Gezocht: ervaringen waarbij meer onderzoek leidde tot een andere behandeling

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Pimpelmeesje, 13 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Goedemorgen!
    Ik ga volgende week voor een gesprek naar mijn vorige behandelaar, omdat ik niet bij het radboud wil blijven voor een eventuele 2e poging.
    Rijnstate is een fijner ziekenhuis, maar wilde ook geen extra onderzoek doen naar de oorzaak van onze onvruchtbaarheid. Ik weet dat het waarschijnlijk tevergeefs is, maar ik wil toch de discussie hierover aangaan. Eventueel wil ik anders de volgende behandeling icm Düsseldorf doen, zij werken samen.

Het antwoord op de vraag waarom ze geen extra onderzoek doen is altijd hetzelfde; "Wat er ook uit het onderzoek komt, ivf is het antwoord. Dus slaan we onderzoek over."
    Ik ben nu dus op zoek naar voorbeelden van stellen waarbij onderzoek wel heeft geleid tot een andere behandeling. Kan iemand mij hierbij helpen?

2. Kookaburra

Kookaburra Actief lid

5 nov 2016
    170
    86
    28
    Vrouw
    Huisvrouw & moeder
    Emmerich am Rhein, Duitsland
    Hi Pimpelmeesje, ik vind het maar een beetje vreemd, dat ze geen onderzoek doen.

Bij ons heeft het niet het behandelplan aangepast, maar de oorzaak van de onvruchtbaarheid weggenomen!

Waardoor ik daarna zwanger ben geworden middels ivf en icsi. Het had ook op de "natuurlijke manier" gekund, maar dat duurde me te lang.

Door een onbegrepen onvruchtbaarheid, kan het ook maar zo zijn, dat een ivf of icsi ook niet werkt.

3. Jolandadjk

Jolandadjk Fanatiek lid

22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    Hier waren we ook lange tijd onverklaarbaar verminderd vruchtbaar. In DD hebben ze bij mij alleen extra bloedonderzoek gedaan waar een wat lagere AMH waarde uit naar voren is gekomen, waarna de dosering en combinatie van hormonen aangepast is. Bij deze poging had ik 12 follikels t.o.v. 5-6 follikels in NL. Helaas bij de punctie maar 2 eicellen gevonden en na 1 tp de poging mislukt. Vervolgens naar Gent. Daar hysteroscopie gehad vanwege mijn miskraam. Hier zijn geen bijzonderheden uit naar voren gekomen. Op basis van de resultaten van de eerdere pogingen (en onderzoeken) voor weer een ander behandelplan gekozen, waarbij tijdens de punctie een extra techniek is toegepast (flushing). Nu 12 eicellen gevonden uit 13 follikels. Helaas bleek mijn eicelkwaliteit de boosdoener. Dit is vastgesteld op basis van alle informatie bij elkaar, maar vooral ook door deze laatste poging (van de 9 rijpe eicellen 3 goed en 3 afwijkend bevrucht (= 3 kernen na bevruchting ipv 2); van de 3 goede bevruchtingen is geen enkel embryo verder ontwikkeld dan dag 2).

In Nederland wilde ze na onze mislukte 3e poging ook niet verder kijken en ook het behandelprotocol niet aanpassen, ondanks de steeds minder goede resultaten...
    Succes met het vervolg!

4. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Toch ben ik het wel met het ziekenhuis eens, dat voor jullie nu eerst de oplossing ivf is. Op basis van IUI het checken van bloedwaarden en semenanalyses zullen ze toch eerst kijken hoe je te stimuleren bent in een ivf traject, hoeveel eitjes er te oogsten zijn en of die bevrucht raken.
    Wat verwacht je zelf dat ze als aanvullend onderzoek voor jullie kunnen doen voordat je aan ivf begint? Ik denk dat een poging wagen helemaal geen verkeerde volgende stap is.
    (Ik bedoel dit echt niet negatief trouwens!)

5. Pimpelmeesje

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Ik denk dat ik inderdaad eerst maar de eerste poging afwacht.
    Ik heb wel een laparoscopie gehad trouwens, maar daar kwam ook niks uit.

Ik lees zo vaak dat mensen hier op het forum zeggen dat het belachelijk is dat ze in Nederland geen extra onderzoek doen, vandaar mijn vraag.
    Sowieso wil je natuurlijk graag weten waarom het niet lukt, wat er mis is.. Maar ik wil vooral geen helse behandelingen ondergaan terwijl het misschien totaal geen zin heeft :(

6. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    En om deze reden gaan wij nu eerst voor een second opinion naar Düsseldorf voordat we (in Nederland dan wel in Duitsland) met ivf gaan starten. Sommige mensen vinden dat voorbarig of overdreven, ik denk alleen maar: waarom een dure en intensieve behandeling starten als je niet eens weet of hij wel nodig is en überhaupt een kans van slagen heeft? Ja, we moeten nu langer wachten, maar goed, we wachten voor ons gevoel toch al eeuwen, dus die paar maanden extra kunnen er ook nog wel bij.

Ik zie jou regelmatig topics openen waarin je je twijfels uit over je behandeling en je ziekenhuis. Misschien is het voor je eigen gemoedsrust verstandig om toch ook eens een second opinion aan te vragen?

Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  7. Pimpelmeesje

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Misschien had ik dat beter eerst kunnen doen, maar wij wilden na ruim 3 jaar ook een keer verder.. Het is vooral het feit dat ik van dit ziekenhuis geen goed gevoel krijg, daarom heb ik maandag ook een gesprek bij mijn oude arts.
    Nu zijn we gestart dus ik wacht deze poging sowieso af. Bedankt voor het meedenken :)

nizzie86 vindt dit leuk.
  8. Lorri

Lorri Lid

8 mei 2016
    63
    27
    18
    Ik ben kort geleden ook voor een 2nd opinion naar DD geweest. Ik ga nog steeds waarschijnlijk mijn 2e ivf in NL doen.

Bloed onderzoek resultaat geeft aan vindt DD dat ik wel wat schildkliermedicijnen zou moeten slikken. In NL vinden ze mijn waarden wel goed, dus ja wel een andere behandeling. Ook heb ik een BM scratch gedaan, maar resultaat daarvan heb ik nog niet... daar zou dus ook nog een andere behandeling uit kunnen komen.

Ik vind wel fijn dat ook AMH, bijnierschors(?) getest is, dat ik niet door al mijn pogingen heen ben straks en dan pas weet dat ik minder goed waardes heb.

Deel Deze Pagina