hoi, mogelijk krijg ik een geplande keizersnede... en misschien dat we zelf ook iets te zeggen hebben over de datum.. maakt het wat uit voor school of het kindje eind augustus of begin sept geboren wordt??
Dat maakt tegenwoordig niets meer uit. De peildatum ligt tegenwoordig op 1 januari. Wij hebben Emma pasgeleden op school ingeschreven . Zij wordt op 30 december 4 . Er wordt nu echt naar het kind gekeken of het er aan toe is om al naar groep 3 te gaan. Bijv dochter van vrienden is van november en gaat naar groep 3 toe m met ruim 5 jaar na krap 2 jaar kleuteren Maar als ze er nog niet aan toe was geweest had ze pas naar groep 3 gegaan als ze al ruim 6 was geweest.
Hier ook een geplande keizersnee gehad met 37 en halve week. Meestal doen ze het met 39 weken, maar pas in de 38ste week. Als ik had geweten hoe mijn zoontje had gereageerd, dan had ik lager gewacht. Mijn zoontje had er veel meoite mee, dat hij al zo snel op de wereld was geweest. Ik persoonlijk zou dus geen rekening houden met school, maar met wat beter is voor de baby in je buik. (ik bedoel dit niet als kritiek op jou hoor, maar wil je gewoon mijn ervaring meegeven) mag ik vragen waarom je een geplande keizersnee krijgt?
Voor de overgang naar groep 3 maakt het inderdaad niet uit. Er zijn nog wel scholen die proberen de 'oude' grens te hanteren, om kinderen niet van een half jaar onderwijs te beroven. Maar die grens ligt op 1 oktober, dus daar zit je ook nog bij uit de buurt. De nieuwe grens is inderdaad 1 januari. Gewoon kijken dus wat nu het beste is voor jou en je kindje. Voelt hij zich nog prettig in je buik? Kun jij het nog even volhouden? etc.
Sorry breek ff in, wat word er bedoelt met de nieuwe grens is 1 januari? Normaal is het zo dat kinderen voor 1 oktober geboren, al na de zomervakantie naar school mogen (met 3 jaar en 10 maanden dus ong.) en kindjes na 1 oktober, beginnen gewoon op hun verjaardag. Hoe zit het dan nu met de nieuwe regel?
Het heeft niet zozeer te maken met wanneer ze starten, maar wanneer ze naar groep 3 mogen. Voorheen was het zo: Kinderen die voor 1 oktober geboren zijn, gingen in principe na 2 schooljaren naar groep 3. Ze misten dus alleen de weken tussen de zomervakantie en hun verjaardag. Nu mogen in principe alle kinderen die voor 1 januari geboren zijn na twee schooljaren naar groep 3. Maar dat betekent voor bijvoorbeeld november- / december-kindjes dat ze een half jaar kleuteronderwijs missen. (Ik zeg 'in principe' omdat verlengd kleuteren altijd een optie blijft, als een kindje nog erg achter loopt.) Onze school is van mening dat je deze kinderen met de nieuwe regeling van een half jaar onderwijs 'beroofd'. Ze gaan uiteindelijk niet (bijna) 8 jaar naar de basisschool, maar slechts 7,5 jaar. Voor een paar kinderen is dat geen probleem hoor. Maar we zagen bij de oude regeling al geregeld dat de kinderen van eind september (de 'jonge leerlingen') erg op hun tenen moesten lopen. Ook als ze het cognitief allemaal wel aankunnen, waren ze vaak toch nog wel wat jong en niet altijd toe aan het formelere ('serieuze') onderwijs. (Daarmee bedoel ik niet dat ze in de kleuterklas niet leren. Absoluut niet zelfs!! Goed kleuteronderwijs is ontzettend belangrijk om een goede start te kunnen maken in groep 3. Maar in de kleutergroep gaat het er vaak wat speelser en vrijer aan toe.) Volgens ons is deze nieuwe regeling niets meer dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel, die absoluut niet in het belang van de kinderen is!
Ik zou voor begin september gaan. Dan is je kindje jarig op school Ik ben altijd in de kerstvakantie jarig en vond dat altijd zo jammer. Maar goed, lekker belangrijk, dat bedoel je waarschijnlijk ook helemaal niet hahahah!
@Guppie Ja, da's ook nog iets om aan te denken. Als het voor NU niet uitmaakt wanner je kindje geboren wordt, kun je inderdaad ook aan de verjaardag denken. Altijd in de zomervakantie jarig zijn, lijkt me inderdaad niet leuk.
Sja arm kindje van mij dan, die is echt altijd midden in de zomervakantie jarig... En ik vind het nog wel belangrijk
Bedankt voor je uitleg. Mijn kindje is van 19 okt, dus daar zal de 1 jan regel wel op toegepast worden, als hij er aan toe is vind ik het prima en anders lekker een extra jaar kleuteren.
bij ons op school is de regel nog 1 okt, mijn zoontje van 25 okt moet dus nog een keer groep 1 doen dit jaar.....maar wel beter voor hem hij is echt nog niet toe aan groep 2....
Ik geloof dat er best veel scholen zijn die zich inderdaad niks van die 1 januari-regel aantrekken. Als een kind er niet aan toe is, moet je het gewoon niet naar groep 3 laten gaan. Daar houdt zo'n kind echt de rest van z'n schooltijd last van. En een grote kans dat het later alsnog blijft zitten. Maar helaas worden al die kindjes tussen 1 oktober en 1 januari straks wel als 'doubleurs' gerekend, waardoor je een negatieve aantekening kunt krijgen van de inspectie. Terwijl je dan toch echt doet wat het beste voor het kind! Maar da's eigenlijk offtopic.
mijn kidneren zijn van begin sept. ze vallen evengoed altijd overal buiten.( mijn dochter is nu 15 en te jong voor het ROC en een bijbaan die ze wil moet ze ook 16 voor zijn bijv. ze zijn altijd net te jong en net te dit, of net na de vakantie jarig zodat er geen aandacht voor hebben. met eind aug heb je precies dezelfde problemen. die paar dagen maken niks uit. ik zou me voornamelijk op gezondsheidsredenen baseren en niet op datum. aug en sept zijn beiden ongunstig.
sja ik denk dat je vooral naar het nu moet kijken. Hoe het nu voelt. En vaak loopt het toch nog anders. Plan je met 39 weken een ks, komen de weeen eerder. ofzo.
Jeetje, is die grens veranderd?? Hmm ik kan niet zo snel plaatsen wat ik daarvan vind. Ik heb wel een zusje die midden september jarig is en ieder jaar weer een moeilijke start had, omdat ze gewoon erg jong was voor de groep waar ze in zat. Je zag dan ook ieder jaar opnieuw dat haar cijfers gedurende het jaar beter werden. Maar ik had dus in mijn hoofd zitten dat zoonlief nummer 2 de oudste zou zijn van zijn groep. Nu is dat dus opeens niet meer zo en is hij 1 van de jongste? En zoonlief nummer 2 zal dan wel weer de oudste zijn (van 3 januari).
Hier 2 kindjes van augustus (eerste van de 20ste en de 2de van de 25ste) De oudste begint dus binnenkort met school. Hier is het zo dat alle kindjes die voor 31 oktober zijn geboren meteen beginnen in groep 1. De kindjes die na 31 oktober zijn geboren gaan naar groep 0 en beginnen in het schooljaar erop met groep 1 (die gaan dus een aantal maanden extra naar school ) Maar mijn vriendin heeft ondervonden dat dit niet altijd zo gaat. Haar dochtertje is van december en zit dus sinds januari in groep 0, ze doet het echter zo goed (groep 0 zit gewoon bij groep 1 ingemengt) dat ze na de vakantie mee mag met de rest naar groep 2. Dus zoals het hier is maakt het niet uit of je kindje eind augustus of begin september geboren wordt.
De grens is absoluut niet sinds kort veranderd! Tot 1985 telde de 1 oktober regeling en vanaf daarna de 1 januari regeling. Sommige scholen zijn de 1 oktobergrens blijven hanteren, andere scholen hanteren de 1 januari grens en anderen bekijken alle kinderen tussen 1 oktober en 1 januari jarig zijn. Ik vind het laatste belangrijk, want ik heb een jaar langer moeten kleuteren (ben van dec. en de school hanteerde de 1 oktober grens) en was daar helemaal niet blij mee. Ik wilde naar de 1ste klas/groep 3 en kon al lezen en schrijven. Mijn dochter is ook van december en ik wil dat er goed naar haar gekeken gaat worden wat voor haar het beste is. Deze baby zal van augustus/misschien begin september zijn en zal in principe met bijna of net 6 jaar naar groep 3 gaan. Maar als hij/zij daar niet aan toe is blijft de kleine mooi een jaar kleuteren.
Aaah, oke! Ik lees het inderdaad: Wie bepaalt of een kind overgaat naar groep 3? Het valt onder het beleid van de school welke leerlingen overgaan van groep twee naar drie. De overgang van een leerling heeft tegenwoordig niet zozeer meer te maken met leeftijd, maar met de ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt. De school kijkt met name naar de werkhouding en de cognitieve ontwikkeling van de leerling. Het oordeel is gebaseerd op observaties, toetsen, een gesprek met de intern begeleider (IB-er) en de concentratie spanningsboog. De toetsen vallen onder het beleid van de school. Toch hanteren veel scholen nog wel een leeftijdsgrens voor de overgang naar groep 3. Die leeftijdsgrens komt voort uit een regeling voor de overgang van de kleuterschool naar de lagere school die tot 1985 bestond. Volgens die regeling moest een kleuter vóór 1 oktober zes jaar zijn om naar de lagere school (nu dus groep drie) te kunnen gaan. In 1985 zijn de kleuterschool en de lagere school samengevoegd tot de basisschool en sindsdien is de datum van 1 oktober afgeschaft. De inspectie stelt de school de vraag of per individuele leerling de overgang naar groep drie bekeken wordt, los van de geboortedatum. Elke school moet bevorderen dat de verblijfsduur van een leerling in het basisonderwijs acht aaneengesloten jaren bedraagt. Bron: Vraag en Antwoord
ik ben z'n vroege leerling en heb altijd hard moeten werken en leren voor een 6je en kon het net bijbenen. met mijn 11 zat ik op de middelbare school en met mijn 15 had ik mijn vmbo diploma op zak. was altijd de jongste in de klas (wel de langste haha). ik ben van 17 oktober en volgens de nieuwe regels weet ik zeker dat ik een jaartje had moeten dubbelen wat achteraf zeker beter voor mijn zou zijn geweest. mijn dochter is van 12 september en mag volgend jaar gewoon met het nieuwe schooljaar meteen starten. ze zal dan net geen 4 zijn maar dat was geen probleem. heeft ze even de ruimte om te oefenen.