Goedemiddag, Als eerste hartstikke fijn dat jullie hier zijn, en kunnen helpen met brandende vragen. Wij zitten met het volgende, mijn man werkt al een hele tijd voor hetzelfde uitzendbureau. (tevens voor hetzelfde bedrijf) Inmiddels is hij al een flinke tijd in fase B. Nu is het de trend dat dit uitzendbureau continu mensen die bijna in fase C komen voor 3 maanden verplicht laten stoppen met werken, om ze vervolgens weer terug in dienst te nemen??? Dit is ook al bij een aantal collega's gebeurd. Dat kan toch niet zomaar? Omdat zij mensen niet in fase C (vaste aanstelling) willen hebben??Hij heeft toch gewoon recht op fase C? Na al die tijd goed zijn werk te hebben gedaan. Ik vind dit een vreemde gang van zaken. Mijn man zou dan in april (hebben wij net een 2e kleine) 3 maanden zonder werk zitten om vervolgens weer 'doodleuk' opnieuw in dienst te treden met alle gevolgen van dien. Kunnen wij hier helemaal niks aan doen? Ben heel benieuwd...
Beste Kellox, Je geeft aan dat het uitzendbureau werknemers voordat zij een fase C contract moeten krijgen gedwongen worden om drie maanden te stoppen met werken. Met als gevolg dat werknemers dus geen fase C contract krijgen. Zover ik dat kan beoordelen kan het uitzendbureau binnen de wetgeving dit besluiten. Dit is niet de opzet geweest van deze wetgeving. Helaas kan het UWV hier echter als uitkeringsinstantie weinig aan doen. Wil je deze handelswijze aankaarten en/of wil je extra informatie ? Neem dan contact op met de SNCU (Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten). Meer informatie vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hartelijk dank voor uw reactie! Dit kan lijkt ons inderdaad nooit de bedoeling/opzet zijn. Wij zullen contact opnemen met de genoemde stichting.