Spelen met agressief kind

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ebrum, 9 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Hoi hoi,

ik zou graag mijn verhaal willen delen en graag tips willen ontvangen.

ik heb een dochter van 5 jaar met taalontwikkelingstoornis. Ze speelt graag met haar neefje die half jaar jonger is. Haar neefje is heel agressief. Wilt iedere keer zijn zin hebben, slaat, schreeuwt en mijn dochter huilt dan de iedere keer. Ik probeer haar te helpen zeg dat je dit niet leuk vind of terug slaan. Dit lukt de iedere keer weer niet. Maar mijn neefje is buiten wel heel lief en terug getrokken. Zulke gedrag toont hij alleen thuis. Nu wil ik niet meer dat ze samen spelen, ik vind het niet meer leuk om mijn kind iedere keer huilend te zien en ondanks ze ook taalontwikkelingstoornis heeft. Iemand tips? Wat kunnen we doen om mijn neefje ook te helpen en mijn dochter?

2. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hoe denken de ouders van je neefje erover? Wordt er iets gedaan met dit gedrag?
    Om de taalachterstand zou ik ze niet samen laten spelen. Emotioneel doen doen soort dingen veel meer kwaad dan dan het spelen de taalachterstand goed doet.. neem aan dat je ook andere sociale contacten hebt en je dochtertje naar school gaat?

Paardenbloem vindt dit leuk.
  3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.229
    28.211
    113
    Dat eerste begrijp ik, dat tweede niet. Wat heeft een tos er precies mee te maken?
    Wat zeggen zijn ouders ervan?

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Afhankelijk van wat een ouders zeggen. Als ze er geen moeite voor doen om hem te corrigeren zou ik ze niet zonder toezicht laten spelen.

Als je elkaar ziet op een verjaardag dan haar bij je laten spelen. Wat eigen spullen mee laten nemen.

Maar dat is ook voor iemand zonder een taalstoornis.

Ik zou hem ook rustig corrigeren als ouders dat niet doen. Weet je ook waarom hij zich thuis zo gedraagt?

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Dat vraag ik me ook af. Ik snap het ook niet zo goed. Wordt neefje zo agressief omdat jouw dochter alles maar afpakt bv omdat ze er niet om kan vragen?

6. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik denk dat ze niet goed haar grenzen verbaal kan aangeven en dat neefje er dus dwars overheen gaat? Waar zijn de ouders als ze samen spelen? En je zegt mijn dochter speelt ‘graag’ met haar neefje. Is dat echt zo? Of kan het soms niet anders? Ik denk dat het niet aan jou is je neefje te helpen, maar aan de ouders. Wat doen zij met dit gedrag?

7. kimmaikel24

kimmaikel24 Fanatiek lid

22 nov 2012
    1.013
    638
    113
    Zoals al eerder aangegeven , wat doen de ouders eraan ?
    Wat is de reden dat neefje zich thuis zo gedraagt en buiten niet ? Iets dat hem triggert ?

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Corrigeer je je neefje ook? Ik heb geen enkele moeite om op te treden bij nichtje of vriendje kind (zoon moet t eerst zelf aangeven, maar bij gevaarlijke situaties grijp ik gelijk in).

9. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Zijn ouders geven straf en corrigeren hem maar het helpt niet echt. Hij luistert niet. Dit doet hij ook alleen thuis. Als ze bij ons spelen hebben wij dr minder last. Maar slaat wel meteen als hij dr zin niet krijgt. Ze vragen ook geen hulp.

10. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    De taal van mijn dochter is niet haar sterke kant. Qua emotioneel loopt ze ook vast. Ipv zich zelf te verdedigen gaat ze meteen huilen. Dan is de vraag, is het wel goed dat deze 2 samen spelen? Ik ben bang dat ze achter uit gaat in haar ontwikkeling. Ze speelt ook met buur meisjes dan straalt ze, lacht ze veel.

11. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Ze kan erom vragen. Hij kan niet delen alleen met mijn dochter. Met andere kindjes weer wel, maar dan buiten.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als het met neefje niet gaat, zou ik proberen hun spel meer te begeleiden.

13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    En als jij neefje corrigeert helpt het ook niet? Voor mij zou het dan gewoon eens klaar zijn.. als ze het wel met andere kinderen kan ligt het dus niet aan haar of dr tos... no offense.

14. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik zou hem op de trap/gang zetten als hij niet luistert. Na x aantal minuten uit de gang halen, aanspreken op gedrag en sorry laten zeggen. Doet hij dat niet weer retour gang. Etc.

15. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Misschien beide partijen eens bekijken wat er veranderd kan worden. De een mag niet slaande ander hoeft niet meteen te huilen.

dit klinkt zo heel makkelijk en misschien wat bot. Maar van beide kanten valt iets te ‘verbeteren’.

Heb jij hulp met het probleem van je dochtertje?
    Want ook voor haar en voor jullie is het fijn als ze echt een achterstand heeft vooral emotioneel gezien dat ze begeleiding hierin krijgt.
    En wbt je neefje kan dit ook echt een fase zijn. Hier ook een tijdje moeite gehad met delen en dan met een vriendinnetje slaan en katten. Omdat ze aan elkaar gewaagd zijn het ze zelf uit laten zoeken.
    Inmiddels is deze fase zo goed als voorbij.

Als je je er niet goed bij voelt zou ik zorgen dat je ze ergens anders samen laat spelen om het contact te houden en thuis spelen voorlopig op een laag pitje te zetten.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Kan ze haar grenzen op school wel aangeven? Huilt ze dan ook gelijk?

17. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Op school huilt ze ook meteen. Dan helpt de juf of meester haar.

18. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Kan het neefje met iedereen delen behalve je dochter?

Misschien begrijpt hij niet waarom zijn oudere nichtje niet zo goed kan praten als hij zou denken?

19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Dan heeft ze daar ook wat te leren. Kunnen ze op school geen begeleiding aanbieden of vinden ze het niet nodig en is het voor nu goed?

Heeft ze wel vriendjes?

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Beide kinderen hebben een beperking en dat lijkt elkaar te versterken. Jouw kind heeft een achterstand qua taal en sociaal en kan daarom beter spelen met kinderen die verbaal verder zijn en emotioneel stabiel of al wat ouder (en dus begrijpen wat jouw dochter heeft en doet. Neefje kan dat nog niet. Het is niet jouw taak neefje op te voeden of bij te sturen. Dat moeten zijn ouders doen. Aan de reactie van je dochter zie je dit ook.

Hij begrijpt haar niet, zij kan zich niet verbaal verweren wat bij hem voor boosheid en agressie zorgt waardoor zij bang of gefrustreerd raakt en gaat huilen.

Doorbreek dat door niet meer samen te spelen. Ik neem aan dat jouw dochter hulp krijgt voor haar achterstand? Logopedie, taalcentrum, speltherapie etc.

Deel Deze Pagina