Mijn 2 jarige peuterdochter valt de laatste tijd pas heel laat in slaap. Zo rond 22.00 a 22.30 uur. Maakt niet uit hoe laat ik haar naar bed doe. Ze maakt er verder geen drama van. Ze ligt gewoon te kletsen, te spelen met knuffel of gewoon met duim in dr mond in de rondte te kijken. Alles is donker boven dus van het licht kan het ook niet zijn. Ik vind het op zich geen probleem omdat ze wel rustig in bed blijft maar ze komt zo niet echt aan haar slaap denk ik. Morgen gaat om 7 uur de wekker weer en heeft ze met een beetje geluk 8,5 uur slaap gehad. Als ik haar niet wek dan slaapt ze gerust door tot 9.30 uur.
Dit is heel herkenbaar, al was het hier max 21.30 uur. Ik had een vaste tijd, een vast ritueel en ik zorgde voor niet teveel prikkels op haar slaapkamer. Het heeft wel een paar maanden geduurd maar nu slaapt ze binnen 5 minuten! (ze ligt er tussen 1900-1930 uur in)
Heeft ze dan nu ook al geen middagslaap meer? Ik heb het ook met mijn 2,5 jarig zoontje... als hij slaapt tussen de middag, maakt hij er ook een feestje van tot tien uur... zonder middagslaap is het aan het eind van de middag even moeilijk, maar slaapt hij wel rond zeven uur/ half acht.
Meestal nog een middagslaapje. Zonder is ze vanaf 16.30 uur echt niet meer te genieten. Je moet haar dan echt in de gaten houden anders ligt ze zo rond 1730/18.00 uur te slapen. Dan moet ze nog eten en daarna is ze natuurlijk helemaal over dr slaap heen. Lastige tijd. Wel of geen slaapje tussen de middag. Maar ook een paar x geen slaapje gehad en dan alsnog pas rond 22.00 uur slapen.
Is dit sinds een paar weken? Onze kinderen vallen de laatste tijd ook laat in slaap. Komt door de warmte denk ik, en ook doordat het nog klaarlichte dag is als ze gaan slapen.
1,5 uur. Vanaf 13.00 uur ongeveer. Ik maak haar wakker. Als ik dat niet doe dan slaapt Ze zo 3 a 3,5 uur.
Ik lees dat ze nog 's middags slaapt. Ik ben thuisblijfmoeder en heb het vanaf haar 2e verjaardag zo gedaan: geen middagslaapje meer en als ze moe werd, vroeg eten en naar bed. Ook al moest ik soms om 1630 eten. Ik maakte vaak iets klaar wat snel was of ik kookte voor 2 dagen zodat ik snel wat kon opwarmen. Voor mij werkte dat heel goed en voor mijn dochter ook.
Hier was dit ook het geval, geen middagslaap was de oplossing. En als hij echt heel moe is mag hij max een uur slapen smiddags, daarna maak ik hem wakker. Hij gaat dan om 19.00 naar bed. Vroeger breng ik hem niet naar bed want wij eten rond 18.00 en hij moet toch echt eten...
Hier ook last van! Gisteravond kwam hij er 3x uit, laat hem nu s'middags max een uur slapen en dan hoop dat ik dat hij weer eerder slaapt. Maar kan ook goed door de warmte komen hoor, het is bij ons boven echt warm, nu al iets minder gelukkig.
Hier ook, ook zonder middagslaap of met een powernapje. Ik ga ervan uit dat ze weer eerder gaat slapen als de dagen weer korter worden (vanaf vandaag ) en dat het een soort natuurlijk ritme is.