BV afbouwen en verstopte melkkanaal/borstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by brosa87, Jul 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. brosa87

brosa87 Actief lid

Jul 24, 2013
    135
    0
    0
    Drie weken geleden is onze dochter via een keizersnede geboren. We zijn daarna begonnen met borstvoeding. Dit heeft heel wat voeten in de aarde gehad aangezien het niet lekker op gang kwam. Ik heb ook een tijdje tepelkloven gehad. We twijfelen al de hele tijd om over te gaan op flesvoeding. Vandaag is eigenlijk de dag dat we hebben besloten om over te gaan op flesvoeding. Ik merk dat ik niet meer aan het genieten ben van onze dochter en alleen maar bezig ben met de voedingskwestie. Ik ben veel aan het huilen en wil ook gewoon met haar kunnen knuffelen/'spelen', maar daar kom ik helemaal niet aan toe door alles rondom de borstvoeding. Sinds gister heb ik bovendien aan de rechter zijde van de linker borst een hele pijnlijke plek die ook warm is en hard aanvoelt. Dat gedeelte van mijn borst is ook rood (niet vurig). Ik heb verder geen koorts. Zou dit een verstopte melkkanaal kunnen zijn of een borstontsteking? Dit is in ieder geval de druppel, na alle ellende, om over te willen op flesvoeding. Mijn vraag is hoe we dat het beste aan kunnen pakken. Ik ben vanaf vanochtend aan het kolven (dubbelzijdig elektrisch, Calypso kolf), omdat het aanleggen van de kleine echt te pijnlijk is. Ik kolf dan elke 3 uur, 60 cc per borst. Volgens mij is dit ook best weinig.

Hoe kan ik het het beste aanpakken? Zou u informatie kunnen geven over hoe ik haar nu het beste kan voeden? Kan ik al gaan afbouwen met deze klachten van mijn borst? Kan ik kolven in combinatie met flesvoeding? En hoeveel? Het liefste zou ik zo snel mogelijk over willen op de flesvoeding, maar dat is waarschijnlijk niet goed. Ik ben namelijk bang dat de 60 cc in drie uur te weinig is (ze weegt nu 3850 gram). Ze wordt dan na twee uur namelijk alweer huilerig en gaat smakken/zoeken. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe is het nu met jullie?
    Ik vermoed ook dat 60 cc in drie uur te weinig is. Het kan wel zo zijn dat ze 60 cc drinkt per voeding, maar dat zou betekenen dat ze dan eerder weer voor een voeding komt. (zoals je al aangeeft dat ze eerder begint te zoeken en smakken)

De symptomen die je beschrijft lijken op een borstontsteking. Heeft dit doorgezet of is het bij een verstopping gebleven? In beide gevallen is het zaak de borst te legen. Daarna kun je gaan afbouwen.
    Afbouwen doe je liefst per voeding: je vervangt dan 1 voeding en kolft alleen af wanneer de spanning op de borst te veel wordt. je lichaam zal dan deze voeding af gaan bouwen, waarna je een volgende voeding vervangt. Zo ga je verder en uiteindelijk zal het steeds makkelijker gaan naarmate er langere tijden tussen de voedingen zitten.

Succes

3. brosa87

brosa87 Actief lid

Jul 24, 2013
    135
    0
    0
    Hier gaat het weer beter. Ik heb alsnog een dag koorts gehad maar voel me nu weer goed. Aan m'n borst is niks raars meer te zien. Ik ben goed blijven kolven. Ik zei vorige keer dat ik heel graag over wilde op flesvoeding maar daar kom ik nu een beetje op terug. Ik zou heel graag nog deels moedermelk aan ons kleintje willen meegeven. Het geeft mij wel veel meer rust nu ik voeding via een flesje geef. Ons kindje dronk elke keer vijf minuten aan de borst en was er dan wel weer klaar mee waardoor ze heel snel weer kwam. Dit heeft zo ruim drie weken geduurd tot ik ging kolven vanwege de ontsteking. Ineens zaten er vier uren tussen de voedingen en snachts zelfs zes. Ook vind ik het prettig dat mijn partner ook kan helpen met voeden. Ik hoef niet perse weer terug naar voeden aan de borst maar ik zou het heel prettig vinden om nog gekolfde borstvoeding te geven. Doordat ik af wilde bouwen geef ik nu ongeveer drie flessen borstvoeding en drie flessen kunstvoeding per dag.

Is het ook mogelijk om blijvend gekolfde borstvoeding met kunstvoeding te combineren? Op welke hoeveelheden kom je dan uit? Moet je bij beiden uitgaan van 150 ml per kg? Ons kindje is vier kg en ik bied haar zes keer per dag een fles van 120 ml gekolfde borstvoeding of kunstvoeding aan (dit drinkt ze overigens niet helemaal op).

Ik kolf nu ongeveer om de vijf uur. Is het ook mogelijk op op een bepaald schema te kolven zodat ik snachts niet hoef te kolven maar uiteindelijk wel gekolfde melk kan blijven geven?

Kortom, hoe kan ik het beste gekolfde borstvoeding met kunstvoeding combineren zonder dat ik snachts hoef te kolven? Of is dit niet mogelijk?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Kan prima. De rekensom is voor beiden inderdaad gelijk: 150.

Bedenk welke voedingen je wil blijven geven en of je de andere wilt vervangen door een kunstvoeding, of dat je zoveel mogelijk wilt kolven en aanvullen wat je te kort komt.
    Wanneer je er vrede mee hebt dat je niet alles kolft, kun je naar 5 of 4 momenten op de dag kolven. Je kiest dan vaste tijden uit, los van het voeden. Je kolft dan in de nacht niet meer, inderdaad, mogelijk de eerste week nog wat je te veel aan stuwing ervaart. (dan alleen spanning afkolven)

Veel succes!

Share This Page