Baan opgezegd, waarom dan toch naar het UWV?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Danabelle, 7 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Ik heb recent mijn baan opgezegd. Kort gezegd zat het als volgt: ik had een contract tot en met eind april dat niet verlengd zou worden (dat was vooraf bekend). Ik werkte twintig uur per week, omdat ik helaas maar halve dagen kan werken door ziekte. Voor de resterende uren kreeg en krijg ik een Wajong-uitkering.
    Ik werkte net een maand bij mijn werkgever toen bleek dat ik zwanger was. Het was geen superbaan. Door mijn zwangerschap kreeg ik last van misselijkheid en overgeven, 24 uur per dag. Hierdoor verzwakte ik uiteraard ook. Werken ging niet meer en in overleg met de werkgever heb ik besloten mijn baan op te zeggen. Dit om 'gedoe' te voorkomen met reïntegratie, WW, verplicht solliciteren e.d. Ik zat en zit daar niet op te wachten, wil voorlopig gewoon niet werken en na de bevalling zie ik wel weer verder. Het was dus een bewuste keus om 'mijn rechten te verspelen'.
    Nu krijg ik iedere keer brieven van het UWV. Ze weten daar dat mijn contract is beëindigd maar ik moet telkens van alles opsturen: loonstrookjes, kopie van mijn contract, ingevulde formulieren.. En als klap op de vuurpijl kreeg ik een brief waarin ik word opgeroepen voor een gesprek met een reïntegratieadviseur. Maar ik WIL op dit moment niet reïntegreren. Het is al zwaar genoeg om zwanger, misselijk én ziek/arbeidsongeschikt te zijn, mijn lichaam wil op dit moment even rust. En ik wil ook (behalve dan de Wajong-uitkering, maar dat staat los van ziektewet/WW) ook geen geld van het UWV ofzo. Júist daarom had ik toch mijn baan opgezegd? Omdat ik niets van het UWV wilde, dus geen ziektewet- of WW-uitkering, geen zwangerschapsuitkering en al helemaal geen ingewikkeld gedoe met keuringen en reïntegratie? Ik heb mijn portie daarvan wel gehad in het kader van de Wajong.
    Nu hierover het volgende:
    - de telefoniste van het UWV snapte niet wat ik wil. Nou, heel simpel: de afspraak afzeggen en afzien van mijn rechten op ziektewet, WW en zwangerschapsuitkering. En daarom de afspraak met de reïntegratieadviseur afzeggen. Helaas krijg ik dat niet voor elkaar..
    - Wat gebeurt er als ik 'gewoon niet ga' naar de afspraak?
    - Kortom, wat moet ik nu?

2. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ik zou wel een keer heen gaan en dan duidelijk aangeven dat je afziet van al je rechten en geen aanspraak wil maken op je uitkering!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Als je niet gaat en dat dan zonder "afmelding" dan loop je kans dat je ook nog een boete of een maatregel opgelegd krijgt,.... omdat je je niet aan afspraken hebt gehouden. KLinkt stom, omdat je juist geen gebruik wilt maken van die rechten.... maar ja.... daarvoor heet het UWV :rolleyes: :evil:

Desnoods schrijf je een brief waarin je alles duidelijk aangeeft, dan staat het nl ook nog eens zwart op wit en kan het in je dossier.

4. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    waarschijnlijk heeft je ex werkgever je ziek uit dienst gemeld zoals hij dat wettelijk verplicht is.
    Als je geen gebruik wilt maken van de zw / ww kun je drie dingen doen.
    1 naar de afspraak en daar duidelijk aangeven dat je geen uitkering wilt.
    2 een brief schrijven naar de uitkeringsafdeling dat je af ziet van je rechten.
    3 het op zijn beloop laten, uwv deelt alleen een boete of een maatregel uit als de uitkering is toe gekend en er al betalingen hebben plaats gevonden die terug betaald moeten worden.
    als je zelf ontslag hebt genomen is de kans groot dat de uitkering niet eens toegekend gaat worden omdat je verwijtbaar werkloos bent.

de reintergratiecoach waar je naar toe moet kan tijdens het gesprek ook de beslissing nemen om je nog niet te laten reintergreren als dat beter is in jou situatie.
    het gesprek is juist bedoelt om te kijken of je kunt reintergreren met jou klachten of nog niet.

Deel Deze Pagina