Hoe verliep jouw thuisbevalling

Discussion in 'De bevalling' started by Floeperd, Oct 11, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

Oct 16, 2013
    3,060
    2,403
    113
    Female
    Hello ladies,

Na 2 ziekenhuisbevallingen (1ste kwamen thuis de weeën niet goed op gang en moest ik aan de wee-opwekkers, 2de ingeleid met 38 weken wegens hoge bloeddruk) is er nu totaal geen medische indicatie en kan ik hopelijk thuis bevallen.

Ik vind dit wel een beetje spannend, maar ik hoop dat ik mijn derde bevalling in mijn vertrouwde omgeving kan doen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring. Eventuele tips zijn ook zeer welkom!!!

2. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Heel relaxed.
    Vondt het erg prettig om in mijn eigen huis te zijn.
    Ook niks mee gekregen van de "troep".

Hoop dat nu weer een thuisbevalling gaat lukken.

Zonnestralen and Floeperd like this.
  3. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Ik zou het ook zo weer thuis doen. Heerlijk je eigen wc en douche, je eigen spullen. Geen personeel dat in en uit loopt. Voor man was het ook best fijn, die kon gewoon zijn gang gaan.

Tips: zorg dat de ruimte waarin je bevalt lekker warm is.
    Mocht de bevalling ineens snel gaan, zet dan de voordeur op een kier zodat de verloskundige/kraamzorg zo naar binnen kan rennen.
    Zorg voor stevige vuilniszakken en een emmer.
    Douchekruk vond ik erg fijn. Om tijdens de bevalling op te hangen tijdens het douchen maar ook erna. Mocht je wat slapjes zijn kan je zittend douchen en afdrogen.
    Iets om je onderkantje mee te spoelen wanneer je naar de wc moet.

Na de bevalling ruimt de kraamverzorgster op en zorgt voor de was. Ik vond het zalig om in mijn eigen schone bed te stappen en met mijn baby op mijn eigen bank te zitten. Lekker aanrommelen samen.

Floeperd likes this.
  4. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

Jan 28, 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ik zou het zeker aanraden. Hier 3x thuis bevallen en had niet anders gewild. Rotzooi is er zeker niet, dat is opgeruimd terwijl je met je ogen knipperd. Geen poespas om in de auto te moeten en alles thuis bij de hand. De tips van hier boven idd meenemen maar verder geen tips!

Floeperd likes this.
  5. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

Jul 26, 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Thuis bevallen kan ik zeker aanraden. Ik ben tot nu toe twee keer thuis bevallen en zou dit niet anders willen bij ons derde kindje. Ik heb dan ook twee hele mooie voorspoedige badbevallingen gehad, waar ik met een goed gevoel op terug kijk. Alles ging precies zoals ik wou. Ik ben zelf een voorstander van op een zo natuurlijk mogelijke manier bevallen. Thuis kan je lekker je gang gaan, ben je in je vertrouwde omgeving, heb je alleen de mensen erbij die je er bij wil hebben, heb je alle vrijheid om te bevallen zoals je het zelf wil. Niet met weeën naar het ziekenhuis hoeven. Niet kort na de bevalling weer naar huis hoeven rijden. Ik kan het iedereen aanraden als er geen medische reden is om in het ziekenhuis te bevallen.

Floeperd likes this.
  6. Browny89

Browny89 Bekend lid

Jan 22, 2018
    689
    678
    93
    Female
    Ik ben bij mijn eerste in het ziekenhuis bevallen (zonder indicatie) en mijn tweede thuis. Beide heeft zijn voor en nadelen. Thuis vond ik prettiger omdat je er niet heen hoeft te rijden en weer terug. Je bent mooi al thuis. Voor zo'n klein baby'tje lijkt het me niet prettig meteen in de auto en in de maxi cosi. Thuis ook nooit iets van troep gemerkt dat hebben ze zo opgeruimd. En je bed zorgen ze wel voor dat er wat op ligt zodat het niet vies wordt. In het ziekenhuis is misschien een wat veiliger gevoel voordat het mis gaat dat je er dan niet meer heen hoeft.

Floeperd likes this.
  7. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Mijn eerste was een poliklinische bevalling met medische indicatie in ziekenhuis met onbekende VK, maar we stonden een paar uur later al weer thuis. Op dat moment op zich geen klachten over de bevalling, allemaal best oké verlopen, maar oh... thuis bevallen... zoveel beter!!!

Tweede was thuisbevalling met vertrouwde VK (heel fijn!), maar helaas moest baby (en ik dus ook) meteen na bevalling naar kraamafdeling ter observatie. Met hechtingen in auto een uur na bevalling en baby in autostoeltje gepropt, geen aanrader. Die 48 uur die wij op kraamafdeling hebben gelegen... echt afschuwelijk vond ik dat.

Derde was thuisbevalling en dit keer mocht ik thuis blijven. Zalig!! Zo fijn al je eigen dingen om je heen, het gevoel dat je ook de baas bent en het mag doen zoals je zelf wil, eten en drinken wat en wanneer je wil. Is met stip de meest heerlijke kraamtijd die ik heb gehad :thumup:.

Floeperd likes this.
  8. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

hoewel ik de charme van thuisbevallingen snap, ben ik blij dat ik in het ziekenhuis was. Mijn middelste was er niet meer geweest als ik thuisbevallen was. Maar die kans is natuurlijk heel klein.

9. Daan3

Daan3 Fanatiek lid

Nov 20, 2015
    1,044
    501
    113
    Ik ben thuis bevallen van onze dochter en vond het zo fijn. Je eigen spullen om je heen en in je eigen vertrouwde omgeving. Ik heb een hele tijd onder de douche gezeten om mijn weeen op te vangen, dus mijn tip is om een krukje of stoeltje onder de douche te zetten. Ook fijn voor het douchen na de bevalling, want ik viel toen bijna flauw.
    Na de bevalling gelijk in je eigen verschoonde bed stappen met je pasgeboren baby, ik vond het echt fantastisch. Maar ik heb ook een hele voorspoedige bevalling gehad.

Floeperd likes this.
  10. Muffin87

Muffin87 Lid

Oct 13, 2018
    16
    5
    3
    Female
    Ik ben 12 weken geledenthuis bevallen van mijn zoon en vond het een fijne ervaring. In je eigen omgeving, geen achtergrondgeluiden behalve de geluiden die je gewend bent.
    Ik had alleen de verloskundige, de kraamverzorgster en mijn broer erbij. De kraamverzorgster hield zich tijdens de bevalling op de achtergrond en hielp alleen waar nodig, dus voor mijn gevoel heb ik het echt samen met de vk gedaan.
    Het was een stuk pittiger dan ik had verwacht. Toen ik zo'n 7cm ontsluiting had, heb ik gehuild en gescholden waarom ik niet naar het ziekenhuis was gegaan "want dan had ik tenminste een ruggenprik kunnen krijgen!".
    Maar vanaf dat punt ging het vrij snel en 40 minuten later was zoontje geboren. In mijn bed, terwijl ik op mijn knieën zat en hem zelf aanpakte.
    Ik zou het bij een eventuele volgende graag weer zo doen.

Floeperd likes this.
  11. joepy

joepy Fanatiek lid

Oct 12, 2017
    1,443
    952
    113
    Female
    Heel fijn wat ik fijn vond was mijn eigen omgeving eigen muziek :)
    En troep dat heb ik niet gezien ik had kraamzorg :)

Floeperd likes this.
  12. NdNk

NdNk Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    2,321
    1,421
    113
    Female
    Thuisbevalling is echt een aanrader. Helemaal relaxed als je er ook nog een bevalbad aan toevoegd ;)
    Tips liggen vooral in dat je spullen hebt voor de thuisbevalling. En dat alles in handbereik ligt en dat je partner hiervan op de hoogte is.
    Voordelen zijn allemaal al genoemd.
    Voelde me echt een oer moeder/power vrouw zo thuis bevallen zonder medische poespas. Gewoon heel natuurlijk zoals je mag verwachten bij een complicatie loze zwangerschap. Heb de eerste uren ook gewoon gehuild omdat ik thuis was in mn eigen ongeving. Vond dat zo ontzettend fijn.
    De controles van je baby gebeuren gewoon op je eigen slaapkamer evenals afnavelen en dat soort dingen.
    Dat is echt niet te beschrijven hoe dat voelt :cry: sorry beetje emo :roflmao:

Hier hoop ik weer op een thuis bad bevalling.

Floeperd and nizzie86 like this.
  13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    En ik was blij dat ik thuis was omdat je in het ziekenhuis meer kans hebt op complicaties door ingepreb en infecties...
    Ik bedoel dit niet lullig ofzo, je moet bevallen waar jij je prettig voelt en ik zal ook altijd het advies van de verloskundige opvolgen, maar jouw opmerking vraagt ts toch niet naar?

@ts.
    Heel relaxed. Weeën opgevangen in de douche. Op bed bevallen. Na de bevalling weer lekker gedouched. Ondertussen werd alles schoongemaakt en bed verschoond. Erna dus heerlijk met nieuwe baby in bed.

Floeperd and NdNk like this.
  14. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

Apr 25, 2017
    1,604
    1,064
    113
    Female
    Ik ben vijf keer thuisbevallen. Dat zegt al genoeg hoe ik het ervaren heb. De laatste bevalling dacht ik tijdens de weeën alleen maar aan dat ik daarna lekker in bed kon gaan liggen met mijn baby. Om 1:01 ben ik bevallen. Om 3:00 lag ik heerlijk schoon en fris weer in bed. Heb de oudsten nog even wakker gemaakt om te kijken en ben heerlijk gaan slapen. Dat was echt een volmaakt gelukkig moment. Ik ben in bad bevallen.

Lara123, joepy, Floeperd and 3 others like this.
  15. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Hier ook een fijne thuisbevalling gehad. Alleen man en vk waren er. Kraamzorg kon het niet meer redden. Maar ik had dan ook een hele snelle bevalling. Daarna snel gedouched en geslapen met baby op onze kamer.

Was wel wat anders dan bij de 1e in het ziekenhuis met 6 mensen om mij heen.

Ik snap ook niet waarom mensen roepen dat het zo'n rotzooi geeft. Alles werd meteen opgevangen en weggedaan.

Floeperd and Muffin87 like this.
  16. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Bij de oudste wilde ik eigenlijk poliklinisch bevallen maar het ging zo snel dat toen de verloskundige kwam ik 10 cm ontsluiting had. En dat was echt zo fijn dat ik bij de tweede ook thuis bleef. Ik vond het fijn dat ik lekker chill in mijn eigen bed/douche weeen kon opvangen en daarna lekker douchen en schoon bed in. Het voelde ook veilig en intiem ofzo met mijn man kraamzorg en vk. Geen gereis, baby’tje ook gelijk zijn eigen wiegje in..echt relaxed!

Floeperd likes this.
  17. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

Oct 16, 2013
    3,060
    2,403
    113
    Female
    Wow, wat een positieve verhalen! Dit doet mij zo goed!!!

Het enige nadeel is dat wij een bad/douche combinatie hebben. Dus zitten met weeën onder de douche kan dus alleen in de badkuip en niet op een krukje. Mijn vriend kan mij de douche uit en in helpen als t nodig is.

@NdNk Je hebt het over dingen binnen handbereik hebben. Kan je mij specifiek iets zeggen? Want ik heb de kraamdoos al uitgestald. Verder ligt er klaar: schoon beddengoed, vuilniszakken, een emmer, handdoeken...

Muffin87 likes this.
  18. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk. Ik moet er nog steeds aan wennen dat je op een openbaar forum alleen mag antwoorden op de vraag en niet mag afwijken.

LaLaS likes this.
  19. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

1e keer in het ziekenhuis, omdat ik pijnstilling wilde. (Lukte achteraf niet meer)
    Was opzich prima, alleen vond het autorijden niet echt fijn, zowel de heen als terug weg.
    En ik moest perse goed meepersen van de gyn, terwijl ik het liever iets rustiger aan had willen doen.

2e moest ik in het zkh bevallen ivm medische indicatie door de vorige bevalling.
    Toen de vk kwam zat ik op 6 cm, dus snel naar zkh. Echter breken 5 min na toucheren mn vliezen en 5 min later lag de kleine man op mn buik.
    Vond het heerlijk, gewoon lekker thuis, daarna onder mn eigen douche en mn eigen bed in.
    Niets gemerkt van troep oid. Geen gedoe met heen en weer rijden. Heerlijk!

Floeperd likes this.
  20. wiedeltje

wiedeltje Fanatiek lid

Apr 2, 2012
    1,498
    1,851
    113
    Hier ook 2x een prachtige, relaxte thuisbevalling gehad. De middelste was een inleiding en dus een ziekenhuis bevalling.
    Ik zie ook best op tegen deze bevalling, omdat ik nu wel in het ziekenhuis moet bevallen. Gelukkig mag als het goed is mijn eigen VK mee.

Floeperd likes this.

Share This Page