Hallo, Ik moet helaas mijn kinderwens tijdelijk in de koelkast zetten door een onverwachte diagnose van mijn nier. Deze werkt niet meer en moet er binnenkort aan worden geopereerd (nier gaat er waarschijnlijk helemaal uit). Mijn vraag is of het bij jou/ jullie bekend is wat de termijn is dat je moet wachten met zwanger worden na zo'n operatie? Dit ivm de belasting voor je nier, maar ook voor het litteken? En als ik zwanger wordt, moet ik bij een gynacoloog of mag ik ook bij een verloskundige? Alvast bedankt voor je antwoord!!
hoi, wat naar dat je zo'n operatie moet ondergaan. Ik weet niet hoe lang je moet wachten met zwanger worden, dat zou je aan je behandelend arts moeten vragen. Afhankelijk van je nierfunctie op het moment van zwanger worden zal worden besloten bij wie je onder controle mag. Waarschijnlijk begin je bij de gynaecoloog en als alles goed gaat mag je naar de verloskundige. Sterkte met de operatie! Mirjam
Mirjam, Bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels te horen gekregen dat mijn nier 0% werkt en dat ie eruit moet. Keuze is gewone buikoperatie of kijkoperatie, dat moet ik de verschillende voor- en nadelen afwegen. Het zwanger worden erna is volgens de arts geen probleem (zodra je weer energie hebt), het is meer of het litteken er al aan toe is (is bij een kijkoperatie kleiner dan bij een gewone 'open' operatie). Dat hoor ik maandag, dus tot die tijd even geduld.... denk dat ik zo maar 6 maanden verder ben... maar ja, dat moet dan maar. groeten, Appeltje