Hoe verder na overleden kindje (met 23 weken geboren)

Discussie in 'Vlinder clubs' gestart door belly, 24 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder1983

Vlinder1983 Bekend lid

15 nov 2010
    681
    47
    28
    Vrouw
    Jonneke, wanneer is je zusje uitgerekend? Ontzettend leuk voor haar, maar inderdaad best dubbel. Confronterend dat die vriendin van je nu bevallen is. Denk je dat je er aan toe bent binnenkort op kraambezoek te gaan? Lijkt me best moeilijk, maar we moeten er uiteindelijk toch doorheen helaas. Kan me voorstellen dat je er laatst helemaal doorheen zat. Lijkt me ook best zwaar om de as thuis te krijgen en de foto's te bekijken. En dan ook nog dat gedoe bij de gemeente. Hoe kwam het dat het moeite koste jullie dochter* in te schrijven?
    Weten jullie al wat jullie met de as gaan doen? Wij hebben besloten in eerste instantie een knuffelurn te kopen (een teddybeer waar wat as in kan), dan is Valentijn * eerst nog bij ons in huis en kunnen we, hoe gek het ook klinkt, af en toe met hem knuffelen. Misschien dat we hem later bijzetten in de vlindertuin van de begraafplaats, maar daar zijn we nog niet over uit. Ach ja die rare opmerkingen, zo zullen er vast wel vaker opmerkingen gaan komen.

Roompje: Wat slordig zeg van het crematorium. Hebben jullie er nog wel wat van gezegd? Wat gek dat je geen begeleiding meer krijgt vanuit het ziekenhuis. Ik ben eergisteren gebeld door de verpleegkundige voor een nagesprek. Verder hebben we maatschappelijk werk aangeboden gekregen ook vanuit het ziekenhuis. Vanmiddag hebben we ons eerste gesprek. Ben benieuwd hoe het bevalt. Met een psycholoog heb ik wel enige ervaring en het heeft mij destijds geholpen dingen op een andere (positievere) manier te bekijken. Als jij en/of je man ook behoefte hebben om er met een professioneel iemand over te praten, zou ik zeker even contact opnemen met het ziekenhuis of je huisarts. Zij kunnen je doorverwijzen.
    Opzich vermaak ik me op dit moment wel goed. Elke dag heb ik tot nu toe ' s middags bezoek gehad. Verder merk ik dat ik het heerlijk vind om op dit forum van mij af te schrijven. Ook foto's inplakken doe ik weer. En natuurlijk, als ik even niks te doen heb dwalen mijn gedachten direct weer af. Hoe kom jij je dagen door? Hoeveel uren ga jij weer aan het werk of ga je het langzaam opbouwen?

2. VlinderEvelien

VlinderEvelien Actief lid

17 mei 2011
    268
    0
    0
    Jeetje wat hebben we het druk gekregen op dit topic, wat fijn zoveel herkenning met elkaar.. Maar wordt me even te druk om overal op te kunnen reageren..

Wel even voor Jonneke, dus jullie hebben ook moeite met jullie dochtertje inschrijven? Hebben wij ook gehad, en niet zo'n beetje ook.. Weet niet wat bij jullie de reden is? Wij hebben van de gyn een verklaring meegekregen van doodgeboren kind, toen heeft mijn vriend een afspraak gemaakt bij het gemeentehuis, en vol trots erbij verteld dat onze dochter nog een half uur heeft geleeft.. En toen hadden we de poppen aan het dansen, telefoontjes uit het ziekenhuis dat we dat niet hadden mogen doen, of we dat nog terug konden draaien, en wilden aangeven dat ze doodgeboren was..:( Ze konden worden aangeklaagd, en dat zou ook consequenties hebben voor ons!!! Nou wat waren wij over de rooie zeg, hoe konden ze dat nou van ons vragen? Waarom hadden ze geen geboorte akte gemaakt en overlijdens akte? Ik begreep al niet dat er geen tijden werden bijgehouden na de geboorte, ons dochtertje haar borstkastje ging op en neer, en haar armpje bewoog als een soort van reflex als ik over d'r schouder wreef, voor ons een wonder, en een teken van leven.. Ze is overigens met haar handje om mijn duim, en mijn duim lag op haar borst overleden, heel vredig en sereen, ik voelde haar grip nog.. En natuurlijk wil je je kindje aangeven bij de gemeente, daar hebben we na al dit gedoe vanaf gezien, geen zin in die bureaucratie! En we konden het toch niet over ons hart verkrijgen om haar als doodgeboren op papier te zetten, terwijl ze zo heeft gevochten in mijn armen! Dan liever onze waarheid behouden... Het ziekenhuis was opgelucht en heeft ons zelfs nog bedankt, wel hebben we hun meegegeven in de toekomst hier zorgvuldiger mee om te gaan, zodat er niet weer zulke misverstanden zouden gebeuren.. Ze hadden ons beter moeten inlichten over de verklaring, en wat dat inhoudt, uiteindelijk ging het om papierwerk wat teveel moeite voor hen werd, en tot allerlei onderzoeken kon leiden..

