Hoi allemaal, Omdat bij ons een vast schema nog ver te zoeken is wil ik zelf proberen een beetje meer structuur aan de dag van mijn jongste dochter te brengen. Mijn meisje is nu 9 weken oud. Ze drinkt om de 3 a 4 uur borstvoeding en is meestal anderhalf tot 2 uren achter elkaar wakker voordat ze weer moe begint te worden. Over het algemeen slaapt ze makkelijk in mits ik haar op tijd naar bedje breng, als ik daar te lang mee wacht raakt ze overprikkelt en huilt ze een poosje voor ze in slaapt valt. Nu dacht ik om het volgende schema (ongeveer) te gaan invoeren. Wel met een korreltje zout natuurlijk want uiteindelijk bepaalt de kleine meid natuurlijk zelf wat het beste bij haar past. 04:30-05:30 bv, daarna verder slapen 08:30 bv, daarna uit bed 09:30-10:30 naar bed 11:30-12:00 uit bed 12:30 bv 13:00-13:30 naar bed 15:30-16:00 uit bed 16:30 bv 17:00-17:30 naar bed 19:00-19:30 uit bed 20:30 bv 20:30-21:00 naar bed voor de nacht 22:30-23:00 laatste keer bv voor de nacht Tussen het slapen door knuffelen of wandelen we. Ook ligt ze dan af en toe even in de wipstoel of in de box. Wanneer ik op visite ga ergens slaapt ze daar bewoon, dan gaat haar ritme wel redelijk door. Ons meisje heeft nu een paar keer doorgeslapen 's nachts zoals in het schema maar af en toe komt ze 's nachts rond 3 uur ook nog een keer. Wat vinden jullie van dit schema? en hoe ziet jullie dag eruit? En als laatste vraag. vinden jullie niet dan mijn meisje ontzettend veel slaapt? Mijn eerste was een huilbaby dus ik kan het niet met haar vergelijken. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!
Zo hadden we het ook met Julian. Ziet er goed uit. Teveel slapen vind ik niet. En slapen is groeien. Ik vind je schema prima. Julian is nu 14 weken en tussen 16.30 en 19.30 slaapt hij niet meer. Dan is hij wakker tot 19.30 en daarna gaat hij op bed ( voeden nog om 19.30 en nog om 23.00 uur) Onze dag ziet er ongeveer verder hetzelfde uit. Na de voeding even rustig zitten. Dan even spelen/aandacht geven. Dan nog even alleen spelen en dan weer even slapen.
Waarom wil je een schema? Het gaat nu toch ook goed? Waarom kijk je niet gewoon zoals nu ook naar de signalen die je kind afgeeft (ik ben moe, ik heb honger etc) en speel je daarop in? Dat is sowieso beter voor de productie van je borstvoeding en je kindje zal ook niet elke dag evenveel willen slapen. Irem is 6 maanden en wij houden wel regelmaat aan maar geen schema, niet op tijden dus . Door dingen altijd in dezelfde volgorde te doen kun je ook ritme ontwikkelen waarbij je wel op de signalen van je kindje in blijft spelen.
Ja daar heb je ook gelijk in hoor. Ik deed nu alles op signalen van haar en dat gaat heel goed. Ik merk alleen dat ik zelf meer behoefte heb aan een wat vastere structuur, misschien komt het door mijn ADD... Ik hou van structuur haha. Bij mijn oudste ben ik op een gegeven moment ook een schema gaan aanhouden maar ja dat was natuurlijk ook het advies omdat ze een huilbaby was. Met mijn jongste dochter gaat het allemaal vanzelf en dat ben ik niet echt gewend.
Ik zou de structuur dan eerder voor jezelf aanbrengen en niet je dochtertje in een schema proberen te krijgen Dus kijken hoe je jezelf, binnen een wisselend dagschema, (en de komende maanden blijft dat nog wel even wisselen: elke keer als je gaat rekenen op bepaalde tijden, schuiven ze weer op in hun ritme ), toch structuur kunt bieden. Misschien 's avonds tevoren even voor jezelf nadenken over wat je bijvoorbeeld wilt doen de volgende dag, (bijv qua huishouden) en dan daarvan een lijstje maken dat je ergens op een handige plek hangt, zodat je op haar slaaptijden telkens even kunt kijken wat je kunt doen en je eind van de dag ook alles gedaan hebt. Zoiets?
Volgens mij gaat het allemaal prima. Je kindje is zo te lezen heel tevreden en dus zou ik het lekker zo laten. Ze geven vanzelf wel aan dat hun ritme verandert.