Hallo, Ik ga vandaag mijn arbeidsovereenkomst tekenen bij mijn nieuwe baan in de gehandicaptenzorg. Ik heb een maand proeftijd.Eerst krijg ik een jaarcontract die bij goed funcioneren word om gezet in een onbebaald tijd contract. Mijn vriend en ik willen erg graag gaan beginnen aan kinderen. Mogen ze mij ontslaan of mijn contract niet verlengen als ik dit jaar zwanger mag worden?
Maar mogen ze ook mijn contract laten aflopen als ik op papier heb staan dat ik na dat jaar bij goed fuctioneren een onbepaald tijd contract krijg?
Ja, een werkgever hoeft pas een maand vantevoren kenbaar te maken of je contract verlengd gaat worden. En ze kunnen zonder problemen je contract niet verlengen, daar hoeven ze zelfs geen reden voor de te geven volgens mij.
het gebeurt helaas vrij vaak dat een contract niet verlengt wordt bij een zwangere vrouw. Bij mij was het niet het geval, ik kreeg mijn vaste aanstelling zelfs 5 maanden eerder! Laat je niet afschrikken en volg je gevoel. Je weet zelf welke zekerheid jij nodig hebt om je lekker bij te voelen!
Ik heb vanmorgen mijn arbeidsovereenkomst gesprek gehad. En aan hun gevraagd wanneer het jaarcontract niet omgezet zou worden in vast contract. Als antwoord kreeg ik dan moet je wel zo bar functioneren en dan hebben wij daar eerst nog een aantal gesprekken over.Dit is echt met uitzicht op vast.Het kan zelf zijn dat mijn werkgever doorgeeft dat hij niet meer dat jaarcontract wilt en hem na bijv 3 maanden al om zet in een vastcontract. Waarschijnlijk dat ik via de stichting mijn bbl niveau4 ga halen. Ik had niet de indruk dat ze mensen eruit gooien ivm met een zwangerschap.Je bent daar zo door de molen gehaald voordat je aangenomen word.
Je werkt dus in de zorg. Inderdaad in de zorg is zwanger worden vaak geen reden om niet te verlengen maar hou er wel rekening mee dat dit absoluut wel kan (al zullen ze dat dan niet zeggen). Het zal er ook een beetje vanaf hangen wanneer je precies zwanger wordt en hoe die zwangerschap verloopt. Ook de samenstelling van de afdeling en de bezetting etc hebben veel invloed over hoe men naar een zwangerschap (en dus een tijdelijke afwezigheid) kijkt. Maar volg vooral je gevoel en je weet het... er zijn zat banen in de zorg!
precies werk zat. het is helemaal niet zeker dat ik dit jaar al zwanger word. en mocht het zo zijn dan zien we het dan wel weer. kindje is belangrijker