Sorry, moest ook even mijn ei kwijt, blijkbaar blijft het hier nog gevoelig en ik lees dat Jonneke ook moeite heeft met het inschrijven , we mochten overigens wel ons meisje in ons trouwboekje bijschrijven, maar jah we zijn niet getrouwd.. Ze is onze dochter en dat zal ze altijd blijven..

Fijn dat je de as thuis hebt, dat geeft weer rust! Wij hebben de urn ook thuis staan, en heb wat as in sieraden verwerkt..

Bij het ophalen van de as in het crematorium kregen we de opmerking, gelukkig was ze niet voldragen :(... want dat was erger geweest.. Daar sta je dan met je kindje in een asbus, alsof het echt iets had uitgemaakt? Ons verdriet is er niet minder om, toen ik vertelde dat ze nog heeft geleeft, bleek het toch weer wat erger te zijn geworden ;) Tja zo blijkt maar weer, je kunt er pas over meepraten als je hetzelf hebt meegemaakt.. Al gun je dat niemand.. Blijf ook maar denken dat iedereen z'n best doet.. helaas blijven we incasseren he meiden!

Goed weekend toegewenst voor iedereen!

3. Eef5

Eef5 Actief lid

28 jul 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ongelooflijk zeg!!! Hoe sommige mensen en instanties kunnen reageren :$! Echt niet normaal.
    Ik moet zeggen dat ons ziekenhuis heel erg discreet overal mee om is gegaan en ook hele goede nazorg. Ben naderhand nog gebeld door de gyn, de verloskamers en de verloskundige praktijk hoe het ermee ging. En ook nog een "afrondend" gesprek gehad op het ziekenhuis. En ook nu weer wordt ik ontzettend fijn begeleid door het ziekenhuis.
    Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze in sommige ziekenhuizen of andere instanties zulke rare dingen zeggen of doen! Of het niet al moeilijk genoeg is. Voor iedereen die rare opmerkingen heeft gekregen of raar is behandeld door sommige mensen een extra dikke knuffel!

Liefs

4. roompje25

roompje25 Actief lid

3 apr 2011
    437
    1
    16
    Jezus wat een gedoe allemaal bij jullie met het crematorium en de gemeente. de gemeente was bij ons gelukkig geen probleem. We hebben haar as een week na de crematie gekregen. wel fijn dat ze al zo snel thuis was. maar ja weer een blunder van het crematorium staat de datum 1-1-2011 er op. zo onzorgvuldig die mensen.

maandag ga ik weer eens naar het werk. ik ga eerst een paar keer zo help ik mijn collega's waarmee ik werk bij het vak administratie en daarna ga ik pas kijken vanaf wanneer ik mijn eigen lessen overneem. Op het werk wilde ze ook dat ik emotioneel stabieler werd omdat de ups en de down nog te groot zijn.
    dus ik wil eerst weer een beetje een ritme c

5. roompje25

roompje25 Actief lid

3 apr 2011
    437
    1
    16
    Sorry per ongeluk op versturen gedrukt. het laatste woord was creeren.

6. VlinderEvelien

17 mei 2011
    268
    0
    0
    @Roompje, jammer zeg van de datum, juist van dit soort instanties verwacht je dat niet toch? Fijn dat je zo snel al de as thuis hebt gekregen, wij hebben ruim 6 weken moeten wachten, herinner me de onrust die ik toen had.. Wat goed van je dat je maandag weer gaat proberen met werken, wens je veel succes toe!

@Eef, knuf is altijd fijn ;) Wel heb ik er nu vrede mee hoor, dat het is zoals het is, maar wij hebben idd wel wat vervelende dingen erbij gekregen, wat ik overigens niemand echt kwalijk neem, want daar had ik toen gewoonweg de energie niet voor.. Maar ik lees dat Jonneke moeite heeft met de inschrijving, en dan komt het toch plots omhoog... Was net aan het douchen, en bedacht me hoe fijn het is dat je hier toch nog even over kunt luchten in dit forum.. Bedankt voor jullie begrip! Gelukkig gaat dat over en weer, hi hi..

Wij zijn ook best tevreden over de nazorg, maar vooral van de verloskundigepraktijk, vandaar dat ik me daar ook weer heb gemeld, ipv het ziekenhuis.. Waar ik trouwens ook een goed nagesprek heb gehad, en hele lieve verpleegkundigen! En de desbetreffende gyn sprak ik nog weer terug, toen ze 3 wk na de bevalling een inwendige echo deed ivm extra bloedverlies en buikpijn, bleek m'n 1e menstruatie te zijn, was bang voor nabloeding.. Ze gaf haar "fout" ook toe, dus dat is nu ook goed.. ;)

Hey, hier de 10 weken bereikt, en de eerste kadootjes gekregen, zo emotioneel, maar zo lief!! En mijn familie steunt me enorm, en we geloven allemaal dat het deze keer goed mag gaan! Gisteren een maansteenring gekregen van Pandora, heeft een goede werking op de vruchtbaarheid :D voor dames die aan het klussen zijn, en werkt heel bevordelijk voor de zwangerschap!

7. VlinderEvelien

17 mei 2011
    268
    0
    0
    @Vlinder, knap van je dat je bezig bent gegaan met het fotoboek van Valentijn* dat helpt goed voor de verwerking, vond ik zelf. Je vroeg me hoe ik mij voelde in de nieuwe zwangerschap, gaat heel goed met me, geen kwaaltjes die overheersend zijn, alleen een buik die al volledig uitdeint ;) Je knuffelurn vind ik een heel mooi idee!

8. Jonneke83

Jonneke83 Fanatiek lid

2 okt 2011
    1.564
    0
    0
    #148 Jonneke83, 18 nov 2011
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
    Wow wat een reacties ineens allemaal! Heb gereageerd op de meeste dingen maar sorry als ik wat vergeten ben...

@Roompje: Vervelend dat je niets meer van nabegeleiding hebt gekregen! Heb je nog wel controles in het ziekenhuis staan? Ik heb tijdens mijn controle zelf gevraagd om een gesprek met psycholoog. Als je het nodig hebt moet je anders gewoon zelf bellen hoor! Jij bent nu het belangrijkste! En wat slordig die van die datum... Dat zijn van die kleine dingen maar voor ons wel zo belangrijk. het gaat om je kind!

@Vlinder en Evelien: Ow wat herken ik je verhaal Evelien. Bij ons was het dus ook hetzelfde. We hebben vanuit het ziekenhuis een verklaring van bevallin meegekregen. Ik wilde haar eerst niet inschrijven bij de gemeente maar heb de hele situatie heel erg onderschat. Ze voelde toch veel meer als mijn dochter als ik voorheen had gedacht. Dus wilde ik dat alsnog. Dus gebeld naar de gemeente of het kon. Dat kon, was geen probleem. Anders zelfs nog: ze had geleefd en dan moest ze ingeschreven worden! Dus heeft de gemeente het ziekenhuis gebeld en gevraagd papieren op te sturen. Ook toen werd bevestigd door het ziekenhuis dat ze geleefd had. Echter kreeg het gemeentehuis papieren opgestuurd waarin stond dat ons meisje NIET geleefd had. Ik was zo boos! Hoe kon dit? Achteraf kreeg ik van de vrouw van de begravenisonderneming te horen dat ze mijn dochter* ook niet mee had mogen nemen met deze verklaring als ze geleefd had. Het ziekenhuis had bij ons dus ook die fout gemaakt! Ik heb het er verder bij gelaten. Ik heb niet de energie om het allemaal uit te zoeken en uit te vechten. Ik laat haar komende week nog wel inschrijven in ons trouwboekje. Ik vind het alleen wel heel erg jammer dat het zo moest gaan. Je hebt het niet over een pak melk, je hebt het over mijn kind!

