Share 'n dine

Discussie in 'De lounge' gestart door Manque, 9 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

N.a.v. het topic over de kostenverdeling bij een etentje/barbecue, dacht ik terug aan de laatste keer dat ik uit eten ging met mijn collega's. Toen kwamen we ergens waar je gewoon à la carte kunt bestellen, maar ook een menu voor de hele tafel, van grote schalen. Dat noemde ze daar share 'n dine, maar ik heb het in meer restaurants gezien onder verschillende namen en het borduurt een beetje voor op de trend van de tapas, denk ik. Of de manier waarop er bijvoorbeeld in Noord-Afrikaanse landen van grote schalen gegeten wordt.

Hoe dan ook: ik vind het elke keer weer vervelend om te doen. Er is dan een enthousiasteling die voorstelt om met zijn allen de gezamenlijke maaltijd te bestellen, die krijgt van een paar mensen enthousiast bijval, er is nog iemand die zijn schouders ophaalt en zegt: "Mij boeit het niet," en ik zit daar te balen omdat ik te schijterig ben om te zeggen dat gewoon mijn eigen bordje wil. Voortaan zeg ik het wel, heb ik me voorgenomen. Dan ben ik maar de enige die niet met de rest mee-eet.

Hoe vinden jullie dat concept van allemaal gedeelde bordjes/schalen eten? En durf je het te zeggen als de hele tafel ervoor kiest en je wil zelf eigenlijk iets anders? En hoe ervaar je het hygiënische aspect ervan? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Enthusia vindt dit leuk.
  2. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Haha nouja met een Afrikaanse man denk ik na 13 jaar niet meer na over hygiëne. Hoewel wij heel netjes alleen aan ons eigen kantje eten. (Maar wel met de hand:o:)

Ik ben er dus erg aan gewend en heb er niet zoveel moeite mee.
    Tegelijk kan ik in een restaurant wel genieten van een eigen gekozen dinertje! Bedoel daarom ga je toch ook wel een beetje uit eten, om te genieten van iets wat jij lekker vind... :)

Angel1980 en Manque vinden dit leuk.
  3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.251
    11.840
    113
    I love it :roflmao:
    Maar als er iemand van de tafel apart wil bestellen vind ik het helemaal prima. Ieder zijn ding. Je kunt toch zeggen dat je de rest veel eetplezier wenst maar zelf een eigen gerecht besteld. Waarom zouden anderen daar beledigd over moeten zijn of dat niet oke vinden.
    Het hygiënische aspect denk ik niet over na verder. Het zijn vrienden of mensen die me na staan waarmee ik ga eten. Bij buffetten heb je ook dat men iets neemt van een grotere schaal.

Manque vindt dit leuk.
  4. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    I love shared dining! Lekker overal een beetje van. Als een ander aangeeft het niet prettig te vinden, dan zou ik dat geen probleem vinden. Qua hygiëne maak ik me niet zo druk :) Iedereen heeft zn eigen bestek en zn eigen bord. Zo vies is dat toch niet?

Manque vindt dit leuk.
  5. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    De hygiëne kan me niet schelen, behalve als ik smerige tafelgenoten zou hebben (maar daar wil ik sowieso niet mee uit eten).

Het delen is voor mij prima als ze iets betellen wat ik wil. Zo nee, dan bestel ik liever zelf (en zal dat ook zeggen)

Manque vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.209
    35.963
    113
    Ik vind dat soort dingen vreselijk, maar ben dan wel iemand die dat ook gewoon aangeeft.

Manque en Kanarie vinden dit leuk.
  7. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind de hygiene totaal geen ding. In het westen zijn we daar soms veel te overdreven mee, met als gevolg een saaie darmflora en allerlei allergieën.

Maar het niet zelf kunnen bepalen wat ik ga eten zou ik dan wel weer vervelend vinden. Want je eet dan toch een soort 'met de pot mee'.

8. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik zou het niet erg vinden als het allemaal veganistisch eten zou zijn. Heb ook regelmatig met vrouwen uit het midden Oosten gegeten en dan is het ook zo, supergezellig! Meestal pak je dan het eten met wat brood, ik vind het niet onhygiënisch ofzo.

Manque vindt dit leuk.
  9. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Oh ik vind dat vaak wel leuk. Van alles wat proeven en nieuwe dingen proberen.. Tenzij het echt allemaal dingen zijn die ik niet lekker vind, maar dat komt niet zo vaak voor :D

Qua hygiëne ben ik meestal wel panisch, maar ik pak ook altijd met mes en vork dingen. Of bijvoorbeeld bij de sushi die voor de tafel besteld is pakt iedereen alles met stokjes.

Manque vindt dit leuk.
  10. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    ik vind het niks, maar ik wil eigenlijk altijd mijn eigen bordje, beetje voedernijd en de meesten weten dat.

Manque vindt dit leuk.
  11. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

Maar je krijgt er toch wel een opscheplepel en kleine bordjes bij? Zo ken ik het tenminste alleen... Als je echt met zn allen van hetzelfde bord eet vind ik het ook niet echt prettig.

Paardenbloem en Manque vinden dit leuk.
  12. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.130
    113
    Ik vind het leuk! Sowieso iets gebruikelijks bij mijn man zijn cultuur, dus doen het regelmatig. Vind het iets gezelligs hebben. Ik ben echt een zeur qua hygiëne maar ik heb niet een heel onhygiënisch gevoel hierbij.

Manque vindt dit leuk.
  13. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Daar heb ik geen moeite mee!
    In mijn man zijn cultuur is dat ook meer gebruikelijk, moest er wel aan wennen maar nu vind ik het prima

Manque vindt dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    Op zijn tijd wel leuk, vooral omdat je dan ook veel kan proberen. Maar het nadeel vind ik, dat ik vaak wat te bescheiden ben en dan echt minder pak dan wanneer ik mijn eigen schaal had gehad. Dus het liefst bestel ik mijn eigen gerecht.
    Wat ik het allerleukste vind is een chef’s menu te bestellen en dan lekker veel gangen. Dan is het een verrassing wat op tafel komt en hoef ik niet te kiezen. Want ik lust echt heel veel en heb altijd moeite met kiezen.

Hopsatee, Marchella en Manque vinden dit leuk.
  15. Linda86

Linda86 VIP lid

Ow leuk! Ik hou er van. Ik zal zelf dus ook altijd mee doen. Lekker vanalles proeven en veel verschillende gerechtjes.
    Degene met wie ik uiteten ga, ben ik niet vies van, dus hygiene boeit me wat dat betreft niet. En als iemand aangeeft niet mee te willen doen, vind ik dat ook helemaal prima. Ik vind het wel belangrijk dat iedereen een leuke avond heeft en eet wat hij/zij lekker vindt.

Manque vindt dit leuk.
  16. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik hou ervan! Bij een Afrikaans restaurant heerlijk gegeten en alles gepakt met die "pannenkoek" die daarvoor was (sorry weet echt niet hoe dat ding heet). Bij een Midden-Oosters restaurant kregen we gewoon opscheplepels.

Ik vind t juist leuk om op die manier heel veel verschillende dingen te kunnen eten. Zou t ook niet erg vinden als iemand niet mee zou willen doen trouwens. Als ik dat zelf niet zou willen dan zou ik dat ook zeggen.

Lisanne1811 en Manque vinden dit leuk.
  17. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik hou er van! Leuk om van alles uit te proberen en zit meestal niet zo klapvol als anders

Manque vindt dit leuk.
  18. Treez

Treez Niet meer actief

Ik ben liefhebber! Gezellig en ik hou ervan om van alles uit te proberen. Over de hygiëne heb ik nog niet eerder nagedacht, maar nu ik er wel over heb nagedacht zie ik daar het probleem niet van in. Als iemand aangeeft niet te willen meedoen, is dat toch prima?

Manque vindt dit leuk.
  19. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

ik vind het idee een soort ‘snoepen’ uit de pan erg leuk en heb zelf ook nooit begrepen waarom je bordjes krijgt als je bijv tapas gaat eten.
    De tapas komen ook al uit schaaltjes en het is toch juist leuk om daaruit te eten.

Blijdorp en Manque vinden dit leuk.
  20. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Nou dit eigenlijk. En buiten dat ik vind het met vrienden of familie sowieso niet snel vies.

Manque en Tuttebella vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina