Hoi hoi, Ben benieuwd of iemand dit herkent... Ik weet natuurlijk dat je als zwangere niet meer zo maar al het eten en drinken naar binnen kan werken waar je zin in hebt. Geen alcohol, rauwmelkse kazen en rauw vlees: wist ik allemaal en dat lukt ook wel tot dusver. Over veel produkten twijfel ik echter, vaak ook pas als ik ze op heb. Ineens denk ik dan 'jeetje, mag mozarella eigenlijk wel' (als dat broodje al bijna achter mijn kiezen zit). Of, mag ik die agressieve acnecreme nog wel smeren (nadat we dat dus al wat weekjes doen). Enfin, ik maak me dus vaak enorme zorgen en bij alles wat ik eet, smeer, gebruik (zelfs bij luchtjes! ) vraag ik me nu af: mag dit, kan dit wel, heeft het geen schadelijk gevolgen? Wordt gek van mezelf: kennen anderen dit en zo ja, wordt het minder als je wat meer ervaring hebt als zwangere?
Zelfde verhaal hier: ik had eergister ook mozarella gegeten en bedacht me daarna pas 'oh mag ik dat eigenlijk wel?'
Vervelend he. Hoop dat het een kwestie van wennen is. Neem me iedere keer voor: volgende keer goed nadenken voordat ik iets eet. Maar daar word je ook gek van. FF googlen helpt niet echt: de een zegt dat iets absoluut wel kan, en volgens de andere kan het dan weer niet... Tsja.
Ik denk dat het meer is hoe nuchter je zelf bent, ik kan me bijv. niet voorstellen waarom je je druk zou maken over een luchtje of een broodje mozzarella. Als het geen rauwmelkse kaas is kan het geen kwaad. En zelfs als het wel een rauwmelkse kaas is, dan moet je maar net ziek er van worden, die kans is ook minimaal. En parfum komt niet bij je kindje terecht. Nee, ik maak me eigenlijk niet zo druk. Kijk anders eens op de site van het voedingscentrum en print dat uit als naslag voor in je tas. Niet te druk maken hoor!
Zo lang het niet van rauwe melk is gemaakt, of van rauw beest, of vacuum verpakt (vis) mag je het eten. En al eet je een keertje iets wat niet mag, kans dat je er wat van krijgt is inderdaad heel minimaal, wat San79 zegt... Even een quote van de site van RIVM over Listeria: En dan nog vraag ik me af of die mensen ziek geworden zijn van een vers rauwmelks kaasje uit de koeling van AH... Zo tobben (en stress) is slechter voor je kindje hoor!
heel herkenbaar ik heb het met miree vind ik heerlijk op een toastje maar weet ook niet of ik het wel mag net als saksiase lever worst weet dat je het niet mag maar heb er zo zin in haha
Thanx voor jullie reacties. Jullie hebben helemaal gelijk! Weet ook wel dat ik niet meer helemaal nuchter nadenk, maar kan de neiging om me zorgen te maken niet helemaal onderdrukken. M'n zus had het ook toen ze zwanger was. Vond ik toen zwaar overdreven. Maar ik ben blijkbaar hetzelfde Omgeving wordt er ook kneitergek van: bij de gekste dingen (mayo: gemaakt van rauwe eieren bv) toch ff bij m'n lief vragen of hij denkt dat dat geen kwaad kan. Probeer m'n best te doen om niet steeds zo in de stress te schieten...
Ik zelf ben niet zo angstig wat voedsel of cremes betreft. Tuurlijk eet ik geen rauwvlees of rauwe melk of kazen maar verder eet ik alles en dat heb ik bij zowel de eerste als de 2de gedaan. Je moet jezelf niet al te gek maken want dan kan je niks meer eten. Ik las ook ergens dat je ineens geen softijs mag, nou dat vindt ik dan weer zo ver gaan dat ik denk straks moet een zwangere aan de sonde voeding want er blijft niks over wat nog wel gegeten mag worden., en mayo met rauwe eieren nooit bij stil gestaan en ik eet het altijd. Qwa creme voor je agne zou ik even de HA raadplegen of de gebruiksaanwijzing lezen maar denk niet dat het veel kwaad kan. Maak jezelf niet te gek want zo kan je er op den duur niet meer van genieten.
Ik heb dit ook, terwijl ik me er bij de 1e zwangerschap veel bewuster van was! Had laatst biefstukjes gekocht en toen ik ze in de pan had dacht ik oh bah nou moet ik zo'n taaie lap eten hahahah.
Je mag toch ook wel mayo? Alleen niet zelfgemaakte mayo (dacht ik....) pffff straks mag je niets meer
Jongens niet zo stressen! Je bent zwanger... geniet... Je moet natuurlijk bij sommige dingetejs opleteen maar af en toe komen mensen met vragen die snap ik niet hoor! Bedoel ik niet verkeerd maar zo kun je je over alles ongerust maken, gewoon even nakijken voor de rest gewoon genieten!