele leeftijd zin heeft om te 'dwingen' of dat ze iets 'moeten' eten.
    Dus verdere tips heb ik dan niet voor je helaas.

Succes!

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik vind ook dat je op een gegeven moment wel een consequentie eraan kan/moet stellen... Als ze nooit iets proeven gaan ze nooit iets lusten/eten!
    De vraag is inderdaad wanneer is dat moment.

Hier ook nooit onder dwang, maar ze wordt wel altijd verzocht om iets (nieuws) te proeven. Na 1 hapje klaar, prima, maar wel eerst proeven. Zeker nu ze 3,5 jaar is!

6. Janna

Janna Fanatiek lid

Dwingen vind ik een heel zwaar woord. Natuurlijk zal ik geen lepel met eten de mond van mijn dochter in forceren, terwijl mijn man haar kaken open houdt. ;) Maar bij oudere kinderen vind ik best dat je kunt zeggen dat ze van alles iets moeten proberen. Dat kun je dwingen noemen. Ik zie het meer als het kind leren dat het er bij hoort om al het eten te proberen, en dat het niet acceptabel is om het niet te proberen. Dus inderdaad een consequentie stellen, bijv. alleen een toetje als het kind het geprobeerd heeft. Als jij dat niet prettig vindt, staan we er inderdaad anders in.

Vandaag overleg gehad met het cb. Zij zeiden dat je zoiets pas vanaf een jaar of drie kunt gaan doen. Ze vond mijn dochter met net 2 jr daar echt nog te jong voor. We gaan het komende jaar dus gewoon door met de manier waarop we het afgelopen jaar deden. Het enige verschil is dat ze ons wel aanraadde meer vit A en ijzer te geven, aangezien R. dus ook bijna helemaal geen vlees eet. Zij had het over peuteropvolgmelk, maar wij gaan maar gewoon mulitvitaminen in de vorm van kauwtabletten geven.

Voor nu zijn we er dus uit! Iedereen die gereageerd heeft: bedankt!

Deel Deze Pagina