Weggewerkt tijdens zwangerschap...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Heart, 12 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Hallo dames, hopelijk weet iemand wat ik nu moet doen...

Twee weken voordat ik mijn baas ging vertellen dat ik zwanger was, hadden we nog een gesprek over hoe goed het ging, en dat ze zeer tevreden waren over mij.

Bij dit bedrijf zit ik sinds mei 2007, ter vervanging van een "zieke" collega. Eerder heb ik hier vaak stage gelopen en vakantiewerk gedaan.
    Ik heb niets op papier, dus geen contract of iets dergelijks.

Een week nadat ik verteld had dat er een kleintje op komst was, hebben ze in een vergadering besproken dat ze me eigenlijk niet meer wilde hebben nu, en dus probeerde ze me een contract te laten ondertekenen dat tot december dit jaar zou lopen.
    Dit contract heb ik toen dus niet getekend, want zodra dit afliep wist ik zeker dat ze mij geen nieuw zouden aanbieden, en ik dus ook geen uitkering oid zou kunnen ontvangen.

Over het niet ondertekenen heeft mijn directe baas mij nooit iets gevraagd, hij heeft het dus totaal niet met mij besproken. Ik ben zelf ook niet naar hem toe gegaan, omdat ik vond dat hij dat moest doen. (contract gemaakt en aangeboden gekregen door mijn vader, die hier ook werkt)

Nu heb ik vorige maand een gesprek met hem gehad, en gevraagd of hij zou kunnen overleggen of ik 3 dagen terug zou kunnen keren na de bevalling. Ik werk er nu namelijk 5. Ook heb ik gevraagd of hij zou kunnen bespreken of ik meer loon zou kunnen krijgen nu ik nog 5 dagen werk. Had namelijk opgevangen dat er een vakantiemedewerkster zou komen, en direct meer dan het dubbele van mijn loon zou gaan verdienen. Mijn baas gaf aan dat hij het zou bespreken, maar niet zeker wist of het zou lukken met die 3 dagen werken na de bevalling omdat de andere bazen hier niet zo blij mee zouden zijn. Hij vroeg ook nog of ik dus echt terug wilde komen na de bevalling. Ik gaf toen aan dat ik er niet aan zou moeten denken om de hele week thuis te zitten, en dus heel graag (voor 3 dagen) terug zou willen keren.

Zojuist vroeg mijn baas me of ik eventjes tijd had om het een en ander te bespreken.
    Hij vertelde me dus dat ze het hadden besproken over het terugkeren na de bevalling, en besproken hadden dat ze deze functie zouden laten vervallen. 4 andere collega's krijgen er dus meer werk bij, en mijn functie bestaat nietmeer.
    Ook gaf hij aan dat ik dus eigenlijk niet meer na hoefde te denken over het terugkeren na het verlof tot december, want daar zou ik (zijn vrouw had het ook gehad, en is na 3 maanden werken na bevalling gestopt met werken)het vast wel moeilijk mee hebben.

In het gesprek kon ik bijna niets zeggen, want was gewoon zo geschokt dat ze dit zo spelen. :( Na mijn verlof krijg ik (volgens mij) dus geen uitkering, en heb dus ook geen baan meer..ik weet niet waar of bij welke instantie ik nu iets kan regelen zodat we straks niet in een keer mijn loon gaan missen! Het is niet veel, maar we krijgen het zonder mijn loon erg moeilijk! :(
    Iemand een idee, of er nog iets te redden valt qua uitkering na mijn zwangerschaps/bevallingsverlof?

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden( :confused: ), maar dan weten jullie ook een beetje de achtergrond en hoe het is gelopen...

2. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    1 woord SCHANDALIG

3. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Heart,
    Als ik het goed begrijp heb je helemaal geen contract? Werk je zwart dan?

Ik snap het niet helemaal.

4. Eva R

Eva R Niet meer actief

ik zou als ik jou was even de rechtswinkel o.i.d. bellen om te kijken wat jouw opties zijn...

5. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Nee werk niet zwart, maar heb idd geen contract, dus niets ondertekend.

Zal idd zoiets moeten gaan doen, want weet t nietmeer.. :(

6. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Geen contract = een contract voor onbepaalde tijd. Heel simpel. Dus ze kunnen je er niet zomaar uit zetten. Ze zitten aan je vast!

Als je door middel van loonstrookjes aan kan tonen dat je al die tijd al in dienst bent en voor een bepaald aantal uren werkzaam bent, je verder geen getekend contract hebt, dan is het echt heel erg simpel meid! Je zit gebeiteld (alhoewel je dat bij zo'n baas niet kan zeggen vrees ik).

Mijn advies: zet je rechtsbijstandsverzekering erop en ik weet zeker dat je hier (ook al moet je uiteindelijk toch weg vanwege de slechte verstandhouding) een flinke smak geld uit kan halen.

Succes en heel belangrijk: teken niets! Zeg dat je wilt blijven werken. Dan komt het helemaal goed!

Groetjes,
    Josien

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

josien heeft gelijk, ik heb dit ook eens meegemaakt en ze hebben me moeten uitkopen, want geen contract is contract voor onbepaalde tijd! goed dat je niets heb ondertekend en ga naar de rechtswinkel!

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja dat is mooi stom van je baas! Want ook al heb je niets ondertekend, het contract is er wel! En hij geldt inderdaad voor onbepaalde tijd omdat er nooit is vastgelegd dat het het voor bepaalde tijd geldt. Jij staat op moment dus heel sterk in je schoenen. Ik zou hier inderdaad werk van gaan maken.

9. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Bedankt dames! Hopelijk hebben jullie gelijk, want zie het niet zitten om na de bevalling direct te gaan solliciteren als ze er net is!
    Heb zojuist het juridisch loket maar weer een lange mail gestuurd met hetzelfde verhaal. Hoop heel erg dat jullie gelijk hebben, maar ben bang dat het niet lukt, aangezien mijn baas vertelde dat ze de functie op gaan heven. :(

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! ;)

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik weet niet of het nog bestaat, maar je moet in ieder geval wel een "oprotpremie" ontvangen als je wordt ontslagen aangezien je een contract hebt voor onbepaalde tijd. Daarmee kun je wel tijdelijk het gat opvullen dat ontstaat als je geen werk hebt. Je moet hier echt goed werk van maken hoor!

11. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Hangt er vanaf hoor. Als zij bij het CWI aan kunnen tonen dat jouw functie verdwijnt ivm bedrijfs economische redenen en ze hebben geen ander werk voor jou dan is het gewoon aanhouden van opzegtermijn en that's it.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hm ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij ontvangen ook deze mensen geld op moment dat ze ontslagen worden. Werknemers met zulke contracten zijn heel erg beschermd in Nederland, daarom wilde het kabinet ook dit ontslagrecht versoepelen. Nu kost het een bedrijf geld, zeker als een werknemer lang bij het bedrijf werkt.

13. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Nee dat is absoluut niet waar. Een werkgever moet dan wel aan kunnen tonen dat het wegens bedrijfseconomische redenen is. Als dit allemaal is beoordeeld door het CWI en daar blijkt sprake van te zijn dan kan de werkgever de werknemer ontslaan met in achtneming van de geldende opzegtermijn. Alleen bij ontslag via de kantonrechter kán een oprotpremie opleveren.

14. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Robin77 heeft gelijk. Maar het bedrijf moet dan wel met een goede onderbouwing komen. Het CWI geeft echt niet zomaar akkoord. Het bedrijf moet aantonen dat het financieel niet goed gaat en dat daarom de functie geschrapt wordt. En dat is volgens mij hier niet aan de orde.

15. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nee precies, het CWI geeft een dergelijke ontslagvergunning niet zomaar zonder onderbouwend verslag van de accountant waaruit blijkt dat het economisch slecht gaat met het bedrijf. Overigens wordt er in veel gevallen ook dan wel een ontslagpremie uitbetaald (zogeheten sociaal plan). Als het niet slecht gaat met het bedrijf kunnen ze je er dus ook zeker niet zomaar uitzetten. Daarnaast heb je een duidelijk verweer tegen dit ontslag. Je weet immers dat het te maken heeft met je zwangerschap. Dat zal zeker ook zwaar wegen in de beslissing.

Ik wens je heel veel succes toe! Hoe dan ook zou ik mijn ogen open gaan houden voor ander werk. Al was het maar omdat je voor zo'n baas eigenlijk toch geen dag langer zou willen werken :(...

Heel veel succes!
    Josien

16. Babylicious08

Babylicious08 Actief lid

25 mrt 2008
    210
    0
    0
    Wat een rot situatie. Lekker baas! Maar idd een beetje raar dat hij eerst zegt dat ie over alles tevreden is en dat jouw functie opeens vervalt nadat je hebt verteld dat je zwanger bent.

Helaas zit ik in een soort gelijke situatie. Ik vertelde bij het toemalig bedrijf ook dat ik zwanger was (ik werkte daar via een uitzendbureau) en mij was al mondeling een contract toegezegt. Toen hebben ze dat terug genomen en gezegt dat ze me geen contract kunnen geven omdat ik zwanger ben. Had ik overigens zwanger geworden (of het verteld) na dat ik het contract bij hun had ondertekend, dan was er niks aan de hand geweest.

Schoften zijn werkgevers! Ik kom nu dus niet meer aan een baan, want op de een of andere manier, zien al die bedrijven zwangerschap als een of ander ziekte ofzo. Ben nog nooit zo vaak afgewezen in zo'n korte periode.

Maar om ff terug te komen op jouw verhaal: Waarom bel je het UWV niet even en leg je daar je verhaal uit en vraag je hoe dat zit? Je neemt overigens niet zelf ontslag, dus volgens mij zou je na je bevalling gewoon recht hebben op een ww.

Succes in iedergeval!

17. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

20 apr 2008
    2.093
    0
    0
    Ik snap even niet dat je zonder contact gewoon wit kunt werken. (niet nega tegenover jou hoor), maar dat zoiets mogelijk is.
    Dit mogen ze niet het is bij wijze van spreke gewoon discriminatie.
    zoals die andere meiden al zeggen gewoon naar het gerechtswinkel toegaan. je hebt immers gewerkt en hebt recht op iets. Je kan het ook op een accoortje gooien misschien bij je baas. dat je alsnog een contract ondertekend zodat je toch min recht hebt op een uitkering. Zoals hun bezig zijn is volgens mij niet helemaal legaal.
    Sterkte meis

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind het echt shockerend om keer op keer te lezen dat vrouwen worden ontslagen of geen contract verlenging krijgen puur alleen maar omdat ze zwanger zijn. Echt vreselijk!

19. Isabel69

Isabel69 Lid

27 apr 2007
    67
    0
    6
    Vrouw
    Dat vind ik ook! Schandalig. Verder zou ik inderdaad volgen wat Josien heeft gezegd. Geen contract = contract voor onbepaalde tijd. Laat ze maar flink betalen voor dit soort gedrag. Het maakt het niet goed, maar is in ieder geval iets. Veel sterkte met het vinden van een nieuwe baan. Laat dit niet je het plezier in je zwangerschap ontnemen, hoe moeilijk het ook is.

20. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Bij mijn bedrijf is er een aantal jaren geleden een flinke reorganisaie geweest. Er is toen sprake geweest een net bevallen werkneemster te ontslaan, omdat er 1 funcite moest vervallen.
    Dit werd absoluut NIET geaccepteerd door het cwi JUIST omdat ze net bevallen was. Dus als jouw collega's een zelfde soort functie als jij hebben moet je werkgever met wel hele goede argumenten komen om jou te kunnen ontslaan.

Sterkte in ieder geval!

Deel Deze Pagina