Omdat ik aanhoudend bloedverlies heb vanwege laagliggende placenta heeft de verloskundige geadviseerd om halve dagen te gaan werken. Nu vraagt mijn werkgever om een verklaring van de verloskundige voor het uwv. Is dit normaal? In mijn vorige zwangerschap zat ik in exact dezelfde situatie en toen heb ik nooit zo'n verklaring van de verloskundige hoeven geven. Is er nu iets veranderd of zou het kunnen zijn dat ze me wantrouwen omdat ik weer exact hetzelfde heb? Misschien zijn dit maar hersenspinsels van mij...
Hersenspinsels. Je werkgever heeft deze verklaring nodig omdat je ziek wordt gemeld ivm zwangerschap. Hij kan hierdoor via het UWV een vergoeding krijgen, maar moet dan wel deze zwangerschapsverklaring kunnen overleggen.
Haha dank.. Mijn zwangerschapsverklaring heb ik al gegeven. Alleen nu willen ze nog een verklaring voor de halve dagen. Dus nog extra naast de standaard zwangerschapsverklaring.
Nee dat is niet nodig. Je kunt gewoon in overleg met je werkgever en de Arboarts halve dagen gaan werken. Je verloskundige mag die verklaring (voor halve dagen) namelijk niet eens afgeven. Het is nl een advies. De meeste arbo-artsen gaan hierin mee, ze zijn nl ontzettend voorzichtig met zwangere vrouwen. Dus je geeft gewoon aan bij je werkgever dat je voor 50% ziek moet worden gemeld agv zwangerschapsgerelateerde klachten. Vervolgens zal het UWV contact met je zoeken om te horen wat je klachten zijn. daarnaast zal je hoogstwaarschijnlijk na vier -zes weken ook een oproep krijgen om bij de arbo-arts van je werkgever langs te komen,.
Bedankt voor je reactie! Jij zegt precies wat ik dacht en hoe het gegaan is bij mijn vorige zwangerschap. Dus waarom ze nu het advies van de verloskundige op papier vragen??
Gewoon aangeven bij je werkgever dat je verloskundige dat niet mag doen en dat je werkgever daar niet om mag vragen (privacy) Wanneer je werkgever denkt dat je 'je aanstelt' (u begrijpt wel wat ik bedoel natuurlijk) dan zal hij/zij gewoon de arbo-dienst moeten inschakelen. Die heeft in principe het laatste woord en die mag evt wel om een verklaring vragen.
Mag zij haar advies ook niet op papier zetten? ik vind dit echt zo vreemd, bij mijn vorige zwangerschap hebben ze me dit nooit gevraagd. Toen belde idd het uwv met wat mijn klachten waren en de arbo zei direct dat ik volledig moest thuis blijven.
Zal ik dan morgen wel of niet de verloskundige bellen.. Weet je dit bevestigt mijn vermoeden en dit stemt mij echt teleur. Alsof ik dit verzin. De vorige keer heb ik 20 weken thuis gezeten en dat was echt geen pretje dus ik had heus liever gehad dat ik gewoon alles kon blijven doen nu.
ik denk dat ze dat in eerste instantie niet zal doen. Gewoon aangeven bij je werkgever wat het advies is, en anders gewoon overleg vragen met de arbo-arts.
Ik heb het advies al doorgegeven. Ik zal morgen de verloskundige wel even bellen maar zal waarschijnlijk niks op papier krijgen. Lekker vaag allemaal zij zeggen dat het uwv die verklaring nodig heeft maar dat is blijkbaar onzin.
Uwv heeft alleen maar de eerste verklaring nodig: nl die waarin je verloskundige verklaart dat je zwanger bent en wanneer je ongeveer uitgerekend bent. Vervolgens gaan ze bij jou na wat je klachten zijn bij een ziekmelding. Op basis daarvan zullen zij beslissen of je een 100% ZW uitkering krijgt via het UWV. Is het bijv een gebroken been, dus niet zwangerschaps gerelateerd, dan krijg je 70% doorbetaald en moet je werkgever het gewoon doorbetalen en niet het UWV
Sorry voor mijn late reactie. Ben er uitgekomen maar vraag niet hoe. Maar goed belangrijkste is dat ik het advies van de vk kan opvolgen!
Vaak is het voor een werkgever handig om het advies van een arts op papier te hebben vooral omdat een arbo arts nog wel eens anders over zaken wil denken... Ook voor jezelf goed om een verklaring van je verloskundige te hebben als je naar de arbo moet