Hoe verdelen jullie de rekening?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tuttebella, 9 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. louan

louan Niet meer actief

Gaat heel natuurlijk. Met beste vrienden wordt er altijd getrakteerd. Dus de ene keer hun de andere keer wij. Of als wij ergens gaan spelen en eten. Zij betalen spelen wij het eten.

In een grote groep (collega's kennissen etc. )wordt er gewoon gesplit en hopelijk houdt iedereen dan rekenig met elkaar. Zo niet dan horen ze mij wel:p.

Echt de rekening nakijken op wie wat gegeten en gedronken heeft vind ik persoonlijk erg gierig.

2. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Delen door het aantal personen

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Delen of trakteren inderdaad.
    Ook als we met kinderen gaan. Wij hebben twee kinderen en of we nou met een stel met 1 kind of met 4 kinderen gaan, we delen het bedrag dan door het aantal gezinnen.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    #24 Eppo82, 9 jun 2018
    Laatst bewerkt: 9 jun 2018
    Bij de een 50/50 bij de ander om en om.
    Met broer, zus en aangaf gaan we bijv uit eten en dan trakteert elk stel een keer. Dat stel mag ook bepalen waar we gaan eten, mocht het dus financieel niet uitkomen kan dat ook bij diegene thuis die dan kookt. En die mag gerust een dure fles wijn bestellen als wij een keer betalen hoor ;)
    We hebben er ook geen moeite mee de rekening een keer extra op te pakken als ik weet dat iemand moeilijk zit.
    Als het voor mij financieel niet mogelijk zou zijn, zou ik of niet gaan of van te voren ;) afspreken dat ik graag betaal wat ik heb gegeten/gedronken.

5. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Deze

6. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Delen en als wij mensen uitnodigen om uiteten te gaan betalen wij alles.

Ik heb een allergie voor het precies op de cent uitrekenen van wat iemand gedronken / gegeten heeft om vervolgens een onmogelijk irritant bedrag te moeten betalen. Bijvoorbeeld 23,85. 'Maak er alsjeblieft 25 euro van ofzo. :roflmao:

7. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Ligt eraan met wie ik ben, meestal gewoon splitten maar met veel vriendinnen trakteren we elkaar eigenlijk altijd zo ongeveer om en om.

8. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dat ligt er aan.
    We gaan regelmatig met familie ontbijten bij turkse restaurants. Dan betaal je gewoon een vast bedrag per persoon. Dan betalen we dus gewoon per gezin.
    Maar wij trakteren ook weleens voor iedereen. Of een ander gezin trakteert voor iedereen. Dat wisselt een beetje.

Ik vind wel dat er denigrerend/lacherig word gedaan over mensen die apart willen betalen. Je moet je blijkbaar schamen als je dat wilt. Ik kan me wel voorstellen dat mensen niet altijd meer willen betalen.

Zara75, chrystel73, bosi333 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.886
    5.181
    113
    Home
    Delen of trakteren als we met vrienden/familie afspreken
    Anders zou ik niet eens meegaan als ik het geld niet kan missen

Met collega's betaalt ieder voor zich omdat sommige nogal krap zitten wat ik niet snap want dan zou ik niet meegaan... maar ik ga dan eigenlijk nooit mee ga liever met het gezin of vrienden

10. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Trakteren of delen! Vind dat gereken zooo stom. So what dat de 1 een watertje drinkt en de ander een glas wijn. Je gaat om een leuke avond te hebben dan ben ik daar niet mee bezig.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Met vrienden delen we door aantal personen.

Als ik bij mensen aan tafel zit die de rekening gaan zitten tellen in het restaurant, is dat de eerste en lastste keer dat ik erbij zit.
    Dat vind ik echt het toppunt van krenterigheid.

Met familieetentjes betaalt meestal 1 iemand en we doen het een beetje om zn beurt. Komt absoluut niet nauw, maar bij ons komt het in niemand op om in een restaurant te zitten pingelen over geld.
    Mijn man en ik betalen deze keer bijv, en zijn broer en vrouw volgende keer.

Tuttebella vindt dit leuk.
  12. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Wij doen nooit moeilijk, rekening wordt altijd door het aantal gezinnen (ongeacht de hoeveelheid kinderen) of personen gedeeld. En of iemand nou een drankje of gerecht meer of minder heeft maakt niet uit. De mensen met wie wij uit eten gaan denken er allemaal zo over.
    Maar meestal wordt het ook wel even kortgesloten voor we de rekening vragen of iedereen het daar mee eens is.

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Met de vrienden en familie met wie we nu uit eten gaan is het of :

De een betaald nu. De ander betaald de volgende keer
    Of door de helft.

Maar; vroegah in de keet was het gebruikelijk om te potten. De eerste 10 keer deed ik "gewoon" mee. Maar het was wel altijd minstens 50 euro. Alleen, ik bobte altijd, en dronk hooguit vier cola. Ik heb het een paar keer aangegeven toen, vooral omdat er 1 bij zat die elke keer dure cocktails bestelde en óók hetzelfde bedrag betaalde terwijl dit persoon zn drankjes ruim 10 euro per stuk waren en ze weg dronk als bier.

Na een paar keer aangeven gaf ik aan niet meer mee te potten. En vonden ze mij een zeikwijf. Uiteindelijk is deze hele "vriendschap" goddank geklapt. Wat een vreselijke mensen..

Zara75 en Blijdorp vinden dit leuk.
  14. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Delen door het aantal personen.
    Ik drink zelf niet en vriendinnen van mij zijn wel drinkers en zullen dan ook vaak een aantal wijntjes bestellen terwijl ik aan de Spa rood zit oid.
    Aan het eind van de avond gaan we allemaal met een leuke herinnering en goed gevulde buik weer naar huis, dus zie niet in waarom we de rekening moeten uitpluizen.
    Daar komt bij dat het maar zo kan zijn dat de keer erop ik een duurdere maaltijd neem dan dat zij doen...ik heb ook geen idee of dat weleens is voorgekomen.

Vroeger toen ik nog uitging deden we allemaal 50 euro in de pot en daar dronken we de hele avond van.
    Wat er over was splitte we weer door het aantal mensen of gaven wat extra aan de personen die met de taxi waren/moesten.

15. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Verschilt een beetje met wie.

Met een groep vrienden is het vaak delen, meestal tellen we kids niet mee. Als het niet helemaal evenredig is dan een beetje natte-vinger-werk.

Met z'n tweeën is het vaak om de beurt trakteren. Of in het geval van 1 vriendin of m'n moeder is het meestal dat zij trakteren en ik af en toe een keer als er alleen koffie drinken :rolleyes:

Met het teametentje van m'n werk is het altijd allemaal apart afrekenen. Een heel gedoe.. Met het sectie-etentje is het wel weer delen door het aantal personen en ieder maakt z'n deel over naar 1 persoon die betaalt.

Als we iets met een hele grote groep hebben, zoals de bbq in het topic, dan wordt dat altijd van te voren wel geregeld.

Oja en als m'n vriend met z'n vrienden gaat stappen maken ze meestal een pot.

16. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Bij ons is de regel altijd dat de Bob niet betaalt.

17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    In principe delen we door het aantal personen er wordt alleen wel altijd rekening gehouden met zwangere vrouwen. Die zitten er regelmatig bij :D.

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als het verschil 1 Fristi is (bij wijze van spreken), dan ga ik niet moeilijk doen, als de andere partij echter 5 gerechten heeft en wij 1, dan vind ik ieder eigen deel weer logischer. Het gaat een beetje om het geheel.

Bubblez en Zara75 vinden dit leuk.
  19. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Maar waarom zou je in godsnaam maar 1 gerecht nemen dan? Dat vond ik ook zo’n raar voorbeeld uit het andere topic.. gebeurt dat echt?

20. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    heel erg afhankelijk met wie we gaan. Ik kan simpelweg niet even 100 euro ophoesten voor mij en 2 kids maar dat zal ik wel van te voren aangeven, dus meebetalen met 5 mannen die 500 gram steak bestellen omdat het kan en 3 liter bier. ja dat ga ik dus niet doen .
    dan rekenen ik globaal uit wat de kinderen en ik gegeten hebben en dan is dat mijn bijdrage en dat hangt echt niet op 5 euro ofzo.

Als ik met mijn zusje ga of met een vriendin gaat het eigenlijk over en weer.

Ik weet nog dat ik me 1 x heel ongemakkelijk voelde mijn toenmalige werkgever waar ik stage liep zei kom we gaan even lekker lunchen.. en dat was eigenlijk gewoon een verwachting. daar aangekomen vroeg een collega wou je iets vieren met ons. nee ik wou hier eten en dacht jullie willen vast mee. ehh ok, toen kwam de bestelling opname en zei hij gelijk we eten samen maar ieder betaald voor zichzelf. Ik had net een ander huis en zat op school en liep dus onbetaalde stage daar en had dus eigenlijk geen geld. De collega tegenover mij zag mijn paniek omdat hij ook zoiets had van uhh dit was niet wat ik verwacht had en zei gelukkig gelijk als het niet lukt betaal ik. Ik heb maar het goedkoopste van de kaart besteld en had gelukkig genoeg om het te betalen maar dat vond ik zo raar en voelde me echt voor het blok gezet.

Zara75, dds en Blijdorp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina