Lieve Dames, Ik moet even mijn verhaal kwijt en ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven hoe ik hiermee om moet gaan. Ik ben zelf 22 jaar en mijn vriend is 24 jaar. Begin van het jaar rookten we alle 2 (sigaretten) en me vriend was een dagelijks blower. We hebben samen besloten zwanger te raken en hij is gestopt met blowen. Althans dat dacht ik.. In het begin deed ie het nog een beetje want hij had afkick verschijnselen. De agressieve buien die bij blowers horen waren ook dramatisch. Inmiddels heeft hij een nieuwe baan en zit hij een stuk beter in zijn vel. Ik ben nu 23 weken zwanger en ook de zwangerschap begint steeds meer bij hem te spelen. Hij is nu net een week weggeweest van huis en daardoor begon hij het eens goed te realiseren. Ongeveer een maand geleden hebben we hele erge ruzie gehad omdat hij weer geblowt had. Het waren dan wel 4 hijsen maar omdat hij het nooit meer doet komt het 10 x zo hard aan. Dan kan die nirt stil zitten en komt hij met knalrode ogen mijn buik insmeren voor de striae. Ik kan het maar niet accepteren dat hij af en toe blowt. Al zijn vrienden blowen en regelmatig staat ons huis blauw van de rook(met balkondeuren wagenwijd open). Wanneer ik met hem een gesprek erover probeer te houden, krijg ik de volle laag. Hij drinkt ook al niet en nu mag hij ook al niet blowen. Ik drink en rook ook niet meer. Wanneer hij stoned is wordt ik in bed ook nog een volledig genegeerd. Nu vraag ik me af of ik te 'streng' of 'veeleisend' ben. Ik heb gewoon het idee dat ik straks teveel een 'normaal' gezin wil zijn. Ik wil straks ook nog graag naar een feestje ofzo als me kind er is. Maar dan ga ik ook geen harddrugs meer gebruiken. Dat is wat ik ook opgeef voor mijn kind. Hebben jullie tips aan mij of voor mij hoe ik dit probleem minder kan maken. Of hoe ik hierbij beter kan communiceren met mijn vriend? Alvast bedankt!
Tja, nu zal ik het zwarte schaap hierin wel zijn maar ik vind het helemaal top dat jij gestopt bent! echt super maar jouw vriend wil dit eigenlijk niet... hij is niet de drager, en zolang hij jou er niet mee schaad zou ik het persoonlijk niet zo een ramp vinden roken bij jou is uiteraard not done mijn man blowt ook, hij werkt in een coffeeshop dus ja hij is er dagelijks mee in aanraking roken met de kleine doet hij niet, hij kent zijn verantwoordelijkheden en hij wil het zelf ook niet dat ze er iets van mee krijgt misschien kan je dat je vriend voorstellen? het toch "mogen" doen zolang jij en de kleine er geen last van ondervinden dan heb je een soort compromis want ik neem aan dat jouw vriend al blowde toen je hem leerde kennen?
Meid, hier komt de preek: nooit gaan blowen en zwanger zijn/baby hebben te samen. Nu de eigen ervaring. Familielid van mij blowt ook (vader van peuter). Maar NIET in huis en ook niet als peuter het kan zien. Wel als hij avondje uit is of zo, ook zit de weed goed verstopt zodat de peuter er toevallig niet aan kan geraken. Ook voor zijn sigaretten gaat hij naar buiten (rookt altijd op koer). Maak dat je vriend maar duidelijk, hij moet het niet opgeven, maar er moeten wel grenzen zijn vooral met een baby.
Hoi, Ik zou een gesprek proberen aan te knopen over hoe je vriend tegen het ouderschap aan kijkt. Of hij het er mee eens is dat er een hoop verantwoordelijkheid op jullie schouders rust en dat (soft)drugs in een normaal gezinsleven echt niet normaal is en een hoop instabiliteit teweeg brengt. Ook zijn jullie als ouders een groot voorbeeld voor jullie kleintje en dat begint al op zeer jonge leeftijd. Het lijkt mij helemaal niet leuk als paps knetter stoned doordat het huis loopt met rode ogen en een kleintje in huis. Ik vind dat je wel hard je best doet maar als ik jou was zou ik wel goed nadenken hoe JIJ de toekomst ziet voor je kindje en wat jij belangrijk vind kwa normen en waarden. Probeer om een serieus gesprek aan te knopen en geef duidelijk je grenzen aan. Roken in huis is ook zeer ongezond voor jou in deze situatie en als alle deuren openstaan dan kunnen ze net zo goed een stoel op het balkon zetten. Je bent echt geen zeurpiet het is heel normaal dat je het beste wil voor je kindje en jezelf. Ik hoop dat je vriend je heel serieus gaat nemen en zich ook voor de volle 100 procent in gaat zetten voor jullie gezinnetje en een zo gezond mogelijke situatie voor nu en de toekomst. En tuurlijk kun je na de bevalling nog weleens naar een feestje gaan maar meid gebruik alsjeblieft geen harddrugs meer, het sloopt je lichamelijk en beïnvloed zeer sterk je persoonlijkheid voor een periode. Ik neem aan dat je graag heel oud wilt worden en misschien zelfs nog wel je achterkleinkinderen mee wilt maken. En mocht er jou iets overkomen doordat het slechte drugs is heeft jou kleine geen mama meer... Heel veel succes xxx
hier precies hetzelfde, niet in bijzijn van dochter en sávonds buiten.. punt uit.. en daar is hij het mee eens gaat prima zo
Misschien is dat ook wel een oplossing , en dan afspreken hoe vaak? Zodat de echte verslaving er niet meer insluipt???? Zodat je ook niet met die agressieve afkickbuien hoeft te dealen... Al lijkt mij stoppen (persoonlijk ) toch het beste...
Mijn vriend blowt vanaf zijn 15e al elke dag.. Dus ja hij blowde al sinds ik hem ken. Ik ga het dan toch maar aankaarten. Het probleem is dat wij alleen maar een Frans balkonnetje hebben. en je dus niet ff makkelijk buiten kan gaan staan, want dan kan de hele buurt gelijk meegenieten. Toch ingewikkeld mijn situatie. één ding weet ik nu zeker.. Ik probeer wel me best te doen om alles goed te laten gaan. En daar ben ik wel trots op.
Er wordt hier gezegd maar een compromis te sluiten, maar blijkbaar is de partner van TS behoorlijk stoned na het blowen, ook al staat hij op het balkon te roken.... Ook ziet het huis blauw van de blowwalm. En negeert hij TS volkomen in stonede toestand. Hoe moet dat dan als er een kindje is? Moet die dan maar gewoon slapen in een walmend huis? Met een papa die stoned alles en iedereen negeert blijkbaar? Omdat zijn blowtje hem niet afgenomen mag worden? Ik denk dat het TS daar om gaat namelijk.....
Ik zou het echt niet meer binnen willen hebben. Zo wie zo is roken schadelijk voor jou en je ongeboren kind maar blowen lijkt me helemaal not done........ Als hij wil blowen moet hij echt naar buiten en dan moet hij het maar voor lief nemen dat de gehel buurt kan meegenieten! Hoe wil hij het straks doen, als de baby er is dan??? Dan kun je echt niet even roken/blowen in de kamer en een half uurtje (zeg maar even een tijd) later je baby in dezelfde ruimte laten!! En ook als hij eens alleen is met de baby, kan hij het zeker niet doen!! Succe ermee!
ja een compromis sluiten zodat TS er geen hinder van ondervindt (en de kleine ook niet) wat daar precies voor op gegeven moet worden,dat moet TS zelf beslissen ik bijv heb er totaal geen moeite mee dat mijn man in de avond een blowtje rookt, ik verzorg die meid altijd, en daarna gaat ze naar bed als hij alleen is met haar rookt hij t niet..... zelfs niet als ze op bed ligt, dan wacht hij tot ik thuis kom maar mijn man is inmiddels zo doorgewinterde roker, en gebruikt ook weinig, dat hij ook niet knetter stoned wordt,maar alleen relaxed is, bij hem merk je dan ook praktisch geen verschil, hooguit alleen zijn ogen als hij wat vermoeid is TS: je hebt hem wel geaccepteerd in de relatie met het blowen, het is dus iets wat wel een beetje bij hem hoort,dus ik begrijp hem wel als hij zegt, ik mag niet drinken en nu ook al niet meer roken...... ik denk dat je allebei wat water bij de wijn moet doen..
Als eerste knap van jou hoor dat je gestopt bent met roken!!! En je vriend,tsja zelf vind ik blowen "onvolwassen" maar zolang hij jou er niet mee schaad (maar dat doet hij wel). OF je moet het zelf al een probleem vinden dan zou ik er zeker over gaan praten. Vind het inderdaad niet normaal dat hij en zijn vrienden het huis blauw roken!!! Ookal staat de deur open. Zijn verslaving hoeft niet jullie probleem te zien,...jou en de baby. Mijn man blowde zooooo veel..voor 40,- per dag. Toen kreeg hij een goede baan bij de beveiliging en is gestopt met nieuwjaar 2004-2005. 3maanden later raakte ik onverwachts zwanger...blij dat hij toen gestopt is en rookt nu dis al bijna 8jaar niet meer Super trots op hem!!
het zijn jouw grenzen die je moet aangeven... voor mij persoonlijk zou het niet gaan. Ik vind niet dat je als ouder hoort te blowen of je dat nu buitenshuis of binnenshuis doet. Ik vind het iets voor pubers die overal tegenaan willen schoppen, als ouder dien je verantwoordelijker te zijn. Dat is mijn persoonlijke gevoel.
Ik vind het sowieso al knap dat je het hier bespreekbaar durft te maken. Ik vind het niet normaal dat hij je negeert en je huis vol walmt als zijn vrienden er zijn. Hoeveel blowed hij op een avond? Als ik vragen mag. Mijn man blowed ook... Maar die doet dit puur medisch wegens rug klachten, maar ook die staat in de keuken evenals met zijn sigaretten, hup de keuken mag hij gebruiken en straks als de verbouwing klaar is, mag hij in de serre gaan staan. Ben hier vanaf dag 1 dat we hier wonen duidelijk in geweest. En mijn man doet met een joint ongeveer 1 a 2 weken, dus dat is dan ook al geen ramp. Moet wel zeggen dat hij 10x beter slaapt op deze manier... Maar wel via mijn regels in de keuken (moet daarbij zeggen heb last van mijn longen, dus hij moet ook wel)... Hoe dan ook, kies voor je zelf en wees zeer duidelijk naar hem toe. Je moet sowieso je grenzen aangeven en je daar ook vooral aan houden. Vind het dus als ouder (vader zijnde) wel kunnen maar met mate en regels... Succes meid!!
inderdaad, grenzen aangeven, maar niet verwachten dat hij een ander mens wordt. Zelf nooit geblowd of gerookt, wel relatie gehad met een fervent blower. Tja, hij was hij, en dat hoorde erbij. Maar hij moest dat bijvoorbeeld niet in mijn huis gaan zitten doen, als ik er last van had. En dat wisten we allebei. Zo kun je er prima een draai aan geven. En of softdrugs per definitie zo erg zijn, zoals iemand hier zegt... Er zijn ook zat mensen die een nare dronk hebben, en dat kan voor kinderen net zo schadelijk zijn. Heb ik het niet eens over alcoholisten, maar gewoon over mensen die niet leuk zijn met een glaasje op. Die gaan zitten sarren en zeiken en jengelen. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe iemand op het spul reageert.
Mijn vriend blowde ook dagelijks toen ik hem leerde kennen. In het begin vond ik het niet zo erg maar toen ik eenmaal zwanger was van onze dochter kon ik het gewoon niet meer hebben. Ik vind het gewoon niet passen en horen bij een gezinsleven. Mijn vriend is er uiteindelijk wel mee gestopt omdat hij zelf ook zijn verantwoordelijkheden wilde nemen als vader. Maarja het ligt aan de persoon.. Als mijn vriend echt niet wilde stoppen had hij het ook niet gedaan denk ik (zoals nu met de sigaretten het geval is, maar dat is weer een andere oorlog ). Maar hij wist al vanaf het begin dat ik dat niet zomaar zou accepteren dus heeft hij de keus gemaakt te stoppen en hij heeft er ook verder nooit meer behoefte aan gehad oid.
Beetje aparte vergelijking.... of je moet je kind al mee laten drinken, want dan kun je het pas met elkaar vergelijken! Het gaat hier om het meeroken van de wietwalm. Het kind ademt dat dus ook in en krijgt het dus ook binnen. Lijkt me niet gezond. Dat sommige mensen niet leuk zijn met een glaasje op, dat is uiteraard ook vervelend voor een kind (zacht uitgedrukt), maar het kind krijgt daardoor geen alcohol binnen.
als je het goed scheidt krijgt een kind ook geen wietwalm binnen en de puberuitspraak gaat natuurlijk nergens over, want wiet is een softdrugs en alcohol een harddrugs, maar drinken wordt wel getolereerd
Het is een beetje moeilijk te beschrijven allemaal. Wij wonen in een maisonette woning. Dus boven de huiskamer met keuken en beneden de slaapkamer en de badkamer. Tevens dus met een frans balkonnnetje. Hij mag van mij echt wel drinken hoor. Maar ook met mate. Het is dat ik nu niet een wijntje kan nemen maar op z'n tijd hou ik ook wel van een wit wijntje. (ben tenslotte 22 jaar) Harddrugs doe ik zoiezo niet meer dat is echt passee.. Zoals iemand hier al eerder beschreef ik vind dus dat hij moet stoppen. Hij blowt niet dagelijks meer zoals die eerst deed. Maar meer 1 keer in de week. Als hij met z'n vrienden bij ons thuis is. Inmiddels heb ik aangegeven dat ik dat eigenlijk ook niet meer wil. Want ze vallen stoned van de trap, volgende dag hele teringzooi.. Ze plunderen me kast met hun vreetkicken. Maar het huis heeft hij gekocht en staat op zijn naam. Ik ben bij hem in komen wonen. Dus soms denk ik dat ik maar niks te vertellen heb. Sterker nog.. we hebben er vanmorgen nog ruzie over gehad. en dus nu al vanaf 9 uur niks meer van hem gehoord. Vanavond zal er dus zeker een gesprek plaats moeten vinden. (op vrijdag komen vaak de vrienden)
Hm, heel lastig. Supergoed dat je zelf gestopt bent, maar ik snap dat je het heel vervelend vindt dat je van hem geen duidelijkheid krijgt over wat hij nou wel en niet doet. Eerlijk gezegd vind ik het wat kinderachtig dat hij zegt 'ik mag dit niet en dat niet'. Jammer ook dat je het er niet met hem over kan hebben op een normale manier zonder dat hij zich aangevallen voelt.. Heb je al geprobeerd dingen anders te formuleren (bijv; ik merk dat je vijandig wordt als ik het erover wil hebben, maar ik zou het toch graag bespreekbaar maken)? Mijn man blowt ook af en toe, maar echt zeer sporadisch. Daarbij moet ik ook vermelden dat hij ADHD heeft en een joint een hele andere invloed op hem heeft dan iemand zonder ADHD.. hij wordt er rustig van en niet stoned (ook al rookt hij 10 joints). Hij rookt nu maar eens in de 2 weken, soms zelfs nog minder, een joint. Hij probeert het ook minder te doen, voor ons kind. Ik vind het alleen maar heel lief hoe hij ermee omgaat, en het scheelt natuurlijk dat we het er gewoon over kunnen hebben. Het is ook vervelend denk ik dat jullie vrienden hebben die ook zoveel blowen, dat maakt het voor hem natuurlijk ook niet makkelijker.. Maar ik denk toch dat erover praten de eerste stap is Probeer je gevoel te benoemen en vanuit jezelf te praten en geef hem ook de ruimte om zijn gevoelens te uiten.. Ik hoop dat jullie eruit komen!