@Vlinder: mijn zusje is 2 januari uitgerekend maar het is een tweeling en dus verwachten ze meestal dat die eerder komen. Anders wordt ze ingeleid bij ongeveer 38wk. Dus dat zal binnen een maand zijn. Ik denk dat ik wel snel op kraamvisite 'moet'. Het is de beste vriend van mijn man dus hij wil er natuurlijk wel graag heen. Denk dat ik mezelf gewoon moet verplichten te gaan. Kan op dit moeilijk aanvoelen of ik er aan toe ben, gewoon omdat al mijn gevoelens afgevlakt zijn. Ik denk dat ik achteraf een hele grote klap ga krijgen. maar ja, dat zal over 2 weken ook nog wel zo zijn.
    Wij hebben een bronzen beeld waar de as in zit. Die staat op haar plekje in huis. Ik denk dat ik de as ook gewoon thuis houdt. Uitstrooien wil ik niet. Misschien ga ik nog een ashanger kopen. Vindt het ook wel een mooi idee om mijn meisje altijd bij me te hebben. Ik zag op internet wel mooie maar wil liever toch in het echt zien wat ik koop. Binnenkort eens naar een juwelier kijken wat ze hebben.

9. VlinderEvelien

17 mei 2011
    268
    0
    0
    Kippevel Jonneke, helaas hebben we hetzelfde meegemaakt:), had al zo'n vermoeden.. Ook ik heb geen energie gehad om hier iets mee te doen, bij ons bleken dus ook andere aktes nodig te zijn om in te schrijven, het vervelende is dat het ziekenhuis afweet van dit soort reacties van ouders, vind je het gek, we zijn ook trots op ons kindje dat ze levend geboren zijn! Heb trouwens nog wel het 1 en ander uitgezocht op internet, en hier staat ook dat er een akte van geboorte opgemaakt moet worden, ook al heeft je kindje enkele minuten geleeft. Gelukkig ze blijft je dochter hoe dan ook, en fijn dat ze erbij komt in jullie trouwboekje ;)

10. Jonneke83

Jonneke83 Fanatiek lid

2 okt 2011
    1.564
    0
    0
    Schandalig he Evelien, dat het dan zo wordt gedaan. het ziekenhuis moet daar natuurlijk vanaf weten. het komt echt wel vaker voor. Bij ons in het ziekenhuis worden er maandelijk meerdere 'van dit soort kindjes' geboren vertelden ze ons. Dus het is neit dat ze er geen ervaring mee hebben. Waarom het dan toch zo gelopen is, ik weet het niet. Baal er wel van maar ja, daar doen we niks meer aan. Probeer er daarom maar niet aan te denken.

Gisteren trouwens naar een concert geweest van mijn jeugdidolen. Twijfelde of ik moest gaan omdat ik eigenlijk zou gaan terwijl ik 6mnd zwanger zou zijn. Zag er dus wel tegenop. Ben toch gegaan en heb zo'n fijne avond gehad. Eindelijk weer een keer genoten! Zo fijn om dat te ervaren. Dat wilde ik toch ook even kwijt naast alle ellende die ik hier drop :)

11. Vlinder1983

Vlinder1983 Bekend lid

15 nov 2010
    681
    47
    28
    Vrouw
    Hey meiden,

Hebben jullie tot nu toe een leuk weekend? Wij hebben gisteren gekeken bij ons nieuwe huis. We waren er 3 weken niet geweest en hadden het idee dat het niet echt was opgeschoten. Ze mogen wel wat meer opschieten als ons huis nog voor de kerst moet worden opgeleverd. Verder even wat gedronken bij onze toekomstige overburen. Ook hun zoontje van 7 maanden voor het eerst gezien en op schoot gehad. We hadden verwacht hier veel moeite mee te hebben, maar het viel mee, misschien ook omdat het niet meer zo’n klein baby'tje is. Binnenkort gaan we proberen op kraambezoek te gaan bij een pasgeboren baby’tje (zoontje een vriend van mijn vriend). Ben benieuwd hoe ons dat af gaat.

VlinderEvelien, van harte gefeliciteerd met de eerste 10 weken! Op naar de volgende 3 x 10 weken. Deze keer moet het gewoon goed komen. Super dat je niet teveel last hebt van kwaaltjes. Wat lief dat je allemaal cadeautjes hebt gehad. Ik ben trouwens nog niet begonnen met Valentijns* fotoboek hoor, maar eerst met andere foto’s die al een hele tijd in de kast liggen.

Jonneke, goed van je dat je naar het concert bent gegaan. Fijn dat het zo gezellig was. Dat heb je ook wel verdiend wat vrolijkheid! Misschien valt de kraamvisite wel mee. Je kunt altijd weer snel weg gaan, dat zal die vriend in jullie situatie vast begrijpen.

Succes maandag op je werk Roompje. Fijn dat je werk begrip toont voor de hele situatie.

12. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Hej dames! Ik lees me ineens een slag in de rondte;)... Waar ik van schrik zijn de onbegrijpelijke opmerkingen van mensen die notabene in een crematorium of ziekenhuis werken. Onvoorstelbaar....
    Gelukkig zijn onze ervaringen goed, dankzij begrip van het ziekenhuis en crematorium hebben wij toch meer troost ervaren. Daarom is het denk ook zo belangrijk dat ze goed reageren.

Roompje; kijk je svp uit met zo snel weer naar je werk te willen....... Want waarom zou je dat doen, ik ging ook te snel en heb zo'n spijt. Ik had thuis 'm'n wonden moeten likken'. Als er maar iets van tegenslag gebeurt op werk, ben je zo van slag. Ik was ook zo instabiel, barstte op een onverwachts moment in huilen uit op de gang ( ik werk ook in het onderwijs en je wilt gewoon niet dat je leerlingen je zo zien)...

Dames fijn weekend alsnog en excuses dat ik niet op alles adequaat reageer, er is veel geschreven!

13. belly

belly Actief lid

3 dec 2010
    136
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Dames,

Wat is het hier lekker druk aan het worden. Gezellig hoor. Ik heb niet alles gelezen ga ik nog wel even doen, maar hopelijk gaat het goed met jullie?!

Hier zijn we nog niet begonnen, er is iets tussen gekomen, maar ik houd jullie zeker op de hoogte! We houden het nu nog even bij de pilletjes.

Een hele fijne zondag!

Liefs

14. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Eef5, vandaag de echo toch?! Heel veel succes!

15. VlinderEvelien

17 mei 2011
    268
    0
    0
    @Eef, hier wordt ook aan je gedacht vandaag! Succes met de echo!

16. belly

belly Actief lid

3 dec 2010
    136
    1
    0
    NULL
    NULL
    @Eef denk aan je!

17. Jonneke83

Jonneke83 Fanatiek lid

2 okt 2011
    1.564
    0
    0
    Spannend Eef! Bij het dagelijks aansteken van het kaarsje voor mijn meisje* heb ik even aan je gedacht!

18. Hanna Mom

Hanna Mom Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.235
    1
    38
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Mag ik mij hier ook melden? Op 5 oktober is ons kereltje geboren met dik 18 weken zwangerschap. Zijn nu voorzichtig weer begonnen (wilden eigenlijk tot januari wachten ;)). Heel erg spannend...

@Eef. Hoe laat is je echo?

19. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Beste hanna mom, gefeliciteerd met je prachtige zoon en daarnaast gecondoleerd. Hoe gaat het nu met je? Wat is er gebeurd met jullie zoontje dat dit zo vreselijk afliep?
    Veel liefs peet, moeder van Christian, overleden na 18 weken zwangerschap.

20. VlinderEvelien

17 mei 2011
    268
    0
    0
    Hanna mom@ wees welkom, gefeliciteerd met je zoontje* maar wat is het vreselijk dat hij niet bij jullie kon blijven.. Hier een dochtertje* verloren met 23 wk.. Helaas kunnen we er hier allemaal over meepraten, al zijn onze verhalen verschillend, ons verlies en gemis is hetzelfde..Spannend dat je er weer voor wilt gaan, hoop dat het geluk je weer snel mag toelachen!

Eef@ denk aan jullie, keep my fingers crossed..

Hier vandaag voor de laatste keer op Consultatie bureau geweest met mijn zoontje, hij mocht een oogtest doen en werd gemeten en gewogen, inmiddels 107 cm en 17 kilo :D @trotse mama! Ze was trouwens heel lief over ons verlies, zo meelevend, dat blijft toch fijn! Kon mijn tranen niet bedwingen, dat overvalt je dan zo op een goede manier, dat je even fijn over je dochtertje* kunt praten.. Daarna ijsje gehaald, ondanks de kou brr.. maar zoonlief was zo'n bikkel met de dktp vaccinatie...:p

Deel Deze Pagina