Ik zit de hele dag al te denken, moeten we deze maand maar overslaan met proberen of er toch voor gaan. Stel dat het gelijk raak is (wat ik niet geloof maar toch...) dan zou ik op de uitgerekende datum van R* weer uitgerekend zijn.. Lijkt mij een heel beladen gevoel als het echt zo zou zijn. Maar aan de andere kant is het ook wel een mooie gedachte....
Lara ten eerste wat fijn nieuws dat jullie weer groen licht hebben gekregen. Ook wel een geruststellend gesprek met de KG, dat is ook prettig voor jullie. Gelukkig heb je zelf niet een vergrote KS 's om kanker te krijgen, ik kan me voorstellen dat je je daar ook echt zorgen over gemaakt hebt, ook voor je dochter. Wat betreft je gevoel of je er weer voor moet gaan of toch moet wachten, ik kan me indenken dat de uitgerekende datum van R* je wel een vreemd gevoel zal geven, de kans dat je echter precies op die datum weer uitgerekend zal zijn is toch niet zo heel groot, of schat ik dit verkeerd in? voor mezelf is het geen belemmering om er toch voor te gaan, als het zo zou zijn, heeft het vast een reden denk ik dan. Mijn advies is vooral: doe wel waar je zelf helemaal achter kan staan! Knuf
Ik heb het er met mannetje net over gehad en we hebben besloten om er na deze cyclus voor te gaan. De kans dat (mocht het gelijk lukken ) we bevallen of uitgerekend zijn op zijn geboorte of sterfdag geeft ons een raar gevoel. Die dagen zijn echt van R*. Nu we dit besloten hebben geeft het wel een beetje rust in mijn hoofd. Dat ik er eigenlijk zo over nadenk verrast me eigenlijk wel, maar ik deed een calculatorrekeningentje hier op de site en zag vermoedelijke bevaldatum 6 november staan. En 6 november 2011 was de UD van R*. Ik schrok er eigenlijk een beetje van om die datum te zien staan, terwijl hij ruim een week eerder geboren en gestorven is was dat toch de datum waar wij naar toe leefden. Dus volgende ronde =)
@ Lara, meis dan is het toch prima dat jullie wachten. Go for it! De volgende cyclus, ik hoop dat het snel raak is voor jullie Knuf
Hallo allemaal, Wat is er weer veel gekletst. Maar heb zo goed als alles bijgelezen. @MissJopie, gefeliciteerd meid!! Wat ontzettend fijn dat je weer zwanger bent! En fijn dat je vader een hondje heeft, heeft ie een beetje afleiding. Hoe was je verjaardag? Kan me voorstellen dat met al het verdriet en nieuwe hormonen toch wel een hele emotionele dag is geweest. @Frenzy, ben nu echt al een beetje aan het aftellen. In ieder geval tot mijn verlof. Moet zeggen dat ik enorm geniet van al die schoppen en sprongen in mijn buik. Echt heel uniek allemaal. En die 3 kilo is er denk ik al wel weer aan . Snap dat het allemaal erg emotioneel voor je is geweest de afgelopen dagen. Al die herinneringen, hormonen en dan ook nog de spanning van de naderende geboorte. Het komt allemaal goed meid!! Dikke knuffel @Evelien, was het lekker bij de Japanner? Wat een mooie tekst heb je geschreven zeg!! Echt een dikke brok in mijn keel!! @Belly, fijn dat jullie er weer voor willen gaan. Spannend zeg, wanneer kan je testen? Ik hoop echt van harte op heel goed nieuws! @Peet, dat lekkere wijntje van jou klinkt mij wel heel goed in de oren. En wat fijn dat het zo goed gaat met David! En je moet je niet druk maken om het fout te doen! Weet zeker dat jouw mannetjes zo trots zijn op hun moeder. Met zoveel liefde kan je toch bijna niets fout doen! Komt helemaal goed. @Lara, kan me voorstellen dat het lastig is om alle zwangeren verhalen te lezen. Ik hoop dat jullie daar ook snel bij mogen horen, het is jullie zo gegund. En wat fijn dat jullie groen licht hebben gekregen! Kan me voorstellen dat jullie een periode willen wachten. Ik ben 8 mei uitgerekend en 26 april is de geboortedag van James. Ik hoop ook heel erg dat ons mannetje niet op deze datum geboren wordt. Maar aan de andere kant, als het zo is, heeft het misschien zo moeten zijn. @Jonneke, ik ken het gevoel dat mensen die dichtbij je staan, niks of nauwelijks iets laten horen. Als je iets dergelijks hebt meegemaakt, leer je wel je vrienden kennen. En hoewel ik in een aantal mensen ontzettend teleurgesteld ben, ben ik ook ontzettend dankbaar hoeveel goede lieve vrienden we hebben en hoe fijn we zijn opgevangen door de mensen om ons heen. @Ego, had niet verwacht dat er zoveel meiden hier zouden zijn die ook wel van een housefeestje houden , leuk! Verder alles goed hier. De echo was niet zo bijzonder, de assistent was een of andere flapdrol die er volgens mij zelf maar half iets van begreep. Had vorige week bloed moeten laten prikken voor mijn resus, bleek dat helemaal niet nodig te zijn geweest, dus heb voor jan l*l bloed laten prikken. Wel had ik een te laag hb-gehalte dus pilletjes voor gehad. Maar eigenlijk gaat alles wel prima hier! Liefs x
Inmiddels wonen we een week in de nieuwe woning. Het is mooi geworden, alhoewel er nog het nodige moet gebeuren. Maar we hebben alle tijd. Nu nog opzoek naar een nieuwe baan. Kan er me er nog niet goed toe zetten, maar zal binnenkort toch moeten solliciteren. Kreeg de vraag waarom ik op zoek ben naar een andere baan. Dat is vanwege de verhuizing, heb zelf ontslag genomen. We woonden eerst in Groningen, nu in Meppel en ik wil graag in de omgeving Meppel/Zwolle een nieuwe baan zoeken, een stuk dichterbij. We zijn de uitgerekende datum (14 februari) voorbij. We zagen best op tegen deze dag, maar het is ons meegevallen. Mijn vriend en ik waren beide vrij. Hoe gek het ook klinkt, we hebben niet de hele dag stil gestaan bij Valentijn*. Overdag hebben we geklust. s Avonds wilden we de wensballon oplaten, maar helaas regende en waaide het te hard, waardoor we het uit hebben moeten stellen. Hopelijk kunnen vanavond de ballon oplaten (de zon schijnt en het is windstil dus ik heb goede hoop). Verder hebben we het fotoboek van Valentijn bekeken, de kaarten nogmaals doorgelezen en een kaarsje gebrand. En we zijn gelukkig niet vergeten door familieleden en vrienden. Heel lief dat mensen zo meeleven, maar jammer dat een aantal er niet aan hebben gedacht. @ Roompje en Miss Jopie: Gefeliciteerd! Wat fijn dat jullie weer in verwachting zijn! Ik hoop dat alles voorspoedig mag verlopen. @ Miss Jopie: Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Moeilijk dat je het voor het eerst zonder je moeder hebt moeten vieren. Heb je nog wat gedaan op de dag zelf? Veel plezier met carnaval vieren, wat trek je aan? Leuk dat je vader nu een hondje heeft, geeft toch wat afleiding. @ Peet: Goed te horen dat het met jou en David beter gaat. Hopelijk sterkt David snel aan en blijft hij op temperatuur. Jammer dat je het niet getroffen hebt met de kraamhulp, gelukkig is ze weg. Een mooie gedachte wat de betreft de wedergeboorte wat je buurman vertelde. En of het waar is we zullen het nooit weten. Ben ook benieuwd naar de fotos van David. Zag dat we nog geen officiële vriendjes waren, dus heb je even toegevoegd. @ Jonneke: Gelukkig dat je beter in je vel zit. Jammer dat je weer ongesteld bent geworden, hopelijk test je volgende keer positief. Wat goed dat je je neefje vast hebt gehouden. Weer een nieuwe stap! Je mag trots zijn op jezelf! Ovutesten; ik heb ervaring met de testen van Sensitest. Bij mij blijft het streepje heel vaag en wordt niet donkerder. De vorige keer om de dag geklust (vermoeiend ), maar heeft toch geholpen, was direct raak. Nu afwachten of het weer zo snel gaat. Ga er niet vanuit. Jullie hebben er een mooie dag van gemaakt op de UD. Jammer dat er niet veel mensen aan hebben gedacht. Dat doet toch pijn. Lief dat je een kaarsje hebt aangestoken voor mij! Dikke *knuf*. Zijn ze inmiddels klaar met het plaatsen van de kozijnen? Hoop dat je snel je rust kunt vinden. @ Vlinderevelien: Wat heb je je gedachten mooi verwoord! Prachtige tekst! We zijn onze termijn voorbij. Heb zelf het gevoel weer vooruit te mogen kijken. Mooie woorden van de vk dat jullie Lieke* via dit kindje mogen leren kennen. De zusjes zullen hoe dan ook wat van elkaar weg hebben. @ Frenzy: Gelukkig dat je klaar bent met klussen en je nu lekker kan richten op deze baby. Succes met het regelen van de laatste dingetjes. Mooie fotoshoot heb je gehad en je mag trots zijn op je buik. Hoe gaat het nu met je nu je de dag van de 20 weken echo van vorig jaar voorbij bent? Ik hoop dat je je inmiddels weer wat beter voelt. @ Belly: Hoop op blij nieuws binnenkort nu jullie weer begonnen zijn. Ik hoop dat het niet heel ernstig is waarvoor je in het ziekenhuis loopt. @ Lynn: Goed nieuws dat jullie vorig weekend jullie kans hebben mogen benutten. Hier ook te horen gekregen van de arts dat de kans heel klein is dat er wat uit het bloedstollingsonderzoek komt. Daarom gaan wij ook weer van start en hebben officieel groen licht gehad. Geeft toch enigszins rust en we mogen weer vooruit kijken! Moeilijk dat je broer ook weer een kindje krijgt. Hoop voor je dat je snel weer in verwachting mag raken. @ Eef: Schrikken zeg dat je zoveel in een korte tijd bent afgevallen. Gelukkig ben je weer beter! Hoe ver zijn jullie met de babykamer? Nou lekker dan, dat je voor niks bloed hebt laten prikken. Of zijn ze er toen achter gekomen dat je hb te laag is? Is het toch niet helemaal voor niks geweest. @ Lara: O wat een goed nieuws, groen licht! En wat zal dat jullie een rust geven nu de oorzaak van het overlijden van jullie zoontje bekend is. Ik begrijp het wel dat jullie een maand willen wachten. Was je al gestart met foliumzuur? @ Mensen in de omgeving die zwanger worden/zijn: Dat blijft, hoe erg ik het een ander ook gun, toch moeilijk om te horen. Vrienden van mijn vriend willen binnenkort langs komen om ons huis te bekijken. Zij is zwanger en in de periode dat ze willen afspreken ook rond de 24 weken zwanger (de week waarin wij onze zoon verloren). Vind het lastig en heb besloten op dat moment niet thuis te zijn. Heb sowieso veel moeite met deze vrienden. Toen ons zoontje nog maar een paar weken was overleden, vertelden zij in geuren en kleuren een kindje te krijgen. Leuk voor ze natuurlijk, maar het mocht wel iets ingetogener naar ons toe. Werd weinig rekening gehouden met onze situatie. Misschien dat ik daarom extra veel moeite met ze heb.
Vlinder, vandaag is inderdaad wel een mooie dag voor een wensballon. Het zonnetje schijnt ! Ik kan me wel voorstellen dat je moeite hebt met die vrienden, je zal toch altijd het moment blijven herinneren dat zij zo enthousiast aan het vertellen waren dat ze zwanger waren terwijl jullie nog zo vol verdriet zaten om het verlies van Valentijn*. Eef, jammer dat je echo niet veel voorstelde, wel fijn dat je mini nog even hebt kunnen bewonderen. En inderdaad vroeger heel wat housefeestjes afgelopen, maar de laatste is denk ik al wel weer 4 jaar geleden =) Er lag net een envelop van de Klinisch Geneticus in de bus. Ze heeft de fotos van haar onderzoek na R* zijn overlijden opgestuurd. Er zit een foto bij dat zij zijn oogjes geopend heeft voor haar onderzoek. Zo had ik hem nog nooit gezien, ik heb de fotos wat bewerkt zodat zijn gehavende gezichtje weer een beetje is zoals hij was zonder de verwondingen (door de beademing) . Een heel bijzondere foto voor ons..
@Vlinder, fijn dat jullie huis zo mooi is geworden! Hopelijk ook snel een baan, dat zou wel erg fijn zijn. Fijn dat de UD is meegevallen. Ikzelf heb er ook ontzettend tegen op gezien, maar moet zeggen dat het uiteindelijk ook heel erg mee viel. Ja ze hadden voor de zekerheid nog wat extra dingen geprikt, omdat ik toch bloed moest laten prikken. Dus inderdaad niet helemaal voor jan l*l bloed laten prikken, maar vind het wel slordig. En groot gelijk dat je weg bent als die vrienden komen. Je moet doen wat voor jou prettig voelt. En ik vind het ook echt niet netjes van hun dat ze dergelijk nieuws zo plompverloren vertellen. Sommige mensen zijn zo ontzettend niet tactisch. @Lara, wat fijn dat je zo'n bijzondere foto hebt gekregen. Hoe gaat het verder met je? Hier het laatste feestje denk ik ook alweer een jaartje of 3 geleden. Emporium geloof ik. Maar bij sommige muziek dan krijg ik gewoon helemaal dat euphorische gevoel , mooie herinneringen zijn het .
@ Vlinder; Wat fijn dat jullie inmiddels in het huis wonen. Er blijft voorlopig natuurlijk genoeg te doen maar dat is ook leuk. Wij wonen inmiddels een jaar in dit huis en we hebben nog zo veel dingen die we willen doen. De kozijnen zijn inmiddels klaar. Mijn moeder was zo lief om even te komen helpen poetsen waardoor we woensdag weer in een schoon huis zaten. verschrikkelijk om 3 dagen in de rotzooi te zitten! Jammer dat jullie met de UD de wensballon niet op konden laten. Hopelijk vandaag! Het weer ziet er hier goed uit dus hopelijk bij jullie ook. Fijn dat Valentijn* niet vergeten was door mensen uit jullie omgeving. En groen licht! Super! Wat een mooie vooruitzichten weer. Ik herken het ook wel hoor dat we nu de UD voorbij is weer vooruit kunnen kijken. @Peet: Wat mooi dat jullie in de wolken zaten met de UD. @ Eef: je hebt het effe niet getroffen met die onderzoeken. Voor niks bloed prikken en dan een echo die niet veel voorstelde. Jammer! Ja, je leert je vrienden wel kennen wanneer je je kindje verliest. Sprak gister een goede vriendin die niets heeft laten horen en benoemde wel een zware dag te hebben gehad zondag. Toen ze zei wel: owja... Maar andere mensen benoemen het nu wel dat ze aan me gedacht hebben (zoals een collega) waar ik het dan weer niet had verwacht en dat is dan ook wel weer fijn. @ Evelien: Oke, nu snap ik de tekst. Mooie tekst blijft het. Echt uit het hart. En wat een fijne gedachten dat ze samen spelen. En goed te horen dat je die dag met een warm gevoel hebt ervaren. @ Lara: wat fijn dat jullie weer groen licht hebben gekregen en dat je weer vooruit kan kijken nu. Wel goed dat je er voor gekozen hebt deze ronde nog te wachten als het op de dag van R* is dat je anders uitgeteld zou kunnen zijn als dat niet goed voelt. Hopelijk snel weer een positieve test. En dan ook die andere uitslagen die goed waren, fijn! En wat mooi die foto van het ziekenhuis, heel speciaal lijkt me. Ik heb de oogjes van mijn meisje nooit gezien. Zou er eigenlijk ook wel heel benieuwd naar zijn. @ frenzy: Kan me goed voorstellen dat alle emoties nu weer naar boven komen. Het was ook niet niks deze periode vorig jaar. Hier gaat het eigenlijk best goed. Blijf nog erg moe maar dat komt denk ik doordat ik er zo vroeg uit moest deze week en nog niet echt bij heb kunnen slapen. Maar vandaag ook een uurtje langer op het werk gebleven, ondanks de vermoeidheid. Vanavond doe ik lekker niks meer! Het weekend denk ik weer effe naar mijn zusje. Zie er niet meer zo tegenop en heb het idee dat het wel goed gaat komen. Gister ook bij een vriendin op visite geweest die zwanger is en ook dat vond ik eigenlijk niet moeilijk. Merk toch wel dat ik er steeds meer rust in kan vinden in hoe de situatie nu is. Sinds gister begonnen met nieuwe ovulatietesten, van de etos. Mijneisprong zou er komende dagen aan moeten komen. Hopelijk knallen deze testen wel en kunnen we aan de klus. Probeer nu om de dag te klussen maar gister alweer niet gelukt, valt ook niet mee... haha! Dus hopen dat de eisprong niet al geweest is en de testen weer niet knallen. we zullen zien....
Hoi dames, Nou dames hier een positieve test! Eerste ronde en raak! Tot nu toe heb ik er een goed gevoel bij. Al zijn we nog maar pril. Jeetje jullie zijn naast mijn man de eerste die het horen! Nu maar even gaan kijken of we nu al de gyn moeten bellen. Ik weet echt niet meer wat we deztijds hebben afgesproken. Volgens mij wilde ze rond de 8ste week een echo maken en dan weer met 20, maar weet het niet meer zeker?! Vraagje voor dames die al een kindje hadden hoe hebben jullie het hen vertelt? Ik zit echt te denken om het ons eerste kindje te vertellen na de 20 weken echo. Mocht het fout gaan dan krijgt het hij dat niet zo mee, hopelijk. Tips?! Ik heb niet alles gelezen maar Lara zag jou bericht voorbij komen. Wij hebben ook bewust gekozen om niet te starten in dezelfde maand als de laatste keer. Dit omdat ik zelf het idee steeds zou hebben van vorige jaar had het ook zo gegegaan ed. En ik was bang dat ik bij ons derde kindje alleen maar zou gaan denken dat er dan precies een jaar tussen had moeten zitten. Fijn dat jullie er straks wel weer voor kunnen gaan. Vlinder1983 stuur je nog wel een pb tje. Vind het niet erg als jullie het weten maar wil het niet zo op het forum zetten, omdat er ook mensen van buitenaf meelezen. Zo ik ga nog even op mijn verbaasde wolk zitten! Liefs
Belly, van harte gefeliciteerd, super zeg! En in één ronde, wauw! Toen we weer in verwachting waren van onze tweede zoon* hebben we wel zeker 16 weken gewacht om het aan onze oudste te vertellen, maar er echt meer over gepraat na 20 weken. Onze zoon was ook nog geen 2 toen, dus ja kreeg er op dat moment nog niet heel veel van mee. Bij een volgende zwangerschap zou ik denk ik ook wel weer wachten tot 16 weken ofzo, maar ja wie weet is het op dat moment wel anders. Meis geniet van je roze wolk!
@belly, van harte gefeliciteerd meid! Wat een geweldig nieuws! En wat een kado dat het gelijk raak mag zijn! Onze oudste is nogal wijs en kwam er zelf mee dat ik een baby in de buik had, heb nog een paar weken volgehouden tot de echo liet zien dat het echt zo was... Zelf heb ik het idee dat ze vaak al aanvoelen dat er iets bijzonders gaande is, maar snap het gevoel om ze nog wat af te schermen ivm de onzekerheid. Wat mooi nieuws belly, een 3e wondertje! Liefs
Heey dames wat een.goed nieuws overal.... Allereerst belly.profciat...bij ons was het ook direct raak geeft wel een goed gevoel dat alles goed zit kwa herstel... Peet proficuat met je zoon zag net pas dat je was bevallen sorry.... Geniet van je mooie mannetje.... Hier wel last van mijn darmen... En broek gaat al niet meer dicht... Ook door mijn darmen neem ik aan. De eerste echo krijg ik de 23e .... Maar dan.ben ik pas 5.6 dus verwacht niets... wat leuk zoveel zwangeren tegelijkertijd
Belly, wat een geweldig nieuws! Goh meteen de eerste ronde raak. Jullie hebben het wat rustiger aan gedaan als velen van ons maar nu jullie er toch weer voor gingen is het toch echt super dat het dan ook zo snel gelukt is. Ik hoop voor je dat alles goed blijft gaan. Ik vind het zelf allemaal nog eng, maar dat zul jij ook wel hebben. Gefeliciteerd meid! Onze kleine is bijna 2. Die heb ik al af en toe eens gezegd 'je wordt weer grote broer, als alles goedgaat'. Mijn gevoel is namelijk dat dat nog niet zo heel erg doordingt. Ik heb geen idee hoe oud jullie kleine is? Roompje, ik heb ook wel het idee dat mijn buik wat opgezetter is, maar ik was wel wat afgevallen na de dood van mn moeder. Toen ik daarna met een nieuw jurkje (met corrigerend onderhempje) op het werk kwam kreeg ik van iedereen complimentjes. In datzelfde jurkje heb ik nu zonder het befaamde corrigerende onderhempje een mega pens. Mijn man grapt al weleens dat er mss wel 2 in mijn buik zouden zitten. Ik heb de eerste echo op de 29e, dan ben ik 6w en 6 dagen dus dan zou er wel een kloppend hartje te zien moeten zijn. Wat is eigenlijk het nut van eerder echoen? Hier krijg ik nl echt geen afspraak eerder....???! Sinds vrijdag is de vermoeidheid echt MEGA toegeslagen. Ik lag er om 20.15 en heb de klok bijna rondgeslapen. Gistermorgen en vanmorgen ff korte misselijkheid gehad en van die pfffffff momenten. Jij ook? Pfffffffff Ik ben er weg van. Optocht kijken.... Reageer later op de rest.
Afgelopen vrijdag hebben we de wensballon opgelaten. Een mooi gezicht, zo'n rood hart in het donker. We hebben de ballon nog lang na kunnen kijken. Hopelijk heeft Valentijn* het ook gezien. Vandaag de trap voor de 2e keer geschilderd. Het kan nu nog ! Ben nu ongesteld, dus over een paar dagen aan de klus. Ben benieuwd hoe lang we deze keer moeten wachten. Vorige keer was het de eerste ronde raak, maar daar ga ik deze keer echt niet vanuit. @ Belly: Van harte gefeliciteerd! Wat een goed nieuws! En de eerste ronde al raak. Ik hoop dat je er van kunt genieten en alles voorspoedig gaat verlopen. Weet je al hoe je het je andere kindje gaat vertellen? @ Jonneke: Wat fijn dat je er minder moeite mee hebt je zus en haar kids te zien en ook die zwangere vriendin. Zo zetten we elke keer een stapje vooruit. Hoop ook voor je dat de testen hun werk goed doen! En hopelijk blij nieuws volgende maand! Zo, ga weer verder met schilderen, anders is het straks donker.
jopie... Ik heb gewoon gebeld en toen zei de assistente u kunt komende week al komen maar lijkt me niet handig (toen was ik dus nog geen 5 weken geweest) toen zei ze de 23e kan de gyn direct een echo maken of het vruchtje goed zit. Hij vertelde bij het vorige.eindgesprek dat ik zoweizo met 6 8 10 en 12 een echo zou krijgen omdat het de vorige keer tussen 8 en 12 het vocht is ontstaan. Hier is de vermoeidheid ook toegeslagen afgelopen week iedere avond moest ik moeite doen.om mijn ogene open te houden tot 9 uur. Verder
Vlinder, ik heb het al eens eerder gelezen van die wensballons. Mooi ijkt me dat. En wat mooi dat jullie hem lang hebben kunnen nakijken. Letterlijk flink aan de klus nu, nu het nog kan. En dan in bed ook aan de klus. Succes! Het gaat erg hard hier nu... Lara, het zou heel bijzonder zijn om op dezelfde dag uitgerekend te zijn, maar het is ook heel beladen. Ik kan me dus goed voorstellen dat je even wacht. Heel lastig lijkt me dit. En fijn dat jullie er wel weer helemaal voor kunnen gaan. Ga je wel door met afvallen zolang het nog niet 'raak' is? Eef, volgens mij gaat het bij jou nu gelukkig redelijk voorspoedig he? Heel fijn hoor! Ik ben en blijf wel een partyanimal hoor . Dit jaar sla ik voor het eerst in 12 jaa extrema outdoor over en helaas hebben we ook al een weekendje weg geplabd tijdens mysteryland. Ach, met zwangere buik zou dat toch niks zijn geweest haha. Jonneke wat knap hoe je nu tegenover andere zwangeren staat. Alsof het ineens oke is. Echt oke is het natuurlijk nooit, want ons verdriet blijft, maar dat betekent niet dat we een ander geen geluk gunnen toch? Succes met ovutesten. Ik moet zeggen dat ik er niet echt wijs uit kon, maar dat blijkt niet veel te hebben uitgemaakt....