Het gaat de laatste tijd erg moeizaam tussen mij en mijn stiefdochter. Haar moeder maakt mij zwart, erg jammer. Het begint eigenlijk al als ze komt ze zegt geen gedag tegen mij. Verder luistert ze ook niet als ik wat zeg of ze kijkt heel boos naar me, ze is 7 trouwens. Ik weet niet goed hoe ik hiermee moet omgaan.
Kun je niet proberen een open gesprek met haar te voeren? Zonder boos worden of beschuldigen van elkaar om haar moeder? Zelf eerlijk aangeven dat je het verdrietig vind dat het zo gaat en vragen wat zij er van vind en wat ze moeilijk of niet leuk vind?
Herkenbaar, behalve dat die hier 5 is. Ik negeer het maar, het heeft weinig nut om je erover op te winden. Ik doe niet extra lief , dat schiet niet op en daarnaast ben ik ook niet zo. Hier is het trouwens al 2 jaar gaande Het gaat wel iets beter hoor dan in het begin. maar heb nog steeds geen band met der
Ik vind het moeilijk, ik heb juist het idee hoe ouder ze word hoe minder onze band word... Voorheen ging het altijd wel goed, maar ze is nu gewoon ronduit brutaal stookt mijn zoontje op, niet leuk.
Ik kan niet uit ervaring spreken, maar hier verwacht ik wel van onze kinderen dat ze 'gewoon' tegen ons doen. Gewoon begroeten bij binnenkomst en weggaan, antwoord geven als ik iets vraag etc. Je mag best even nergens zin in hebben en vervolgens op je eigen kamer gaan zitten of je terugtrekken met een boek of iets dergelijks, maar negeren of weglopen? Nee, dat zou ik niet acceptabel vinden. Niet hier in huis, maar ook niet bij een ander (of dat dan papa met een nieuwe vriendin/vrouw is, de buurvrouw, een oom/tante/opa/oma). Zou dan zelf ook zeker het gesprek aangaan. Dat het je verdriet doet zo, dat je graag wil weten waarom ze zo doet. En dat jullie helemaal geen dikke vriendinnen hoeven te worden als ze dat niet wil, maar dat je wel wil dat er fatsoenlijk met elkaar omgegaan wordt.
En eens iets leuks samen doen zou natuurlijk super zijn, maar dat zal je dan toch ook echt bij haar neer moeten leggen. Zijn er dingen die ze heel leuk vindt? Onze oudste vindt het heerlijk samen naar de bibliotheek te gaan, eens naar de bioscoop, samen een uurtje winkelen en iets leuks uitzoeken voor haar, een keer de nagels in een mooi kleurtje lakken, samen iets koken/bakken etc.
Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens. Geen ervaring, maar wil je wel sterkte wensen. Het lijkt me erg vervelend.
Je zegt dat haar moeder jou zwart maakt,is het mogelijk om eens met haar te gaan praten?Dat je niet haar plaats in wil nemen maar wel een goede band wil met je stiefdochter dat is uiteindelijk voor iedereen een stuk gezelliger.Zolang ze je zwart maakt krijg je geen betere band met je stiefdochter omdat ze loyaal is naar haar moeder. Verder zou ik zo normaal mogelijk blijven doen tegen haar en idd met haar praten.Misschien tegen haar zeggen dat je niet haar moeder wil zijn omdat ze al een moeder heeft?sterkte in ieder geval
Met haar moeder praten is geen optie helaas. Ik ben bang dat ik alles fout doe bij stiefdochter, het lijkt wel hoe ouder ze word hoe slechter de band. En momenteel kan ik het er niet echt bij hebben, mijn vader heeft kanker en gaat niet beter worden.
Ik zou mezelf heel kwetsbaar opstellen, zeggen dat het jou ook pijn doet als jullie zo met elkaar omgaan.
Benoem het naar haar toe vanuit jouw gevoel. Zeg dat jij er verdrietig van wordt als zij zo doet. Dat jij het fijn zou vinden als ze gewoon kan groeten als ze binnenkomt, etc. Vraag eens aan haar waarom ze zo doet, misschien laat ze iets los. Desnoods via haar vader
Wat ik me afvraag, waar is haar vader. Dat jullie geen beste vriendinnen worden prima, maar waarom laat hij dit gedrag toe?? Jij bent misschien haar echte moeder niet, maat hij wel haar vader. Kan hij niet eens praten met zijn ex? Kan me zo weinig voorstellen bij dit kinderachtige gedrag van ouders, echt ongelooflijk dat het zo vaak gebeurd.
En wat zegt haar vader? Kan hij niet met haar praten? Aangeven dat ze echt je beste vriendin niet hoeft te worden maar dat je wel met respect moet behandeld worden?
Kan je vriend idd niet met zijn ex gaan praten?Het lijkt me als moeder zijnde juist een fijn gevoel als mijn dochter zich goed voelt bij haar vader en nieuwe vriendin.Degene die er nu onder lijdt is de dochter.Ik ken je niet maar het lijkt mij niet dat je iets fout doet,jij wilt graag een goede band met je stiefdochter en zolang je blijft praten met haar kan je jezelf niets verwijten. Heel veel sterkte met je vader
Mijn vriend kan ook niet met zijn ex praten, het gaat allemaal zoals zij het wil helaas. Het lijkt altijd wel als mijn stiefdochter hier het weekend is dat alles om haar draait.
Hier ligt echt wel een rol voor haar vader. Mijn man zou het niet accepgeren als zijn zoons mij geen gedag zouden zeggen, of anderzins onbeschoft tegen me zouden doen. Van jou gaat ze niets aannemen, van haar vader zal ze wel moeten.
Het ging vandaag wel aardig, maar vanmiddag waren we bij mijn vriend zijn moeder en toen zei ze doodleuk ik luister alleen naar papa, vriend zei niks! Ik denk er soms echt aan weg te gaan bij mijn vriend hierdoor! Maarja wij hebben een zoon samen.
Ik zou toch ook aangeven bij je partner dat hij daar iets mee moet doen. Hij is tenslotte haar vader! Dat je geen beste vriendinnen wordt ... oké. Maar het moet leefbaar blijven. En dan kan haar vader haar beter aanspreken op haar gedrag dan jij. Als ze zelf al zegt dat ze toch alleen maar naar hem luistert. Je partner moet dus zijn ogen es effe opendoen. Zeker als jullie samen een kind hebben kan dit toch niet de enige reden zijn om uit elkaar te gaan. Tenzij je hem al 100 keer hierop aangesproken hebt en hij er niks mee doet.
Ik heb vandaag aangegeven dat ik vind dat hij er ook wat aan moet doen, en dat het mij erg verdrietig maakt deze situatie zo. Hij vertelde dat zijn ex zegt dat ze alleen naar papa en mama moet luisteren en dat die eind veranwtoordelijk zijn, natuurlijk zijn zij de ouders, maar als ik alleen thuis ben met de kinderen moet zij ook naar mij luisteren, heb ik ook tegen mijn vriend gezegd of hij miet gewoon zorgen dat hij er wanneer zij er is ook thuis is, hij reageert er dan niet op, erg vernevelend. Dus ik weet niet wat ik ermee aan moet.