Hoe verdelen jullie de rekening?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tuttebella, 9 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.028
    3.285
    113
    In principe delen we in de vriendengroep de rekening. Maar als er eens iemand het ven krap heeft, dan geeft diegene het van te voren aan, betaalt alleen wat hij/zij zelf gegeten heeft en dan wordt de rest van de rekening gedeeld. En zo gaat het ook als er echt grote verschillen zijn in wat en hoeveel er gegeten en gedronken is. Bijvoorbeeld als bij de Italiaan de één alleen een pizza en een cola gehad heeft en de ander het vier gangen verrassingsmenu met wijn arrangement.

Beaujuulais en Blijdorp vinden dit leuk.
  2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.239
    16.606
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij gaan regelmatig uiteten met andere stellen en wij delen de rekening gewoon. Ik ga dat echt niet zitten uitpluizen. Vind ik zo armoedig en irritant. Nu zitten er ook geen types tussen die zich helemaal volzuipen want dan zit je in een restaurant toch op de verkeerde plaats.

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Ik lees hier nu meerdere keren dat er bij meerdere gerechten wel een onderscheid wordt gemaakt in de kosten. Maar wat ik dan echt niet begrijp: stem je dat niet af? Ik ga echt geen 4-gangen eten als de rest van het gezelschap alleen een hoofdgerecht neemt, dat lijkt mij nog vervelender dan dat hele gedoe met de rekening.
    En andersom als iedereen voor meerdere gangen gaat dan doe ik dat ook. Gewoon even van tevoren opperen wat je gaat doen, lijkt mij het meest logische. Je gaat toch niet in je eentje zitten eten terwijl de rest (of 1 iemand) op een houtje bijt (of andersom)?

iMoeder, Manque en Hopsatee vinden dit leuk.
  4. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Een vriendin van me heeft een maagverkleining gehad maar vindt uit eten gaan wel heel gezellig. Als we 3 stellen gaan dan eten we meestal echt wel 3 gangen alleen zij dan niet.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat gebeurd hier ook. Ook iemand met een maagverkleining en die kan nooit veel eten. Dan nemen wij wel meerdere gangen, dat vindt zij ook geen enkel punt.

Blijdorp vindt dit leuk.
  6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    #86 Adje, 9 jun 2018
    Laatst bewerkt: 9 jun 2018
    Oké, dat is dan een beetje een uitzonderlijke situatie misschien. Maar ik kan me voorstellen dat dat dan wel besproken is, en dat zij het niet erg vind om dan even niks te eten te hebben?

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Met eten stem je dat meestal wel een beetje af, maar met drankjes is dat vaak veel minder. Ik vind het reëel dat je daar dan een beetje in middeltjes.
    Ik berverm dat dit topic is begonnen ivm het topic over de bbq-kosten en in die situatie vind ik het inderdaad heel vreemd om alle personen gelijk te rekenen. Ze hebben al korting op de BBQ gehad dus de kosten zitten voor een groot deel in drinken. Dat je dan voor kinderen hetzelfde rekent als voor volwassenen vind ik idioot en totaal niet sociaal.

tuc vindt dit leuk.
  8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Ja dat heb ik gelezen. Vind ik ook wel raar, maar was van tevoren ook niet besproken geloof ik. Dan krijg je vervelende situaties. Maar hier lees ik toch meerdere keren over dat er toch een verschillende hoeveelheid gerechten afgenomen kan worden. En dat lijkt mij heel ongezellig.

Hoewel ik me in bepaalde situaties het ook weer kan voorstellen (zoals hoe @Blijdorp een situatie schetst bv). Maar voor ons is dat echt iets onbekends. Als wij met vrienden/familie gaan eten sluiten we kort wat we doen met de hoeveelheid gangen en dan kan je ook rekening met elkaar houden. Dat lost dan ook voor het afrekenen al veel problemen op.
    Dus vandaar dat ik me afvroeg hoe dat bij anderen zit als ze met een gezelschap gaan eten. Bestelt iedereen maar wat en eet de één dan veel meer dan de ander dan, lijkt mij dat tijdens het etentje al een beetje gek, maar met afrekenen levert het weer nieuwe issues op.

9. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Hier is het trakteren of delen door het aantal personen. We rekenen nooit uit wie wat heeft gegeten of gedronken. En ja, het gebeurt wel eens dat ik (of iemand anders) geen zin heb in een toetje bijvoorbeeld, maar het maakt me dan niets uit dat de anderen wel een toetje nemen.

Blijdorp vindt dit leuk.
  10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Precies, hier in de vriendenkring iemand die vanwege een ziekte gewoon echt niet veel kan eten - en ook nog eens super specifiek. Maar ze vindt het prima als wij wel 3-4 gangen nemen, en meestal valt er ook wel iets te regelen zodat zij bv 3-4x een mini-gerechtje krijgt. Maar dan is het gewoon duidelijk dat zij niet de volle mep betaalt, en dat heeft niets te maken met ‘ongezellig en gierig de rekening uitpluizen’.

11. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Ligt aan met wie ik ben. Meestal betalen we on de beurt. Soms zie ik dat een vriendin toch een bedrag overgemaakt heeft nadat ik de rekening had betaald. En ik heb een vriendin die gerust een berichtje stuurd dat ze nog €2.50 van mij krijgt o_O. Ze is niet gierig hoor maar zo is ze het gewend van huis uit denk ik. Ik kan er wel om lachen en maak die 2.50 gewoon over :D.

12. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Oh en ik heb in de horeca jaren gewerkt en grote groepen die allemaal appart af willen rekenen en de bon helemaal uitpluizen :confused:, super irritant voor de bediening.

dds, Tuttebella en Hopsatee vinden dit leuk.
  13. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Helemaal mee eens! Meestal start het met: wat doen we?

Ik neem zelden een dessert maar dan neem ik thee, wellicht drink ik een wijntje meer.

Kijk iets medisch zoals weinig eten door maagverkleining dat vind ik anders maar heel veel zal dat niet voorkomen toch?

Adje vindt dit leuk.
  14. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik ben een tijdje geleden met collega’s uit eten geweest. Iedereen nam het 3 gangen menu behalve 1 collega. Die wilde echt alleen een hoofdgerecht maar vond het prima dat de rest wel een 3 gangen had. Zij at wat stokbrood i.p.v. een voorgerecht en thee i.p.v. een dessert. Die heeft dus een kleiner bedrag betaald dan de rest. Zo gek is dat toch niet?

Chocolat, Blijdorp en esklessebes vinden dit leuk.
  15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Vind ik ook heel normaal, maar kennelijk vindt niet iedereen dat en daar sta ik echt van te kijken...

Betsy vindt dit leuk.
  16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Nou ik snap daar niks van. Maar dat is meer vanuit het oogpunt als voedselliefhebber :roflmao:. Maar dan heb je het besproken en vindt zij het oké, dan vind ik dat natuurlijk ook. Maar ik zou het dus wel gek vinden als iedereen ‘random’ bestelt en dan blijkt dat de 1 voor een 4-gangenmenu gaat en de ander niet en tussendoor dus niks voor zijn neus heeft en dan daarna gaan bakkeleien over de rekening. Communicatie is de sleutel denk ik dan :)

Hopsatee, Treez en Betsy vinden dit leuk.
  17. Blijdorp

Nee hoor, ze vindt het prima. Zit gewoon gezellig mee te kletsen.

Adje vindt dit leuk.
  18. Blijdorp

Ben t met je eens hoor, zit zelf ook vaak genoeg bij een etentje met een kop koffie terwijl de rest een toetje wegwerkt. Of met een sapje vooraf terwijl de rest een voorafje eet. Alleen het hoofdgerecht niet met zn allen eten lijkt me een beetje vreemd ;)

19. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ben geen groot eter.....en als we vooraf een drankje of 2 (cocktails) bestellen zit ik al redelijk vol:|
    Persoonlijk vind ik het dan awkward worden...want ik vind dat de rekening niet gedeeld moet worden en de andere tafelgasten meestal wel.
    Van beide kanten is iets over te zeggen.......

Zara75 vindt dit leuk.
  20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar hoe doe je dat?

Het lijkt me heel ongezellig en ongemakkelijk aan tafel als 1 4-gangen menu neemt en de ander alleen het hoofdgerecht?
    Zit je dan al die andere gerechten zonder eten te wachten terwijl andere eten?

Tuttebella vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina