Heb endometriose ontstaan na eerste zwangerschap! Gezien me tweede kinderwens en ook de pijn geopereerd. Ik had gelukkig milde vorm en oppervlakkig alles weggehaald en werd al snel zwanger. Was bij bronovo afd endometriose in balans behandeld door de heer Remrev is kundige man. Kans dat t weer terugkomt is er zeker wel is me al gezegd maar uh dat is voor latere zorg ben blij dat ik een tweede zwangerschap heb. Ik denk dat elke situatie anders is en je moet t bespreken met je arts war mogelijk is
De 2de iui is achter de rug, had uiteindelijk nog 1 grote follikel over en dus nu weer op het wachtbankje... Net 2dpo vandaag, dus moet nog even geduld uitoefenen Mijn gyn is tegelijk ook fertiliteitsarts, dus ik vertrouw erop dat ze wel weet wat ze doet. Niet iedereen krijgt de endometriose weer, maar de kans zit er dus wel degelijk in! 6 maanden na de operatie zou je wel 50% kans hebben om zwanger te worden binnen die periode, dus dat is wel heel goed eigenlijk... Toen we na de operatie de uitslagen gingen overlopen, had ik trouwens de indruk dat ze persoonlijk liever had dat ik meteen op iui zou overgaan, in plaats van het toen nog even zelf te proberen, maar dat mag ze natuurlijk niet zeggen Voor mijn operatie had ik ook meer last van klachten denk ik, maar dat is beter geworden na de operatie. Ben benieuwd voor binnenkort!
Links is mijn slechte kant qua cystes, ik heb mn zinnen dus gezet op rechts, maar om een of andere rede zitten bij mij de meeste follikels links. Mijn eisprong heb ik ook bijna altijd links (voel ik heel goed). Denk dat iedereen een kant heeft die beter werkt.
Dora hier hetzelfde, gyn is ook fertiliteitsarts. 6 weken na OK gaf ze duidelijk aan dat IUI in ons geval nog geen meerwaarde zou hebben. Ook zijn geen maandelijkse percentages benoemd na het verwijderen van endometriose. Toch gek waarom artsen zo anders tegen een beleid aan kijken. Vind het erg spannend.....zit nu op het wachtbankje voor ronde 5 na OK. Heb wederom geen hoop op een zwangerschap, veel menstruatiekrampen zoals elke maand. Eind juni gesprek, leef er erg naar toe maar ben ook bang voor teleurstelling. Dat we nog een half jaar op deze manier moeten doorgaan...... Geweldig Lilian dat je snel zwanger geraakt bent na het verwijderen van de endometriose!
Hopelijk heb je ongelijk en is het toch één van de maanden raak! Ik zit in de wachtweken na de 2de iui nu (zijn 4 maanden na de KO toch overgeschakeld op iui), dus nu ongeveer een half jaar later... Was het spontaan niet gelukt, hadden we nu ook stilaan met iui moeten starten. Wij hebben hier ondertussen ook al een gesprek gepland staan half juni, voor moesten deze en de volgende iui mislukken, dan gaan we al eens evalueren hoe het gegaan is en hoe het verder moet... Hoogst waarschijnlijk gaan we dan toch stilaan over op ivf. De angst dat de endometriose er weer snel zal zijn, blijft bij mij toch sterk aanwezig! En idd, gek dat de aanpak van artsen toch zo sterk kan verschillen hé!
Poeh wat spannend Dora....IVF lijkt me wel een pittig traject. Maar tuurlijk als je graag een kindje wil heb je er alles voor over. Ik wel in ieder geval.... Wat heeft jullie gyn aangegeven als reden om met IUI te starten na je OK? En las ooit eens een vraag van jou over verminderde eicel kwaliteit bij endometriose? Heb je daar nog duidelijk antwoord op gekregen? Spannend zo die wachtweken na IUI.....heel veel succes!!
Spannend Dora! Hopelijk lukt deze iui en is ivf niet nodig. Wij zijn pas gestart met 1e ivf poging. IUI had door endo geen zin gehad. Is allemaal erg spannend nu. Tot nu toe valt het nog mee, maar dat gat nog wel komen!! Anoniem.. hoe is het op het wachtbankje. Spannend!! Hopelijk geeft een gesprek meer rust en duidelijkheid!
@Anoniem: Nee, helaas geen antwoord op gekregen... Ze hebben ons aangeraden met iui te starten omdat de hormonen van ivf (veel zwaarder dan bij iui) een negatieve invloed zouden kunnen hebben op de endometriose. Met iui gaf ze ons ook meer kans dan op de natuurlijke manier, terwijl het eigenlijk beiden 1 op 5 is (20% per poging ongeveer). Dus ik denk echt niet dat iui ons zal helpen, duimen maar dat we geen ivf nodig hebben natuurlijk, maar als het moet, dan moet het! Eerst was ik ook helemaal niet te vinden voor iui, maar we zullen niet anders kunnen hé! @Girlie: Waarom vonden ze bij jullie iui zinloos met de endo? Ben blij dat het meevalt, hopelijk blijft het zo positief verlopen!
Nou het was vooraf niet zinloos. Tijdens de 3e IUI cyclus kwamen we door de laparascopie er achter dat ik ernstige endo had. En toen zei de fertiliteitsarts, dat de IUI dus geen zin hebben gehad. Denk waarschijnlijk door de plek van de endo? Geen idee verder..
Oh inderdaad, op die manier! Hier nog even afwachten tot volgende week om te testen en als deze poging niet gelukt is, doen we er zeker nog eentje voor we alles gaan evalueren... Ben benieuwd!
Hai Dames, Ik lees al effies soms mee. Fijn te lezen dat er meer dames zijn. Alhoewel endo verre van fijn is. Hopelijk zit het jullie snel een keer mee. Hier vandaag kijkoperatie voor vermoedelijk endometriose. Heb al vanaf kids af aan geweten dat mijn menstruaties anders waren. De pil hielp bij de klachten totdat de klachten er weer doorheen kwamen. Voor mijn dochter 2,5 jaar onderweg geweest en iedere menstruatie was weer naar. Toch op de valreep na de intake zwanger, wellicht is zij dus ook een dubbel wondertje geweest. Vorig jaar april weer hetzelfde traject in. Werd ik weer op de valreep zwanger, maar dat werd helaas een miskraam, dat mogelijk een EUG was. Het duurde daarna lang voordat een zkh mij überhaupt wilde onderzoeken. Zwanger worden is hier mogelijk, maar we gaan vandaag horen hoe het wel mogelijk is geweest en wat het blokkeert dat het niet zo easy gaat. Mijn rechter eileider is verstopt, vermoedelijk links ook. Ze willen weten of IUI mogelijk is en anders wordt het IVF. Of in worst case scenario er is nog een operatie nodig. Hoop het niet, maar eindelijk weten we na vandaag wat er mis is. Dat is al een hele opluchting!
Hé meid, Dus toch geen endometriose? Of zijn ze daar nog niet zeker van? Hier was mijn linkereileider ook slecht doorgankelijk en daar zat toen de cyste op, dus volgens mij is er ergens wel een link. Duimen maar dat iui voldoende zal zijn! Wanneer krijg je het resultaat of plan van aanpak? Succes!
Hai dora! Nou het was geen endo! Was iedereen positief verbaasd over. Dus mijn linker eierstok en leider, maar ook baarmoeder zijn brandschoon. Ik werd wakker en keek naar de pleister. Ik dacht ooh nee dit kan 2 dingen betekenen. Het eerste of ze moeten nog een keer opereren en hebben niks gedaan. Gelukkig geen endo, maar de rechter is echt out of order. Geen idee waarom. Toegankelijk maken hebben zij bekeken, maar ze zijn bang dat ik daar dan eug kan krijgen. Eruit halen hebben ze overwogen, maar ook dat hebben ze zo gelaten. Ik heb er geen last van en deze maakt wel eitjes aan. Maar deze kan niet leiden. Nu starten met IUI met hormonen. Zij denken doordat ik wel al 2x zwanger ben geweest het wel moet gaan lukken met een beetje ondersteuning. Ben zelf totaal verbaasd geen endo. Snap er niks van. Dan horen die heftigere menstruaties gewoon echt bij mij. Misschien in combi met die disfunctionele eierstok daarom. Jij gaat nu IUI 3 in?
Hé LadyLola, Blij dat het toch wat is meegevallen! Gaan ze je dan ook extra opvolgen of is er rechts niet meer kans op een bbz? Wel fijn dat het nog met iui kan om te starten natuurlijk! Ivf is meteen een grote stap vooruit hé! Mag je volgende cyclus al starten dan? Hier ben ik nog aan het afwachten op het resultaat van de 2de poging... Vandaag 11dpo maar nog altijd een tuurstreep op mijn testen (van de pregnyl), dus morgen zal ik het weten. Vorige poging testte ik toen pas negatief, nog eventjes afwachten! Hier doen we sowieso nog een 3de poging indien het mislukt en half juni (nog voor de uitslag van poging 3) hebben we een afspraak voor overleg, wat we gaan doen indien poging 3 ook mislukt. Nog even afwachten dus!
Jeetje spannend meis! Hoop natuurlijk voor je op een wonder! Zou nu wel eens mogen gebeuren toch Nee rechts doet niks meer. Volgens mij nog wel eitjes aanmaken, maar of deze doorgespeeld worden aan links? Denk het wel anders hadden ze die er wel uitgehaald. Operatie viel me mee, maar heb sinds gister een enorm opgeblazen buik. Had jij dit ook? Voelt niet heel prettig, maar ook niet pijnlijk. Na hoeveel tijd kon je weer werken?
Mijn buik zag er erg dik uit, maar van de lucht die ze in de buik geblazen hebben voor de operatie (pijn aan schouders en om te ademen) had ik geen last. Een goede vriendin van me had hier dan weer heel veel last van, gewoon een opgeblazen buik. Ik ben na 2 weken pas terug kunnen gaan werken, maar bij jou hebben ze eigenlijk niets gedaan dan? Gewoon 'gekeken' om het zo te zeggen? Want blijkbaar herstellen mensen net iets sneller als er enkel gekeken wordt, dan dat er ook dingen worden weggenomen ofzo. Na 1 week voelde ik me al wel beter, maar nog heel lastig met zitten, stappen, buigen, autorijden etc. Daarom toch nog een week thuis gebleven van mijn werk. Uiteindelijk was ik wel pas na een volledige maand weer op mijn plooi. Heb me de hele maand verschrikkelijk slap en vermoeid gevoeld, zag er ook heel bleek uit. Maar elke dag voelde ik me wel een pak beter! Een wonder zou idd wel eens mogen gebeuren, maar ik zet er niet teveel hoop op
Nou gelukkig tis dan toch normaal. Voel me net alsof ik ben bevallen van triplets! Ik snap dat je weing hoop hebt. Is ook lastig als je graag wilt en al zoveel teleurstrlling en hobbels hebt doorlopen. Er is inderdaad niks weg gehaald. Alles is grondig nagelopen. En hebben nog wel blauwe vloeistof overal doorheen gespoten. Nog een keer de hsg zeg maar. Ik heb dus een hydrosalpinx. Een opgezette eileider vol met vocht. Dus die kan geen eitjes meer leiden. Tis alleen de vraag waarom ze die hebben laten zitten. Lees toch meerdere verhalen dat die eileider de innesteling tegen werkt! Heb fertiliteit maar gemaild dat ik eerder een afspraak wil dan pas over 6 weken.
Hier vandaag ongesteld geworden en ontzettend bang ook... Vanmorgen was ik weer ontzettend hard verstopt en kon ik niet naar het toilet gaan, het was zo pijnlijk... Ik werd er echt niet lekker van. Nu ook alweer een hele namiddag enorm veel pijn aan mijn linkerkant... Deze klachten heb ik precies niet meer gehad sinds mijn operatie... Word er wat onzeker en bang door
Aah bah, vervelend zeg Dora!! Balen dat het niet gelukt is!! Mogen ze je wat geven voor de verstopping? Niet fijn al die pijn. Lekker aan de pijnstilling. Heb ik afgelopen keer ook gedaan. Dacht laat me niet meer gek maken. Maar hoeveel je ook slikt, het gaat er toch doorheen, maar wordt gelukkig wat afgevlakt. @Ladylola, ik ben 2 dagen thuis geweest na de laparascopie. Voelde me heel goed. Ook bijna geen pijnstilling gehad. Bij mij verder ook niets gedaan, alleen gekeken en inderdaad met de blauwe vloeistof. Al een reactie of je eerder mag komen dan over 6 weken pas? Snap dat je antwoorden wilt! Anders misschien telefonische afspraak met je vragen?
Balen Dora! En vervelend van de pijn.. Ik snap dat je daar onzeker van wordt. Misschien heb je er wat aan, maar ik heb sinds ruim een half jaar mijn voeding aangepast op basis van het 'endometriosedieet'. Vooral geen tarwe, rijst, pasta, suiker en rood vlees. Een flinke investering, maar ik had al na 2 weken aanzienlijk minder klachten en mijn menstruaties werden op een gegeven moment zelfs vrijwel pijnloos. De eerdere maag en darmklachten die ik had zijn ook verdwenen. Er zijn wisselende verhalen over, maar in mijn geval werkte het wel degelijk. Ik voelde me ook een stuk beter (minder hongergevoel en vermoeidheid). Ook cystes bleven stabiel. Nu ik zwanger ben volg ik nog steeds het dieet, omdat mijn darmen het daardoor goed blijven doen.