Hoe verliep bij jullie "cold turkey" zindelijkheidstrainin

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kim13891, 23 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Ik zit erook aan te denken of het tijd is een poging te wagen. We wilden het eigenlijk in de zomer doen als hij een maand thuis is (gaat normaal 5 dagen pw naar kdv). Maar we zijn net een week op vakantie geweest en een week ziek thuis dus om hem nu ook weer een week thuis te houden om zindelijk te worden.....
    Hij wil nu vaak op het potje zitten, geeft deze week ook soms aan dat hij moet plassen of poepen door op zijn luier te wijzen en wil dan ook op het potje zitten.
    Probleem is dat hij alleen op het potje wil zitten met luier aan. Ab-so-luut niet zonder luier. Als ik toch zijn luier naar beneden trek wordt hij zo boos dat hij daarna helemaal niet meer op het potje wil. Koekjes, ipad etc al geprobeerd. Toch nog maar even wachten? Hij is net 2.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Potje mee onder de douche nemen?

    En sowieso nu gewoon toestaan dat hij met luier op het potje gaat zitten. Bij voorkeur in de wc als je zelf ook gaat, en dan daarna analyseren wat jij hebt gedaan :D Klinkt vreemd, maar dat triggert wel vaker boeiende conversaties en «ikke ook doen».
     
  3. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Thx, zo doen we het nu idd meestal, dat hij ook komt plassen als wij gaan. Hij wil ook altijd een papiertje daarna, om zich mee af te vegen (zijn broek dan, aangezien hij die niet uit wil doen :roflmao:)
     
    Shakes vindt dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hij is nog jong. Maar ik geloof oprecht dat dit een goede manier is om de eerste kennismaking vlot te laten gaan. En vandaar kan het kwartje dan plots wel snel vallen.
     
    Marre1985 vindt dit leuk.
  5. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Hier 2x cold turkey en de derde gaat er deze zomer aan geloven. Als ik had gewacht op zelf aangeven hadden we met de oudste nu nog gewacht. Die is bijna 5 en zonder sticker beloning nog steeds elke dag ongelukjes. De middelste van 3 was met 2.5 zindelijk. Ook na cold turkey. Volhouden is mijn advies. Doorgaan tot het bittere eind. Twee dagen wassen? Hier waren het weken hoor.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  6. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Oh en als tip als je echt bang bent voor ongelukjes: luier over de onderbroek aan doen. Dan voelen ze de nattigheid of viezigheid wel.
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Ik zou zn luier nu nog even om laten. Je bent op de goede weg en best kans dat hij het binnenkort wel prima vind als zn luier af gaat. Doe je hem nu af en krijg je steeds een hoop drama dan werkt dat waarschijnlijk alleen maar averechts.

    Hier na aanleiding van dit topic vanmorgen bij dochter de luier uitgelaten. Vanmorgen 2 ongelukjes, met slapen wel luier vol geplast. Vanmiddag geen ongelukjes meer maar heb dr zelf steeds op de wc gezet. Met boodschappen doen een luier om gedaan maar die was bij thuiskomst nog droog en net voor het naar bed gaan gaf ze voor het eerst zelf aan dat ze moest plassen. Morgen dagje gastouder, daar gaat na 1 ongelukje de luier weer aan, dus ben heel benieuwd of ze het dan ook aan gaat geven.
     
    Sado, Neuzeke, Marre1985 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Niny

    Niny Bekend lid

    21 jul 2009
    731
    94
    28
    Hier werkte het niet. Na 2 dagen hadden we het allebei compleet gehad. Ze vroeg zelf haar luier terug en heb hem gewoon aan gedaan.

    Kleine 6 maanden later ging het helemaal vanzelf. Ze wou luier uit en heeft denk ik in die week nog 2 ongelukjes gehad. Dus nu bij zoontje wacht ik gewoon nog even af.
     
  9. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.321
    4.702
    113
    Vrouw
    Dit indd!

    Laat het kind ook gewoon nog lekker even kind zijn. Ze moeten al zoveel.
    Hier ook gewacht tot ze het zelf aangaf en nooit een ongelukje gehad.
     
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Mijn dochter was net geen 2,5 jaar toen we “cold turkey” met zindelijkheid begonnen. Ze toonde steeds interesse in de wc, dus leek me een mooi moment.
    Ik werk van maandag t/m donderdag en besloot er dus op een vrijdagochtend mee te beginnen, zodat ik er 3 dagen nonstop bij kon zijn.
    Luier uitgetrokken en gezegd dat we het eens zonder zouden gaan proberen. Meteen een stickerposter opgehangen en uitgelegd dat ze een sticker mocht plakken voor elke plas/poep op de wc. Vond ze onwijs interessant, dus het is eigenlijk direct goed gegaan!
    Die eerste dag géén ongelukje, de dag erna 2 en daarna geen enkele meer. Omdat dat weekend zo goed gegaan is met de crèche afgesproken dat ze het zouden voortzetten en ook daar direct goed gegaan.
    Geen strubbelingen gehad, dus, met enkele dagen overdag volledig zindelijk.
    Was het wel “misgegaan” met (veel) ongelukjes zouden we het wel gepauzeerd hebben.

    ‘S nachts heb ik haar wel nog enkele weken met een luier om gehouden maar dat wilde ze op een gegeven moment zelf écht niet meer. Toen dus maar uitgelaten en dat is vanaf nacht 1 goed gegaan, tot op heden geen nat bed gehad :p
    We hebben haar nooit ‘s avonds/‘s nachts wakker gemaakt om te plassen, trouwens. Ze wordt heel af en toe ‘s nachts wakker omdat ze moet plassen maar sinds een paar maanden gaat ze dan gewoon zelf naar de wc :)
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Hier zijn we inmiddels 4 dagen verder en ze is al die tijd droog gebleven en geeft meestal zelf aan als ze moet, soms stuur ik dr tussendoor een keer extra. Poepen is nog wat lastig, woensdag bij gastouder ongelukje en vandaag ook een keer toen we niet thuis waren, maar ze had gelukkig een luierbroekje aan. Thuis nu wel paar keer op de wc gepoept, vind ze erg spannend, al is ze daarna wel trots, maar denk dat buitenshuis poepen nog een te grote stap voor dr is. Voorlopig dus nog een luierbroekje aan als we weggaan, die gebruikt ze ook echt niet om in te plassen dus dat is wel gunstig.
     
    Archie83 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  12. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.850
    16.878
    113
    Vrouw
    Dit weekend weer begonnen, en het is best goed gegaan vind ik zelf..
    Gister ochtend een ongelukje in zijn broek gepoept:|:o: dat vindt hij toch nog wat onwennig op de pot.
    Verder droog gebleven, nu vanavond na het eten alleen nog een ongelukje.

    Gister moesten we nog ff met de auto weg, luier over z'n onderbroek en daar zat toch ook weer een plasje in.
    Hij geeft niet zelf aan dat hij moet plassen.. Ik vraag het telkens aan hem en ook al zegt hij nee, als ik hem op zijn benen zie wiebelen dan stuur ik hem naar de pot.

    Nu moet hij morgen en overmorgen naar het kdv. Mijn plan is om hem gewoon zonder luier te laten gaan. Aantal droge sets mee te geven en bij de juf aangeven dat ze er extra op moeten letten en hem regelmatig op de pot moeten laten gaan.
    Wat denken jullie?
    Ik denk als ik hem weer met luier aan laat gaan dan zijn we weer terug bij af.
     
  13. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.850
    16.878
    113
    Vrouw
    Verschilt per kind denk ik. Mijn zoontje is echt het type van 'oh lekker makkelijk zo'. Kunnen we wachten tot Sint juttemis gok ik :o::roflmao: dus denk echt dat wij ons zoontje wat moeten aansporen en door moeten zetten bij hem
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk zonder luier brengen. Is toch ook deel van hun taak als opvoeder om hieraan mee te werken.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  15. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Hier vandaag redelijk onverwacht begonnen bij oma en opa (de oppas vandaag). Ze is dit weekend drie jaar geworden en had al wel eens aangekondigd dat kindjes van drie jaar geen luier meer dragen. Mijn moeder had net als ik al wat cadeautjes in huis voor een plasje op de pot of wc en mijn dochter vroeg er blijkbaar naar. Mijn moeder zei toen dat dat cadeautjes waren voor als ze op de wc op pot zou plassen en toen wilde dochter de luier wel uit.

    Tot nu toe (maar een paar uur verder) enkel ongelukjes. Ook als ze net op pot gezeten heeft. Ze wordt erg verdrietig na een ongelukje. Is dat herkenbaar? Ik vind dat zo zielig. :) Maar wil wel doorzetten hoor!
     
  16. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    als een kind signalen geeft zoals wiebelen of weg kruipen of rood aanlopen dan is het makkelijker.

    mijn zoon staat gewoon al kletsend zijn broek vol te schijten.
    Je ziet hem niet persen of even zijn adem in houden, niet wiebelen of ineens anders bewegen.
    Nee hij staat gewoon rechtop, kijkt je aan, praat en na 2sec ruik je ineens een vreselijk rot lucht en dan zegt ie oh jee ik hebbe gepoept.
    Of hij is aan het spelen en dan ineens komt de lucht je te gemoed.
    Op de opvang zeggen ze precies hetzelfde..
    Alle kindjes zie je wel een bepaald iets doen voordat ze gaan poepen behalve die van mij :roflmao:
     
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Wel enigszins een vaste tijd of zelfs dat niet? Anders zou je nog een kwartier/half uur voor die tijd hem wat langer op de wc kunnen zetten met een filmpje ofzo.
     
  18. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    nee ook niet.
    Op sommige dagen poept ie zelfs nog 6 a 8x
    Geen peil op te trekken helaas.
     
  19. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.850
    16.878
    113
    Vrouw
    Vandaag dus zonder luier naar de opvang gegaan.. 2 ongelukjes gehad. Alleen 1 ding, hij heeft nog niet op de pot gepoept. 2 dagen geen ontlasting is nog niet heel erg, maar ik ben bang dat hij het op gaat houden omdat hij niet opde pot durft te poepen :confused: iemand hier ervaring mee??
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Beide kinderen deden dat de eerste dagen ook, maar ging al snel vanzelf over.
     
    Spectre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina