Een vraag aan meiden die bekend zijn met stollingsziekte afwijkingen. Kan dit te maken hebben met verhoogde trombocyten? Na 2 miskramen rond de 10 weken heeft de verloskundige m'n bloedgegevens van 2011 opgezocht en daar kwam uit dat de waarde van de trombocyten bij mij 585 was en normaal tussen de 150-300. Ik was toen zwanger van de eerste en de zwangerschap is verder zonder problemen verlopen maar nu heb ik dus 2 MA achter elkaar gehad en omdat bij de laatste alles prima verliep kwam het echt totaal onverwacht. Nu word ik doorgestuurd naar het LUMC in Leiden voor onderzoeken maar daar moet ik nu eerst voor volledig ontzwangeren. Min 3 maanden. Het verhaal van de trombocyten gaat me nu wel een beetje dwars zitten en ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee en met andere stollingsafwijkingen zijn.
Wat vervelend ten eerst van je mk! Lijkt mij heel erg om zo vaak mee te moeten maken. Je verhaal van trombocyten heb ik niet persoonlijk. Maar wel mijn zus. Per toeval ontdekt eigenlijk. Mijn moeder heeft verhoogde kans op trombose en wij als kinderen moesten ons daar op laten testen van de huisarts. Mijn zus kreeg uitslag voordat ze week op vakantie ging. Zij had ook verhoogde kans op trombose en moest na de vakantie maar even terug komen om verder te laten onderzoeken. Advies was veel blijven lopen. Terug van vakantie verdere controles gehad. Uiteindelijk medisch gezien kon mijn zus niet leven! Haar waardes waren in honderd duizenden!! Na vele vele vele onderzoeken heeft mijn zus trombocytose te hebben. Een voorstadium van lymfklierklanker. Maar zij is maar 1 van de 3 in nederland die dit heeft!!! Dus niet om je bang te maken, zij is een uitzondering op de regel. Juist door zwangerschappen waren bij haar de waardes ontzettend laag, dus artsen staan voor een raadsel hoe dit kan. Ze heeft echt mega mega blauwe plekken op haar benen vooral. Het lijkt wel of ze geslagen word dagelijks. Ze heeft dit nu al 7 jaar, en ze hebben geen idee wat ze kunnen doen. Laat het uitzoeken, als ik het zo lees heb jij iets minimaal verschil en kunnen ze vast met medicatie prima helpen Maak je niet te druk, want komt echt wel goed. En wat ik zei, mijn zus is echt uniek met deze waardes. Want artsen in heel nederland snappen er niks van. Normaal krijgen mensen richting deze waardes pas na hun 65e en komt er dan vaak trombocytose uit. En dan zijn deze mensen prima te behandelen. Ik adviseer niet te gaan googlen naar trombycotose, staan alleen enge verhalen op... Heel veel succes! Ik hoop dat ze wat gaan vinden voor je en het kunnen oplossen. Succes!
Oh wat een eng verhaal, shafra! Veel sterkte voor je zus. Ts, goed dat je naar het lumc gaat, daar zijn ze zeer goed met stollingsproblematiek. Ik kreeg zelfs op mijn 21e trombose en longembolieen en kwam in het lumc te liggen. Daar ben ik helemaal binnenste buiten gekeerd maar ze konden de oorzaak niet vinden. De arts gaf toe dat er nog teveel onbekend is en dat het feit dat ze geen afwijking vonden, het niet betekende dat er geen afwijking wás. Dus de diagnose is een onbekend stollingsprobleem. Mij werd toen geadviseerd om bij een toekomstige zwangerschap fraxiparine te spuiten. Helaas kwam ik er pas bij 7 weken achter dat ik zwanger was (ongepland, ik kon geen hormonale ac meer gebruiken) en de gyn vh andere zkh waar ik terecht kwam was een vreselijke hork. Hij vond fraxi overdreven. Ik ging weer naar het lumc en daar zagen ze bij 13 weken zwangerschap dat ons kindje niet levensvatbaar was. Een nachtmerrie daarna 2 voldragen zwangerschappen gehad met fraxi in het lumc super fijn zkh, erg betrokken artsen. Ook wil ik je adviseren om je vitamines te laten controleren. Denk hierbij vooral aan je b12! Vitamine d, ijzer, zink etc. Zó belangrijk en nog zwaar onderkend in de medische wereld.