Beste Voedingsconsulente, Ons zoontje van 6,5 maand wil nog niet echt groente eten. Zijn fruit eet hij sinds een week goed. Nu zei de cb arts dat ik op 3 flessen en volledige bijvoeding, papfles, fruit, brood, yoghurt, avondeten moet overstappen. Echter is dit zijn schema nu: 7.30-8.00 fles (210+7 standaard fv 1) 9.30 fruit (ongeveer 100 gr.) 11.30 fles (210+7) 15.30 fles (210+7) 17.30-18.00 groente, paar hapjes, meer eet hij niet 19.30 fles (210+7) Hij slaapt ' s ochtends meestal nog een uurtje, tussen zijn 2 middagflessen vaak 2,5 uur, en in de namiddag/avond vaak nog een uurtje. Doordat hij al lang goed doorsliep en behoorlijk op gewicht is hebben we hem geen papflessen gegeven, hij deed het prima op zijn flesjes. Nu adviseert cbarts om toch een papfles te gaan geven. Gisteren voor het eerst flesvoeding nr 2 gegeven 4x 180+6. Hier moet ik extra water bij doen, anders accepteert hij de lagere hoeveelheid niet. Moet ik niet langzaam aan overstappen tot hij alles goed eet, ipv drastisch te veranderen. Heeft u een schema voor mij? Alvast bedankt.
Beste Lindsay83, Jouw zoontje zijn voedingsschema ziet er goed uit. Ik zou je wel adviseren om over te stappen op flesjes van 180 ml. Anders krijgt hij erg veel melk binnen. Je hoeft niet gelijk je schema drastisch om te gooien. Je kunt beginnen met het introduceren van een boterham. Zodra hij deze goed eet kun je zijn fles van 11.30 uur later vervallen. Pap is een goede start van de dag. Jouw kindje gaat steeds meer energie verbruiken en heeft dan een goede basis nodig. Maar als hij goed op gewicht is en nog geen pap nodig heeft, dan hoef je dit uiteraard niet te geven. Groet, Anne
Hij krijgt sinds gisteren opvolgmelk nr 2, 4 flesjes van 180 + 6, hier doe ik 20cc extra water bij, omdat hij het anders te weinig vind. Met brood beginnen dus, geef ik dan eerst de korst om te sabbelen of juist brood zonder korst om echt te eten? En geef ik hem dan droog brood? Met vriendelijke groet,
Beste Lindsay83, Je kunt beginnen met het geven van een broodkorstje. Zo kan hij wennen aan de smaak, structuur en leren kauwen. Daarna kun je kleine stukjes brood met een klein beetje margarine geven. Op deze manier bouw je het langzaam op. Groet, Anne