Ascal-protocol dysmatuur

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Blosje89, 21 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Hoi dames,

    Zijn er hier vrouwen waarbij het eerste kindje dysmatuur bleek en je bij een volgende zwangerschap hiervoor ascal hebt gebruikt?

    Ben erg benieuwd of dit het gewenste resultaat heeft geleverd en het tweede of derde (etc) kindje geen dysmatuur kindje bleek bij de geboorte.

    Ons meisje was dysmatuur en daarmee kom ik nu dus in aanmerking voor het ascal-protocol. De arts vertelde me dat hiermee de kans op een dysmatuur kindje met 40% daalt.

    Wel dient het medicijn voor de 16de week gestart te worden.

    Erg benieuwd naar jullie ervaringen!
     
  2. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Ik volg even! Ons zoontje was ook dysmatuur,op dit moment worden mijn stollingswaarden bekeken. Waarschijnlijk zijn die niet goed en komt daar het dysmatuur zijn vandaan. Ik moet sowieso bloedverdunners spuiten tijdens zwangerschap (fragmin of fraxodi) ivm dat ik al 2x trombose heb gehad. Waarschijnlijk moet ik de volgende keer vanaf de eisprong week 2,of misschien zelfs vanaf week 0 preventief spuiten. Hopelijk is hiermee de kans op miskramen ook minder ...
     
  3. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Wat naar dat jullie ook een aantal miskramen hebben moeten doormaken en je zoontje dysmatuur bleek. Was dit tijdens de zwangerschap al bekend of pas bij de geboorte opgemerkt?
    Wat goed dat ze op dit moment in ieder geval je waardes nakijken! Preventief starten met bloedverdunners wordt soms ook ivm miskramen voorgeschreven.
    Laten we hopen dat jullie wens voor een tweede ook in vervulling mag gaan en jullie goed begeleid worden en hopelijk een gezond kindje op de wereld mogen zetten!
    Heeft je zoontje problemen gehad in beginsel ivm dysmatuur zijn?

    Onze dochter deed het eigenlijk vanaf het begin gelukkig super goed, ze was alleen erg klein voor de termijn. Verder kon ze niet aan de borst drinken, dit hebben we opgevangen met tepelhoedjes.
     
  4. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Pas na de geboorte is opgemerkt dat ons zoontje dysmatuur was. Hij is geboren met 41wk / 2800gr. Hij kon zich niet warm houden. De kraamweek lag hij in de couveuse of tussen 4kruiken. Verder heeft hij bijvoeding gehad en had hij ook geen kracht voor borstvoeding, ook niet met tepelhoedje.
    Krijgen jullie nu extra groei echos? Hopelijk ditkeer een kindje wat goed op gewicht is voor jullie . Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Wat betreft een volgende zwangerschap ziet het er bij ons niet zo rooskleurig uit, ik heb er helaas niet zoveel vertrouwen in. Gelukkig is zwanger worden geen probleem, maar het blijven daarentegen... Hopelijk zie ik teveel beren op de weg die helemaal nietnodig zijn. Over ruim een maand gaan we er weer voor, denk ik. Spannend!
     
  5. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Hier had ik nog nooit van gehoord, onze oudste was onverwacht dysmatuur . Ze zat onder de p3 lijn. Ongeveer 2,5 kg bij 40+5.
    Bij de 2e en 3e wel in de gaten gehouden door middel van groeiecho's maar beide dames waren goed op gewicht. (Ongeveer 3,5 kg bij 39+1 en 3 kg bij 38+1)
     
  6. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Bijvoeding was bij ons ook sprake van inderdaad. Ze was in gewicht terug gevallen naar 2590 (geboren 2806, bij 41+6). Ik probeerde wel manueel zoveel mogelijk zelf bij te kolven zodat we dit konden geven ipv kunstvoeding.

    Wat naar dat je er niet zoveel vertrouwen in hebt, maar begrijp dat wel! Misschien als ze straks gelijk medicatie voorschrijven dat je iets meer vertrouwen krijgt?
    Ik hoop dat het jullie nogmaals gegund is!
    Super spannend dat jullie weer bijna gaan starten! Dan zijn ook alle onderzoeken en uitslagen bekend?

    Bedankt voor de felicitatie trouwens ik krijg sowieso groeiechos met 28,32 en 36 weken en gebruik nu dus ascal in de hoop dat we dit keer geen dysmatuur kindje krijgen.
    Bij onze dochter was dit ook niet opgemerkt tijdens de zwangerschap...

    Wellicht ook iets voor jullie om te bespreken met de arts; groeiechos en extra controles?
     
  7. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Bedankt voor je reactie! Het is hoopvol om te lezen dat je na een dysmatuur kindje dus ook een kind kunt baren met gezond gewicht :)
    Nooit een reden gevonden voor dysmatuur zijn van je oudste?
     
  8. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Nee, ze hebben de placenta niet ondezocht. We weten wel dat die erg klein was en verkalkt. De kinderarts geloofde me zelfs niet toen ik zei dat ik niet rookte.(omdat dat een oorzaak van de verkalking kan zijn)
    Ben toen behoorlijk pissig geworden.
    Maar goed ze is nu in goede gezondheid en zowel in de lengte als in gewicht heel gemiddeld.
     
  9. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Ja groeiechos ga ik zeker bespreken als we ooit weer zover komen! Ja we starten pas weer als de uitslagen vd onderzoeken binnen zijn idd. Misschien ook zelfbescherming hoor, maar ik hou er rekening mee dat het de volgende keer ook misgaat:cry:. Misschien valt het ook mee:)
     
  10. Miszy

    Miszy Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.263
    8
    38
    Moet er een bepaalde indicatie zijn waardoor het kindje dysmatuur is zodat je ascal krijgt? Ons zoontje was 45cm en 2400gr bij 38+4. Placenta onderzocht en meerdere infarcten waaronder één grote. Bij ons alleen gesproken bij een eventuele volgende zwangerschap over meerdere echo’s en nog een speciale doppler meting met 20 weken
     
  11. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Onze Gyn zei dat er vaak ook niets uitkomt als ze de placenta onderzoeken.
    Vreemd wel dat je jezelf zo moest verdedigen omdat zij dachten dat je gerookt had.
    Gelukkig is ze goed bijgetrokken en is ze nu in goede gezondheid!
     
  12. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Is denk ik inderdaad zelfbescherming... omdat jullie al het nodige hebben meegemaakt.
    Ik hoop dat een volgende zwangerschap goed mag verlopen en lijkt me niet meer dan redelijk dat je sowieso groeiechos krijgt!

    Ik kan het ook nog steeds niet bevatten dat het tot nu toe allemaal goed gaat, ergens ook bang dat er later in de zwangerschap alsnog iets mis blijkt (te gaan)... het verleden en je ervaringen maken dat je sowieso niet meer onbevangen zwanger bent helaas...
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  13. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    In ons ziekenhuis hanteren ze een dysmatuur kind in voorgeschiedenis (onder de p10 lijn) als richtlijn voor hoogrisico zwangerschap en daarmee kom je in aanmerking voor het ascal-protocol.
    Gezien jouw zwangerschapstermijn en het gewicht van je kindje, kom je sowieso onder de p10.
    Maar mogelijk hanteert niet ieder ziekenhuis dit protocol.
    Ik denk wel dat het goed is om het bespreekbaar te maken met je Gyn. Zeker omdat er infarcten zijn aangetoond. Ascal is laagdrempelig met nagenoeg geen risico’s of complicaties.
    Gynaecologen mag je ook raadplegen voordat jullie wens voor een tweede actief wordt. Misschien geeft dat wat meer rust? Dan Kun je dit bespreekbaar maken en vragen stellen/danwel een plan opstellen.

    Ascal moet iig voor de 16de week gestart worden (en bij voorkeur eerder) wil het een positief effect kunnen hebben op het kind en de placenta...
     
    Miszy vindt dit leuk.
  14. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Klopt idd ,dat van de placenta.

    Is de groei bij jou kindje nu ook goed?

    En daar kan ik na 6 jaar nog boos om worden. Maar goed nadat ik bij een moeder van een klasgenootje heb gezien dat ze wel telkens zeurde op het plein dat ze niet mocht werken ivm de slechte groei maar dan wel telkens weer een peuk op stak begrijp ik wel dat die kinderarts mij niet meteen geloofde. ( ik weet dat ze doorrookte omdat ik toevallig vroeg of het stoppen een beetje lukte nu ze zwanger was, toen bleek dat ze helemaal niet was gestopt en bij de 1e ook "gewoon" had gerookt)
     
  15. Donkerblauw

    27 aug 2014
    30
    5
    8
    NULL
    NULL
    Mijn eerste was dysmatuur. p2,3 bij de bevalling op 40+1. De placenta zag er goed uit en omdat ik zwangerschapsdiabetes had hadden ze het niet verwacht dat de baby zo licht zou zijn.
    In het begin had hij bijvoeding nodig en kon hij zichzelf nog niet goed warm houden. Maar dat is allemaal goed gekomen, hij is al vanaf het begin een erg goede eter dus er is nergens meer aan te zien dat het zo'n kleintje was bij de geboorte.

    Nu ben ik weer zwanger, ik kreeg ook het voorstel om ascal te gebruiken maar heb dit niet gedaan. Was blijkbaar ook niet nodig want ik heb weer zwangerschapsdiabetes en deze keer ligt de kleine op de p97.7 lijn....... het andere uiterste :eek:
    Dit komt dus waarschijnlijk ook door de suiker, maar het blijkt wel dat een volgende niet perse ook weer dysmatuur gaat zijn.
     
  16. LaRambla

    LaRambla Actief lid

    15 jan 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Hier een voldragen dochter met geplande ks 39+4 woog 2800 gram bij de geboorte. Nu bij deze baby heb ik vanaf 12 weken bloedverdunners moeten slikken.

    Heb ook extra groei echo’s gekregen met 30 en 33 weken. Afgelopen week weer + doorstroming navelstreng en ctg. Dit herhalen ze de komende weken om te kijken hoe het met hem gaat. Wel heb ik woensdag een afspraak staan om de bevalling door te spreken. Mijn vk is er niet van overtuigd dat een vaginale bevalling verstandig is voor deze baby. Ik hoop het wel maar als het niet is dan is het niet zo.

    Deze controles zijn allemaal omdat deze baby dezelfde groeilijnen vertoond als zijn zus en dus te klein geschat wordt. Het is wel zo dat mijn dochter nu alles heeft ingehaald en kerngezond is hoor :thumup:
     
  17. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.398
    14.990
    113
    Nabij Utrecht
    Hier vanaf de 3e zwangerschap ascal gaan gebruiken ivm 2 eerdere doodgeboortes (wel beide laag geboortegewicht en de 2e placenta insufficientie).
    Ik gebruikte het vanaf de 12e tm de 36e week.

    Onze 3e woog bij zijn geboorte 2640 gram (37+5).
    Onze 4e woog bij haar geboorte 2285 gram (37+5).
    Onze 5e woog bij zijn geboorte 2170 gram (37+6).

    Hier heeft ascal dus niet gewerkt, maar dat kwam omdat de placenta keer op keer aanlegde (kleiner bleef).
    De kindjes werden steeds kleiner en kleiner, maar mochten gelijk na de keizersnede mee naar huis en hebben geen couveuse gezien.
     
  18. fluffyfishy

    fluffyfishy Fanatiek lid

    1 sep 2016
    1.000
    791
    113
    Vrouw
    Interessant om te lezen! Hier is ons zoontje ook als dysmatuur geboren. Onverwacht, pas opgemerkt na de bevalling. Bij een termijn van 38.1 met gewicht van 2390 gram en lengte 43 cm. Tijdens de liggingsecho van 35 weken werd hij geschat op 3200 gram bij 40 weken.
    Mijn placenta bleek veel te klein te zijn.

    Voor een volgende zwangerschap kom ik ook in aanmerking voor ascal en krijg ik meer groeiecho’s. Ik moet dit slikken tot week 36 van de zwangerschap.

    Hopelijk heeft dit dan een positief resultaat.

    Ons zoontje doet het nu hartstikke goed! Bij de bevalling had hij wel steeds een lage hartslag en was er haast geboden en hij heeft in de eerste week prematuur gedrag vertoont (niet op temperatuur houden, reflexen bij het drinken niet onder controle)
    Wel zat hij al snel boven zijn geboortegewicht en is hij nu al 400 gram zwaarder dan bij geboorte!
     
  19. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    @Lieke1989 sommige mensen nemen hun verantwoordelijkheid als ouder niet zo nauw... Kan me voorstellen dat dit steekt!
    Onze dochter doet het nu erg goed, lengte +1 en gewicht op 0-lijn. Mooi gemiddeld dus.

    @Donkerblauw bijzonder dat het zoveel verschil kan maken tussen twee zwangerschappen! Fijn dat de oudste het ook goed doet! Mag ik vragen wat je overweging en motivatie was om geen ascal te gebruiken?

    @LaRambla goed om te lezen dat je oudste het nu goed maakt. Wisten ze dat ze dysmtuur zou zijn en heeft de ks daar mee te maken?
    Hoe waren je controles deze week! Ascal heeft in jouw geval dus helaas niet geholpen?

    @RoGiJuLi je verhaal vind ik erg heftig! Lijkt me verschrikkelijk om twee kindjes te moeten verliezen! Hebben ze bij je eerste kindje ook de oorzaak gevonden? Ascal heeft in jouw geval niet geholpen qua geboortegewicht, maar mogelijk wel om de doorbloeding vd placenta te waarborgen? Kreeg je verder nog adviezen zoals bedrust om groei te bevorderen?

    @fluffyfishy dat is voor jullie ook even schrikken geweest?! Typisch dat ze het kunnen missen bij de onderzoeken die je hebt gehad he... Dat was bij ons ook.
    Gelukkig doet je zoontje het nu goed! Die groeiechos zijn wel zinvol denk ik, omdat ze de groei dan beter kunnen volgen, ipv 1 los staand onderzoek...

    Hier wel sinds enkele dagen benauwd en meer kortademig bij inspanning. Mogelijk bijwerking vd ascal? Straks weer een overleg met de Gyn wat te doen...
    Toch een minder onbevangen zwangerschap zo...
     
  20. Donkerblauw

    27 aug 2014
    30
    5
    8
    NULL
    NULL
    @Blosje89 Ik weet de getallen niet meer precies. Maar ik kan me herinneren dat er maar een kleine kans was dat het nut zou hebben ook ascal te gebruiken. De kans op bijwerkingen was bijna net zo groot (ook heel klein dus). En omdat ikzelf en mijn man allebei ook licht waren bij de geboorte dacht ik dat we gewoon lichte kindjes maken.

    Al heb ik nu door de suiker blijkbaar dus een grote baby.
     

Deel Deze Pagina