Mijn zoontje van bijna 3 vroeg het ook vorige week voor het eerst. Ik heb hem verteld dat het een beetje is alsof je een hele grote poep moet doen en dat dan de baby tussen mama's benen door een gaatje eruit komt. Alle knuffels moeten nu steeds "een grote poep" doen en dan hebben ze ineens een baby Ik vind vagina nog geen woord voor een 3-jarige hoor, moet er ook niet aan denken dat hij het tegen de leidsters van het kdv en allerlei andere bekenden over mijn vagina gaat hebben
Mijn dochter wilde altijd heel veel kindjes en weet sinds een jaar ongeveer hoe ze gemaakt worden en waar ze uitkomen. Na veel vragen Naar de bieb gestapt en op een leuke manier verteld hoe alles werkt. Ze wil nu nog maar een kindje haha . Mijn neefje van 8 hoorde het afgelopen maand pas hoe alles werkte en schaamt zich kapot als je vraagt of hij later kinderen wil haha. Hij vind meisjes maar vies en baby's maken al helemaal . Bij mijn dochter is vooral de ontwikkeling in de buik blijven hangen. Dit vind ze erg mooi om te zien
Ik zou zelf geen onwaarheden vertellen (op navel drukken, door papa eruit gehaald, door plasser)... ik zie ook echt het probleem niet van een eerlijk verhaal over hoe een baby wordt gemaakt en er weer uit komt. Ik heb M een spiegeltje gegeven en haar laten zien waar haar plas, poep en eventueel een baby uitkomt. T stond er ook vol interesse naar te kijken . Het is gewoon onderdeel van een vrouwenlijf en laat ze daar maar goed bekend mee zijn. Hebben ze alleen maar profijt van.
Helemaal mee eens. Verhalen vertellen die niet waar zijn kunnen alleen maar angst en onbegrip creëren. Een kind uit je plasser? Sommige kinderen hebben veel fantasie, dadelijk komt er een kind uit als ik ga plassen. Noem het gewoon zoals het is in kindertaal. Babygaatje is een goed woord, want daar ontstaat geen verwarring over. Anders dan dat ouders het vrouwelijk geslachtsdeel bijvoorbeeld bloempje noemen (ja, serieus ooit gehoord). Vanaf de geboorte maakt een kind ook een seksuele ontwikkeling door, wat begint bij het fijn vinden van knuffels van papa en mama (dat is dus geen seksuele prikkeling, maar wel het lichamelijke contact wat als prettig wordt ervaren) en het ontdekken van de geslachtsdelen bijvoorbeeld (mijn zoontje ligt er regelmatig aan te friemelen). Juist als men daar relaxed, open en eerlijk over praat met de kinderen dan kunnen ze dit stukje van de ontwikkeling ook goed doorlopen. Geef altijd eerlijk antwoord op de vragen van je kind, maar vertel niets extra's. Waar ze aan toe zijn om te weten vragen ze wel. Er bestaan ook hele mooie boekjes om voorlichting te geven, zelfs al bij peuters en kleuters. Bijvoorbeeld Ik vind jou lief van Sanderijn van der Doef. Ik heb ooit eens een cursus gevolgd voor mijn werk bij een seksuologe en dit is wat me erg is bijgebleven.
Ik heb gisteren tijdens het douchen es bij mijn dochter gepolst hoe zij hier over dacht. Gevraagd waar de baby uit komt. Die komt uit de buik. ja maar hoe dan weet je dat ook? euh... lopend! ik laat haar dat lekker dat denken, ze is er niet mee bezig blijkt wel. als dat broertje maar komt en hoe interesseert haar niet.
Zo zou ik het ook doen bij mijn dochter. Ik heb alleen enkel jongens dus ik ga het meer met woorden uitleggen, ze zien mij regelmatig bloot en ik schroom niet om ze op dat moment antwoord op hun vragen te geven hoor, maar om nou tijdens zo'n vraag op de bank ineens enthousiast mijn broek omlaag te rukken met de woorden NOU KIJK JONGENS: Hahaha nee .
Onze oudste wilde het ook zo graag weten. Gelukkig was voor mij de oplossing wat makkelijker omdat ik een ks zou krijgen. Heb hem dus gewoon verteld dat de dokter een snee in de buik maakt en de baby dan eruit tilt. Voor jou is het iets moeilijker, maar zou er niet over liegen en ook niet teveel in detail treden, maar zeker wel vertellen. Het kan best zijn dat als ze het aangehoord heeft dat ze gerustgesteld is en dat ze er niet weer naar vraagt of over heeft.
Hier hebben we verteld dat er een extra gaatje zit voor de baby en dat die eruit komt net als een drolletje: hard drukken en dan komt de baby. Was voldoende info
Ik heb getwijfeld daarover, maar omdat hij specifiek wilde weten hoe het kindje eruit kwam vond ik babygaatje een prima woord. We hebben wel verteld dat papa de baby erin heeft gestopt, maar hoe precies vroeg hij ook niet. Penissen zijn dusook nog niet besproken op een seksuele wijze.
mijn dochter heeft totaal niet door dat papa er wat mee van doen heeft. sterker nog het is mijn baby en die van haar, maar niet de baby van papa
Ah, babygaatje, goed idee. Ze vroeg laatst ook naar het plasgaatje, het poepgaatje kende ze al. En sinds kort vraagt ze ook hoe de baby van mijn zusje eruit gaat komen, ook via een sneetje? (op mijn buik, van de ks waarmee zij is geboren...) Toen heb ik al vaag laten zien dat het kind tussen je benen eruit komt, maar verder had ik het niet zo paraat in kindertaal. Babygaatje dus, goed idee!
Hihi. Zo vroeg het zoontje van een vriend van mij - toen ze vertelden dat er een baby in mama's buik zat - of er dan ook een stoeltje was voor de baby
Toen onze tweede een paar weken oud was ben ik met de oudste (toen 3,5 jaar) wezen winkelen. Ineens vanuit het niets kwam de vraag hoe een baby eigenlijk uit je buik kwam. Ik had de vraag totaal niet verwacht en dacht: oh hoe ga ik dit nu uitleggen, midden in de koopgoot . Ik zei iets in de trant van: ergens bij je plasser in de buurt. Komt gelijk een wijze constatering: ohja, dan schroeven ze daarna gewoon je benen er weer aan...... Ik heb het maar even zo gelaten
Als je verrast wordt door zo'n vraag of op een minder handige locatie bent haha, kan je ook zeggen dat je daar later op terug komt. Bijvoorbeeld tijdens het middageten. Dat dan vervolgens ook wel echt doen, maar dat geeft jezelf even tijd om een goed antwoord te formuleren.
Ik vind babygaatje voor een peuter ook een prima woord. Je hoeft toch geen "vagina" te zeggen? Je zegt toch ook niet "urinebuis" en "anus"? Ik heb mijn dochter ook proberen uit te leggen hoe het in z'n werk gaat, maar die lachte me vierkant uit "nee mama, dat kan toch niet! Gaat door de navel!" Heb het na 3x welles-nietes maar zo gelaten. Maar ik zou echt geen verhalen gaan verzinnen over luikjes enzo. Vind het veel makkelijker om met een peuter, die nog geen enkele lichamelijke schroom heeft, over seks/baby's te praten dan met een ouder kind.
Ik was wel blij dat we alyssa (toen 2jr) een beetje verteld hadden waar de baby uit zou komen. Mijn vliezen braken toen ik uit bed stapte om naar dewc te gaan terwijl alyssa bij ons op bed zat en ik een flap uit ben. Aan onze reactie merkte ze dat daymian geboren ging worden en later vroeg ze er nog naar. Doordat we haar een beetje hadden voorbereid was het geen ding geworden. Ik zou je dus aanraden om simpel te vertellen waar de baby doorkomt en desnoods een elastiekje als voorbeeld nemen voor het groter worden. Liefs doris