Hoe verwijderen ze een placenta op de o.k?

Discussie in 'De bevalling' gestart door wendy339, 16 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hoi (bijna) mama's.

Ik heb even een vraagje;
    Ik heb kans dat mijn placenta lastig tot niet loslaat omdat deze heel laag ligt en heel groot is. Stel dat de placenta operatief verwijderd wordt hoe gebeurd dit dan? Ga je onder narcose?Of krijg je ruggeprik? Halen ze deze er vaginaal uit of via een snee?
    Ga er voor nu vanuit dat die gewoon los komt maar omdat ik een iets hogere kans heb wil ik het wel ff weten ;)..

Thanx!

2. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    volgens mij gaat dit wel onder algehele narcose en gebeurt het vaginaal , ik heb een aantal vriendinnen gehad died it hebben meegemaakt maar ze hebben geen van allen een operatie gehad hoor .
    succes
    edith
    mama van mees* en juultje

3. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je krijgt een lichte narcose en hij wordt vervolgens gewoon vaginaal verwijderd.

Stel nu dat dat bij jou nodig is, vraag dan ook of ze je op de OK willen hechten (als dat nodig zou blijken te zijn). Als je toch al weg bent, dan kunnen ze dat net zo goed meenemen.

Succes, en ik hoop dat hij gewoon uit zichzelf komt. Vond het persoonlijk namelijk helemaal niet leuk dat ik zo kort na de bevalling nog naar de OK moest (die van mij lag gelukkig wel gewoon los, dus geen bloederige taferelen).

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Het heet manuele placenta verwijdering. Gebeurd op OK...onder een roesje wordt de placenta handmatig verwijderd.

5. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Dat gebeurd dan sowieso op de OK ;)

6. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou....... de verloskundige heeft de verpleegkundigen nog op het hart gedrukt om het even te vragen want: 'ze willen het nog wel eens vergeten'. Of het was die specifieke gyneacoloog die het nog wel eens wilde vergeten. Dat kan ook natuurlijk.

7. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Bij mij is het ook in de OK gebeurd, roesje en vaginaal verwijderd. Niks last van gehad daarna gelukkig. Maar nu ik weer zwanger ben gaan ze me van te voren een of andere spuit geven (vraag me niet hoe die heet hoor!) direct na de geboorte van het kindje zodat de placenta dmv die spuit los komt. Dan hoef ik dus niet naar de OK. Kunnen ze zoiets bij jou ook niet doen dan?? Zou je evt kunnen vragen aan je vk hoe dat zit..

8. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Die spuit krijg je standaard na de bevalling. Hahaha bij mij ging de spuit erin en de placenta kwam er al uit. Huppa nog een spuit voor niks zei ze.

9. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Nou ik kreeg die spuit bij m'n 1e bevalling niet hoor. En bij de tweede zat de placenta vast en nu hebben ze besloten het met een spuit te versnellen.. Dus of het echt standaard is weet ik niet. Misschien per ziekenhuis verschillend dan ofzo?

10. Dribbel32

Dribbel32 Bekend lid

27 mei 2011
    758
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zo'n spuit is niet standaard!!!!!
    Maar dat heet syntocinon, zit oxytocine in, het middel wat de weeën opwekt. Hier heb ik hem bij de tweede gekregen omdat mijn buik zo zacht bleef, maar was ook niet nodig geweest (vrij onervaren verloskundige ;))

11. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Bij mijn 1e bevalling kwam de placenta ook niet volledig los en daardoor verloor ik veel bloed. Moest toen ook door naar de OK, onder narcose werd het vaginaal verwijderd. Bij mijn 2e bevalling hadden ze meteen al uit voorzorg een extra infuus gegeven zodat de placenta zelf loskwam en ik niet zoveel zou bloeden. En dat ging goed!!

12. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Zo'n spuit is inderdaad niet standaard, en helpt ook niet altijd. Hier tenminste niet. Gelukkig kwam de placenta uiteindelijk los toen de gyn aan de navelstreng trok. Er werd mij verteld dat alleen de gyn dat mag doen en er was al een OK klaargemaakt voor het geval de placenta niet of niet in zn geheel los was gekomen.

Maar gek genoeg heb ik me nooit afgevraagd hoe ze de placenta eigenlijk verwijderd zouden hebben mocht ik wel op de OK terecht gekomen zijn.. dus erg leerzaam om dat nu wel te weten!

Heb je eigenlijk meer kans op een niet loslatende placenta als dat bij je eerste zwangerschap zo was?

13. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Mijn vk zei dus van wel. Ze houden er in ieder geval terdege rekening mee! Bij mijn eerste kwam de placenta direct los, maar bij de tweede zat het echt vast. Ze gaan daar nu weer van uit. Maar of het ook ECHT zo is, dat weet ik natuurlijk niet. Ze gaan dat niet afwachten in ieder geval.

14. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Bedankt dames voor jullie reactie's.. Ben blij te horen dat het vaginaal gaat en niet via een snee oid.. Hoop natuurlijk dat het me bespaard gaat blijven want wil lekker in het kraamhotel bevallen en bij mn ukkie blijven natuurlijk..Maar dat willen alle mama's natuurlijk ;)
    En wat betreft die spuit, daar had de vk het al over idd dat ze die mij wel sneller gaan geven, dus niet afwachten of de placenta na een tijdje wel of niet loskomt..
    Ben weer wat wijzer dus..

15. Flavour

Flavour Niet meer actief

Die spuit krijg je in het ziekenhuis volgens mij wel standaard als je bij een gyn bevalt. Ik heb hem in ieder geval meteen gehad, maar er gebeurde niks. Moest idd onder narcose en op de OK hebben ze 'n eruit gepeuterd. Het kon me op dat moment geen ene moer meer schelen, moet ik eerlijk zeggen ;).

Ik heb geen extreme nabloedingen of pijn gehad, dus het viel me reuze mee.

Suus

16. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen en heb geen spuit gehad. De placenta liet overigens al heel snel los.

17. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik heb het zelf gehad bij mijn eerste.

Je krijgt een roesje en bent dan geheel weg. Dan verwijderen ze hem dus manueel (met de hand) via je vagina. Daarna hechten ze de evt. schade en ga je als je weer bij bent gekomen terug naar de kamer.

18. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    En als je bij de eerste het dus hebt gehad heb je idd een kleine kans erop dat het weer gebeurd bij je volgende zwangerschappen.

Kan maar hoeft niet dus. Bij de een zal het wel zo zijn en bij de ander niet.

Bij mij zijn bij de 2de en 3de zwangerschap de placenta's uit zichzelf los gekomen. Kreeg wel een spuit in mijn bil daarvoor.

19. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    heb geen idee sorry

wel kreeg ik de spuit meteen na de bevalling,poliklinisch,toen hij er na 20 min nog niet was kreeg ik dr nog 1 in mijn andere been.
    toed is hij dr met het nodige duw en trke werk uitgekomen.
    bleek was bijna even groot als dochetr lief..
    ws kwam het doorde vlotte bevalling 13 min geperst dat hij niet kwam...

20. naverona

naverona Actief lid

26 apr 2011
    249
    0
    0
    admintratief/secretarieel medewerkster
    Nieuwpoort
    hier ook een hele grote kans dat ie niet zelf komt..

ik wordt binnen nu en 3 weken ingeleid en moet in het zh ivm idd fluxus en niet loslatende placenta..

eerste geen spuit en placenta binnen 7 minuten.
    tweede spuit na 20 minuten en placenta pas na 55 en bijn a 2liter bloed armer..

nu krijg ik van de gyn 20 minuten en zal er gelijk een spuit gezet worden, ook omdat ik voor 38 weken wordt ingeleid..na de 20 minuten geen placenta?dan idd op de ok..ze nemen gewoon geen risico..maar die spuit is echt niet standaard hoor..

xxxxxx

Deel Deze Pagina