GBS positief ervaringen gezocht

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door EverAfter, 8 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Bij mijn vorige zwangerschap kwamen ze er bij toeval achteraf achter dat ik draagster ben van de gbsbacterie. Daarom nu afgelopen week urine op kweek gezet en helaas was deze positief en is de bacterie dus actief aanwezig. Nu krijg ik aanstaande week een consult in t ziekenhuis om te bespreken hoe en wat. Voor zover ik heb begrepen, moet ik in ieder geval in het ziekenhuis aan antibioticainfuus bevallen.
    Zijn hier meer dames die er ervaring mee hebben en hoe is dit bij jullie gegaan? Er moet bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid antibiotica binnen zijn gekomen voor kind geboren wordt, maar wat als de bevalling te snel doorzet? Is inleiden dan niet verstandiger? Zodat je zeker weet dat vooraf de antibiotica zn werk kan doen? Nu ben ik bij de vorige ingeleid en hoop ik absoluut niet dat dit hoeft, maar als dit veiliger is voor de baby... En is het kindje na antibiotica zeker beschermd? Of is er nog steeds een risico?

2. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ben bij de eerste ingeleid met een antibioticainfuus voor gbs. Je krijgt 2 giften en bij mij hebben ze het infuus 3 uur voordat ze oxytocine/weeenopwekkers aansloten. Volgens mij gaat het redelijk snel met wanneer de antibiotica het kindje bereikt.

Bij deze zwangerschap zit ik met hetzelfde dilemma, maar ik wil nu absoluut niet ingeleid worden eigenlijk. En ik verwacht een snelle bevalling (1e was stortbevalling ook), dus ik gok dat het nu niet eens lukt antibiotica te krijgen - tenzij ik word ingeleid. Maar volgens mij leiden ze niet voor gbs an sich in (en wil ook niet).

Ik weet dat hier op forum wel moeders zijn die nare ervaringen hebben met gbs en ziek kindje. Maar ik denk dat ik niet onder het risico uitkom ook als bevalling heel vlug gaat..

3. Juni

Juni Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Bij mijn tweede bevalling kreeg ik ook 2 antibiotica-infusen tijdens de weeën. Doordat mijn bevallingen altijd begonnen met een paar uur lang lichtere weeën, die pas sterker werden toen de VK mijn vliezen had doorgeprikt, lukte het om die 2 infusen nog te krijgen. Als mijn vliezen vanzelf gebroken waren, was alles wellicht sneller gegaan.

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik heb zeker ervaring, helaas ook nare.

Maar een gezonde dochter gekregen vorig jaar. Ik zou bevallen via keizersnee omdat zij in stuit lag, maar mijn vliezen braken eerder. Toen is er wel voor de zekerheid ab gegeven. Bij voorkeur moet de eerste gift 8 uur voor de geboorte van het kind in je lijf zitten. Maar dit is niet altijd haalbaar. Als het kindje sneller geboren wordt dan krijgt hij of zij vaak ook nog een gift ab. Je kindje wordt altijd minimaal 24 uur jn het zh geobserveerd, dus hou daar rekening mee.

Hou even in de gaten of je pijnlijke harde buiken krijgt in je zwangerschap. Dan moet je namelijk tijdens de zwangerschap al een kuur krijgen als het nu in je blaas zit. Ik heb de eerste kuur al in m'n zak zitten ;).

5. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Hier geen ervaring maar heb wel een vraag. Kom je er alleen per toeval achter dat je dat hebt? En hoe krijg je zoiets? Kun je dat navragen bij je vk of gyn?

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Je bent drager of niet. 1 op de 5 vrouwen zijn drager. In nl wordt er niet standaard onderzoek naar gedaan, vaak komen vrouwen er bij toeval achter, door een urinekweek wegens verdenking van een blaasontsteking of in ons geval door de vroeggeboorte van ons zoontje.
    Je loopt de bacterie dus niet ergens op, maar deze zit in je normale bacterie flora.
    Je kan vragen of je gyn of vk wil kweken, maar dit doen ze meestal niet zomaar

7. Ohm

Ohm Bekend lid

21 jun 2017
    526
    464
    63
    Een vriendin van mij heeft het, niet leuk. Ze heeft tijdens de bevalling, die vrij lang duurde, de kuur gehad. Kindje kreeg het moeilijk (om andere reden) en het werd uiteindelijk een ks. Alles was goed met beiden.
    Ik hoop dat het mee valt en jullie er goed vanaf komen.

8. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Hier per toeval erachter gekomen, omdat mijn urine na bevalling op kweek is gezet wegens verdenking blaasontsteking door langdurig katheter.

9. gemini020

gemini020 Actief lid

28 sep 2014
    444
    57
    28
    Waar ik woon wordt er wel standaard op getest, rond 36 weken. Ze hebben dus ook uitgelegd wat er gebeurt als je positief test. Hier moet je dan elke 4 uur een kwartier aan infuus met antibiotica. Daartussen sluiten ze het af en kan je gewoon rond lopen. Je moet wel eerder naar het ziekenhuis en inderdaad blijven totdat ze zeker weten dat je baby het niet heeft gekregen, 24h geloof ik.
    Bij mij deden ze het klinken alsof het niet zo dramatisch is maar heb het verder nog niet zelf onderzocht

10. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Ik lees even mee. Vorig jaar ben ik positief getest op gbs. Ik had meer en een rare kleur afscheiding. Alles onderzocht en gbs kwam er uit. Toen een kuurtje antibiotica gehad.
    Ik heb vrijdag urine ingeleverd en wacht nu op de uitslag.
    De verloskundige heeft alleen gezegd dat een infuus bij een positieve uitslag waarschijnlijk vrij weinig zin heeft omdat de kans groot is dat ik snel beval. Mijn dochter was er binnen 4,5 uur.
    Eerst maar de uitslag afwachten.

11. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Oh wauw.. ik vind dit toch wel een enge gedachte. En al helemaal omdat het niet standaard onderzocht wordt...

12. Mikkie32

Mikkie32 Bekend lid

18 okt 2016
    804
    62
    28
    Nou anders ik wel. Ga het toch wel overleggen met gyn

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ja dat js het ook. Ik snap ook niet waarom er niet standaard getest wordt.
    Hou wel even in je achterhoofd dat vroeggeboortes op deze manier maar heel zelden voor komen, geloof 0.0 zoveel procent. Dus wij zijn helaas echt een pech geval.
    Neemt niet weg dat pasgeboren kindjes wel regelmatig heel ziek worden door gbs. Gelukkig is het heel erg goed te behandelen als je er tijdig bij bent.

14. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik ben GBS draagster, dit was al langer bekend. Maar de veroskundige vond het niet nodig te testen of het actief was en daarom bij de eerste niks aan gedaan, ik wist er zelf toen ook nog niks vanaf dus ook niet verder gevraagd. Helaas had ik langdurig gebroken vliezen en kreeg ik tijdens de bevalling koorts. Zoontje en ik hadden beiden infectie opgelopen maar omdat we al gelijk na de bevalling antibiotica kregen is het helemaal goed afgelopen. HIj is 7 dagen opgenomen geweest, ik 3 dagen en ben toen op eigen verzoek naar huis gegaan (ik moest bij de aangifte zijn ivm naamkeuze) en heb de kuur oraal afgemaakt.

Bij de tweede bevalling zelf erop gehamerd dat ik antibiotica wilde, ongeacht of de GBS actief aanwezig was of niet. Ik werd onverwachts met 4 cm ontsluiting opgenomen ivm verminderd leven voelen en de verloskundige besloot het infuus met antibiotica toch maar vast te starten. Dit was een goede keus want nog voor de 2e gift erin zat zijn de jongens geboren (hele bevalling duurde 70 minuten). De tweede gift heb ik dus nooit helemaal gekregen maar gelukkig hebben we er niks aan over gehouden.

15. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Oh en een van mijn zoontjes gedroeg zich na de tweede dag niet helemaal zoals het moest. Hij was zwak, reageerde amper en sliep alleen maar. Ze hebben toen alsnog preventief antibiotica gegeven. Toen de uitslag binnenkwam en negatief bleek hebben ze de antibiotica weer gestopt.

Deel Deze Pagina