Problemen met eten

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Lady1985, 4 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lady1985

Lady1985 Niet meer actief

Hallo,

Mijn zoontje is 16 maand oud en heeft problemen met eten. Wanneer wij met hem aan tafel gaan zitten om te eten, eet hij hooguit 3 hapjes waarna hij gaat staan in zijn stoel als teken dat hij eruit wil. Wanneer wij hem dan weer laten zitten in de stoel wordt hij boos, eet hij niks meer en probeert wederom om weer uit zijn stoel te komen. Dit gaat de hele tijd zo door.

Als wij eraan toegeven, en hem dus weer uit de stoel halen, gaat hij spelen. Af en toe komt ie bij ons staan, maar als we hem dan wat eten willen geven draait hij zijn hoofd weg en gaat er weer vandoor. We laten hem overigens zelf eten. Hij kan nog niet met een lepel of iets eten, dus kook ik eten wat hij makkelijk met zijn handjes kan opeten. Wanneer we hem iets geven wat hij niet zelf met zijn handjes kan eten (zoals rijst), en wij hem dus moeten voeren, eet hij sowieso helemaal niks.

Dit allemaal is alleen tijdens het avondeten. Brood en fruit eet hij verder prima.

Graag zou ik wat tips willen hoe we hiermee om kunnen gaan.

Alvast bedankt!

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Lady1985,

Waarschijnlijk is je zoontje bezig een eigen willetje te ontwikkelen. Dit doen ze door grenzen op te zoeken en dat kan beste lastig zijn.
    Helaas kan je je kindje niet dwingen te eten. Het beste wat je kan doen is rustig te blijven en er geen groot ding van maken.
    Leg de regels van het eten nog een keertje duidelijk aan hem uit. Ook dat hij aan tafel moet blijven zitten als jullie nog eten.
    Geef je zoontje tijdens het eten een complimentje als het goed gaat.
    Biedt het eten aan en probeer ook te variƫren in wat je geeft zodat hij zijn smaak kan ontwikkelen.
    Zorg ervoor dat hij ruim een uur voor de warme maatlijd geen tussendoortjes of drinken krijgt aangeboden zodat zijn maagje leeg is bij de warme maaltijd.
    Misschien kan hij de hand/mond coordinatie oefenen door af en toe een bordje pap uit te proberen of een toetje (met een lepeltje).
    Kijk het een tijdje aan en als het niet beter gaat kan je het beste even overleggen met het consultatiebureau.

Groet,
    Saskia

Deel Deze Pagina