Achterwand verzakking tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Newbie123, 18 apr 2025.

1. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.104
    2.439
    113
    Vrouw
    Hallo Mama’s,

Ik ben vorige week enorm ziek geweest van de buikgriep en dus veel diarree gehad en overgegeven. De laatste dagen van mijn buikgriep merkte ik dat mijn schaamlippen wat opgezet waren en merkte ik een bolling tussen mijn vagina en anus. Ik dacht dat het iets tijdelijks zou zijn door het vele persen, maar ondertussen 5 dagen later is het er nog steeds. De ‘zwelling/ bol’ wordt tegen de avond steeds erger en ik ervaar een enorme druk op mijn vagina als ik recht sta.

Even dokter Google aangesproken en die zegt een achterwand verzakking. Het lijkt me aannemelijk al ben ik niet gekend met een zwakke bekkenbodem om dan opeens zo’n grote verzakking te hebben. :$ Mijn fysio was ook wat geschrokken dat het effectief een verzakking zou zijn.

Iemand iets gelijkwaardig meegemaakt? Maak me wat zorgen om de blijvende schade en het ongemak dat het de rest van de zwangerschap en nadien zal meebrengen. + zou dit de zwangerschap / bevalling bemoeilijken? Zit er iets van gevaar voor de baby. Ik ben nog maar 20 weken zwanger, dus er zullen nog heel wat kilo’s en druk bijkomen…

Ik kan helaas volgende week donderdag pas langs gaan bij mijn gynaecoloog. Vind het toch enorm spannend. :eek:

2. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Ik heb het gehad na een miskraam die heel lang duurde en vlak daarna iets tillen wat heel erg zwaar was en ik vrij lang moest tillen.

Ik was toen dus niet zwanger dus daar geen ervaring mee. Het is bij mij nu jaren later wel veel minder geworden en ben daarna nog zwanger geweest en het gaf toen geen problemen.

nu beperkt de last zich in soms moeite met de stoelgang, en als ik heel lang loop dan voelt het was zwaar maar dat is t wel.

Newbie123 vindt dit leuk.
  3. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Ik snap je onzekerheid heel goed, het enige wat ik voor je kan doen is mijn ervaring delen met een vermoeden van baarmoederverzakking.

Ik ben zelf rond week 17 naar de fysio geweest omdat ik ook veel last had van mijn vermoedelijke verzakking. De fysio stelde me gerust dat ik me hier voor de bevalling specifiek geen zorgen over hoef te maken, mocht er inderdaad sprake zijn van een verzakking. Het is iets wat ze niet effectief wilde checken, inwendig, indien er geen extreme noodzaak is.
    Het gaat bij mij dus wel om de baarmoeder, niet om de achterwand, en tijdens de zwangerschap is het gevoel vd verzakking helemaal verdwenen, wat ik niet had verwacht (ivm dat gewicht dat toeneemt, wat jij zegt). Ik heb zelfs van week 32 t/m 36 hoestbuien gehad tot braken toe, waarbij mijn klachten niet weer zijn toegenomen, ondanks grote druk op het bekkenbodemgebied.

Ik hoop dat mijn verhaal je wat gerust kan stellen, succes met wachten en probeer even te onthouden dat de ernst van je acute klachten nog niets zegt over de eventuele (ernst van) een verzakking. Succes!

Newbie123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina