Hoe verder na behandeling endometriose?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Dora26, 18 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    Wanneer heb je afspraak Dora? Succes!

Fozzy ben jij geopereerd aan de endo?
    Mijn gyn wil mri doen om te kijken hoe en wat rondom de endo. Die heb ik begin april. Daarna kijken of operatie een optie is en dan weer zo verder. Of met ivf verder. Zelf neig ik naar ivf. Zijn al 2 jaar natuurlijk aan het proberen en in het begin was er ook geen endo, dus heb er weinig vertrouwen in dat natuurlijk of IUI een optie is. Kan ik altijd naar terug, denk ik dan.

2. fozzy

fozzy Actief lid

18 jul 2013
    220
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heb een hele grote operatie gehad, alle organen waren verplaatst en aangetast in m'n buik. Pas na een operatie kon de Gyn zeggen of ik überhaupt ooit nog zwanger kon worden dmv ivf. Maar wel gelukt dus.
    Ik pleit daarom v ivf je hebt geen tijd om te verliezen met agressieve endo.

3. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    6 april kunnen we terecht...nog even afwachten en zo verder proberen natuurlijk!

4. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    Succes 6 april. Ik heb die dag mri ivm endometriose.

5. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Jij ook succes gewenst! Wat doen ze via een mri eigenlijk? Had ik nog nooit gehoord bij endometriose!

Hebben jullie trouwens al iets gehoord van mensen met endometriose die minder goede eicellen hebben? Of toch eicellen met een dikkere wand, waardoor het sperma mogelijk niet kan doordringen...
    Ik ben echt bang dat dit het geval zou kunnen zijn en als we dan met iui starten, dat het ook helemaal geen effect zal hebben... Geen idee of het zo is, maar de kans bestaat natuurlijk...

Hebben jullie daar al iets over gehoord of gelezen? Of info over gehad van jullie arts?

6. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    @Dora. De mri is om te kijken waar de endo zit en wat allemaal mee verkleefd is. Zo kan gyn zien of ivf mogelijk is.

Dat een een harde wand van een eicel hoorde ik laatst voor het eerst dat iemand dit had. Dit was niet in combinatie met endo. Hoe komen ze hier achter? Toch alleen met ivf?
    Ik ben ook nog nooit zwanger geweest. En in eerste instantie ook zonder oorzaak. Nu is endo geconstateerd. Maar dit is in de afgelopen jaren, zonder pil gebruik ontstaan. Ga ik vanuit. Daarom heb ik ook geen vertrouwen in een operatie om vervolgens weer Iui te gaan proberen.

7. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Hé,
    Ik lees op verschillende plaatsen wel dat het kan, dat een eicel een te harde wand heeft, waardoor het sperma niet kan binnendringen en dit bij mensen die endometriose hebben (niet iedereen hoor!).

Ik denk inderdaad ook dat ze dit enkel zullen merken bij mensen die ivf doen, aangezien er dan waarschijnlijk weinig of geen bevruchtingen zullen optreden en dat men er zo achter komt.

Na alles wat ik lees/hoor, begin ik ook te twijfelen of iui voor ons wel de beste keuze zal zijn... Er zijn nog zoveel zaken die kunnen 'tegenvallen' of die een zwangerschap in de weg kunnen staan, zonder dat je het weet!
    Endometriose kan weer gaan aangroeien; zowel door hormonen als door teveel menstruaties... Het zou zelfs kunnen dat je nog niet zwanger geraakt indien je eitjes een te harde wand hebben... Ik heb ook ergens gelezen dat je bij endometriose zelfs zo'n sterke weerstand kan hebben dat zaadcellen worden geëlimineerd en dat het nooit tot een bevruchting zal kunnen komen binnen een lichaam.

Bij jou denken ze in eerste instantie aan ivf? Of heb jij al een aantal pogingen iui achter de rug nu? Vergeef mij, ik weet het niet goed meer!

8. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    We zaten in de 3e Iui cyclus toen ik de laparascopie had. Daar is endo geconstateerd. Dus direct stop en 3 maanden Lucrin. De Iui pogingen waren achteraf kansloos. Denk wel dat dit te maken heeft met de hoeveelheid endo. Anders stellen ze dit natuurlijk niet voor bij je! Zou me goed laten informeren. En duidelijk vragen waarom eerst Iui ipv meteen ivf.

9. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ja, zo zat het... Nu weet ik het weer ;)

Mijn arts stelde (laatst toen ik het haar vroeg) voor om met iui te starten omdat die hormoonbehandeling minder belastend is voor de endo dan ivf. Terwijl iui natuurlijk minder kans heeft op slagen dan ivf, dat is wat mij zo dubbel lijkt...

Als je 3 pogingen iui doet zonder resultaat, zal die misschien wel hetzelfde effect hebben op de endo als 1 poging ivf natuurlijk. Terwijl je bij 1 poging ivf misschien al zwanger kan zijn...

Iedereen in mijn omgeving die ervaring hebben met endo en zwanger worden vertellen me het tegenovergestelde, dat ze nooit iui zouden overwegen of aandurven en dat ik beter meteen met ivf zou starten...

Het zal natuurlijk allemaal van mijn arts afhangen, maar ik ben heel bang voor net zoals je zegt; opnieuw 'verloren' pogingen om zwanger te worden.

10. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    Begrijp je gevoel! Zeker als zoveel mensen om je heen aangeven meteen door naar ivf over te gaan. Zou dit okk zo aan je gyneacoloog vertellen.
    Snap ook je redenatie van je gyn. Lastig. Je kunt ook afspreken een paar Iui ipv 6. Wat ze normaal meestal doen.

11. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ik heb ook wel het idee dat ze me niet eerst 6 iui's zullen laten doorgaan hoor, eerder 3-4 misschien vooraleer ze een stap zouden verder gaan, allemaal te bevragen dus! Hopelijk is het snel zo ver!

12. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    Ook aan het aftellen Dora? Nog 16 dagen.. haha!

13. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Inderdaad :) Serieus aan het aftellen!
    Ik ben benieuwd... Hoe gaat het bij jou?

14. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    Prima.. Af en toe beetje last van kleine opvliegers, maar niet echt praat waard. Verder valt me nu op dat ik de laatste dagen veel waterige afscheiding heb. Geen idee of dat door de Lucrin komt.
    In ieder geval 3e (en als het goed is laatste) spuit gehad.

15. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Wanneer mag je dan ongeveer gaan starten? Of staat daar momenteel geen termijn op met die spuiten?

Ik ben vandaag bij mijn therapeute geweest en ben deze avond weer helemaal van mijn melk, weeral tranen met tuiten gehuild en momenteel weer even een dip-momentje...
    Ik twijfel soms echt of dit allemaal wel goed is... De onzekerheid over alles valt me gewoon heel zwaar. Zal het op de natuurlijke manier lukken binnen 3 maanden? Zal daarna iui of ivf een oplossing zijn? Of lukt het gewoon helemaal niet om zwanger te worden?

Ik ben soms echt aan het denken om er even mee te stoppen... Het wordt alles overheersend en dat vind ik niet oké... Het zit dag in, dag uit in mijn hoofd. Constant zit ik na te denken en te zoeken naar de best mogelijke oplossing, maar bestaat die wel?

Zullen we ooit zwanger worden? Zullen we ooit een kindje mogen krijgen? Moeten we dat hele mmm-traject induiken of heeft het misschien gewoon geen effect om onze droom in vervulling te brengen?

Moest ik weten dat die endo zou weg zijn en weg blijven, dan zou ik er wat meer rust in hebben, maar nu, de oorzaak is voor even weg, maar wanneer is die er terug en zal die een zwangerschap in de weg staan of niet?

Ik word even gek van mezelf op dit moment...
    Moesten we pauze kunnen nemen zou dat misschien wel even goed zijn, dan heb ik toch even wat zekerheid (al is het dan een zekerheid dat het even niet lukt).
    Maar is dat geen uitstel van executie? Want als we nadien nog willen zwanger worden zijn we al bijna verplicht om de mmm in te stappen...

Vandaag hebben we nog feestje voor mijn en mijn moeders verjaardag met de familie...Dat interesseert me op dit moment dus echt niets hé! Ik ben niet gelukkig, ik heb geen gelukkige verjaardag gehad en ik heb geen reden om feest te vieren! Morgen nog eens opnieuw met wat vrienden en kennissen...

Oh god, sorry voor mijn klaagzang :) Het zit me even hoog!

16. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    De bedoeling is 3 spuiten. De 3e heb ik gehad en is over 3 weken uitgewerkt, de dag voor de afspraak met de gyn. De gyn is op de hoogte dat het dan is uitgewerkt. We gaan dan de uitslag van de mri bespreken en het vervolgplan. Dus even kijken hoe en wat. Maar hopelijk niet nog langer de spuiten en kunnen we het volgende traject in.

Vervelend dat je je zo slecht voelt.. hopelijk gaat het nu alweer wat beter!! Ik begrijp je gevoel van pauze. Ik had dit niet dat ik aan een pauze toe was, maar nu door de lucrin spuiten hebben we een verplichte pauze van 3 maanden. En ik moet zeggen.. het voelt heerlijk!! Even er niet steeds mee bezig zijn. Geeft ook weer rust. Ben evengoed af aan het tellen. Maar de tijd vliegt gelukkig.
    Begrijp heel goed dat je geen zin hebt in feestje, kan het me voorstellen. Ken het gevoel wel. Vooral de feestjes waar iedereen het over kids heeft.. pff!!

17. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Hoe gaat het bij jou ondertussen Girlie?

Hier vandaag opnieuw ongesteld geworden...
    Woensdag onze afspraak bij de fertiliteitsarts om te kijken hoe we verder gaan! Om deze cyclus nog met iui te starten zal wat laat zijn... zit woensdag al op dag 5, maar iemand heeft me de tip gegeven om eventueel te vragen naar een iui in eigen cyclus, dan hebben we toch al een klein kansje...

Maar ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat... Is dat volledig zonder enige toediening van hormonen? Of toch bijvoorbeeld pregnyl om de eisprong te kunnen timen? Of volgen ze het verloop van de eisprong via bloedtesten of ovulatietesten ofzo?
    Indien iemand me daar meer over kan vertellen, alle advies is welkom!

18. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    We starten dus met iui... of het een goede keuze is of niet, daar ben ik nog niet uit, maar mijn gyn vind de risico's verbonden met ivf te groot omdat er teveel 'buiten het lichaam' gebeurd... (infecties, ontstekingen etc.)

Deze ronde mogen we een iui in eigen cyclus doen (omdat ik al op dag 5 zit), vanaf volgende cyclus starten we met clomid van dag 3-7...
    Ik ben benieuwd... Ik heb geen vertrouwen in de iui eigenlijk, geen idee, maar mijn gevoel zegt me dat het op die manier niet zal lukken. Helaas laat mijn gevoel me zelden in de steek. Afwachten en proberen maar zeker!

19. girlie12

girlie12 Bekend lid

30 apr 2014
    635
    68
    28
    NULL
    NULL
    Dora! Maar er komt wel actie! Houdt moed. Iedere kans is een kans! Heb wel vaker gehoord van iui in eigen cyclus. Ligt er ook aan waar je endometriose zit volgens mij of het zin heeft. Ga er van uit dat het bij jou zin heeft, anders start je gyn niet. Heb je echo's of ovulatietesten om je eisprong in de gaten te houden? Heel veel succes! Vertrouw er zelf ook in. Dat voelt je lichaam ook!

Ik heb gisteren mri gehad. Gewoon een mri, of ja gewoon. Blijkbaar is het voor endometriose een speciale mri die niet Overal plaats kan vinden. Verder geen speciale info gekregen. Nu aftellen naar de uitslag as woensdag!!

20. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Hopelijk een goede uitslag! Laat je me nog even weten hoe het verder met je gaat woensdag?

Hier inderdaad wel een stapje vooruit... Maar langs de ene kant heb ik er ook niet zoveel vertrouwen in dat het ons zal lukken met iui hoor. Je hebt evenveel kans als op de natuurlijke manier... Ik verwacht er niet teveel van, mijn gevoel zegt dat het nog niet meteen zal lukken en mijn gevoel laat me zelden in de steek!

Deze maand gaan we voor een iui in eigen cyclus (omdat mijn afspraak te laat was om nog met clomid te starten). Vanaf volgende maand is het wel met clomid en pregnyl!
    Woensdag moet ik voor een follikelmeting en bloedname om te kijken hoever het staat. Waarschijnlijk zit ik dan dicht tegen mijn eisprong (woensdag is dag 12 en normaal is mijn eisprong rond dag 15). Ik veronderstel dat ik dan de pregnyl al wel zal mogen zetten, mag van mijn arts vanaf een follikel van 17mm en enkele maanden terug had ik een follikel van 18-21mm op dag 11!
    Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan!

Sowieso doen we nu 3 pogingen en dan gaan we alles nog eens overlopen en eventueel overgaan naar ivf indien nodig.

Deel Deze Pagina