Ik kom (te) veel aan tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door brownielover, 4 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Hai meiden,

Vanmorgen toen ik op de weegschaal stapte ben ik best geschrokken. Ik ben momenteel al 6,7 kilo aangekomen.:eek:

In het begin (tot week 12 ongeveer) was ik al ruim 3 kilo aangekomen doordat ik de hele dag door honger had. (ik denk door de medicijnen tegen de misselijkheid).

Ik heb nu wel minder honger dan ik toen had, maar ik eet nog steeds meer dan ik voor de zwangerschap deed (omdat ik gewoon elke keer niet vol zit of gauw weer trek heb in eten).

Zijn er hier meer dames die zo snel zo veel gewicht aan zijn gekomen?
    Is het misschien (deels) te voorkomen om in zo'n rap tempo aan te komen? Ik wil nu wat meer gaan bewegen en proberen wat minder te eten (ondanks mijn honger).

2. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik was z'n 24 kg aangekomen.
    En ik heb me toch een partij gezond gegeten. Op een enkele saté kroket en volle melk na.
    Soms kun je er gewoon niks aandoen.

(Was wel gelijk 12 kg kwijt na de bevalling)

3. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Gezonde, vullende dingen kiezen om te eten? Meer bewegen kan nooit kwaad natuurlijk.

Hier elke keer max 6-10 kilo aangekomen

4. Rosje83

Rosje83 Fanatiek lid

17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Sommige mensen hebben er helaas iets meer aanleg voor. :( Betekent niet dat anderen niet op hoeven te letten, maar die slibben alleen van binnen dicht :D

Probeer als je honger hebt gezondere keuzes te maken. Dan bedoel ik niet meteen komkommer & sla en verder niets, maar als je merkt dat je veel eet, drink dan alleen water. Met andere drankjes werk je al gauw ongemerkt een hele hoop calorieën naar binnen en die zijn dus het makkelijkst te 'voorkomen'.

Probeer bij jezelf te denken: 'Ik ben inderdaad nu al iets teveel aangekomen, maar als ik vanaf nu zorg dat het op de juiste curve blijft dan is het nog niet zo erg en gaat het maar om een paar kilo.' Op het moment dat je nu gaat denken 'ik ben toch al teveel aangekomen dus het maakt niet meer uit' dan krijg je aan het einde echt enorm spijt vrees ik :)

Qua sporten, probeer een soort van 'cursus' in de buurt te vinden voor een stok achter de deur, en ga lekker zwemmen/fietsen/wandelen. Ik doe bijvoorbeeld 2x per week banenzwemmen en nog 1/2x per week krachttraining waarvan 1 keer bij de fysio (speciaal uurtje voor zwangere vrouwen). ;)

5. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Ja dat probeer ik wel te doen, gister middag (rond 3uur) heb ik 500gram Skyr gegeten en 250 gram warme zalm maar ik had rond 5 uur echt weer honger.o_O

Bij de vorige 2 was ik rond de 15 kilo aangekomen en toen at ik alles wat los en vast zat. Gek dat het dan zo kan verschillen ineens.

6. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Sorry dat ik het zeg, maar die hoeveelheden zijn ook niet gezond. Meer water drinken voor een vol gevoel?

7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Nee misschien niet maar als ik minder eet dan voel ik me de hele tijd futloos en licht in mijn hoofd. Ik drink overdag redelijk veel water/thee. Als ik werk wat minder want dan moet ik om de haverklap naar de wc toe. Misschien toch maar doen, want op het werk eet ik meer dan wanneer ik thuis ben.

River733 vindt dit leuk.
  8. Anonise

Anonise Bekend lid

21 feb 2017
    588
    315
    63
    Hier ook veel gewichtstoename.. (de vorige afspraak 12 kg en moet deze week weer op de weegschaal) Het gekke is dat mijn vestjes nog hetzelfde zitten en mijn trainingsbroeken zitten ook nog hetzelfde (andere normale kleding kan ik niet meer aan met die buik) Mijn buik is wel gigantisch al.. Ik heb wel dikkere vingers, enkels en knieën (vocht?)

In het begin kon ik alleen cola drinken door de misselijkheid dus dat verklaart veel.. Nu drink ik weer vooral water of capri sun fruity water (4 kcal per pakje) En eten doe ik gewoon gezond (krijg last van ongezonde dingen). Dus snap het ook niet zo goedo_O

Hoop dat ik gewoon zo iemand ben die vooral in het begin aankomt:rolleyes:

Overigens vind ik je porties wel groot.. Misschien kan je die kleiner maken en wat langzamer eten? Bijvoorbeeld door met een theelepeltje te eten i.p.v. een grotere lepel?

9. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Ik weet niet of je het al doet maar zou sowieso overstappen op volkoren producten. Hier krijg je een veel verzadigder gevoel van. Van een bak kwark raak je niet vol. Maar als je hier een handje granola door gooit en wat blauwe bessen bijv vult het al veeel meer.

Kortom gewoon bewuster worden van wat je in je mond stopt. En vooral accepteren dat je sneller aankomt dan gemiddeld.

10. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Oh mijn vriend zei juist dat ik veel eiwitten moest gaan eten omdat je daar langer vol van zit. Daarom eet ik heel veel kwark/skyr, eieren en vis (zalm). Ik moet toegeven nu ik erover nadenk dat ik idd niet altijd even kleine porties meer eet. Komt denk ik omdat ik zoveel honger heb elke keer dat ik maar grote porties eet om zolang mogelijk dat honger gevoel niet te hebben. maar da's ook niet goed natuurlijk.

11. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Een vriendin van mij is naar een dietiste gegaan tijdens de zwangerschap. Natuurlijk niet om af te vakken maar wel om mee te denken wat handige keuzes zijn en om het in de gaten te houden. Zij vond het echt heel prettig en heeft echt niet enorm honger geleden ofzo

12. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Veel eiwitten is alleen voor mensen die veel sporten. Eiwitten zijn gezond maar van veel eiwitten kom je juist aan als je niet voldoende beweegt.

Je kan beter op koolhydraten letten, veel volkoren producten, genoeg zuivel en vitamines.

brownielover vindt dit leuk.
  13. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Als je dit dagelijks doet snap ik t wel. Beide is echt minstens dubbel portie.

Je kan een diëtiste inschakelen om mee te denken. Van eiwitten krijg je geen vol gevoel. Van vezelrijk eten en volle pruducten wel. 150 gram volle yoghurt met fruit geeft je veel langer een vol gevoel dan 300 gram magere yoghurt bijvoorbeeld. Bovendien zitten in volle pruducten goede voedingsstoffen die je mist in magere producten.

Ik eet meer sinds ik zwanger ben, neem af en toe chocola of patat maar leg mezelf wel echt grenzen op. Als k trek heb eet ik fruit of dus Turkse yoghurt oid. Of een donkere boterham met kaas oid extra.

Ik ben nu 10 kg aangekomen.

brownielover vindt dit leuk.
  14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Sinds mijn zwangerschap van onze tweede ben ik onverzadigbaar geraakt. Omdat dat gevoel niet meer gezond komt kies ik nu dingen met veel water erin: komkommers, tomaat, augurken ed. Door telkens wat te eten probeer ik mijn verbranding hoog te houden.

Je zegt dat jij je flauw voelt, zou dat kunnen komen door bloeddruk of ijzer?

15. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Helpt havermout misschien? En bruin brood met bijvoorbeeld avocado/kipfilet/Cottage cheese misschien?
    Gevulde salade met verschillende groente en dan zalm etc

16. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

23 jan 2017
    792
    478
    63
    Er worden al goede tips gegeven. Met name meer bewegen, verhoog je je verbranding. Ik probeer dagelijks minimaal 8000 stappen te zetten (heb bewust een stappenteller gekocht). Ik heb de eerste 14 weken dagelijks lopen spugen. Nu nog steeds medicijnen, maar hiermee niet meer misselijk.
    Vanaf het begin al een continu honger gevoel gehad. De eerste 14 weken niet veel gegeten, want ik was echt heel misselijk. Eindelijk sinds een week of 4 kan ik weer normaal eten.
    Toch al 7 kilo aangekomen. Ik eet gezond, sochtends volle geitenyoghurt met framboos en halve banaan, tussendoor een appel / mandarijn / druiven, lunch 2 bruine boterhammen met kaas, smeerkaas, pindakaas, tussendoor 3 rijstwafels / 1 ontbijtkoek / bakje komkommer (of of he.. niet en en) savonds groente met de ene keer wel aardappelen en andere keer niet. Ben vegetariër dus geen vlees. Ongeveer 2 x per week vis, soms een eitje en andere keer niets. Savonds vaak nog paar rauwe worteltjes of komkommer etc.

Ik wandel nu dus gemiddeld een uur per dag en toch 7 kilo aangekomen.

Sorry voor het lange verhaal, maar wil hiermee aangeven dat het soms ook onverklaarbaar is? Ik zie mezelf ook echt groeien, buik, benen, borsten..
    volgende week start ik met zwangerschapsyoga 1 keer per week en daarnaast dus wandelen.

Natuurlijk doe ik soms 1 bakje chips, maar dat is zeker niet wekelijks of heel af en toe een koekje, ook maar misschien 1 keer per week. Verder drink ik alleen water en thee, de rest geen trek in en drink ik normaal ook nooit.

Nou.... Joost mag weten waardoor het komt :roflmao:

Mijn vorige zwangerschap ook veel ongezonder gegeten en maar 11.5 kilo aangekomen! Nu is het niet te stoppen!!

17. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Het klopt dat je van eiwitten sneller een vol gevoel krijgt, echter té is nooit goed ;) En 500 gr Skyr is echt heeeel veel! Met zo'n bak zou je 3 porties eruit moeten halen..

Ik eet bijv een bakje kwark/yoghurt met havermout of noten en een stuk fruit erin als ontbijt. Je kan beter 6x per dag wat kleins eten dan in 1x zo'n mega portie.

Als je er zelf niet uitkomt zou ik diëtist inschakelen, zodat je niet te weinig gaat eten maar ook niet veel te veel eet en dus aankomt. Meer bewegen is altijd goed!

18. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Het kn ook vocht zijn dat je vast houdt. Toen ik een paar dagen naar het buitenland as geweest mijn vorige zwangerschap, was ik ineens 3 kilo zwaarder. Met wat minder zout eten en veel water drinken was het er ook zo weer af.

500 skylar en 200 zalm is echt veel. Ik kan me voorstellen dat je snel honger hebt. Maar misschien kan je beter dingen eten die langer voor een vol gevoel zorgen. Zoals bijvoorbeeld zwaar volkomen brood, zilvervliesrijst, avacado, noten. Dit zijn producten waar je langer een vol gevoel aan overhoudt. Van eiwitten zit je idd ook lang vol, maar te veel eiwitten zijn erg slecht voor je nieren en je cholesterol.

Daarnaast eet ik gewoon regelmatig kleine beetjes, dat is beter dan 3x een grote hoeveelheid. Hoe meer je gat eten, hoe meer je lichaam er aan went dat je grote porties eet. Je hoeft echt geen honger te hebben, dat is onzin en zeker in je zwangerschap. Vaak helpt het ook om niet te snel te eten en goed te kouwen. Je hersenen hebben even nodig om het seintje van je maag te krijgen dat je vol zit.

19. Lelietje85

Lelietje85 Bekend lid

25 aug 2015
    693
    425
    63
    NULL
    NULL
    Hi @melaniie, lastig hoor! Ik heb ook heel veel honger. Ik geef er alleen niet altijd aan toe want ik heb het idee dat als ik ga eten zodra ik honger heb, ik de volgende dag nog meer wil eten...het wordt steeds meer. Ik kies voor fruit, een volkoren boterham met bijv een plakje kipfilet of wat droge crackertjes. En drink veel water. Ik zou wel elke keer iets willen eten wat ik lekkerder vindt dan dat, maar dan wordt ik echt tonnetje rond. Maar ik moet wel elke 2 uur iets eten om m'n misselijkheid onder controle te houden. Ik ben nu 1,5 kilo aangekomen.

Als je niet goed weet wat je verkeerd doet is het inderdaad misschien raadzaam om een keer met een diëtiste te praten. Want zie ze er maar weer eens af te krijgen na je zwangerschap...beter voorkomen dan genezen zeg maar :)

20. 1548

1548 Niet meer actief

Hou op, ik ben bij de laatste zwangerschap ook veel aangekomen. De laatste weken heb ik niet meer op de weegschaal gestaan maar de 25 kilo zal ik wel hebben gehaald :eek::oops:. Gezond gegeten en bewogen (bewogen = wandelen/ fietsen/ huishouden meer ging niet vanwege bekken). Nu nog 5 kilo te gaan.

Als je op je voeding let en probeert wat te doen qua beweging dan zou ik mezelf niet al te druk maken. Hopelijk gaan de kilo's er na je zwangerschap vlot vanaf.

Elocina vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina