Hoe vermaakt jouw 8/9 jarige zich thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 28 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.186
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Onze zoon wordt in maart 9 maar kan zich de laatste tijd slecht vermaken thuis. Enige wat hem nog lijkt te interesseren is de PlayStation fifa18 en tablet. Natuurlijk mag hij dit beide wel maar half uur per dag (uur totaal vind ik genoeg). Verder is het wel erg een buiten kind. Hij heeft veel ninjago lego, playmobile maar doet er niks mee. Af en toe met ons een spel maar daar hebben wij ook niet altijd tijd en zin in.

Erg benieuwd hoe dat bij jullie thuis gaat?

Groetjes

2. beccie

beccie Niet meer actief

mijn zoon van 8 speelt ook graag een computerspelletje. maar is ook nog veel met de lego bezig.
    met redelijk mooi weer is hij het liefst de hele dag wat aan het fietsen buiten.
    tussendoor speelt hij ook erg veel met zijn zusje van bijna 5.
    hij is ook veel aan het tekenen, hij maakt altijd plattegronden van speeltuinen/dorpen/ dierentuinen, en kan daar echt lang mee bezig zijn.
    dat zijn allemaal plannen die hij later in het echt wil bouwen haha.

owly vindt dit leuk.
  3. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Dochter heeft zich altijd slecht kunnen vermaken, vind ik, vanaf heel klein al.
    Tenzij met een scherm.. Ik ben er te makkelijk in, zeg ik eerlijk
    Sinds kort heeft ze een eigen iPad.
    Naast spellen (bv minecraft), kijkt ze ook regelmatig naar informatieve filmpjes. Ze slurpt wel echt informatie, toen ze jonger was ook veel leer-apps.

Op de Bso hebben ze een wat strenger beleid mbt computer en daar is ze altijd veel aan het knutselen.. ;) Thuis heeft ze daar minder zin in (ik verzin thuis wat ik ga maken op de Bso..). Moet dat echt stimuleren, dan doet ze t nog wel.

Ik stimuleer om af te spreken, dat is wisselend, verder 2x sport en 1x pianoles pw. Dat oefent ze ook thuis.
    Als er een vriendje is mogen ze niet of niet lang iig op computer en als stiefzusje er is, dan spelen ze veel samen.

DastyQueen vindt dit leuk.
  4. LolaBloem

LolaBloem Niet meer actief

Misschien leuk om je zoontje voor voetbal/zwemles of thaibox in te schrijven? Iets wat hij leuk vind.

Eens in de week met gezin weg gaan, picknicken, high tea, familie/vrienden bezoekje, dierentuin, pretpark oid..

Vriendjes laten logeren

Huiswerkuurtje inplannen

Misschien wat langer op de playstation?

Vragen wat hij leuk vind om mee te spelen.. Misschien komt hij zelf met iets

Informatieve filmpjes laten kijken tv/tablet

5. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Je bent absoluut niet de enige! Een vriendin van mij heeft ook een zoon van 9 en die doet NIKS anders dan op zijn spelcomputer en tablet spelen. Geen idee wat hij speelt, maar ik vermoed dat het geen leerzame spelletjes zijn. Zij klaagt er over dat hij zo passief is geworden.

Ik vind het wel goed van je dat je een tijdlimiet hebt gesteld! En als hij een vriendje vraagt om te komen spelen dan zou ik ze lekker naar buiten sturen. Bijvoorbeeld om te gaan voetballen. Vaak komen er dan andere kindjes bij. Is ook goed voor het sociale contact.
    Ik kan je niet echt adviseren wat je het beste kan doen, wilde alleen aangeven dat dit probleem bij veel kinderen van die leeftijd voorkomt.

6. Mjmw

Mjmw Actief lid

5 dec 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten
    Hier hadden we ook 2 meisjes 9 en bijna 8 die zich erg verveelden. Tot op het moment dat we de regel gesteld hebben dat de computer pas vanaf 15.45 aan mag op woensdag vrijdag zaterdag en zondag. Sindsdien weten ze dat het geen nut heeft om om te hangen en te zeuren of t al mag en ineens kunnen ze spelen! Ik las ergens dat even vervelen ook juist de fantasie prikkelt. Als ze me vragen iets te doen noem ik 3 dingen vinden ze t niks zeg ik dat ze een poosje op de bank gaan zitten oid. Vaak kijken ze een poosje naar buiten en binnen de kortste keren hebben ze iets verzonnen.

DastyQueen, Zonnestralen en Nataly1972 vinden dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Zoontje van 10 is altijd aan het voetballen. Als het heel erg hard regent, dan gaat hij op zijn telefoon of PlayStation. Prima vind ik dat, Ook langer dan een half uur, omdat hij meer dan genoeg beweging krijgt.
    Maar spelen met lego oid heeft hij al zeker 3 jaar niet meer gedaan.

8. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Zoon, bijna 9:
    -Lego Technics
    -Gewone Lego
    -Kapla
    -Knutselen/kleuren
    -Strijkkralen
    -Strips lezen
    -Spelletjes spelen
    -Leren schaken
    -De duplo komt ook elke dag wel weer tevoorschijn
    -Piano spelen

Hij houdt niet zo van buiten spelen, behalve als het mooi weer is. Dan schommelt hij, skeeleren, voetballen, met de walkie-talkies, klimmen, fietsen e.d.

Gamen doet hij heel graag, maar proberen we te beperken. We koppelen er geen tijd aan, de ene dag mag het niet, een andere dag wel 2 uur, afhankelijk van ons/zijn programma. Dan speelt hij op de Switch.

9. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Zoon van 9 zit veel op zijn PlayStation of op zijn telefoon YouTube te kijken.
    Maar wij sturen hem echt naar buiten bij droog weer anders zit hij de hele dag achter de PlayStation. Maar met speelgoed spelen heeft hij nooit goed kunnen doen, kan zich slecht vermaken.

Zijn zusje van 1 kan zelfs beter alleen spelen.

10. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Dochter van 9 hangt het liefst op de bank met de iPad om filmpjes te kijken of een spelletje te doen... Na school mag ze er 10 minuten op (als ik drinken pak en op tafel zet)
    En daarna als ik eten ga koken, komt neer op een half uurtje.

Nu was ik ziek in de kerstvakantie en konden we er niet echt op uit, wonderlijk genoeg heeft ze zich geweldig vermaakt zonder de iPad!
    Ze heeft op zolder van een stel Ikea dozen een soort kasteel gemaakt, inclusief ophaalbrug, draak, helm en zwaard. Oh ja, en een mobiele telefoon met oplader :roflmao:
    Lekker met karton, schaar, stiften en plakband in de weer geweest dus. Zo leuk en creatief!
    Verder speelt ze in huis graag met haar playmobil, haar knuffels en kan ze heerlijk tekenen en knutselen.
    Ook speelt ze graag buiten met de buurkinderen.

11. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Wisselend. Vaak veel Playstation en tablet. Vooral na school als ze moe zijn. Ook veel met jonger broertje. Wilde spelletjes met zwaarden achter elkaar aan rennen. Hutten bouwen van dekentjes.

Met vriendjes ook buiten en dan vies of met kapotte kleren thuiskomen.

Ook speelt hij met vriendjes op Playstation. Ik vind dat prima. Zijn spellen die je samen kunt doen. Is dus ook sociaal en samenspel.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hier al een tijdje dat probleem. Ze mogen ‘s ochtends tot 9.00u en ‘s middags na 17.00u tv kijken, op de tablet, enz. Ertussen dus niet. Die tijd rommelt ze wat aan, haar zusje (bijna 6) overigens net zo goed... Ze houden van lezen (doen ze overdag niet heel veel), buitenspelen en spelletjes doen vinden ze ook best leuk (met mij ;)). Qua ‘georganiseerd vermaak’ hebben ze voldoende: zwemles, paardrijden, dansen, judo (niet allebei alles, maar allebei iets, zeg maar). Oudste zit op school op schaakles, jongste kan het ook vrij aardig, dat doen ze dus wel eens met papa (ik kan het niet ;)) of op de tablet. Ze helpen soms in huis met klusjes. Af en toe gaan we een dagje weg. Zo komen we de dagen wel door, maar echt spelen doen ze dus weinig. ;)

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Mijn dochter van net negen zit ook wel vaak achter de computer spelletjes te doen. Dat mag van mij ook zolang ze er verantwoordelijk mee omgaat en ook genoeg andere, (actieve) dingen doet.
    En die andere dingen zijn dansjes verzinnen op haar kamer, musically's maken, haar grote hobby: haar- en make up tutorials maken, tekenen, turnen, met lego friends spelen.
    Ze spreekt ook regelmatig met vriendinnen af en zelf gaan we met de kinderen naar buiten naar het bos etc.
    Oh ja, bordspelletjes vindt ze ook erg leuk!

14. tuc

tuc Niet meer actief

Hier veel tekenen, knutselen en kleien.
    Daarnaast is ze graag buiten. En verder vloggers vlogen op youtube en met de lego friends en numnoms spelen.

15. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.186
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt voor de reacties. Het slechter vermaken is ook eigenlijk en thuis/binnen.

Verder speelt hij gemiddeld 2 a 3x per week met vriendje, voetbalt waarvan 2x per week trainen en zaterdag wedstrijd. Is meer dat ik me eraan erger dat hij thuis bijna alleen nog maar kan zeuren om PlayStation en/of tablet

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Teveel zeuren (op tijdstippen dat het toch niet mocht, dus buiten de afgesproken tijden) is hier op een gegeven moment gewoon helemaal geen ‘scherm’. Dat begrepen ze vrij snel. ;)

17. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.186
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ja misschien moet ik daarin duidelijker zijn

18. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Hoewel mijn dochter van bijna 9 ook wel een halve dag naar vloggers zou kunnen kijken of spelletjes kan doen op haar tablet ;), moet ze uiteraard van mij ook wel andere dingen doen. Ze speelt vaak met zusje, soms met broer. Veel met playmobil, knuffels, piny pon, e.d. Hele fantasieverhalen. Soms ook tekenen, muziek luisteren op haar kamer. Of buiten spelen, fietsen.

Ze klaagt wel regelmatig over 'ik verveel me!' maar ja, ik weet ook dat suggesties van mijn kant meestal niet goed ontvangen worden, dus ik laat dat 'probleem' echt bij haar. Na een tijdje gaat ze meestal toch wel iets doen. We hebben een 'speelboek' (plaatjes van dingen die je zou kunnen doen, voor inspiratie) voor alle kinderen, en ze heeft zelf ooit 'kaartjes' bedacht met activiteiten die ze zou kunnen doen. Vaak verwijs ik daar naar.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje schiet hotweeels autos met zijn oude chaginton baan met motor.hij heeft een baan gemaakt waar hij die loping motor gebruikt om autos ver te schieten(een beetje wild dus). maakt ook fotos en daarmee korte animatie films met zijn eigen tekeningen en verhaaltjes.speelt met de kat.schrijft in zijn dag boekje.

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Een kind wordt lichaamlijk passief van die schermen, dat is geen bewuste houding.
    Het enige wat werkt zijn afspraken en grenzen.

Zoon (8) heeft hier 3h per week game tijd, zelf in te delen. Komt neer op ong half uur per dag.
    Hij mag ervoor kiezen om dat in 1dag op te maken, maar dan houdt het op de rest vd week.
    I-pad heb ik de deur uit gedaan, vind het echt het slechtste apparaat voor de ogen, lichaamshouding en passiviteit.
    Internetten mag op de laptop aan de tafel (zoon houdt van programmeren of van alles opzoeken) of op de smart tv (vooral youtube). Zo hebben wij ook beter toezicht.

DeeLighT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina