Hier is het inderdaad eigenlijk altijd de rekening delen door het aantal mensen waar we mee eten. Met stapavondjes/vriendinnenweekenden leggen we allemaal evenveel in, iedereen drinkt hier eigenlijk altijd wel hetzelfde (fris/bier of wijn). Wil iemand een avondje mixjes drinken dan legt diegene eigenlijk uit zichzelf al wat meer in, prima oplossing. Familie weekendjes worden altijd door het aantal volwassenen gedeeld, ongeacht hoeveel kinderen het gezin ook heeft. Indien wij iets voor mijn ouders kopen delen we dit door 3 (zus, mijn vriend en ik). Wij betalen dan 2/3 van de rekening, mijn zus 1/3 (zij is alleenstaand en wij hebben 2 inkomens, vandaar deze eerlijke verdeling). Overigens vind ik het niet armoedig ofzo als iemand de rekening wil uitsplitsen op hetgeen hij gegeten heeft, ik kan inderdaad niet in andermans portomonnee kijken. Als degene dat van te voren aangeeft dat te willen doen prima toch, ik kan me daar echt niet druk om maken. Snap ook de harde reacties hierop niet echt, moet iedereen toch voor zichzelf weten. Overigens vind ik hetgeen wat bij de BBQ gebeurd is met de rekening wel bizar. Een kind evenveel laten betalen als een volwassenen die de hele middag/avond bier/alcohol heeft gedronken. Snap sowieso niet hoe iemand op het idee komt om deze verdeling te maken en vind ook dat de volwassenen die het betreft best even een reactie hadden kunnen geven dat zij de verdeling ook niet vinden kloppen, aangezien diegene veel meer hebben gedronken/gegeten dan een kind, neem aan dat ze dat zelf ook wel in kunnen zien, maar goed.
Sowieso nergens aan tafel toch? Tenminste dat mag ik hopen. Dat kan toch achteraf onderling heel makkelijk geregeld worden... tikkie enzo.
Nou, ik heb dus 2 keer meegemaakt dat iemand aan tafel de rekening zat te vinken met de rekenmachine op de telefoon. Ik wilde echt door de grond zakken. Dan is dat voor mij echt de laatste keer uiteten met degene. Wij nemen de rekening nooit mee vanuit het restaurant, dat vind ik ook zoiets. Dus zou achteraf ook niet weten wat wat heeft gekost. We kijken naar het totaalbedrag, ronden af naar boven en gaan pinnen. Achteraf wordt dat bedrag dan gedeeld door aantal mensen (als we delen) en via tikkie afgewikkeld.
Ik ga regelmatig met mn beste vriendin uit eten en dan is het "ruzie maken" om wie de rekening mag betalen. We maken er nu een sport van om de ander net voor te zijn Met anderen deel ik het liefst de rekening. We stemmen van tevoren af hoeveel gangen, dat scheelt. Als ik merk dat een ander toch precies wil rekenen, dan betaal ik de rekening en regelen we het later. Dat ga ik niet aan tafel doen, dat vind ik een beetje gênant.
Ja hè. En het erge is dat ik na 15 jaar er altijd nog aan moet denken als ik haar zie en als we met mensen uiteten gaan. Vond het ook zo niet kunnen.
Wij gaan eigenlijk nooit uit eten. Teveel kinderen die zich dan gaan vervelen. We eten geregeld met zijn alle bij iemand thuis. Diegene betaald dan ook. Geen haar op mijn hoofd die dan om geld gaat vragen. Ze eten bij mij dus ik betaal. Ook als het veel mensen zijn en het dus wat meer kost. Wij drinken (en serveren) geen alcohol. Dit zal wel schelen in de kosten.
Haha dat je dan door de grond snapt zak ik wel. Het niet meer uit eten gaan met die persoon niet. Je kan dan toch gewoon afspreken dat niet meer te doen? Wij nemen de rekening ook bijna nooit mee. Maar als er een verschil van meer dan 100 euro per persoon in de rekening zit, vind ik het echt niet kunnen om iemand daaraan mee te laten betalen.
Mijn post was enigszins gechargeerd, maar eerder is ook al aangegeven dat het voorkomt dat 1 persoon duidelijk minder eet door bijvoorbeeld ziekte, operatie of gewoon kleine eetlust. De ene keer bestel je dan allebei maar 1 gerecht, maar op zich kan het ook wel eens anders lopen. Zeker als je met een grotere groep bent die vaker samen gaat eten, kan ik me voorstellen dat je niet altijd maar 1 gerecht doet. Dat vind ik ook wel de extreme vorm, maar als in een groep van 8 ieder 6 speciaalbier op hebben en de bob van de groep 3 spa rood, dan is het toch niet vreemd dat de bob wat minder inlegt? Zeker als bijna altijd dezelfde de bob is (wat hier ook al vaker is aangegeven). Als ik met mijn zusje ga uit eten drink ik 2 wijn en dan verder gelijk met haar (zij drinkt geen alcohol). Als ik dan de rekening betaal, dan betaal ik bijvoorbeeld volledig fooi fo delen we de rest. Of ik rond erg grof af naar beneden en van dat bedrag betaalt zij de helft. Ik heb dan duidelijk meer uitgegeven, dus betaal ik ook wat meer. Niet omdat ze moeilijk doet, maar omdat ik het niet reëel vind dat zij altijd extra betaald. Het gaat om kleine bedragen, maar ook om kleine moeite.
Het ligt een beetje aan de situatie. Over het algemeen is het gewoon een gedeelde pot. Op een drankje meer of minder kijk ik echt niet. Toch vind ik het soms niet helemaal eerlijk al zal ik er niet moeilijk over doen, het voelt dan wel zo. Bij een personeelsuitje weleens gehad dat een paar die met andere mee reden de ene fles wijn na de andere bestelden Ik reed zelf en had in totaal 2 colaatjes op. Eigenlijk zouden diegene dan misschien wel 15-20 euro p.p aan alleen maar drank kwijt zijn en ik misschien 5. Ook wel eens vrienden gehad waarvan de vrouw met name een dure smaak had en ook nog veel at. Dus zowel voor-, hoofd-, nagerecht maar dan ook vaak de duurste variant (en dat kan echt veel schelen). Dat kan zomaar 20 euro schelen per persoon met soms ook nog zoveel verschil in drankkosten. Ik vind het zelf dan ook apart dat diegene zelf dat dan gewoon wil splitten. Ik zou me daar dan echt niet goed bij voelen. Tegenwoordig maakt het voor ons budget gelukkig iets minder uit. Maar vroeger toen we jong waren en we toch echt een minimaal budget hadden vond ik dat toch best lastig. Je wil niet zeuren maar 20 euro meer betalen dan zou hoeven kan heel veel zijn als je niet zoveel te besteden hebt. Ik ken beide kanten, het krap hebben en het makkelijker hebben. En groepsetentjes zijn vaak heel lastig wanneer je het wat krapper hebt.
Uit eten en gewoon met een klein groepje op het terras gewoon door het aantal personen. Maar we hebben ook een hele grote, jongere, vriendengroep die behoorlijk wat drinken en dan ook heel veel eten. Dan meld ik bij het afrekenen gewoon hoeveel drankjes ik heb gehad. We zitten zomers vaak minimaal 2 x per maand met z’n allen op het terras. Voor een keertje interesseert met het me niet zoveel. Maar niet met regelmaat. Ga niet voor 15 corona’s betalen elke keer
Hier precies hetzelfde Maar iedereen weet ook dat ik niet zoveel eet en (goedkoop) drink en we houden gek genoeg altijd teveel wisselgeld over, dat krijg ik dan meestal
Maar dat vind ik dus ook wel logisch. Als je toch weet dat iemand eigenlijk altijd meer betaalt dan haar deel is, dan voel je je daar toch ook hartstikke ongemakkelijk bij? Ik vind het logisch dat als twee mensen voor significant minder hebben gegeten en gedronken dan de rest, dat je voor hen het bedrag grof naar beneden afrondt en voor de anderen grof naar boven. Zo is het redelijk verdeeld zonder elk cola-tje te hoeven berekenen. Ik zou nooit verwachten van anderen dat ze daarom hoeven vragen, daar kom ik zelf mee, dat vind ik namelijk netjes.
Normaal gesproken gewoon door de personen delen Maaaarrr ik ben ooit op vakantie geweeet met 6 anderen... en ik vond het dus niet te vreten en zat elke avond aan de soep en drinken... kosten, €8 ofzo... Hun namen biefstuk en weet ik t wat niet. Heb toen na 3 avonden wel gezegd gewoon mijn eigen deel+een beetje extra te betalen maar niet meer alles helemaal te delen... Ik ga niet elke avond €25/30 betalen terwijl ik elke avond max €10 gebruik. Heus vind ik dat Echt niet erg als ik eens een keer uit eten ga, maar niet 7 avonden achter elkaar
Gewoon delen door het aantal personen. Vorig weekend wel een uitzondering gemaakt. Ik mag nu natuurlijk geen wijntjes en de vriendinnen vol aan de wijnflessen. Normaal als ik mee drink dus delen, nu mijn eigen drankjes betaald want er zat een best verschil in in vertik het namelijk om voor een ander zn alchohol gezuip te betalen
Splitten door volwassenen kinderen tellen wij niet mee! Of er word getrakteerd door iemand en volgende x is een ander aan de beurt