Hoe verdelen jullie de rekening?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tuttebella, 9 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.277
    25.747
    113
    Dat vind ik ook gek, maar nog meer omdat dan degene met 5 gerechten de hele tijd eten voor zijn neus krijgt en zelf moet je dan wachten op het hoofdgerecht ofzo. Lijkt me extreem ongezellig.
    Dat bespreken we vaak op voorhand wel: doen we met voorgerechten, nemen we een chef’s menu, etc.

Tuttebella vindt dit leuk.
  2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Nee, wat ik bedoel is dat er wel een beetje marge inzit. Net als wat eerder is aangegeven als de ene de hele avond cocktails drinkt en de andere twee spa rood (want de bob of zwanger), dan gaan dingen mogelijk wel wat scheef. Meestal loop je natuurlijk enigszins gelijk op, zeker met vrienden, maar als het erg uit de pas loopt kan ik mij voorstellen dat je een beetje evenredig omrekent. Dat betekent voor mij niet tot de cent nauwkeurig, maar wel een beetje middelen.

Blijdorp, Tuttebella en Strandbal vinden dit leuk.
  3. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wij zaten laats met vriendinnen aan de cocktails en flessen wijn. De enige zwangere hebben we aangeboden wat zij wilde. Ook dat vind ik een fatsoensding.

4. Treez

Treez Niet meer actief

Als ik ergens een hekel heb is het gezeur over geld. Wij verdelen het over het aantal personen en als iemand het daar niet mee eens, betaal ik zonder mokken wel extra. Ik weiger om ruzie te maken over geld als ik een leuke avond heb gehad.

5. Tranquila

Tranquila Bekend lid

23 feb 2015
    744
    443
    63
    Vrouw
    Rekeningen worden nooit gedeeld in ons vriendengroep trakteren we elkaar. Onderling met vriendinnen deel ik ook nooit de rekening. Brengt wel vaak discussies met zich mee die zijn minder leuk.

Nellie4 en Treez vinden dit leuk.
  6. Williie

Williie Fanatiek lid

2 jul 2016
    1.190
    1.038
    113
    Assen
    Delen of trakteren. Echt geen zin om de hele bon na te gaan pluizen.

7. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Waarom moet er ruzie komen als je aangeeft apart te willen betalen? Ik snap dat niet zo goed. Ja als het om 2 drankjes gaat vind ik het wel overdreven en zou ik ook denken stel je niet aan.
    Maar je kan niet in een ander zijn portemonnee kijken.
    Als iemand het niet breed heeft en €10 meer moet betalen dan wat diegene heeft besteed zeg maar, kan dat best veel geld zijn.

Zelf zou ik ook niet moeilijk doen, maar kan me voorstellen dat het niet voor iedereen prettig is.

Zara75, lidu1, chrystel73 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ligt eraan. Ik eet altijd alleen maar 1 hoofdgerecht verder niets. Daarnaast drink ik geen alcohol. Op een gegeven moment werd ik er niet blij van alles van iedereen te moeten betalen. Dat werd wel te gek, en voorgerecht en nagerecht en alcohol. En ik maar betalen...

Het ligt eraan dus. Morgen ga ik lunchen met een vriendin en dan betaal ik het, is nog voor haar verjaardag.

Blijdorp en bosi333 vinden dit leuk.
  9. Treez

Treez Niet meer actief

Geen idee waarom sommigen het nodig vinden om daar ruzie over te laten ontstaan. Het is mijn keuze ook niet.

In veel restaurants kun je met een grote groep niet allemaal apart betalen. Ik heb dan geen zin om met een rekenmachine alles apart op de cent te gaan zitten uitrekenen. Vooruit sommigen willen dat perse wel en dan doe ik maar leuk mee. Dat heeft echter al een aantal keer een vervelende sfeer opgeleverd. Ik heb weleens meegemaakt dat er gedoe ontstond over een glas cola en wie dat genuttigd zou hebben. Zogenaamd niemand. In zulke gevallen betaal ik die stomme cola wel, omdat het mij niet waard is om met ruzie over een glas cola uit elkaar te gaan. Gelukkig gaat het hier met goede vrienden en familie altijd wel makkelijk. We denken er allemaal hetzelfde over.

10. Hayat84

Hayat84 Actief lid

1 aug 2015
    258
    69
    28
    Hier wordt er getrakteerd, ene keer wij andere keer Jantje totdat iedereen aan de beurt is geweest en beginnen we weer van voor af aan.
    Als ik met Nederlandse mensen binnen mijn vriendengroep uit eten ga is het altijd delen.
    Kwam eens voor dat er iemand mee ging die ik minder goed kende en echt voor iedereen apart ging rekenen, daar kan ik niet goed tegen..

11. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ligt er een beetje aan met wie. Ik heb 3 kinderen als ik met een vriendin ga eten zonder kind reken ik uit wat mijn kinderen gegeten hebben. 3 pannenkoeken 1 kan ranja en betaal ik dat sowieso. Het grote mensen deel gaat dan 50/50 meestal.

Als we met een groep vriendinnen gaan die heel wisselend eten betaald meestal 1 maakt een foto van de rekening en haar pinpas en maakt iedereen zijn deel over. Geen gereken in het restaurant. Als we allemaal voor- hoofd- na doen wordt het meestal gewoon gedeeld onder het aantal personen omdat het om en nabij wel gelijk is.

En hele rekening oppakken en trakteren gebeurt eigenlijk nooit binnen onze vrienden groepen

Zara75 en Blijdorp vinden dit leuk.
  12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij gaan eigenlijk altijd alleen uit eten met mijn moeder, broertje en broer of samen.
    Als we met mijn moeder enz gaan betaald altijd mijn moeder, al ga ik op mijn kop staan.

Binnenkort gaan we met vrienden en dan delen we de rekening.

13. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Gewoon delen door het aantal personen. Meestal alleen de volwassen personen.
    Als iemand de rekening tot op het drankje na wil pluizen ben ik er snel klaar mee en ga ik niet meer met die persoon uit eten!

amdaa, Adrianna, Treez en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. DastyQueen

Kippenvel krijg ik van dat soort mensen! echt om te kotsen gewoon!

Zara75 en Chocolat vinden dit leuk.
  15. Betsy

Betsy Niet meer actief

In principe wordt de rekening gewoon gedeeld. Maar ik ben er wel altijd alert op wanneer iemand veel minder heeft gegeten/gedronken dan de rest. Dan legt die eerst een reëel bedrag in en wordt de rest van de rekening gedeeld door het aantal personen wat overblijft. Zo zal bij mij de bob, een zwangere dame of de enige die alleen een hoofdgerecht eet in plaats van een drie gangen menu nooit de volle mep betalen.

Marchella en Blijdorp vinden dit leuk.
  16. DastyQueen

Dat wil hier ook nog wel eens gebeuren. Dat iemand net te snel was met de rekening en geen geld van de rest aan wil nemen.

SDonya vindt dit leuk.
  17. lloorrtt

lloorrtt Niet meer actief

Eigenlijk altijd delen of trakteren. Delen betekent wel dat ik bijna altijd (veel) teveel betaal, omdat ik geen alcohol drink en op de één of andere manier goedkoop eten het lekkerst vind:oops::rolleyes:. Maar ik haat gezeur om geld en het is m’n eigen probleem dat ik een simpele eter ben:roflmao:.

18. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.667
    5.701
    113
    Tja niet iedereen heeft ook een volle portemonnee als jij he ;) Voor ons is uit eten gaan vaak geen probleem. Maar voor veel mensen in mijn familie wel als we daar mee uit eten gaan. Zo kunnen een aantal familie leden lekker blijven doordrinken en luxe eten( hoeft niet alleen alcohol te zijn) en zo kunnen een paar mensen net aan het etentje betalen. En nee daar gaan we niet voor betalen want die mensen willen dat dan niet. Dus dan is het wel zo eerlijk om de boel na persoon te berekenen

En vaak betalen wij dan en kijken we thuis het bonnetje na.

Zara75, Marchella, Rian85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Waar komt die sneer vandaan? Het was toch gewoon een net berichtje wat ik typte?

En btw. Jij weet niets over mijn portemonnee en hoe vol die wel of niet zit ;)

20. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.667
    5.701
    113
    Nou bijvoorbeeld omdat mijn oma niet veel kan eten en met een voorgerecht al vol zit ;) Dan ga je toch niet meer bestellen om het bestellen.

Deel Deze Pagina