Ik maak me misschien zorgen om niks, maar ik denk dat onze uk een beetje aan de zware kant is... Over een maand moet ik naar het CB dus dan weet ik het pas zeker. Maar de kleine van mijn nichtje werd bestempeld als "te zwaar" en ze zijn ongeveer vergelijkbaar in gewicht en lengte. De kleine is nu 80cm en 12,5 kg. Dit zal wat betreft lengte iets onder de gemiddelde lijn zijn en wat betreft gewicht de +1. Met 2 mag de BMI max 18,5 zijn voor jongens geloof ik. Omdat zwaar zijn in de familie zit bij mijn man, ben ik op zoek naar tips om te zorgen dat hij wat slanker wordt. Niet afvallen, maar gewoon minder aankomen zodat de verhouding beter wordt. Hij loopt vanaf 15 mnd, en eet eigenlijk niets ongewoons. Alleen af en toe op een feestje. Hij lust wel echt alles en laat zelden zijn eten staan. Ik geef hem verder geen ongewone en ongezonde dingen, behalve af en toe op een feestje. Hij eet gewoon met de pot mee, maar ook dan eet hij wel veel. Maar het advies is je kindje laten bepalen hoeveel hij eet vd gezonden dingen. Iemand tips?
Dat trekt vanzelf bij...mijn zoontje was ook een bolle baby en dreumes maar tussen de anderhalf en twee jaar stond hij qua gewicht zo ongeveer stil en groeide hij alleen nog de lengte in, zodat het wat beter in verhouding was. Dus tenzij je zoontje idiote hoeveelheden eet (maar ik neem aan van niet, anders had je dat wel vermeld), zou ik gewoon doorgaan met hoe je het doet: gezond en gevarieerd eten aanbieden. Komt vanzelf goed.
Dat trekt idd vanzelf bij. Als je kleine gewoon gezond eet zou ik mij er niet druk om maken. Mijn oudste woog met 2 jaar al 19 kilo, veel te zwaar. Bloedonderzoek etc gehad omdat hij wel gezond at, maar neits aan de hand en nu is hij prima in verhouding met 21 kilo. Het enige wat ik zou doen is lekker veel naar buiten en laten bewegen. Laat hem maar lekker wandelen, voetballen etc. Edit: zie dat hij 16 maanden is, nou ja, dan wandelen als hij dat doet.
Mijn dochter is ook flink maar ook lang, echt een groot kind. Wat noem jij normaal eten en met de pot mee? Wat geef je bv op brood, wat eten jullie als toetje, wat voor tussendoortjes eet hij, wat drinkt hij overdag? Daar zit veel verschil in. Een kind wat limonade/diksap, yogi, chocopasta, danoontjes en liga's eet krijgt veel meer suikers binnen als een kind wat thee, melk, kaas, kwark en rijstwafels of extra fruit eet. Wellicht is hier nog een gezondere keuze in te maken? Mijn dochter is groot, eet vrij veel brood - maar bijna geen warm eten, vaak met zoet beleg ( appelstroop of pindakaas, soms worst ) maar krijgt thuis weinig koekjes, we eten normaal gesproken geen toetje maar ze drinkt helaas wel vooral sap/siroop waardoor ze natuurlijk in drinken veel calorieën binnen krijgt.
Wij hebben hier hetzelfde probleem. Behalve dan dat onze zoon 's avonds niet echt veel eet. Brood zou hij kunnen blijven eten, dus daar beperken we hem wel wat in. (Twee bij het ontbijt en twee bij de lunch.) En we letten nu wat beter op wat hij drinkt. Hij dronk namelijk vrijwel onbeperkt, vooral diksap. We verdunnen het wel heel erg hoor, maar dan nog. Ik merk nu wel dat hij in de lengte wel groeit, maar dat zijn gewicht nauwelijks toeneemt. Het raakt dus meer in verhouding.
Ik krijg hoop als ik lees dat het ook gewoon goed kan komen! Maar ik ga zeker (nog) meer met hem bewegen, en ik denk dat ik de wat ongezonder dingen (hoewel dat echt beperkt is hier) voorlopig maar laat staan. Nu maar hopen dat het weer mee zit, dan kunnen we naar buiten! Gezond is: - 's-ochtends een bordje pap - vers fruit + water drinken - 1 snee brood en 1 cracotte (meestal met stroop of jam, soms kaas, pindakaas, chocopasta of hagelslag 2 x per week) + melk drinken - tussendoortje, vaak rijstwafel, cracotte, peperkoek of eierkoek, soms een wat ongezonder koekje zoals babykoekje, mariakoekje etc. of een spekje - in de avond zoutloos groentes, aardappelen vlees of een rijst of pasta gerecht, de laatste twee soms met een ongezonde saus (uit potje of zakje), maar meestal een gezonde saus (ook uit zakje). 1x in de 2 weken frietje (10 steeltjes + kipnugget + groentes) Toetje is vaak griekse, turkse of gewone yoghurt, af en toe een danoontje 1x per week. + krijgt hij soms wat hapjes van wat ik eet als hij er bij is, dit is dus bijvoorbeeld soms wat hapjes van mijn koekje (geen chips of snoepjes), dat is bijna ieder dag + op een feestje eet hij wel vanalles, taart, chips etc. ik hou dit in de gaten, maar het is feest dus van mij mag hij ook wat lekkers dan. + 1 x in de week bij oma krijgt hij vaak iets lekkers bijvoorbeeld chocoladekerstbal of zoiets. Maar hij kan wel behoorlijke hoeveelheden eten, en als hij mensen ziet eten, dan probeer hem maar eens tegen te houden, of iets 'anders' te geven. Maar dat is volgens mij niet echt super ongewoon. Gewoon een super goede eter die bijna alles lust. En altijd blij is als hij iets te eten heeft Dus tja, dat kan het haast niet zijn. Ik denk ook echt dat het veel aan de aanleg ligt. Maar dat houd niet in dat ik niet wil dat hij niet te dik wordt.
wat drinkt hij? Ik las laatst dat roosvicee beter is dan diksap ivm fruitssuiker. En misschien kan je kijken naar wat mager broodbeleg?
Wat voor pap geef je? Kant en klare pap ( alleen water toevoegen) zit veel suiker in. Beter is melk + granenmix voor in de pap. Qua tussendoortje, ontbijtkoek en eierkoek zijn niet bepaald gezond, al hebben ze wel dat imago. Rijstenwafel is prima. Komkommer, tomaat, andere rauwkost, fruit etc. zijn gezondere alternatieven. En verder, zoals de rest ook al zegt, het zal wel bijtrekken hoor, bij een groeispurt.
Ik zou me er niet te druk om maken.. Toen mijn dochter een maandje kon lopen was ze ook nog een bolle baby Nu stapt ze al goed 4maanden er op los en ze gaat enorm de lengte in. Nu dat ze ziek is en ik kijk mag er van mij zelfs wel een beetje extra weer aan! Zou t gewoon even af wachten. Vind trouwens ook niet dat hij erg veel of slecht eet.. Alhoewel ik het persoonlijk niet nodig vind, een chocoladekerstbal of allerlei eten op een verjaardag, maar aangezien dit af en toe is zal dat niet gelijk lijden tot overgewicht.
Ook ik herken het. Mn meisje is flink. Lengte +1, gewicht 0, maar iedereen zegt dat ze een flinke meid is, ze heeft ook bolle wangen en dikke benen. Dus het oogt al snel als "iets teveel". Bij mij zit ook de angst dat ze "te dik" wordt... Misschien ongegrond, het zit niet in onze families. Mn man heeft echter wel ene stevig onderstel dus ben bang dat ze dat van hem heeft... PLUS ze houdt enorm van lekker eten ( net als ik, haha). Ik vind dat je niet te gek doet met snoepen, beetje vergelijkbaar hier. Al zullen er altijd mensen zijn die tot ruim 2/3 jaar vast blijven houden aan de verantwoorde tussendoortjes. ik merk wel dat ik steeds makkelijker wordt. En een doosje rozijntjes, een halve eierkoek en daarna nog een halve. Terwijl ze dan smorgens ook al "iets" heeft gehad. of smorgens na het ontbijt of voor het avondeten als ze gaat "schooien" nog een extra cracotte geven ofzo. En dan groeit toch weer mn "angst". Ik probeer wel rekening te houden met broodbeleg en geef ip maar 1, max 1,5 boterham. Ook geef ik geen diksap, misschien 1x per week, wel doe ik een klein scheutje door de yoghurt soms. Ik verwacht ook wel dat het minder wordt hoor, ze worden steeds beweeglijker. Zoon was tot 2 jaar ook best een bolletje om te zien en nu kan je zn ribben tellen! Ik laat dochter ook lekker bewegen, lopen zodra het kan en de trap zelf op kruipen etc. Maar komt waarschijnlijk vanzelf goed hoor!
Zijn eetpatroon klinkt goed hoor! Behalve dan die peperkoek en eierkoek dan kan je net zo goed een kaakje geven. Neem aan dat hij straks weer de lengte in gaat groeien! Pap, 2 boterhammen en 2 borden groenten is niet heel extreem voor die leeftijd, voor 't jaar kon ik mn dochter ook eten blijjjjjjven geven!
Nou, aan het eten kan het dan dus eigenlijk niet echt liggen. Laat de eierkoek en peperkoek voorlopig maar staan. Het hoord wel bij de verantwoorde tussendoortjes van het voedingscenturm trouwens (iig de peperkoek). Maar omdat deze behoorlijk zwaar zijn (wat betreft gewicht) in vergelijking tot bijvoorbeeld een mariakoekje of een lange vinger zitten hier meer calorieen in. Maar van die andere koekjes vind ik het zo vervelend dat er zoveel in 1 pak zitten, dus worden ze snel taai als hij die max 2 per week krijgt. Ik moet trouwens wel zeggen dat in mijn familie vrijwel iedereen als baby/dreumes nogal bol/zwaar waren. Zo ook ik en mijn broertjes. Maar met die baby's/dreumessen is het allemaal (enkele uitzonderingen daargelaten) goed gekomen, die zijn nu allemaal "slank". Mijn man daarin tegen was een veel slankere baby, maar als kind wel al wat overgewicht en nu nog steeds. Maar toch zeggen ze dat dikkere dreumessen ook dikkere volwassenen betekenen.
Hier kun je programmaatje downloaden, kun je alle metingen van je kindje in zetten, en dan kun je de curves zien die ze op het CB hanteren. (Ze kijken op CB naar percentielen, niet naar z-score). WHO | WHO Anthro (version 3.2.2, January 2011) and macros
Als je kindje gewoon gezond eet zou ik me er nu niet te druk over maken. Dit trekt vast nog wel bij. Het lijkt me juist niet goed om zo'n jong kindje eten te ontzeggen dat het gewoon nodig heeft. Onze dochter van dezelfde leeftijd is ook altijd te zwaar (meer dan 1 standarddeviate boven wat hoort bij haar lengte) en ik moet er niet aan denken om haar nu eten te ontzeggen. Ze eet enkel en alleen gezonde dingen zoals fruit, volkoren brood met alleen boter, yogurt, volkoren crackers zonder beleg en gezonde warme maaltijden. Ze heeft nog nooit in haar leventje een koekje of chipsje of stukje taart gegeten, laat staan patat of pizza of e.d. Het enige zondige wat we haar af en toe geven is een beker jus d'orange en wat gesneden cashewnoten, omdat ze dit zo lekker vindt. Maar zeker niet vaker dan 3 x per week. Het CB vindt dat we haar minder eten moeten geven, maar ik heb nog nooit van een kind gehoord dat te dik is geworden van puur en alleen gezond eten. Ik was zelf ook een flink te dikke baby en dreumes, maar was vanaf mn 6e altijd graatmager (tot mn 30ste helaas, haha ). Ik trek me er daarom maar niets van aan.
Het zal wel aan mij liggen, maar dat programmaatje wat ik heb gedwonload lijkt wel hogere wiskunde (nu zegt SD me nog wel iets, maar ik kan er geen kaas van maken) of ik heb het gewoon niet goed gedaan...
Onze dochter heeft ook aanleg omdat mijn man redelijk zwaar is. Ze is de eerste 4 jaar van haar leven redelijk mollig geweest, en ze is gewoon groot. Nu 5 jaar met 1 meter 22 en 25 kilo. Ik heb jaaaaren over haar gewicht ingezeten en nog pas ik op. Ze is pas 'slanker' geworden toen ze naar school ging, want dan is er minder tijd om te eten, vaste eetmomenten met fruit en voor de lunch 2 boterhammen en natuurlijk veeeeel buitenspelen op school. Verder zwemt ze nu ook en zit op dansles. Nog wil ze altijd snoepen na school, ze is er gewoon erg mee bezig net als haar papa. Ik blijf dus oppassen. Ze at ook altijd alles wat ze kreeg en de grote fout die ik nooit inzag waren de rozijntjes/yoghurt rozijntjes die wilde ze altijd en die hebben een grote calorische waarde. Peperkoek en zo zou ik dus ook niet aan beginnen en al helemaal geen zoet broodbeleg zoals chocopasta enzo. Tot op heden heb ik hier in huis alleen maar halvajam, appelstroop en vruchtenhagel qua zoet beleg, de rest koop ik gewoon niet. De eerste 4 jaar worden de vetcellen aangemaakt in het lichaam (dit heb ik ooit ergens gelezen maar weet niet meer waar). De meer zoet en vet (chips/friet) ze tot deze leeftijd krijgen de hoger de kans op overgewicht later. Niet te veel over in zitten, maar wel blijven oppassen. Ze kunnen het zelf niet bepalen dus jij moet het doen. Inderdaad kijk naar alternatieven zoals stukjes komkommer en minitomaatjes...chips en zoete koeken en snoep zo lang mogelijk uitstellen. Succes, Charlie