kokosolie

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 30 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Pfff... ik wil eigenlijk extra vierge kokosolie kopen. Maar met name de prijs houd me tegen.

Ik wil dan eigenlijk ook gewoon in een glazen pot vanwege de oestrogeen-achtige stoffen die uit plastic komen. Ik wil de frietpan vullen en dan heb ik 3 L nodig. Maar pfff die prijzen!

Weet iemand een goed en betaalbaar merk eventueel?

Hoe lang is een open pot eigenlijk houdbaar? Voor als ik wat koop om een boterham mee te besmeren en gewoon mee te bakken? En bewaar je het geopend zo of gekoeld?

groetjes

2. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Bij de toko is het goedkoper. Betaal je voor een halve liter nog geen 4 euro.

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ja maar dat zal geen extra vierge zijn?

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Ik dacht dat extra vierge alleen op olijven van toepassing was. Wat wil dit dan zeggen bij kokosolie?

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Eerste persing net als bij olijfolie. Is eigenlijk op alle olieën van toepassing.
    Ofwel ongeraffineerd.

Harde plantaardige olieën zijn beter geschikt voor bakken en braden. Ze maken geen transvetten zoals vloeibare olieën wel doen, die kunnen niet tegen hitte. Frituren en bakken in zonnebloemolie bijvoorbeeld is slecht voor je gezondheid door de transvetten die gevormd worden.

6. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Waarom gebruik je geen raapzaadolie?
    Dit mag je ook tot 180 graden verwarmen en is (bijna) net zo gezond!
    Daarnaast is het ook wat betaalbaarder dan kokosolie...

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Extra vierge maar je naar mijn idee niet verwarmen!

8. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Of rijstolie? Extra vierge heeft overigens volgens mij niets met eerste persing te maken. Het is een commerciële term die fabrikanten er aan gegeven hebben heb ik me laten vertellen.

Je kunt het beste op een fles kijken of het koud geperst en van eerste persing is, dan zit je goed en daar hoeft het niet per sé extra vierge voor te zijn.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn schoonvader heeft zelf olijfbomen en iedere herfst laat hij dus ook persen (niet heel veel, maar wel ruim voldoende voor de hele familie voor 1 jaar), die heeft ook nooit van die term gehoord... Al zal dat in Arabische landen ook wel anders heten natuurlijk.

10. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Bij ongeraffineerd blijven alle werkzame bestanddelen in tact en hun werk doen.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    extra vergine betekend koudgeperst, dus niet verhit tijdens de persing waardoor de smaak beter behouden blijft. In extra vergine olijfolie mag je niet frituren, want kunnen schadelijke stoffen ontstaan.

Ik weet niet of je in extra vergine kokosolie wel mag frituren. Wij hebben "gewone" biologische kokosolie maar ik vind het een vrij specifieke smaak hebben. Ik gebruik het alleen in oosterse gerechten, ik weet niet of ik het icm friet lekker zou vinden

12. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Termen maakt niet uit, eerste persing is ongeraffineerd.

Met braden weet je niet of je over de 180 graden gaat, dus vandaar zijn die oliën minder geschikt dan kokosolie.
    Kokosolie is degene die de hitte goed aan kan, je kunt het tot 2 jaar gebruiken in een frietpan (mits vaker gezeefd). Zo stevig is het. Men vervangt de frietuurolie/-boter niet vaak genoeg met slechte en giftige stoffen als gevolg.

13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
  14. Meijke

Meijke Niet meer actief

Volgens mij is het beter in geraffineerde kokosolie te frituren.

15. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Je had het toch over frituren?
    Dan ga je tot een max van 180 graden, meestal zelfs lager bij een htk-pan...

16. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Het biologisch maakt weinig uit denk ik, het gaat om het ongeraffineerde.

Zie verder nog o.s. deze site maarje leest het op vele andere plekken:
    Het verschil tussen margarine, roomboter en kokosolie | Voedzo
    "Plantaardige oliën: Deze olie kun je prima koud gebruiken, over salades bijvoorbeeld. Omdat plantaardige oliën bij verhitting schadelijke stoffen kunnen ontwikkelen, kun je hier beter niet in bakken. Gebruik daar dus je roomboter of kokosolie voor."

17. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Nee niet alleen over frituren... een pan gaat makkelijk over die 180 heen.

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Nee... als je echt gezond wilt dan gebruik je de eerste persing. Ontgeurt kan wel (tweede persing) maar dat ie gewoon jammer omdat het net die goede stoffen minder heeft.

Oh... en ja de eerste persing kokosolie mag je wel hoog verhitten, het is de meest geschikte olie hiervoor. Juist omdat het verzadigd vet is kan het hogere temperaturen aan.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Ik heb de royal green extra vierge, maar nog niet gebruikt om mee te frituren. Ik bewaar het in de kast. Ik weet niet of ik de extra vierge zou gebruiken om mee te frituren, want er zit echt een duidelijke kokosgeur en smaak aan en vind ik zelf niet zo fijn met patat denk ik.

20. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Transvetten worden gevormd door het kunstmatig verharden van vloeibare (plantaardige) vetten om ze zodoende in vaste vorm ( als bijvoorbeeld margarine) te gebruiken. Vloeibare zonnebloemolie is juist heel geschikt om te frituren, en heeft niets met transvetten te maken. Eerste persing olie is, voor zover ik weet, nooit geschikt om in te frituren ( van welke bron dan ook), omdat er veel deeltjes van de oorspronkelijke plant inzitten, die juist weer makkelijk verbranden tijdens het bakken...

Deel Deze Pagina