Hoe ver moet de zorgstaat gaan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kache, 28 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. doedel

doedel Bekend lid

7 sep 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Ik kan soms een beste bitch zijn maar dit slaat toch alles...

Hoera de bitch van het jaar in Bloem! :$

2. doedel

doedel Bekend lid

7 sep 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Hier ben ik het mee eens, daarbij vind ik ook dat de overheid wat minder mag bemoeien.

3. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ga je schamen. :(

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit en wat Youtan dus ook zegt. Kinderbijslag vanaf het derde kind afschaffen, vermogens (dus NIET inkomensafhankelijk!!!) maken en inderdaad dat eeuwige betuttel door de overheid stoppen. Meer verantwoordelijkheid bij de burger neerleggen.

Hier op ZP lees je het ook vaak. Een stel gaat uit elkaar en het eerste wat hier gevraagd wordt is 'waar heb ik allemaal recht op'. Daar gaan mijn haren recht van overeind staan. ;)

En ik zou wel eens wat cijfers willen zien mbt het vroegere systeem van ziekenfonds en particuliere verzekering. Ik krijg de indruk dat dat véél beter werkte, maar geen idee of dat onhoudbaar duur was eigenlijk.

5. oxbow

oxbow Niet meer actief

Misschien een weekje ruilen met mensen met een kind met een beperking of een zorgenkindje??

Misschien dat je dan beseft hoe zwaar dit kan zijn en dat die extra hulp nodig kan zijn om op te laden en voor de andere gezinsleden.

Aan alle kanten zijn er organisaties voor kinderen zoals het vergeten kind..
    Wat ik een super initatief vind, maar ik vind dat kinderen uit een gezin met een brusje met een beperking vaak vergeten worden, want ook voor die kinderen is het zwaar en die kinderen zijn blij me wat extra aandacht.
    Maar wil je dan een dagje wat doen heb je goede opvang nodig voor je kind met beperking en die laat je niet zomaar bij iemand achter en niet altijd is er familie die klaar kan staan.

Dus ja ik vind dat de samenleving ook voor die gezinnen wat extra's kunnen doen op wat voor manier dan ook.

En pech.... wat nou als je kind aangereden wordt door een ander en daarbij zwaar gehandicapt raakt? dan is dat maar pech...

Vind het heel hard over komen.
    Wij hebben zelf dan ook zo'n "pechgevalletje" maar zo zie ik het niet en het komt best wel hard over dat we pech volgens jou en dan is het bij ons meisje allemaal niet zo ermstig, maar denk dat je hiermee wel ouders bezeerd.

6. oxbow

oxbow Niet meer actief

Nu ik dit lees snap ik je ook beter, maar kwam even hard over van dat is pech...

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Deels mee eens. Al vraag ik mij wel af wat je beredenatie is mbt afschaffen van kinderbijslag vanaf een 3e kind? Dan alles afschaffen of juist niet, want er worden volgens mij in Nederland niet genoeg kinderen geboren om later alles te kunnen onderhouden.

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.058
    2.195
    113
    Brabant
    Idd schaf maar af. Maar dan ook voor iedereen. Dus niet inkomensafhankelijk en niet las vanaf t derde kind.
    Ik ben blij met de kbs hoor, naar echt nodig?

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja idd meer met het idee om het geboortecijfer nog enigszins op peil te houden en gezinnen met een laag inkomen nog wel dat extra-tje te gunnen. Maar je zou het ook helemaal kunnen afschaffen en dan bvb compenseren in de vorm van gratis kinderopvang of lagere inkomstenbelasting. 🤔

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Ja, in de vorm van gratis kinderopvang lijkt mij dan het meest handig. Dan stimuleer je het werken van moeders ook veel meer, dan met het uitdelen van kinderbijslag.

11. without a name

17 sep 2015
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    Soms gaan dingen wel apart mijn zoon mocht ipv van 2 keer naar de psz nu ineens 4 keer. Het bedrag wat wij moeten betalen ging van 40 euro naar 14.40 ( vve) terwijl ik het dan logischer zou vinden dat het dan gewoon 40 bleef en dan de rest door de gemeente vergoed zou worden. Of meer zou moeten betalen.

Voor onze dochter proberen wij een dyslexie onderzoek te krijgen maar dat lukt tot nu toe niet. Ze scoort net een paar punten te goed omdat wij en de school er alles aan doen om haar te helpen. We zouden haar dus niet moeten helpen en waarschijnlijk gaat het dan wel slecht genoeg. Maar goed dat doen we niet omdat we graag willen dat ze zichzelf goed over zich voelt.Als wij het zelf zouden moeten betalen dan lukt dat helaas niet ( of er moet echt van alles geschrapt worden) want de test kost bijna 1000 euro maar elke week een half uur geholpen worden kost ook 80+ dus 320 extra in de maand. Dat hebben wij niet even zomaar liggen. Dus daar hopen we dat we wel geholpen kunnen worden.

12. mumija

mumija Niet meer actief

W.b. de kinderbijslag afs chaffen vind ik helemaal geen goed plan. Veel mensen gebruiken die ook om opzij te zetten voor hun latere studies.
    Als die afgeschaft gaat worden zullen er nog minder kunnen gaan studeren icm de studiebeurs die al afgeschaft is.

13. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    \

Ja hier ben ik het dus wel mee eens.
    Hoewel ik het wel moeilijk vind hoor.

In mijn ogen heeft ieder mens recht op een bepaalde basis als hulp en natuurlijk waar je voor betaald. Dat sommige zaken mogen worden afgeschaft daar sta ik helemaal achter. Als ik dan in mijn omgeving hoor van mensen die in een hulpverlening zitten vanwege schulden, niet willen werken want tsja, alles wordt geregeld en betaald en bij verhuizen even 1500 euro krijgen om de boel in te richten.
    En na het traject zijn ze schuldvrij, of het nu afbetaald is of niet.
    Voor ieder dingetje is een potje. Kindje naar school? Oh, we gooien het erop dat vader en moeder laag opgeleid zijn, en hebben ook nog schulden. Geen probleem je kind mag 4 ochtenden naar de vve en betalen is niet nodig hoor.

Dat soort zaken gaan mijn haren van overeind staan.
    Voor sommige keuzes die je maakt zou je geen vergoeding mogen krijgen vind ik. Onvruchtbaar maar je wilt toch een kind? Zelf betalen.
    Je weet dat je kindje een handicap heeft? Waarom moet je overheid hiervoor betalen als het jou keuze is om zo'n kindje op de wereld te zetten?
    En zo zijn er wel meer dingen.
    Maar het is nu eenmaal zo en veranderen zal het niet denk ik.

14. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik ken veel ouders die de kinderbijslag ontzettend hard nodig hebben. Ik ben dus zeker niet voor afschaffen, wel voor aanpassen.

Verder vind ik het zorgstelsel in Nederland goed. Niet perfect, maar dat is het nergens.

15. Kusho

Kusho Niet meer actief

Ik zou inderdaad voor afschaffing van de kinderbijslag zijn als daar gratis (voor iedereen!) kinderopvang voor in de plaats zou komen. Je stimuleert beide ouders dan te gaan werken en vind ik de kinderbijslag nu niet zodanig noemenswaardig te noemen (in vergelijking tot kosten kinderopvang) dat ik het echt zou missen. Voor studie sparen kan dan van het geld dat je niet aan het kinderdagverblijf hoeft te betalen.

En als ouders heel erg afhankelijk zijn van de kinderbijslag, sorry, maar dan gaat er in mijn ogen binnen het gezin wat fout. Hoewel iedereen natuurlijk de pech kan hebben zonder baan te komen zitten. Maar daar zijn weer andere potjes voor :p

Kinderbijslag alleen voor gezinnen met minder dan 3 kids, of tot een bepaalde inkomens grens lijkt me ook geen oplossing. De verhouding 'de sterkste schouders dragen de sterkste lasten' wordt op die manier steeds schever. Meer dan modaal verdienen wordt in Nederland steeds meer afgestraft.

16. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Kinderopvang is voor kinderen tot een bepaalde leeftijd. De kinderbijslag gaat tot 18. Dus hoe wil je dat gat opvullen dan?

Je tweede alinea slaat nergens op. Want inderdaad; wat als iemand zijn/haar baan verliest? Of een bedrijf failliet gaat? Daar zijn geen potjes voor hoor. Ik ken meerdere mensen die door de financiële crisis geen extra geld meer hebben. De kinderbijslag is nodig om hun kinderen van kleding en schoolspullen te voorzien.

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Dan gaan de mensen weer klagen die bewust geen kinderen hebben genomen dat ze moeten betalen voor de opvang van een ander.

Ik ben 100% voor een basisinkomen en afschaffen van alle toeslagen en sociale dienst etc.
    Iedereen 18+ duizend euro per persoon. Klaar
    Daar moet je het mee doen. Wil je meer ga je werken.
    Gevolg mensen gaan minder werken en komen partime banen bij. Zo kunnen zowel vader als moeder wat minder werken of vader wat meer thuis zijn.

Mensen die nu niet gaan samenwonen omdat dat te veel kost kwa inleveren toeslagen etc moeten nu gaan samenwonen als ze niet extra willen werken. Er komen dus meer huizen vrij.
    Geen belasting oplichting opluchting meer voor huur, zorg en kindgebonden budget.

Enige die dan weet pech hebben zijn de mensen die afgekeurd zijn en niet bij kunnen werken. Voor deze mensen ( kleine groep) wellicht een extratje maar minimaal.

Kind naar school vanaf 2,5 net als in België.

18. Kusho

Kusho Niet meer actief

De WW is geen potje volgens jou? En voor mensen met een eigen bedrijf; die dienen daar zelf een reserve voor te hebben opgeslagen of een verzekering voor af te sluiten.

Het 'gat' is wellicht voor een deel op te vullen door dus gratis kinderopvang en onderwijs.

19. tuc

tuc Niet meer actief

en ook mensen die bewust niet werken.

nee gratis kinderopvang vind ik echt onzin. Wel zou ik mee willen gaan in gratis opvang tot een bepaald inkomen. Zodat de mensen die ECHT ECHT moeten werken daar geen kosten aan hebben.
    Een bekende van mij "moet" ook blijven werken...om haar 4 vakanties per jaar, vrijstaande woning en elke apple gadget die er maar is te kunnen betalen;)
    Voor de meeste gezinnen is beiden werken een keuze. En dat is prima, maar dan is kinderopvang afnemen ook een keuze die je dan dus moet betalen.

20. Kusho

Kusho Niet meer actief

En ik vind gratis opvang 'tot een bepaald inkomen' dan weer onzin. Wat is dan op een gegeven moment dan nog de motivatie om te werken/of jezelf te stimuleren meer te willen? Iedereen dan die weinig of niks verdient, plukt dan de vruchten van degenen die meer verdienen en die profiteren dan van weinig voordeeltjes mee.

Daarnaast; als iemand 'moet' werken voor haar grote huis en vakanties, is dat net zo goed een keuze als minder verdienen (door een 'verkeerde' studiekeuze, of minder uren, of meer kids dan je eigenlijk kunt betalen..want ook dát zijn keuzes) en daardoor moeten werken.

Deel Deze Pagina