Hoe verder na behandeling endometriose?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Dora26, 18 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Ik heb deze morgen een zwangerschap test gedaan want ik moet morgen bloed laten trekken. Het is weer negatief... Pfff. Ik heb geen bijwerkingen van die utrogestan of toch heel weinig.. Ik merk bijna niets. Soms misschien eens iets warmer..

Ik ga mijn ongerustheid bij de dokters toch eens laten voelen... Ik heb geen zin in nog drie iui als het daarmee niet lukt.. Mja kunnen ze ook niet voorspellen natuurlijk...

2. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    He shit! Altijd weer zo spannend en teleurstelling die stomme witte testen. Maar dat de eerste twee iui niet lukt is op zich niet raar hoor. De hormonen en de inseminatie helpen de natuur een handje maar toch echt op een heel ander niveau dan kunstmatige bevruchtingen zoals bij ivf en icsi. Dus de percentages zijn dan ook lager. Geloof dat twee gezonde mensen 20% kans hebben om zwanger te worden per ronde..

Dit om je even een hart onder de riem te steken! Maar altijd goed om je spanning en twijfels aan te geven. Misschien mag je dan wel eerder mer ivf starten? Bij jouw man is alles goed toch, qua zwemmers?

3. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Ja met mijn man zijn zwemmers is alles goed. Nu bij de laatste iui zeiden ze wel dat er een minder aantal goede zwemmers waren overgebleven na opwerking maar ruim voldoende voor iui.

Ja ze hebben al eens gezegd dat ze meestal drie a vier iui doen en dan bekijken ze het verder dus ik vermoed dat ze dat eerst willen proberen... Maar ja je denkt dan aan die zes pogingen die je terug betaald krijgt. Dat vind ik echt wel akelig... Je ziet dat dan echt zo minderen... En wat dan verder...En ja de schrik dat de endometriose ondertussen terug is vind ik ook heel lastig. Ik hoop dat ze dat op tijd zien op de echo als hij terug aan het komen is... Hopelijk niet natuurlijk.

Als ik wist dat ik gezond zou blijven dan zou ik het anders vinden.. Maar dat kunnen ze je ook niet garanderen. En ik heb altijd bang dat ze mijn eisprong toch missen. Ik voel die totaal niet dusja...Maar ze zullen wel weten wat ze doen..

4. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Ik ben juist terug van mijn uitgangsecho. Pff het is me niet mee gevallen. Het was een andere dokter. Een man. Ik heb mijn ongerustheid laten tonen maar volgens hem kon de endometriose zeker niet zo snel terug zijn en is ivf nu nog niet nodig omdat ze de endo zo rustig mogelijk willen houden en ivf zijn de hormonen die je krijgt nog meer. Ik begrijp dat wel in dat opzicht hoor. Maar ik wou gewoon onze bezorgdheid even laten tonen. Dan vroeg ik nog een briefje voor het werk. Dat wou hij niet schrijven. Als iedereen zo gaat beginnen en dat is niet eerlijk voor andere. Slik.. de tranen sprongen op. Ik kreeg niet meer veel gezegd.

Dan door naar de vroedvrouw voor een afspraak komende maandag. Daar kon ik de tranen niet tegenhouden. Ik ben ook wel een gevoelige. Mja. Ik heb gezegd dat ik liever niet meer bij deze dokter op consul wil. Ze ging het allemaal opnieuw bespreken met de andere dokter die mijn twee inseminaties heeft gedaan.

Dus namiddag terug bellen naar de vroedvrouw. Ik heb nu ook menopur gekregen ipv fostimon. Ik had het al gezien in de computer dat het zo stond en dokter schreef me toch fostimon. Ik naar de ziekenhuis apotheek. Daar hebben ze moeten bellen naar dokter want volgens mij was fostimon er niet en is het daarrom menopur geworden.

Bah echt een stom gevoel nu!! . Het is allemaal al moeilijk genoeg en ik heb toch recht op duidelijke uitleg.

We hebben vorige week al slecht nieuws gehad van de broer van mijn man. Hij moet stamceltransplantatie krijgen en nu gaan ze mijn man morgen bloed trekken om te kijken als hij donor kan zijn voor zijn broer.

Dit allemaal samen is echt even veel hoor.. dus ik moet niet veel hebben of ik begin te wenen.. pff.

Ik begrijp wel dat deze dokter mijn dossier niet volledig kent maar het gaat hier wel over endometriose.. dat is toch niet niks als je een kinderwens hebt en al van september 2015 gestopt bent met je pil voor een kindje!!

5. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63

Jeetje snoopy! Dat is ook wel veel tegelijk allemaal. Wat heftig van je zwager, is al duidelijk of je man donor kan zijn?

Ook rot hoe het in t zh ging.. Klinkt heel ongevoelig allemaal. En onzorgvuldig. Er staat zo veel spanning op dan komt t zo hard aan allemaal. Ben je nu weer aan t prikken?

@hier gaat t mwah. Woensdag weer twee aankondigingen. Nogal ongemakkelijk, waren met groep aan t lunchen. Komen we een kennis tegen die zegt: trouwens ik ben zwanger (1e kind net 1, zucht) en ik ben een week later uitgerekend dan S. S is (was?) een van mijn beste vriendinnen van vroeger en ik wist van niks. Oei. Sowieso k*t dat iedereen zwanger raakt behalve ik maar ook dat je vriendschappen eronder lijden. Blijkbaar is t te pijnlijk/moeilijk om t te vertellen en dan maar wachten en dan loopt t dus zo. Au. Terwijl ik dan denk: voor wie is t nou moeilijk..?! Sjezus.

En ondertussen wil ik dat die klote lucrin uitwerkt en m'n cyclus op gang komt en dat we gewoon door kunnen. Ik kan nergens vinden hoe lang dat duurt en blijkbaar heeft (bijna) niemand er ervaring mee want op m'n topic reageert ook niemand. Gister een OvU testje gedaan (had veel slijm) maar die was echt spierwit. Terwijl ik normaal altijd een dun lijntje heb die opbouwt. Betekent dat nou dat ik nog nul LH heb door de lucrin en dat er dus nog helemaal niks gebeurt aan t opstarten van de cyclus? Pfff. :( Heb t even gehad zoals jullie lezen....

6. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    @Wens: het is nu drie weken wachten en dan weten we als mijn man donor kan zijn voor zijn broer.

Ik ben dinsdag begonnen met spuiten. Dat valt wel mee.. het spuitjes zetten doet me nu wel meer pijn als vorige cyclus. Maar tanden bijten. Ik had nu ergens op een ander forum onderwerp gelezen dat ze bij iui proberen twee follikels te laten rijpen.. maar mijn dosis menopur is 37,5 dat ik mag nemen.. maar ik vermoed om de endometriose zo rustig mogelijk te houden.

Pff die aankondigingen.. niet makkelijk he! Maar je vrienden weten het niet dat het bij jullie niet loopt zoals gehoopt? Hier weten alle goede vrienden het wel waardoor we er dan ook gemakkelijk over kunnen praten en die steunen je dan wel mja ze kondigen evengoed zwangerschap aan. Ik heb in de week ook een aankondiging gezien van iemand van vroeger op school en ze is dan jonger als mij en dan had ik het ook effe moeilijk. Dan krijg ik echt gevoel van pfff wij lopen zo achter. Maar kom op wens we moeten positief blijven!!

Ik heb ook geen ervaring met lucrin. Jij moet nu gewoon wachten op je eigen cyclus en dan moet je contact opnemen met gyn? Jullie gingen ook starten met iui dacht ik. Dikke knuffel en volhouden!! Als het je te lang duurt zou ik eens contact opnemen met je gyn..

In de week heb ik heel dit onderwerp van pagina 1 tot... nog eens opnieuw door gelezen. Amai de gevoelens,angst,onzekerheid die dora26 allemaal zegt.. dan hoor en voel ik net mijzelf praten.. dora hoe is dat bij jou gegaan na de iui. Hebben ze toen zelf voorgesteld om ivf samen met icsi te starten?

7. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Ja ze weten het wel, daarom is het juist zo stom. Uit angst dat het 'moeilijk' is maar niks zeggen en dan loopt t dus zo. En daar verder dan ook niet op terugkomen of sorry voor zeggen. Lastige periodes in je leven zorgen ook wel voor een frisse wind in je vriendengroep moet ik zeggen. Pfff.

Wij inderdaad nu wachten op cyclus. Ik had deze week veel vruchtbaar slijm, of iets wat daar in ieder geval op leek (doorzichtig, draden) maar de OvU testjes die ik doe zijn spierwit. Dus geen lh te bekennen nog steeds. Dus daar blijf ik van in de war en mee bezig. Ongeduldig ben ik he..?

Hoe gaat het spuiten? Al eisprong in zicht!! Hou vertrouwen: je hebt nu evenveel kans als de eerste keer!! Gezond leven, ontspannen, meer kan je niet doen..

Hoe gaat het met de andere dames?

8. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    @Wens: ja het blijft allemaal moeilijk. Soms denk ik ook van: wie had dat ooit kunnen denken dat wij in die molen terecht kwamen.. want naar de wachtzaal van fertiliteit stappen en je daar neer zetten blijft toch wel moeilijk vind ik. Maar we moeten ook blij zijn dat er nu zoveel mogelijkheden bestaan om mensen als ons te helpen!!

Toch goed je testen blijven doen.. misschien is het toch ergens een teken dat er iets in je lichaam aan het gebeuren is.. maar ik neem aan dat je ook telkens teleurgesteld bent als de test wit blijft.. vervelend he! En je kan er niet veel aan doen om je lichaam terug in gang te doen schieten he. Dat is het vervelendste!

Ik moet maandag terug op echo en bloed laten nemen maar we moesten het dit weekend zeker gezellig maken. Ik zit maandag op dag 14 en ik heb voorlopig nu alleen afgelopen donderdag bloed moeten laten trekken.. dus spannend! Ik vermoed dat ik maandag wel eens dicht tegen mijn eisprong kan zitten.. ik schat dat ik misschien woensdag inseminatie zal hebben. Maandag is het wel weer bij de dokter van vorige keer waar het me niet bij was bevallen mja ik ga me er maar over zetten. Ik moet geen ziekenbriefje vragen want ik moet pas s'avonds gaan voor de echo dus het zal wel meevallen zeker..

9. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Juist fm gehad op dag 14 met 37 eenheden menopur. Geen enkele folikkel.. alleen kleintjes! Pfff ik had gehoopt dat we er nu weer dichtbij zaten. Het is effe ne slag die lichte paniek maakt bij mijzelf. Dokter was er nog gerust in. Nu dosis verhogen tot 1 ampule en vrijdag opnieuw echo..

10. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    @Snoopy90 : Ik zie je berichtje hier nu pas... Maar ik herkende je verhaal van bij je arts wel. Mijn eigen arts zei ook dat het met de iui wel moest lukken, aangezien er geen andere problemen waren. Na 3 iui's zouden we samen overleggen, maar al snel bleek dus bij iedere iui hier de kwaliteit van het staal van mijn vriend achteruit te gaan. Bij de eerste iui hadden we 8.9 miljoen zaadjes, dan 4.7 miljoen, dan 1.7 miljoen... Bij de 2de iui begonnen ze al vragen te stellen van 'is je man ziek geweest' of 'heeft hij stress' etc. Maar dat was allemaal niet het geval. Ik had voordien ook liever gewoon met ivf gestart, omdat ik echt een voorgevoel had dat het met iui niet zou lukken en ik was ook ontzettend bang dat de endo weer snel zou terug zijn, maar ook mijn arts zei toen dat die zwaardere hormonen de groei van endometriose net kunnen triggeren en dat het daarom beter is met iui te starten indien die mogelijkheid er is.
    Bij de 3de iui werd er dus al besloten om verder te gaan met ivf, omdat ze ons op die manier weinig kansen gaf met het aantal zaadjes. De ivf is dan eigenlijk redelijk vlot gelopen voor ons, ik heb redelijk lang gestimuleerd met als resultaat wel 13 follikels, waarin 11 eicellen zaten en 8 die rijp genoeg waren. Toen we informeerden naar het zaadstaal, zei de gyn meteen dat dat eigenlijk helemaal niet goed was en dat het dus beter was dat we icsi zouden doen. Die dag hadden we maar een staal van 0.4 miljoen zaadjes... Dus ivf was geen optie, aangezien er ongeveer 100 000 zaadjes bij 1 eicel worden gezet. Dat was best even schrikken, vooral voor mijn vriend, maar achteraf gezien kunnen we alleen maar blij zijn. Van de 8 hadden we 6 bevruchtingen. Eentje hebben we dan vers teruggekregen, maar ik kreeg kort na de punctie en tp last van enorme buikpijn en heb toen antibiotica moeten nemen tegen de ontsteking... dus ik vreesde wel dat die poging verloren zou zijn (ookal was het 'veilige' antibiotica voor tijdens een zwangerschap). De ronde nadien gekozen (na héél lang nadenken) om 2 cryo's te laten terugplaatsen, die zijn allebei de eerste keer goed ontdooid en de ene was van matige kwaliteit (normaal voor 4 dagen oud te zijn) en de andere was bijna een blastocyste, dus eigenlijk ideaal. Ik ben zwanger geworden van eentje van beiden en ik veronderstel dat het die 'goede' was... Ik weet het nog alsof het gisteren was, mijn tp was 2 oktober en nu ben ik ruim 38 weken zwanger...

Hoe gaat het verder bij jullie? Is de verhoging van de eenheden goed afgelopen en is de iui kunnen doorgaan? Ik duim!

11. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Hallo dora, wat ben ik blij met je reactie. Ik was geduldig aan het wachten. Ik snap dat je niet meer altijd dit forum checkt want je zit in je laatste weken. Heel veel succes alvast!!

Mijn derde iui is doorgegaan. Twee folikkels had ik uiteindelijk. De grootste was 16mm.

Nu maandag mag ik bloed gaan laten nemen maar morgen is het twee weken geleden dat de inseminatie plaats heeft gevonden. Ik kon niet wachten dus ik heb deze morgen een test gedaan. Helaas negatief. Ik ga in het weekend nog een testen maar ik vrees ervoor.

Nu hebben we de 23juni een afspraak met gyn voor bespreking. Ik ben nu al vol op aant denken wat ik wil zeggen maar ik wil vanalles zeggen en toch weet ik niet wat.

In feite wil ik gaan overstappen naar IVF. Dan heb je toch een grotere kans want ik heb bang dat de endometriose terug komt. Maar het zaad is nu altijd al goed geweest bij de iui's. Enkel de tweede was het minder. Dus ik hoop niet dat ze daardoor zeggen dat we moeten dooe doen met iui. Het is echt moeilijk... ik vraag me af als ze mijn eicellen ook kunnen testen? Wie weet zijn die toch niet van kwaliteit? Komen ze dit enkel te weten Ivf of icsi? Als dat zo is wil ik zeker over naar ivf...

Jou verhaal geeft me veel moed dora. Als ik jou verhaal lees hoor ik mezelf..

Zou jij zelf beginnen over ivf tijdens de bespreking? Op datum van bespreking zitten we ongeveer al een half jaar na operatie met 3 iui's en zonder resultaat. Ik ben 29 december geopereerd aan endo...

12. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Hé meid,
    Wat jammer dat je toch weer een negatieve test in handen had... maar wacht idd de bloedname nog maar af, de kans is misschien klein, maar je weet het maar nooit!
    Voor 23 juni, is het een soort evaluatie van de voorgaande iui's? Want dat stond bij ons normaal ook gepland, maar aangezien het zaad zo slecht was, hebben we meteen de info over ivf gekregen en de kans om te beslissen of we daarmee wilden verder gaan of niet.
    Je kan het in ieder geval al wel eens ter sprake brengen toch? Misschien eens vragen wanneer er verdere stappen worden ondernomen ofzo? Al vrees ik dat als het zaad elke keer goed is, ze je misschien eerst 6 pogingen iui zullen laten doen... Hangt misschien van arts tot arts af en van ziekenhuis tot ziekenhuis, dat kan ik natuurlijk op voorhand niet weten. Maar ik zou zeggen, wie niet waagt, niet wint! Maak het eens bespreekbaar en kijk wat je arts ervan denkt! Ik ben zelf ook in januari geopereerd en dan oktober nadien pas zwanger geworden. Ik weet nog dat ik de maand voordien aan mijn arts vroeg of de endo terug zou kunnen zijn, aangezien ik weer meer klachten leek te hebben, maar zij zei toen ook dat dat niet altijd zo snel gaat en dat ze dan op echo wel iets hadden moeten zien. De maand nadien was ik dan zwanger, dus blijkbaar zal het nog wel in orde geweest zijn. Maar ik weet dat ik ook ongelofelijk veel schrik had hoor...
    Misschien ook wel goed om al je vragen of opmerkingen, alle dingen waarover je het wil hebben op een briefje te schrijven en mee te nemen? Op die manier vergat ik nooit iets te vragen, want andere keren kwam ik altijd achteraf tot de conclusie dat ik de helft van wat ik wilde weten was vergeten te vragen...
    Wij zijn overigens pas 4 maanden na de operatie gestart met de iui's. Dan 4 pogingen gedaan (4de stopgezet wegens cyste) en dan 8 maanden na de operatie gestart met ivf. Toen gelukkig snel succes, want dat wil natuurlijk nog niks zeggen. Wij hadden veel geluk om bij de 2de tp al zwanger te zijn!
    Succes intussen!

13. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Ja oktober is ook een eind na je operatie in principe. Maar gelukkig voor jullie snel gelukt. Hebben jullie een pauze moeten inlassen tussen IUI en IVF?

Ik ga me goed voorbereiden maar je wilt van alles vragen en toch weet je soms niet wat want ik heb geen idee waarom het nu in feite niet lukt. Dat weten de dokters ook niet. Het hangt van zoveel factoren af. Daarmee het kan perfect misschien lukken bij een 5de iui mja dat moeten we zelf beslissen wat we doen. Geen idee hoeveel iui's je gehad moet hebben voor ze overschakelen naar IVF. En omdat ik geen eigen cyclus heb maak ik me ook zorgen. Misschien geen goede eicellen...

Hoe gaat het met jullie kleintje in de buik?

14. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Tussen de iui en de ivf hebben we idd een rustmaand moeten nemen. 't Was dik tegen mijn zin toen, want ik wilde meteen verder, maar uiteindelijk heeft dat wel deugd gedaan hoor! We hebben die maand nog allerlei uitstapjes gedaan en een weekendje weg, gewoon om even met z'n twee onze zinnen te verzetten en ons voor te bereiden op de ivf.
    Hier was de oorzaak wel duidelijk in het begin de endometriose en dan nadien waarschijnlijk de zaadkwaliteit erbij. 't Is moeilijk als je de oorzaak niet weet hé.
    Wat de eicellen betreft, dat is ook iets dat je pas echt weet vanaf ze met ivf/icsi starten.
    En het aantal pogingen iui, hangt volledig van jullie situatie, arts en ziekenhuis af, denk dat daar geen vast aantal op valt te plakken. Ze zeggen wel dat als je binnen 6 iui's geen succes hebt, dat je dan beter verder gaat met ivf/icsi, dacht ik, tenzij er een andere reden is dat het niet lukt zoals bv. zaadkwaliteit.

Ons kindje doet het goed, 't zal een kleintje zijn, maar zeker niet abnormaal. Zijn gisteren nog op controle geweest en 't zal nog niet voor direct zijn waarschijnlijk. Ligt momenteel als een sterrenkijkertje (ik hoop héél erg dat het nog draait, want je leest veel horrorverhalen over zo'n bevallingen!) en daardoor kan het ook niet goed indalen. Spannend wel!

15. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Ja wij gaan ook wel komen aan een rustmaandje want vroedvrouw zei dan niets te doen tot aan die bespreking en dan afhankelijk van wat daar is gezegd geweest kijken hoe we verder gaan.
    Maar inderdaad je wil graag verder. Ik heb gewoon schrik dat ze zeggen drie maanden rust daar heb ik zeker geen zin in.
    Afwachten wat ze gaan zeggen.. zij zullen het beter weten als ik. Geen idee als endometriose ook zorgt voor mindere eicellen. Toen ik vroeg waarom ik geen eigen cyclus had zei ze eens dat dat niets te maken had met de endometriose dus vermoedelijk niet.

Oh hopelijk draait de baby nog! Zou het nog kunnen dat de baby zich draait?

Dat geloof ik best dat het spannend is. Maar je gaat dat goed doen!

16. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    3 maanden zou lang zijn, maar zou eventueel ook wel kunnen... Allé, dan geen rust, maar voorbereidend aan de pil voor een lang schema met ivf ofzo... Kan alle kanten uit natuurlijk!
    Ik denk ook niet dat endometriose zorgt voor minder eicellen; heb wel eens gelezen dat ze een hardere schil kunnen hebben, maar dat is natuurlijk niet bij iedereen het geval, hier in ieder geval toch niets aan de hand met de eicellen.

Het zou idd nog kunnen dat de baby draait, kan nog tot op het moment van de bevalling zei de gyn. Zou zelfs kunnen dat het kindje altijd goed ligt en plots tijdens de bevalling als een sterrenkijker draait, dus afwachten geblazen. Enige wat ik kan doen is proberen met de zwaartekracht om het te laten draaien; veel op de zij liggen en eventueel op handen en knieën zitten... Zie je mij hier al bezig haha o_O
    Ik lig nu wel veel op mijn zij en we zullen zien of dat effect heeft bij de echo komende woensdag. Ben benieuwd wat de gyn dan zal zeggen. 't Is een klein kindje, dus hopen dat het eens zo veel ruimte heeft om nog goed te draaien!

17. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Ja daar heb ik ook al iets van gelezen van lang schema ivf of kort. Geen idee wat het zou inhouden. Is het de gyn zelf die je het traject van ivf toen heeft uitgelegd?
    Er moet niet persee iets mis zijn met mijn eicellen natuurlijk mja je begint aan alles te twijfelen. We moeten proberen stap per stap te bekijken. We kunnen het toch niet sneller laten gaan als het gaat mja je wilt het zo graag..

Haha ja ik zie je al door het huis huppelen op handen en knieën. Ik duim dat het nog draait!

18. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    De gyn heeft me kort geinformeerd en heeft dan alle paperassen met me in orde gebracht, maar moest nadien nog terug een afspraak maken bij de ivf-verpleegster om alles van medicatiegebruik te overlopen en ook om de medicatie op te halen in de ziekenhuisapotheek. Die heeft eigenlijk het grootste deel uitgelegd hoor.
    En begrijp idd wel dat je aan alles begint te twijfelen, nu maar eerst de afspraak afwachten en kijken wat ze daar zeggen! Maar je kan zeker eens informeren hé, daar doe je niemand kwaad mee!

19. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    @Dora26 wat ben je al ver! Zo spannend nu... zie je tegen de bevalling op? Heel veel succes deze laatste dagen! Ik zal het forum in de gaten blijven houden.

@Snoopy90 ik begrijp je onzekerheid! Endometriose kan wel iets met de kwaliteit van de eicellen doen werd mij verteld, daarom mede had ivf de voorkeur. Wij zijn nooit met iui gestart omdat onze arts van mening was dat ivf de beste kansen geeft bij endometriose. Wat Dora zegt klopt; de hormonen bij ivf hebben veelal een ongunstig effect op de endo, maar wat je wil is zsm een zwangerschap (ook tbv de endo). Ik ben net als Dora bij de tweede terugplaatsing zwanger geworden.
    O ja, en mijn endometriose kwam na de operatie helaas wel snel terug ondanks dat ik 4 maanden aan de Lucrin heb gezeten. Dus dat verschilt denk ik per persoon...
    Succes met alles! Laat gerust weten als je nog vragen hebt. Lastig hè, al die beslissingen en verschillende visies...

20. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    @DR87 : Ik keek eigenlijk niet op tegen de bevalling, had er net wat rust in gevonden, tot ze me vorige week dan zeiden dat het als een sterrenkijkertje lag. Ik weet heel goed dat het nog elk moment kan draaien, maar toch, daardoor toch een beetje meer zenuwachtig. Ik tel af tot de volgende echo woensdag om te kijken of het gedraaid is!
    Hoe gaat het verder bij jou?

En ik sluit me idd voor de rest aan bij je verhaal... Ik wilde ook liever zo snel mogelijk zwanger worden ivm de endo, dus daardoor had ik ook liever meteen met ivf gestart, maar daar dacht mijn arts helaas anders over. Gelukkig is het allemaal goed uitgedraaid natuurlijk, maar je wil echt niet riskeren dat die zo snel terugkomt en een nieuwe zwangerschap in de weg staat natuurlijk!

Deel Deze Pagina