Dag mama's, Ik vraag mij af hoevaak perdag jullie nog voeden. Ik zelf heb bij 6 maand weer een voeding weggelaten en zit nu op 3 voedingen. Smorgens borstvoeding Fruit Broodje borstvoeding Avond eten Savonds borstvoeding Groetjes marloes
Vier, soms vijf als hij in de nacht ineens kwam, maar in principe vier. 's ochtends, tussen fruit en brood in, tussen brood en warm eten in een vlak voor het slapen gaan in de avond.
Okee dus zo gek is dat van mij nog niet. Ik zie bij sommige 6/7 keer staan.. ik dacht dat ik het moest afbouwen net als bij kv. Geen idee wanneer ik dan naar 2 voedingen moet eigenlijk
Eerste reactie is 'oeh wat weinig'. Hier was het toen echt heel veel meer. Ze dronk voor iedere maaltijd aan de borst en soms erna ook nog. Later (rond een maand of 8 alleen nog erna en dat werd steeds minder).
Hij heeft geen honger tussen door dus ik denk dan dattie wel genoeg heeft. Hy eet goed fruit brood en avond eten en daarbij nog 3x melk. Moet ik hem dan meer geven terwijl hij tevreden is?
Besef wel dat dit afbouwen funest is voor je productie, beste is om voor elke maaltijd eerst een voeding te geven. Ik voed nog zeker 7 keer eerst een voeding en een uurtje later groente, nooit een maaltijd vervangen voor een voeding zoals men dat doet bij flesvoeding.
Je "moet" niets! Doe wat goed voelt voor jou. Zolang je snapt hoe het werkt (qua productie verhaal), kan je er zelf je weg in vinden.
Nee, niets moet natuurlijk. Als het zo goed loopt waarom niet? Hier was er wel veel behoefte aan drinken bij mama. Voor de dorst, maar ook gewoon om het bij mama zijn. Hij drinkt verder ook andere dingen of niet?
Ik sta er toch steeds weer van te kijken hoe slecht het cb mij telkens informeert. Vooral over borstvoeding. Maargoed, hij krijgt daarnaast ook nog 250-300 ml water met een beetje diksap
Dat scheelt dan al een hoop, want onze dochters dronken bijv wel wat water uit een beker maar verder dus de borst. Was dus niet echt alleen voeding, maar vooral ook vocht. Zolang hij goed groeit, jijzelf in de gaten houdt dat de borstvoeding niet te hard terugloopt en jullie beiden tevreden zijn is het goed toch zo? Meestal begin je met eerst borstvoeding en dan erna de vaste voeding om eventueel nog een slok na te geven. Maar als het nu zo goed gaat niet aan morren.
Ik zou water met diksap volledig weglaten, borstvoeding is veel gezonder en veel beter. Ander vocht als borstvoeding aanbieden en borstvoeding vervangen voor maaltijden zijn borstvoedingsondermijnende dingen. Als je graag lang borstvoeding wilt geven zou ik daar echt meteen mee stoppen. Ik weet niet wie dit aangeraden heeft maar die persoon heeft geen verstand van borstvoeding.
Op borstvoeding.com stellen ze dat je ongeveer een week per voeding kunt rekenen bij het actief afbouwen van borstvoeding. Echter, op de manier waarop jij ben geadviseerd denk ik dat je het jaar niet gaat halen (op deze manier). Mocht je die wens hebben, dan zou ik proberen toch wat extra voedingsmomenten in te bouwen, of in ieder geval te kolven - en dan hoop ik oprecht voor je dat je het redt! Het eerste jaar is borstvoeding (of als je geen borstvoeding geeft kunstvoeding) de belangrijkste voedingsbron. De rest is in principe bijvoeding, dus 'extra'. Zeker rond 6 maanden, wat eigenlijk de beginfase is van het bijvoeden zou dit moeten gelden en na verloop van tijd gaat je kindje steeds meer vast voedsel eten waardoor hij, op natuurlijke wijze, minder behoefte krijgt aan borstvoeding.
Oke! Dus als ik nou zou afbouwen zou ik het eigenlijk moeten vervangen door kunstvoeding. Ik dacht oprecht dat hij nu niet zoveel melk meer nodig had en dat ik het gewoon weg kon laten. Ik heb dit twee weken geleden op het consultatiebureau overlegd. En hun zeiden dat het prima kon. Als ik er 4x van maak is het dan genoeg?
Ik heb even teruggezocht op een ander forum, maar ik kon alleen maar vinden dat ik op negen maanden nog op 7-8 voedingsmomenten zat. Dus dat zal met zes maanden nog wel meer geweest zijn.
Heb even gemaild met het cb en ga nog een lactatiekundige raadplegen. Dit was hun antwoord: Hallo Marloes, Bedankt voor je vraag over de voeding.. Ik hoop je advies te geven en je te kunnen gerust stellen . Ik zag al dat je in de vorige mails die je beantwoord hebt gekregen, de voedingslijst vermeld staat. Ik heb voor de zekerheid ook nog in de groei/gewichtscurve van Sem gekeken en zie daar een keurig groeiend kind . Met 6 maand ga je normaal gesproken minder Flesvoeding/ Borstvoeding geven dus dat is prima.Ik zou nu wel een tijdje op 3 keer borstvoeding blijven ,dit kun je ook aanbieden naast het brood. Ik lees ook dat je al fruit en groente en brood geeft, dit is ook prima . Je mag van de groente ook een warme maaltijd maken met o.a. aardappelen en vlees/vis en een toetje met Yoghurt ook prima. Marloes ik hoop dat je hier mee verder kunt anders mail je maar
Hier op 6mnd nog een 8-tal voedingen minstens. Bij ziekte, ongemak of vermoeidheid nog meer. Ik bleef op verzoek voeden, en ook voor en na elke bijvoeding. Tot 12mnd dronken ze in feite ook uitsluitend borstvoeding (live of gekolfd). En daarna ook water, maar zonder smaakjes. Behalve bakken suiker en het zoete smaakje waar ze aan wennen, levert dat toch niks op?
Ik persoonlijk vind 8x per dag veel te veel voor die leeftijd. Mijn kind heeft nooit zoveel voeding gehad, ook niet toen hij net geboren was. Ik voedde ook op verzoek maar hij kwam zelf altijd om de vier uur. Ook zonder bijvoeding heeft hij maandenlang 4 keer per dag voeding gehad en dit vond hij prima. Hij groeid goed en is al 9 kilo geweest dus dat zit wel goed! Ik denk dat ik weer terugga naar 4x per dag ipv 3.. maar uiteindelijk zou ik toch naar 2x per dag willen gaan bij een jaar. Hoelang gaan jullie door met borstvoeding en met hoeveel voedingen?
ik kijk eerlijk gezegd niet eens naar hoeveel voedingen hij krijgt de ene x zijn het er 4 de andere x 8. Ik geef verder geen ander vocht bij. Ik hoop zeker tot een jaar te voeden na het jaar nog 2 of 3x overdag
Ik antwoordde gewoon op jouw vraag hoor Je moet het je ook niet voorstellen als 8 voedingen "links-verschonen-rechts" van een uur hè. Nee, eerder 10min voor de bijvoeding, en nog even 5min of zo erna. Ik laat het mijn kinderen bepalen, zowel het aantal voedingen als hoelang we doorgaan De oudste dochter stopte al na 15 maanden (op het laatste dronk ze nog 3 keer), de jongste gaf op tijdens de zwangerschap van haar broertje en was toen 3j1mnd (aantal voedingen wisselden maar laatste jaar meestal 1 of 2).