Hoe verder na behandeling endometriose?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Dora26, 18 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Dus eigenlijk probeer ik best mijn arts te overtuigen om over te gaan naar IVF he? Want iui heeft geen zin als kwaliteit van eicellen niet goed is. Jammer dat ze dat niet eerder kunnen ontdekken he.

Maar jullie hadden beiden wel nog een eigen cyclus? Daar maak ik me natuurlijk ook zorgen over mja ik reageer wel op de.menopur dus in feite is het dan hetzelfde zeker als een normale cyclus.

Het kan zijn dat ze het zelf zal voorstellen natuurlijk maar dat is afwachten..

Fijn dat jullie nog actief zijn op het forum. Dat doet me echt deugd. Bedankt!

2. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ik vond persoonlijk IVF de meest logische volgende stap, maar dat kan voor jou anders liggen hé. Stel dat jij toch wel veel kans ziet in de IUI aangezien het zaad wel goed zit... En 't wil daarom niet zeggen dat je arts er direct in mee zal gaan ook niet.
    Wat de eicellen betreft, zullen ze idd pas bij de IVF zien, maar denk dat de kans klein is dat er daar iets hapert hoor, als is ze wel bestaande natuurlijk!
    Ik had idd een eigen cyclus, dus begrijp ook wel dat je je daar zorgen over maakt.

3. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Als ik eigen cyclus had zou ik misschien die iui misschien nog een kans geven.. maar aangezien het best is om zo snel mogelijk zwanger te worden is voor mij ivf ook een logische stap.

Maar wat ik me af vroeg, kunnen ze door ivf mijn eicellen echt verbeteren? Ze doen die groeien door medicatie maar verbeterd daarom de kwaliteit ook?
    Dat ga ik mij eens goed bevragen. Ik zou graag naar ivf over gaan omdat ze dan ook duidelijker gaan zien als er nog iets mis is om het te doen slagen.. hopelijk niet natuurlijk.

Tis afwachten wat ze zal zeggen natuurlijk maar

4. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Je eicellen verbeteren kunnen ze volgens mij niet, ze kunnen enkel zien of ze goed zijn of niet voor een bevruchting... Ze zeggen zelfs dat het bij ivf best is om maar tussen 5 en 15 eicellen te hebben, want dat teveel nadelig is voor de kwaliteit. Ik heb vaak mensen gehoord die 20 eicellen hadden, waarvan er dan bijvoorbeeld uiteindelijk maar 1 of 2 goede bevruchtingen uit verder komen.
    Ik had zelf 13 follikels, waarin ze 11 eicellen vonden. Van die 11 waren er 8 rijp en die werden bevrucht (mits icsi) en er zijn 6 goede embryo's uit verder gekomen. 3 hebben we er teruggeplaatst gekregen en 3 zitten er nog in de vriezer.
    Denk dat het enige dat ze extra bij ivf kunnen zien is of er iets mis is met je eicellen en of het misschien bij de bevruchting zelf ergens mis gaat. Dan is icsi natuurlijk ook altijd nog een optie.
    Ik ken iemand die bij ivf een mooi aantal goede eicellen had en geen bevruchtingen, maar nu wel met icsi zwanger na de eerste tp.

5. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Klopt idd wat Dora zegt. Je krijgt een terugplaatsing van een bevruchte eicel die ook al een paar dagen doorgedeeld is (bij mij een 5-daagse maar dit verschilt per ziekenhuis). Mijn arts gaf aan dat het milieu in het lichaam bij endometriose bij natuurlijk zwanger worden of iui in het algeheel niet top is waardoor de kans op een zwangerschap kleiner is. Het eitje moet dan nog de weg naar jouw baarmoeder afleggen in een endometriose omgeving. Bij ivf skip je dat proces waardoor de eicel niet onderweg aangetast worden en volgens hem mede daardoor de kansen een stuk hoger liggen. Maar de meningen verschillen per arts... dat maakt het lastig.

6. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    @Dora26 met mij gaat alles goed! Ons zoontje is alweer bijna 5 maanden, het gaat echt snel. Leuk om te zien hoe hard hij groeit en dat hij steeds meer kan. En de laatste keer in het ziekenhuis ook goed nieuws gehad: er is weefsel voor het gaatje in zijn hart gegroeid waardoor hij niet op korte termijn geopereerd hoeft te worden en misschien wel helemaal niet. Dit hadden ze niet verwacht, dus een grote verrassing :)

7. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Dat het nu voor ons maar snel 23 juni is voor de bespreking.

Of morgen een verrassende bloeduitslag maar dat zal wel niet hihi.

Ik ben wel geopereerd aan endo maar kan het zijn dat de eicel dan nog moeilijkheden heeft met naar de baarmoeder te gaan eigenlijk? Ondanks dat die endo is weg gehaald..

Ik heb maar bang dat ze nu een follikel rijpen maar er misschieb geen eicel in zit.. kan altijd toch.. maar dat zien ze misschien wel aan je hormoon waarden? Of zouden die altijd stijgen door de menopur die je spuit?

@DR87 super nieuws van jullie zoontje! Hopelijk blijft het de goede richting uit gaan en is een operatie niet meer nodig. Geniet er van!!

8. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    De eicel hoeft geen moeilijkheden te hebben om naar de baarmoeder te gaan als de endo is weggehaald, maar het komt de kwaliteit van de eicel niet ten goede om in een endometriose omgeving die weg af te leggen (aldus mijn arts).
    Verder kan je een prima eisprong met een prima eitje hebben maar het is natuurlijk van zoveel factoren afhankelijk of je er zwanger van wordt. Endometriose is daarbij niet helpend, maar sowieso heeft een gezonde vrouw ook maar zo'n 20 procent kans per poging. Maar als je weet dat je een aandoening hebt snap ik dat je overal aan gaat twijfelen als het niet snel lukt.. ik had precies hetzelfde gevoel, waardoor ik ook niet meer wilde afwachten. Ik vond die onzekerheid en teleurstellingen uiteindelijk heftiger dan het ivf traject (wat ook pittig is maar op een andere manier).

Ik ben benieuwd naar je afspraak!

9. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Ja ik moet nu ook niet panikeren zonder iets te weten over kwaliteit eicellen. Zoals je zegt, het hangt van zoveel factoren af.

Maar ik zou dan geruster zijn in het traject van ivf omdat ze je dan toch nog beter leren kennen hoe de toestand van binnen werkelijk is.
    Daarmee wacht ik er liever niet meer mee.

10. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Hey dames,

Wij zijn terug van onze bespreking.

We mochten zelf kiezen als we de overstap namen naar ivf. We hebben besloten die stap te maken en ze stond achter ons.

Ze heeft nu een biopsie genomen van de baarmoeder. Dat deed wel absoluut geen deugd. Mijn man en ik hebben ook nog bloed moeten laten trekken voor te testen op gynetische afwijkingen.

Nu moet ik starten met een pil en deze 1 maand toch wel nemen. Nu maandag bellen naar de vroedvrouw om alles uit te leggen qua medicatie en zij zullen dan ook zeggen wanneer ik mag stoppen met de pil. De start van de ivf zal begin augustus zijn.

Voor de terugplaatsing moeten we wel naar een ander ziekenhuis. Leuven of genk. Wij opteren voor naar leuven te gaan.

Ik ben wel opgelucht. Het staal van mijn man was altijd heel goed behalve de tweede keer maar ze sprak toch van telkens 50miljoen zwemmers. Zo gek dat het dan niet lukt in feiten he. Mja nu kijken wat het ivf traject ons hopelijk kan schenken.

Hopelijk is die maand aan de pil snel voorbij! Voor de rest ben ik wel positief en ik voel me er goed bij dat we hebben gekozen voor ivf.

11. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Goed om te horen! Fijn dat alles zo snel van start kan gaan. Het zal pittig worden maar vast de moeite waard, nu 'echte' kansen.. Heel veel succes alvast!

12. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    @DR78: soms heb ik nog wel het gevoel van te rap te hebben gekozen voor ivf maar dat ga ik proberen van me af te zetten. Ik denk dat het meer de angst is om misschien te zien dat het met ivf ook niet zou lukken. Want ik verwacht er echt veel van.. ondanks de percentage 30 is. En er veel van verwachten bedoel ik een zwangerschap. ☺ maar dat zal iedereen wel verwachten he.

Hebben jullie de spuitjes ook zelf gezegt bij het ivf traject? Bij de iui heb ik het altijd zelf gedaan maar nu twijfel ik om terug een verpleegster laten te komen omdat dokter aanhaalden dat alles veel stipter en juister moet gebeuren..

13. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Hoi dames! Tijd geleden dat ik hier was. Ik heb zo'n melding aan staan en kreeg niks binnen, terwijl jullie wel aan het kletsen waren sorry!
    @snoopy wat een lastige keuze hebben jullie moeten maken zeg. Snap m heel goed! Met endometriose hebben we helaas niet de luxe om het op z'n beloop te laten.. Ik hoop heel erg voor jullie dat het gaat werken! Het wordt weleens tijd, zo gegund!
    @Dora wat spannend! Over een paar dagen/weekjes is je kindje er gewoon! Nou ja 'gewoon' ;) Bevalling is ook spannend! Maar je weet al wat afzien is dus je kan het!! En man wat is het het allemaal waard! Laat je het hier weten?
    @DR87 5 maanden alweer! Gaat snel man (als buitenstaander)! Wat heerlijk dat alles goed is met z'n hartje!

@hier ook nogal groot nieuws. Wil niemand kwetsen met dit bericht, maar wil het toch met jullie delen. Ik ben als een soort wonder zwanger geworden in de periode dat ik wachtte (eindeloos voor m'n gevoel) op het beginnen van m'n cyclus na Lucrin. Ik ben er vorige week achter gekomen!
    Meer per ongeluk. Voelde van alles maar dacht van t opstarten van m'n cyclus. Na zoveelste zwangere vriendin was ik er zoooo klaar mee en nam ik me voor om elke dag een OvU test te doen tot ik verdomme streepjes zou zien. Ze waren spierwit geweest tot nu toe. Dus ik huilend een test gedaan: vrijwel direct een bijna zwarte streep. Ik wist (als fervent zp lezeres haha)dat OvU testen ook op zwangerschap reageren. Dus ook een zwangerschapstest gedaan: positief! Zo onwerkelijk en geweldig en nu vooral super spannend! Maandag eerste echo (omdat we de termijn niet weten) al denk ik zelf dat ik pas 5/6 weken ben. Ontzettend dankbaar! Maar nu ook erg onzeker en gespannen. Voelt alsof dit onze enige en laatste kans is ofzo, zo vlak voor de mmm. Dat gebeurt anderen, niet mij! Zo bizar! Was echt al 100% bezig met de iui en nu hoop ik zo dat deze zwangerschap goed blijft gaan en dat dat niet nodig gaat zijn! Ongelooflijk he?

14. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    @wens09 waaauuuwww!!! Fantastisch nieuws voor jullie!!! Dat vraagt ook even tijd om door te dringen vermoed ik!

Een dikke proficiat!! En veel succes met je echo!!

15. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Lief van je snoopy!! Ik duim ook voor jou: plakbabys in 2017 please!!

16. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    @wens09 wat een fantastisch nieuws! Dat is ook eens fijn om te horen, een natuurlijke zwangerschap bij endometriose! Dat kan natuurlijk ook nog ;) super fijn zeg, geniet ervan!

@Snoopy90 ik heb altijd de spuitjes zelf gezet. Je krijgt een goede instructie en ik heb aan het begin ook nog wat filmpjes op YouTube voor de zekerheid opgezocht zodat ik zeker wist dat ik het goed deed (bijv bij het mengen van de menopur). Het spuiten zelf en de vaste tijden vond ik geen probleem. Maar dat is mijn ervaring, als jij je prettiger voelt bij een verpleegster moet je dat gewoon doen.
    En ik begrijp je dubbele gevoelens tav ivf.. ik zag het ook als laatste redmiddel en dat geeft juist een extra druk, want was als dat niet lukt... maar zover is het nog lang niet, eerst nog wat mooie kansen! En je hoort toch vooral veel succesverhalen bij endometriose en ivf. Hou je daaraan vast!

17. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Hallo dames,

Hoe gaat het met jullie?

Ik wou hier toch ook even laten weten dat ik morgen moet beginnen met de neusspray suprefact. Komende zondag dan stoppen met mijn pil en de eerste echo staat gepland op 7 augustus om te kijken als ik mag beginnen met spuiten van menopur.

Eindelijk terug beginnen!

18. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Wat fijn snoopy en spannend!!! Wat doet zo'n neusspray dan precies?

Met mij gaat het goed. Nu ruim 9 weken zwanger en so far so good. Ik vind het erg spannend, voelt toch alsof we door het oog van de naald gekropen zijn en alsof dit geluk elk moment weer afgepakt kan worden. Volgende week termijnecho hopelijk alles goed en dan wat meer vertrouwen :)

19. Snoopy90

Snoopy90 Actief lid

27 mei 2016
    214
    3
    18
    Dat snap ik maar al te goed.. het zou leuker zijn als je de zaak wat meer vertrouwd he. Maar dat komt wel stilletjes aan.

Zo een neusspray brengt je in een soort menopauze. Je kan er wel wat bijwerkingen van krijgen en wat chagrijnig van worden .

20. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    @Snoopy90 wat fijn dat je mag beginnen! Hopelijk snel goed nieuws!

@wens09 spannend zeg! Je bent bijna door die eerste onzekere weken heen, lang duren die hè..

@Dora26 hoe is het met je?

Deel Deze Pagina